Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by DSB,

    Funderar lite kring vissa anemonarter som "tidigare"ansetts omöjliga få att överleva i våra burkar. För bra några år sedan så ansågs (en åtråvärd mjukkorall som)tex dendronephthya vara helt olämplig och idag med lite kunskap rätt teknik mm så skall det gå att få de att trivas. Så jag funderade hur det är med tex Heteractis magnifica och närbesläktade, som många vill ha men få får att överleva, är dessa anemoner fortfarande lika olämpliga eller ? Jag är inte ute efter att skaffa någon, bara intresserad av en diskussion.

    • 0 svar
    • 737 visningar
  2. Started by piffis,

    Hej, Jag har nyss skaffat en BTA. En av mina clowner har börjat visa lite intresse för den. idag ser jag att den är helt manisk.. Det ser ut som att den drar i ett svart snöre från anemonens mun. vad kan detta vara? Skadar den anemonen?? Ser ut som att anemonen drar in snöret igen efter att clownen dragit ut det.. osäker på om det lossnar bitar av ”snöret” när clownen drar i det?? någon som vet?

  3. Started by Dimorb,

    Hejsan undrar bara om någon vet vad detta är för något. Vände på en bottensten och då plötsligt såg jag att där fanns svart "klet" och att det är hål i kletet Tacksam för en förklaring för jag flyttade fram den till ljuset. Det kanske man inte skall göra?

    • 6 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by freguz,

    Vissa grenar på korallen har svartnat... vad kan det tyda på? Nu har jag haft bra o stabila värden under ganska lång tid, Ca 350-400, KH runt 7, Mg runt 1400, dock inte mätt fosfat på länge men tror inte den är så hög Jag tänkte om svartande delar på koraller brukar kunna vara ett tecken på.... ja vadå?

    • 0 svar
    • 2,9k visningar
  5. Guest
    Started by Guest,

    Tänkte om ni kunde hjälpa mig med denna korall efter hjälp av petter + lite gjupdykningar har jag kommit fram till Symphyllia agaricia

    • 0 svar
    • 683 visningar
  6. Started by clownfisk,

    Någon som vet vad det inringade i bilden kan vara? Har sett totalt 4st poppa upp. Syns bara i blåljus morgon/kväll.

      • Tack
    • 2 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by joaslim,

    Hej Är det någon som vet hur man tar bor dom ifrån stenarna eller om det finns någon fisk som gillar att käka dom. Det är inte roligt när dom håller på att ta över hela akvariet för dom kväver allt annat som dom växer runt och på. mvh joa

    • 32 svar
    • 6k visningar
  8. Started by bjomat,

    Någon vis människa där ute som har ett bra knep att ta bort skivor typ Discosoma och liknande? Helst utan att skada/döda... Med vänlig hälsning, Björn

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  9. Hur gör man får att bli av med skivanemoner lättast?

  10. Started by Conny,

    Hej! är det någon som har ett bra sätt att få bort skivanemoner från stenar man inte vill ha dem på. // Conny

    • 13 svar
    • 2,4k visningar
  11. Started by Notna,

    tjenare som titeln säger.har fått en glasros i karet, dom tidigare gångerna har det varit på en sten som man har kunnat lyfta upp ock sen med hjälp av en spruta döda den med kokande vattenmen nu har den hamnat på en sten som ligger längst ner och har ingen lust att riva allt.om man doppar ner sprutan under ytan kommer vattnet vara tillräkligt varmt för att ta kol på rose?hur gör ni?

    • 3 svar
    • 944 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

    Är det någon som vet hur man tar död på skivanemoner man vill ju inte ha dom på alla stena dom kväver ju mina koloni anemoner:jävul:

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Kakbrigadir,

    Hej! Jag ska rensa ur lite kenyaträd i mitt akvarium men vill få ur dom så dom går att fästa på sten och låta växa vidare hos en annan. Vilket är bästa sättet att ta dom? Det är hela koraller som ska ur. Skär man av dom så nära stenen som möjligt eller drar man bara loss dom? Har hört det senare alternativet men tänkte kolla här vad ni säger :-) //martin

  14. Started by danne031,

    Jag har en hel del Rhodactis Indosinensis som jag börjar tröttna rejält på, de är näst intill odödliga och sprider sig bra. Hittills har jag inte haft något i närheten som de förlorat kriget mot, Caulastrea, Montipora, Zoanthus och Euphyllior, allt äger dom sönder. Till och med att vara ovan vattenytan 6 timmar överlevde de. Problemet är att de har en relativt stor fot som inte är möjlig att pilla bort utan att lämna rester, dessa rester utvecklas mycket fort till avkommor. Idag slog mig tanken att de kanske dör av total mörkläggning? Så simpelt som att lägga en sten i vatten med lite cirkulation, i totalt mörker ett par dagar, tynar de bort och dör då tro? Jag skulle i …

    • 5 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Dimorb,

    Någon som har erfarenhet på hur man enklast kan ta loss en goniopora från glaset när den har vuxit fast? Är rädd för att om jag börjar gräva runt så tar jag död på den. ?

