Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by Peckoltia,

Detta är mitt minsta kar och det är här det börjat växa koraller lite kul för inte har det dykt upp några sådana "av sej självt" i mitt 47 L:) Belysningen är 2 simpla ledlampor såna klipp-on och så finns det ett litet enkelt hang-on-filter med på ena sidan som knappt har något flöde att tala om med filtersvamp i och lite makroalger thats it Här bor allehanda pyttesmå djur + några små Potamalpheops sp. Purple Zebra räkor som inte blir så stora bara ca 12-14 mm

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  3. Started by izfisk,

Hej akvarievänner! Jag är glad över att få dela med mig av mitt senaste akvarieprojekt med er - mitt Red Sea Max 130D akvarium! Jag vill gärna dela med mig av mina upplevelser, utmaningar och lärdomar från att återuppliva detta fantastiska akvarium som stått i min källare sedan 2014. För ungefär ett år sedan påbörjade jag detta spännande projekt, och i September i år satte jag in de första invånarna. Varför Red Sea Max 130D? Det är egentligen mitt allra första salkar som jag köpte 2014 men använde bara i 6 månader innan jag uppgraderade till ett större :). Design: Detta akvarium har en storlek som passar bra i mitt hem. Den böjda rut…

4. Started by Mazi,

Tjena! Det är mer än 10 år sedan jag skrev något i detta forumet sist, och sedan jag lade denna hobbyn på hyllan. En del av er veteraner kanske känner igen mitt namn sen den tiden (stort tack för ert tålamod och all hjälp som en otålig tonåring kanske inte uppskattade fullt ut då), men det har förstås hänt mycket sedan dess. Som 15-åring började så klart en värld öppna sig utanför akvariet, och intresset svalnade helt enkelt. Efter gymnasiet flyttade jag utomlands för att plugga (det blev aldrig någon marinbiolog av mig, utan psykolog), och där blev jag tills i höstas. Jag är nu åter etablerad i Skåne, och trillade av en slump in på denna hemsidan igen. …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by Peckoltia,

Detta är mitt första kar på 49L, det jag inte är nöjd med är filtreringen har beställt ett till AquaEl Versamax 3 till detta, samma som jag har till det mindre karet:) Det har hänt en del här sen starten, fraggarna på botten är tänkt ska komma upp på stenarna och botten ska bli mera fri utan en massa "krimskrams". Har inte haft några problem alls med karet sen uppstarten utan allt har tuffat på kanonbra. I dagsläget nu på kvällen ser det ut såhär, rengjorde glasen från alger därav lite grumligt vatten och sen börjar det bli skymning i karet med:) Såhär såg det ut vid starten så det är en viss skillnad ja:)

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by akejan,

Köpte en liten goby häromdagen.

7. Started by Hell5,

Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by maca,

Efter 7 års frånvaro från hobbyn och inloggning här på saltvattensguiden är det dags att dra igång igen. Akvariet startas tillsammans med äldsta sonen (10år) och kommer att stå i hans rum. Akvariet är ett 54L standard helglas (600x300x300mm) men kommer högst troligt att bytas till ett större framöver. Tekniken kommer initialt att bestå av: Belysning: Coral Moonbox LED Plus Cirkulation: 1 x Jebao SW4 Skummare: Liten kina skummare Doppvärmare: 50W ATO: Tunze osmolator universal 3155 Jag kommer att köra på ca 6kg Marco rocks + 6kg Levande sten tillsammans med Red Sea levande sand samt Red Sea salt. Jag kl…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,8k visningar
  9. Started by Ferraways,

Hej! Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker". Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång. Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg. Nu till mitt problem: Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort. Jag fyller på dagligen ca 1 liter... Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubb…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by -FH-,

Då är en äntligen på gång! Förvisso ett 30l men medans man väntar på att fiskarna i mitt 240l skall säljas av eller av ålderdom simma vidare, så får det duga. Är juh inte så dåligt fördendelen med nano kar, mitt tredje bli detta. Köpte ett Aquael 30l (shrimpset) som egentligen skulle va till räkodlingen för det större karet. Men nu blir det ett salt istället. Utrustning. Belysning: Fluval marine Nano led 20w. Skummare: Tunze comline DOC 9001. Cirk.pump: Tunze Turbelle 6040. Doppvärmare: Fråga där, behövs det tro eller håller övrig utr. >25grader? LS skall inhandlas hos Coralcove i veckan. Se…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by yashad77,

Jag är ny här och har startat mitt saltvatten akvariet i söndags det är en: -Juwel Lido 120 L -Tunze skummare 9004 -JBL cristalprofi. 701 extern filter -Tunze streamer 6045 -ingen doppvärmare Men frågan är jag har använt kranvatten vid start kan jag köra osmos senare vid vatten bytet eller nu är det kört??! Eller ska jag ändå köpa osmos och börjar om från början ???!!!@

