0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…
-
- 34 svar
- 6,2k visningar
-
-
Tjenare! Efter ca. 7 år utan akvarie lade jag upp ett litet kar på 63 liter (60x30x35cm) för en månad sedan. Byttan har mognat riktigt bra och har redan sina första invånare i sig. Startupen gjorde jag med lite hjälp från ProdiBio vilket var helt nytt för mig. Senast jag startade akvarie (år 2002) var det bara att lägga stenen i akvariet och sitta ner och vänta 1-2 månader på att naturen tog hand om att akvariet mognade Teknik mm: - Kar: 63 liter med mått 60cm x 30cm x 35cm - Ljus: Maxspext Razor R420r 120W 16kK - Pump: Tunze 6055 + 7096 Multicontroller som kör 0-40% med en intervall på 0,75s (skapar en 2-3cm våg i byttan) - Filtrering: Eheim eXperience 250 (2224) med s…
-
- 20 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Nu när mitt akvarium varit igång sedan sommaren tänker jag att det är dags att posta en tråd här med. Jag har startat ett, hittills ganska enkelt nanoakvarium, mitt första akvarium någonsin. Jag har i flera år hängt runt här och på nano-reef och läst massor av nyttiga tips, och efter sommaren kände jag att det äntligen var dags. Listar innehåll rakt upp och ner här under, samt lägger upp ett par bilder, samt en video som jag spelat in idag. Tyvärr är allt filmat och fotat med en iPhone, så förvänta er ingen dunderkvalite. Utrustning: Akvarium: ADA 60p Sten: Marco Rocks Filter: Tunze Comline streamfilter 3163 Pump: Jabe…
-
-
- 52 svar
- 7,6k visningar
-
-
Tjena, tjena! Sebbe heter jag och har för två veckor sen efter x antal år av pluggande i era trådar här införskaffat och startat upp ett RSM130D. Har lite funderingar och känner att bästa stället att kolla det lär vara här För det första, ni andra med RSM. Hur har ni gjort med kolet? Efter ett par dagar med dåligt drag för att påsen flöt upp och fastna i pumparna tröttnade jag och flyttade den till facket brevid skummaren. Jag satt fast den med några sugkoppar. Vad tror ni om det? Flödet fungerar bra då, dock är det olika nivåer i alla tre delar (innan skummaren, efter skummaren och vid returpumparna) så nivåfönstret på sidan vart rätt onödigt. Huvudsaken lär väll vara …
-
- 28 svar
- 5,2k visningar
-
-
Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…
-
Nya projektet är på gång nu Blev några turer till Nynäshamn med skåpbilen hem till Maglofster Magnus men nu sitter den här och andas ut med min rygg, jäkla vilken fin träningsvärk man har i rygg och nacke i morse när man vakna. Tack Magnus för hjälpen och vänner som ställde upp. En avlastning med flickvännens pappa blev det innan han va iväg på Bruce Springsteen konserten och själva akvariet med en kompis efter jobbet vid 21 tiden. Har varit fullt upptagen med att ta bort lite bakgrund som satt på ena sidan och vilar nu innan jag startat på nästa sida. Lite tips uppskattas på ett problem jag har stött på: Bakom bakgrunden fanns det massa borstmaskar. Märkte det när en av…
-
Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…
-
Hej Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan. Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium. Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste…
-
Hejsan. Vet inte om jag lagt frågan rätt. får gärna flyttas om de blev fel. Tjejen fick tag på ett litet nano kar 40L och hon vill ha sjöhästar finns de någon dvärg art som man kan hålla 2 av? (Hon vill ha ett par) Och sen till skummare. Vad jag läst mig till är sjöhästar känsliga för microbubblor och funderar på att köra skummarlöst med gämna vattenbyten ist. För/nackdelar med den lösningen. MVH Emil
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Efter att ha träffat en medlem på forumet kom suget tillbaka att starta upp mitt nanokar igen och skaffa en liten fisk. Det är ett 32L kub som är öppen. Skummaren jag tidigare använt är ren skräp, det enda den gjorde var att låta som ett helt tröskverk. Någon som har tips på prisvärd skummare till ett så litet kar? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hallå SG lovers! Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130. Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor. Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde.. Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt. Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg. Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input. Jag är …
-
- 62 svar
- 7,2k visningar
-
-
Tjena! Ville bara tipsa om ett grymt snyggt akvarium som jag såg på youtube, om någon är intresserad så är länken
