Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Har nyligen köpt ett Red Sea uppgraderings kit som pumpar 1550l/h 340gph och som är en uppgradering till RSM 130/130D. Red Sea säger att den skall funka i dessa kar. Funkar gör den men så fort jag startar pumpen så tömmer den pump kammaren/sumpen på vatten och höjer nivån i visningsdelen. Jag fattar inte varför den gör detta. Jag har ett intank media rack och kör en tunze 9002 skummare. I media racket har jag först filter vit&blått sedan en påse aktivtkol och sista facket en påse purigen. Någon som har haft liknande problem? Eller någon som har några ideer/förslag så vore jag tacksam. /Zoltan

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by maca,

Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…

• Gilla
    • 22 svar
    • 2,8k visningar
  3. Started by Rasmus Pedersen,

Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…

4. Started by Danijel,

Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel

• 5 svar
    • 953 visningar
  5. Started by Danijel,

Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by NiklasNordkvist,

Hejsan! Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om). Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Startar en tråd om mitt projekt, kanske är det intressant för andra? :-) Slänger in dagens bilder. Slängde i 10kg LS, tänkte köpa mer nästa vecka och gå loss på designen och därefter i med sand. Tillfällig returpump i väntan på att mina Ecotech prylar skall komma. Prylarna som är tänkt att användas: Red Sea Reffer 170 Ecotech Vectra M1 EcoTech Raidon Ecotech MP10 Ecotech Reeflink Aquamedic Reactor Aquamedic Titan heater 300w Aquamedic Twin-controller

8. Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. Teknik som jag har tänkt att använda…

9. Started by Richard-Gbg,

Hej, Dags att lägga upp en tråd om mitt 70 liters Juwel akvarium. Har nu varit igång i 3 månader Mått 60x30x40 (LxDxH) Orginal pumphus kvar med uppgraderad pump till 600 liter/tim Ytterligare en pump på 900 liter/tim Tunze 9001 skummare 2 st AC-RC 18 W led Marin 1 st T5 24 W Hagen Glo Marin Blå ledlist som Månljus ATO vattenpåfyllare Jebao Doserpump 4-kanaler (monteras under denna vecka) Tillverkar osmos med PiccoBello 190 lit/dygn (verkligt 3,5 liter per timme) Dag två vid uppstart 3 månader senare Mina invånare nedan (förutom tre eremiter och och 3 trochus sniglar)

• 18 svar
    • 2,9k visningar
  10. Started by rickard81,

Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium

11. Started by rickard81,

Kommer över ett nytt akvarium på 80l plus sump på ungefär 20l. Borrat med 3 hål och returpumpen blir en jebao på 2000l/h i timmen. Kommer köra en Tunze streamer som cirkulation. Belysningen blir en Radion Xr30 gen2 PRO. Skummare ej bestämt än sitter och letar efter lämplig. Håller på med scapen just nu bilder kommer Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 709 visningar
  12. Started by rickard81,

Mitt nya akvarium som är ett Red sea Nano. Har problem med grön cyano tyvärr

13. Started by rickard81,

Då var de dags för ett nytt kar då jag känner att jag vill ha ett mindre akvarium av diverse anledningar. Kommer köra på en radion xr30 gen3 som belysning, kommer använda en Vortech mp40qd och skummaren blir en coralbox D500 om den får plats. All teknik är från förra burken. Men en sak måste jag köpa och de är returpumpen nån som har nått tips på en tyst pump? Bör väl ligga på 2000 l/h. Bilder kommer när jag får hem burken.

• Gilla
    • 27 svar
    • 3,3k visningar
  14. Started by Ricke,

Hej alla gamla rävar och nya medlemmar, nu tänkte jag ta och komma tillbaka lite smått till saltvärlden efter snart två års frånvaro. Jag tänkte köra ett litet 45L nano med någon enstaka fisk och lättare koraller såsom knappar, skivor och någon lps. Karet kommer väl startas någon gång i november då schemat lugnat sig lite. Nu ska det inhandlas lite belysning hade tänkt testa LED denna gången då det känns smidigt i ett litet kar. Frågan är bara hur stark belysning jag behöver till ett kar med knappar och lps, kan det räcka med 20W eller är det fortfarande gamla termen om 1W/Liter vatten? Ska bli kul att återkomma till saltträsket då mitt stora har varit sötvatten sedan ner…