12. Started by Freddess,

Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  13. Started by RozZy,

Efter att ha bott i Los Angeles i 7 år, flyttade jag tillbaka till Sverige i April. I staterna började jag med Saltvatten för ungefär 4-5 år sedan. Finns ingen annan hobby som slår det! Nu har jag tagit med mina kunskaper från staterna till Sverige. Måste säga att det är mycket lättare att hålla värderna bra här. Kanske är för att vattnet här är i överlag MYCKET renare och inte förorenat med miljoner kemikalier. Osmosen fungerar men inte för allting. I alla fall så har mitt 140 liters Aqua Medic Cubicus aka "Cave of Doom" varit igång en månad nu. Köpte kurerad sten som fick igång karet riktigt snabbt. Är van vid vodkadosering så jag komm…

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by alexochingencarina,

Hej alla ute i landet! Nu börjar mina planer för ett litet sjöhästall ta form. Huvudkaret kommer bestå av ett cocoon på 30 liter med en sump på ca 25 liter. Planen är att få tag på några dvärghästar. Förhoppningsvis Hippocampus zosterae men det kommer nog ta tid. Verkar tyvärr vara riktigt svårt att få tag på i Sverige och givetvis måste dom vara odlade. Mycket av utrustning finns redan som följer: Cocoon3 25 liters kar till sump Nano led på 18watt Tunze 9002 får se om jag använder den? Sen är planerade inköp: Tunze 1073 som returpump Tunze Osmolator Nano Nanovärmare

15. Hej svg har nu varit borta i några månader! Maen mitt kar har rullat på, det är nu dryga 14 månader sedan jag startade mitt kar och det har hänt en del! såhär ser mitt kar ut idag! Har gjort lite uppgraderingar för att få en bättre miljö för mina koraller. köpte en Maxspect Celestial för någon månad sedan och är sjukt nöjd! har även inhandlat en pump men kommer ej ihåg vad den heter... har inhandlat en hel del koraller senaste tiden, Scolymia,sympodium,ricordea yuma,ricordea florid,Blasstomussla, och lite smått och gott. har dock blivit lite mindre fisk på grund av bråk och dötsfall har också börjat köra med Fauna marins Mins och organic villket jag tycker fungerar bra…

16. Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D. Red Sea säger att den skall funka i dessa kar. Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen. Jag fattar inte varför den gör detta. Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen. Någon som har haft liknande problem? Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam. /Zoltan

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  17. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Har innhandlat ett aqua medic medic yasha begagnat idag och provat alla pumpar genom att ha i vanligt vatten men varför är det så mycket partiklar i vattnet?se video https://www.dropbox.com/s/tzaamyceitgvxcg/trim.6398837D-1BE3-462D-967A-B11EEAB2868E.MOV det var en del salt avlagringar på grejerna när vi köpte det men jag har fyllt på och tömt karet två gånger! Och och sen så bubblar skummare. Inte så mycket dem jag har kollat på youtube har bubblat jättemycket (kanske har något med att det var vanligt vatten att göra? Se video https://www.dropbox.com/s/ftbx0orws0ph1xf/trim.F4B87CFA-F89D-4AB7-9BB6-829051C1BCE8.MOV

18. Started by Iceaxeon,

Tjena Nu har jag skaffat ett rsm130 igen. Efter lite rens och tvätt och så slog det mig att tusan va litet allt är och enkelt. Mitt percula 120 slular en hel del av elräkningen och allt är lite ohanterbart på något vis. Nu vet jag inte varför jag köpte det men tanken är nog att slänga ut perculan och köra rsm igen. Hade ett för 3 år sedan och tänker att cirkeln ska slutas. Det är led belysning och andra tysta pumpar och skummare. Gott om repor men det går att leva med. Min fråga nu då. Led belysningen, fick med en påse linser men är det nödvändigt att använda dem? Vet inte vilken grad de har eller så. Sen sitter det ju 1 fläkt i kåpan, är det tillräckligt? Mvh Johnny

• 0 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Cippe,

Hej! Efter ett antal år av anonymt användande av forumet så var det dags att krypa ur skuggorna. Efter något år från hobbyn så bytte jag bort mitt påbörjade projekt mot ett mindre och nu är lusten större än någonsin. Min tanke är att är att hålla underhållskraven låga, känner mig såpass väl att jag vet att mina intressen krockar i bland. Inriktningen kommer vara zoanthus, ett fåtal fiskar, någon mussla och lite lägre djur. Tänket på både scape och invånare är lite less is more och med mindre sten så valde jag att testa Maxspect bio-blocks. Så till de tekniska, här kommer det inte bli några förtidiga utlösningar pga teknikporr Karet: …

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by hagbard,

Är på g att starta ett litet..har ett clown men tycker det blir för stort..har också ett aqua-el 30 l som jag tänkte starta i men inte vackert direkt..är ju förtjust i vattenbyten så detta kanske kan vara något? snyggt med ett minirev kanske i detta? belysning måste rev anpassas hittar inte nån marine version på lyse http://www.akvariecenter.com/fluval-spec-v-led-19l-svart-30x223x275-cm/3350-0

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by bigm82,

Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by Sjadet,

Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by DSB,

Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken. Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt. Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll. Köpt Tunze reef pack 200.

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  24. http://www.fluvalaquatics.com/us/product/15125-reef-aquarium-and-cabinet-set-m60/#.UrxQpH-9KSM nån som vet något om den? Den är ny i mina ögon, men den kanske vart med ett tag?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by addeanstad,

<style type="text/css">P { margin-bottom: 0.21cm; }</style> Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för…

• 0 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.