Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by BrauAG,

Jaha då var man igång igen.

• 21 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by jjonaas1,

Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka. Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. Igår tillsatte jag en fisk i akvar…

3. Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2k visningar
  5. Started by Jeanette Johansson,

Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?

• Gilla
    • 28 svar
    • 2k visningar
  6. Started by agalychnis,

Hej, Håller på att planera för en sump i ett RSM 130D, men jag har inte karet eller skåpet ännu. Kan någon vänlig människa tala om vilka innermått det är på underskåpet, så jag vet hur stor sump jag kan göra? Gärna med någon bild också. /Jan-Erik

• 9 svar
    • 2k visningar
  7. Started by Johnny Tveit,

Hej på er. Tänkte skriva lite om mitt första saltvattensakvarium (har redan börja snegla på ett större). Efter att min hustru skaffat ett sötvattensakvarium började gå in på detta forum och surfa runt lite. Och eftersom att alla här är så hjälpsamma och har så sjukt bra kunskaper kunde jag bara inte låta bli. Min erfarenhet och kunskap om saltvattensakvarium är väldigt begränsad så för mig är ni alla guld värda :). Nåja, sagt och gjort började (med min hustrus tillåtelse) titta på att bygga ihop ett mindre akvarium för att se om jag klarar av att sköta det och hålla allt vid liv. Eftersom jag är lite händig och gillar att tillverka saker så …

8. Started by Playmain,

Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

9. Started by Jeanette Johansson,

Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?

• Gilla
    • 21 svar
    • 2k visningar
  10. Started by gravol,

Hej allihopa! Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt. Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten. Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll: Ersatte den jättelika original filter/pump burken med: * Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol. * Hydor SlimSkim Nano skummare * Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump * T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue * 12 kg levande sten * 1 påse levande sand Målade ba…

• 9 svar
    • 2k visningar
  11. Started by Aquaguy,

• 10 svar
    • 2k visningar
  12. Started by agalychnis,

Har ett RSM 130D och skall byta ut de två medföljande cirkulationspumparna (2x550l/h). Den ena har pajat och den andra väsnas. Är det någon som har ett tips på bra pumpar att sätta dit istället? Gärna med mer kräm i också Tacksam för tips!

13. Started by Xanrag,

Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…

• 4 svar
    • 2k visningar
  14. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

15. Started by edda124,

Var ett tag sen man var här jag la ner karet ett tag pga skulle flytta och tänkte skaffa ett nytt. Nu så har man flyttat i veckan och monterat det nya karet blev ett fluval m40 som är ett komplett kit med allt som behövs för att starta upp Jag är riktigt nöjd håller bra kvalitet och fick även den uppgraderade versionen med bättre lampa och diverse andra saker. Så det här kommer med: Streamer 1600 liter Doppvärmare 50 w Termometer Skummare ps1 Retur pump med tillhörande PVC Lampa fluval led halo 22 w Glas akvarium med frostat kant Trä möbel Finns även en tapp på baksidan där man kan tömma allt vatten i sumpen följ…

16. Started by bb81,

Hej, jag tänkte att det var dags för en tråd om mitt kar. Jag kommer försöka att bli lite aktivare i forumet igen. Det har varit igång ett tag i det tysta. Roliga fakta: 112 liters eheim utan sump. 80cm lång. Belysning: key led k4 Skummare: Bubble magus qq Tunze filter box med ytavrinning och plats för mangrove och filtermedia Jebao wp10 vågmästare Befolkning: 2st clowner, Amphiprion ocellaris 1st dvärgkejsare, Centropyge acanthops 1st blenny, Salarias ramosus 1st wrasse, Pseudocheilinus hexataenia Okänt antal blandade eremiter 4 trochus snäckor 3 nassarius 1 eldräka 1 boxarräka Lps, skivor, zoas och olika anemoner* Vattenvärden har jag aldrig mätt i detta kar, jag byter …

• 2 svar
    • 2k visningar
  17. Started by Alexraptor,

Hade ett 96-liters fraggkar som hade gått I graven och blivit ett saltvattenskärr. Rensade ut den gamla sanden och algerna, och lät rensa stenarna under ett par månader, inför en omstart. Ursprungligen var tanken att jag skulle bara få plats med överblivna Euphyllia-huvuden, men när jag skulle beställa en algskrapa hos Företagsakvarium, såg jag att man hade en Mantis på lager, så vipps, har jag plötsligt blivit mantis-pappa igen. Från vad jag kan avgöra så verkan han vara av arten 'Gonodactylaceus falcatus'. Livlig liten rackare också. När ombudet ringde på dörren hade man noterat att paketet var vattenskadad, och det visade sig att ha…

18. Started by Freddess,

Hej alla! Kör ett aquael nano 30 med medföljande hangon filter. Tips på vad jag bör ha i facken? Aktivkol, och fosfat remover? eller med vecko vattens byten behövs det inte? Funderar annars på aktivt kol och levande sten bara.

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Amazonus,

Efter att man aldrig kommit igång ordentligt med det stora bygget och har varit sugen länge på att komma igång med salt. Så kunde jag inte låta bli längre när jag fick se det här karet. Jag hade börjat luska lite på plug and play kar för någon vecka sen. Sprang på det här i djuraffären. Googlade på det och läste genom ett par recensioner. Jag hittade inget som verkade avskräckande dåligt med det. Lite dålig cirkulation men det avhjälps ju av streamers. Så ja nu står det i mitt vardagsrum. :-) Körde igång det igår. So far so good. Till själva karet då. Det har 3 st inbyggda kammare i bakkant. I första facket är det biobollar. I fack 2 sitter skummaren, skummarens pump är d…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  20. Started by jonte_j,

Har lite problem med min "balkong" på mitt rsm 130, Den åker upp av sig själv hela tiden och till följd av det går vattnet högre upp än jag vill i visningsdelen. Någon som har ett bra tips på hur man får den att sluta göra så? Vill inte limma fast den då det kraftigt försvårar rengörning

• 1 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by maltemus,

Tänkte dra igång ett nano igen. Jag har en 26W solarboy duo som jag använt till ett ännu mindre klar, men jag misstänker att den blir för liten. Någon som har tips på en billig och tyst lampa? karet är 40*40*40 (typ)

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by Batty,

Ok då va man igång saltet blandat 1,024 det borde funka, nu väntar jag bara på lite varmare vatten sen skall stenen i

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by Laggeman,

Som topic lyder, funkar det att bottenborra ett RSM130? Eller kanske bakrutan? Någon som har erfarenheter av detta? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  24. Jag har satt upp mitt första saltkar, tänkte att jag kunde skapa en tråd om den för att få tips om förbättringar. Måtten är 60x40x45cm (LxDxH). Belysningen är 4st 24w t5 noname armatur. För stunden så har jag ingen sump men karet är borrat och har en limmad kammare för ett 25mm hål, sumpen limmas så fort jag har alla pvc kopplingar. I sumpen ska jag ha en eheim compact 1000l/h som retur och en filtersocka som tar emot vattnet från 25mm hålet. Sumpen kommer vara uppbyggd med bafflar. Flödet: filtersockan> jad wg524 skummare> refugium(levandesten, macroalger)> eheim compact. Som cirkulation har jag en pump som ger nästan 2000l/h. Allting har varit igång i ett par…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  25. Har haft sötvattensakvarium i många år och aldrig vågat prova mig på saltvatten, men eftersom min karl har hållt på med det förut så införskaffade vi oss nyligen ett 80 liters Aqua Medic Blenny Advanced. Än sålänge står det tomt, men kommer uppdatera lite under tiden som vi fixar med det.

• 5 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.