-
- 4 svar
- 2,4k visningar
-
-
Det här projektet har varit igång sen 10 september 2016, exklusive en ettårig förstudie i ett pico där jag testade funktionaliteten. Mitt tredje salta akvarium. För ca ett år sen tappade jag intresse för mitt 270liters revakvarium, intresset har åkt lite berg och dalbana sen dess. Men jag ville inte lämna hobbyn helt... I den första boken jag läste i ämnet, ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, stod det att det behöver inte vara vare sig krångligt eller dyrt att ha saltvattensakvarium. Fyra år, tiotusentals kronor och hundra bedrövelser senare känns de orden lite som ett hån. Men det har väckt en undran hos mig om det finns någon sanning i det, om det k a …
-
Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…
-
Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…
-
-
- 22 svar
- 3,8k visningar
-
-
Mitt gamla kar skall göras om till ett fish- only karantänkar. steg ett ... Tvätt med högtryckssprutan - ;-)
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Det lutar åt att starta i liten skala så jag söker tips på: Bra Hang on filter till 54 liter som syresätter lite och har möjlighet till filtervadd, kol eller fosfatremover om det skulle behövas. Bra belysning till 60x30x30.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenare, Nu är jag äntligen tillbaka till salt Har haft 3st Saltkar tidigare, Ett clownhotell och 2st 54L som fungerat riktigt bra men ekonomin fungerade inte så bra som gymnasieelev och saltvattensägare Men nu är jag tillbaka och med ett 110L 80*35*40 L*D*H. Detta karet kommer att bli ett Low-Tech kar utan skummare, Kollade länge på DSB men struntade i det till slut. Det är tänkt att jag ska ha Ocellaris Clowner och en anemon och en h*lvetes massa Xenia . Funderar på lite mjukkoraller med men vet inte hur det går utan skummare. Har en bekant som kört ett 54L utan skummare och rening (endast en pump som drar runt vattnet) och enligt honom så har värdena alltid varit br…
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tänkte dra igång ett nano igen. Jag har en 26W solarboy duo som jag använt till ett ännu mindre klar, men jag misstänker att den blir för liten. Någon som har tips på en billig och tyst lampa? karet är 40*40*40 (typ)
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Då var det dags igen för fjärde gången att dra igång ett Saltvattenskar då jag det senaste året inte haft något pga barn,flytt med mera så har jag nu fått tid till att dra igång igen. Det blev ett Aquael nano reef 30 l .
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
Då man ska flytta så måste man nedgradera karet från 500L till 130L så nu är planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas på Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite på hur det kan bli. Här är en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer återanvända en gammal sump som är 70x45x40. Tanken är att sänka ner karet lite i bänkskivan, tänkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom på att man måste nog förstärka upp skivan rätt bra under då för att det ska hålla och självklart lacka så det blir vattentätt mot spånet. Så nu lutar det nog mer åt att hitta en billig massiv träskiva istället o försänka i.
-
Hej! Verkar som om pumpen eller transformatorn gett sig i mitt blenny, nån som varit med om det innan och kan ge tips om var felet kan ligga samt vart man kan köpa ny pump eller trafo?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej hej Efter att ha smugit runt har i skuggorna på forumet i några år är det äntligen dags för mig att göra debut, med min egna projekttråd. Historia: Jag började i rätt så tidig ålder med sötvattensakvarium och höll på med det i några år, alltid med siktet inställt på att en dag ha ett saltvattensakvarium. Men intresset svalnade, för att tillslut försvinna. Fram tills för tre år sedan, när jag återigen fastnade. Denna gången direkt inom saltvatten. Och oj vilka år det har varit. Alla fyllda med glädje, misslyckanden och upptäckter. Och förhoppningsvis kommer det mycket mer av två av dessa känslor i och med detta projekt. Teknik: …
-
Tjena !!! Nu har ag tröttnat på min värdelösa högljudda orginalskummare i mitt RSM 130. Har kikat runt lite och sett att många har bytt till tunze 9002 men jag funderar på att köpa en 9001 Tunze. Så min fundering blir, måste man har en mediabasket i sumpdelen för att få dit skummaren (9002 el 9001) ordentligt eller funkar det lika bra utan??
-
- 10 svar
- 2,9k visningar
-