• 18 svar
    • 2,7k visningar
  15. Started by Tribiani,

Hejsan! Jag lägger upp lite bilder om grabbens nanokar. Robin är 6½år gammal och suger i sig information och kunskap som en svamp. Hans favoritfisk är koffertfisken, Ostracion cubicus, men har även valt ut de andra fiskarna och räkorna. Akvariet är på 70 liter och en DIY LED ramp står för belysningen. Mvh Daniel

16. Started by Rosie,

Jag har en kub på 70 l som jag håller som ett renodlat anemonkar tillsammans med ett par Premnas biaculeatus gold maroon. Tanken var att ev försöka odla på clownerna så småningom när hanen har växt till sig. Lite städpatrull finns också förstås och det är främst 3 st lite större och en liten, halvstökiga eremiter som har fått sin hemvist i anemonkaret. Konstigt nog så bråkar dom inte med varandra alls. Senast när jag köpte en grupp eremiter för lite påfyllning i de andra karen så fick jag med en orange liten hårig sak. Jag blev inte rekommenderad att ta just den sorten då den tillhör de lite mer stökiga arterna men jag tyckte den var fin så den fick åka med hem…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by agalychnis,

Hej, Någon som vet vad det är för vikt på ett tomt RSM 130, bara karet alltså? Mvh Jan-Erik

• 7 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by Sluden,

Hej. jag har eventuellt tänkt byta ut fläktarna i mitt 130d. Har hittat lite olika alternativ med olika ljudnivå etc. Nu till min fråga. hur många decibel ligger original fläktarna på ungefär. mvh christoffer

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Hermanbrute,

Har köpt ett begagnat rsm130 och får inte igång månljus,lysrör eller fläktarna. Är det någon som haft samma problem? Jag har sökt på internet och kommit fram till att det kan vara LED transformatorn som kastat in handduken. Men jag hittar ingen sån reservdel i någon svensk butik och jag är lite orolig för att beställa ifrån tex England med tanke på att elen inte fungerar på samma sätt?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by Xanrag,

Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…

• 17 svar
    • 5,5k visningar
  21. Hej alla glada akvarister! Ända sedan jag startade med akvariehobbyn för över 10 år sedan har drömmen varit ett eget saltvattensakvarium. Jag har haft ett längre uppehåll ifrån akvaristiken även om det under senare månader legat och grott i bakhuvudet att man skulle starta upp hobbyn igen. Sagt och gjort, i helgen inköptes ett Juwel Lido (120 liter) som skall omvandlas till ett saltvattenskar. Av bekvämlighetsskäl har jag valt att inte använda mig av en sump utan att försöka hålla det så enkelt som möjligt (vi får väl se hur det går med den saken då projekt har en tendens att spåra ur ). Tanken med denna forumtråd är att gå igenom de steg jag som total nybörjare går igeno…

• 28 svar
    • 7,4k visningar
  22. Started by Sara,

Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.

• 48 svar
    • 6,8k visningar
  23. Started by Sakana,

Hej allihopa! Låt mig börja med att presentera mig själv, Simon heter jag, jag är en 26-årig arkitekt från Frankrike som bor numera i Stockholm. Ingen har varit någonsin intresserad av hobbyn i min familj så jag är lite osäker kring var intresset för revkar kom ifrån haha. Ändå har det varit en passion sedan jag var 15 och jag har spenderat otroligt många timmar på alla möjliga forum. Jag har samlat enormt mycket teoretisk kunskap under dessa 10/11 år men jag har aldrig haft chansen att faktiskt äga mitt eget rev… När jag var tonåring hade jag inga pengar, sedan studerade jag och fick flytta till flera olika länder för att äntligen landa i Sverige där jag bor …

24. Started by grizz,

Hallå! tänkte visa mitt 60l projekt jag håller på med. egengjort bakgrund Levande sand. Dutch reef rock. och Popbloom belysning. jebao pump. lättare koraller/anemoner

25. På vår svenska sidan har vi flera guider: nybörjarguiden, kemi för dummies, "Lasse"-metoden och budgetguiden. Alla är riktigt bra och informativa. De är skrivna för att hjälpa och är baserade på våra erfarenheter, men är ofta en kompromiss eftersom vi inte alla är ense om vad som krävs för att lyckas med denna hobby. Eftersom jag gillar att experimentera startar jag mitt eget lilla experiment. (och lite envis ) Hur billigt och enkelt kan jag underhålla ett 100-liters system? Hur svårt är det att gå från sötvatten till saltvatten? Försök 1 som startar idag är extremt enkelt och billigt. 10% vattenbyte per vecka, det är allt. A…

• Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 854 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.