    • 0 svar
    • 3,1k visningar
  16. Started by izfisk,

    Hej, åker på en del jobb resor till USA och funderar på om det är okej att köpa Koraller i zoo butiker i USA och ta med sig i bagaget? Det är främst SPS från ORA som jag vart sugen på. Någon som gjort detta eller vet hur reglerna är skrivna? /Peter

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  17. Låt mig få lufta en liten angelägenhet, och därefter få ta del av era tankar kring detta.Jag har, som nog dom flesta, acroporaätande plattmask på nån enstaka koloni nån gång då o då. Jag tror det är vanligt att man har det, och det är naturligtvis helt uteslutet att doppa varenda korall i ett sådant kar jag har som är mer korall än vatten;_).....En koloni, som var en liten flagg, doppade jag i vintras men kastade den ändå sen. Doppets syfte var den gången mer diagnostiskt. Sen dess har jag inte sett det på mer än en rätt stor acropora, dvs helt omöjlig att lossa. Den kommer nog med tiden inte klara sig men får nog bara vänta ut den o sen rensa ner den när den är död. Just…

      • Gilla
    • 6 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by -=Mr_B=-,

    Som synes av forumsindelningen så anses alltså stenkoraller tillhöra lägre djur. Det går även att läsa sig till att nässeldjuren är just djur på wikipedia, om man nu godtar den som källa, och man kan även snegla på artindelningen på Reeflex. Det bör alltså inte råda någon som helst tvekan om att koraller högst korrekt kan refereras till som djur. Ryggradslösa-djur, nässeldjur, eller vad man nu väljer. Jag valde att rycka loss citatet från tråden det kommer från, eftersom det är kraftigt off-topic i den tråden. B!

    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  19. Hejsan SVG! Jag har varit i salt hobbyn i lite mer än ett halv år. just nu har jag ett Juwel lido 120 kar som varit igång i ca 3 månader. Tekniken i karet: MCE 300 Skummare Det inbyggda filterfaket 10W UVC Belysning: har 2 st 2w ledlister som månljus, ett blå ljus på 30W och en 250W MH(vet att det är overkill men kör med en väl använd ljuskälla så det är lite svagare.) cikulation: en seio 1500(6500L/h) som är strypt till kanske 2000L/h och en koralia hydro 1(1500L/h) Just nu har jag en blandning av koraller. mjukisar, spser och lpser. men nu är mitt mål att försöka gå över till bara sps och lps(mest sps kanske någon enstaka lps) då jag är svag för dessa "Only sps" karen. …

    • 23 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by hazz,

    Hej undrar om någon vet varför min skivanemoner tappar färgen, är helt utslagna och knoppar bra men de är inte lika fina i färgerna längre vad kan det beror på ?

    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Dimorb,

    Undrar bara om flera har uppmärksammat att temperaturen är avgörande för hur mycket och hur fint korallerna slår ut. Själv trodde jag att mina Caulestrea Furcator inte tyckte om mina förändringar av ljuset då jag sänkte mh lamporna mycket närmare vattenytan. Men efter att ha läst och förstått att CF trivs i medel till stark belysning så fick jag ju skrota den misstanken. Istället kollade jag upp alla värdena och konstaterade att de var "standard" sånär som på tempen i karet. Har efter lite fixande och donande kommit fram till följande. Fungian blir dubbelt så stor man man ligger runt 27-29 grader likaså Caulestrea furcatorna. Däremot trivs inte mina Euphyllior om jag int…

    • 2 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Conjor,

    Dag Bilder på The Chili Coral: Så här fin är denna Nephthyigorgia sp när Salarian och Gobidoncitrinusen inte använda denna korall till klädhängare

    • 15 svar
    • 3,4k visningar
  23. Är detta möjligt?` den euphyllia som jag tidigare trodde jag hade dödat helt ser ut som om det börjar komma ut ett skott på! kan det va så eller är det nått annat som har kommit ut? / jerry

  24. Started by oveb,

    Någon som vet vad "plutten" vid pilen är för något ??

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Guest Filip
    Started by Guest Filip,

    Hej Fick förfrågan om bilder på tillväxten på mina fågelbofrags på förra forumet. Och här är lite bilder:

    • 2 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.