0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
En hemvändar-historia! 2018, mitt saltkar i började läcka ur en fog på midsommardagen och det uppmärksammades först i rummet under🥳. Den dagen hävdade min fru att det inte blir några fler akvarium 😩 Men tydligen fick hon idétorka nu i julas och köpte mig och vår 3:åring ett 30L kar i hopp om att vi skulle ha en kampfisk, tyvärr är hon naiv ibland😄 Jag såg det kort och gott som en uppmaning att beställa hem belysning och streamer från Ai, blev en Blade grow och senare en Nero 3. Akvariet är i dag i full gång, tänker att fler bilder och invånare presenteras i nästa uppdatering 😄 Riktigt kul att vara tillbaka!
-
Då var det dags för ett nytt försök med salt. Förra gången la jag ner mitt aqua medic yasha redan första dagen eftersom jag tyckte att skummaren väsnades på tok för mycket. Då kunde jag inte tänka mig ett saltkar utan skummare men efter att ha läst lite verkar det som om det är många som klarar sig utan skummare med tätare vattenbyten som komplement. Jag har köpt ett Aquael nano reef på 30 liter med tillhörande bänk. Mycket snyggt akvarium tycker jag! Påhängsfiltret som hör till kommer jag att köra utan. Det låter på tok för mycket (vibrationer samt porlande ljud vid tillbakarinning). Istället tänker jag använda ett (tyst) innerfiler och möjligtvis en extra (tyst) stream…
-
- 124 svar
- 28,8k visningar
-
-
-
- 16 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Inte så mycket för världen just nu. Kommer 10 kilo sten till. Är bara några dagar gammalt.
-
- 134 svar
- 12,1k visningar
-
-
Tjena! Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på! Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w. 9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted. Följande tester har jag gjort. Ph: 8,0 Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt) Fosfat: 0 Salthalt 1.024 Såhär …
-
- 43 svar
- 6,3k visningar
-
-
Har någon lyckats byta denna och hittat ett ersättnings relä (genomskinliga fyrkanten med massa ben i kåpan)? Har fått problem med min belysning då den inte längre stänger av ljuset, timern funkar och likaså fläktarna i kåpan och dom stängs av men inte själva belysningen. Har också noterat att natt belysningsdioderna inte heller tänds längre. Det går bra att slå av belysningen manuellt dock med strömbrytaren. Misstänker att det är själva reläet som gått sönder och behöver bytas. Verkar som att det inte bara är jag som har haft problem med reläet. Jag har inte lyckats hitta ett nytt på zoo.se eller Bioted som säljer reservdelar till RSM. Någon som har lyckats få tag på des…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Efter att ha läst mycket här på forumet och gjort några få inlägg så är det dags att presentera mitt lilla kar. Jag har ett standard Blennykar som fått en liten uppgradering i form av två extra lampor och några DIY LED lampor. Jag kör även med ett Deltec 10W UV-C. Jag ska försöka få upp lite bilder. Jag hade flera olika saltkar 1988-1995 men då med mest fisk och korallskelett. I början hade jag kvicksilverlampor men på slutet gick jag över till MH. Jag är mycket intresserad av LED byggen och har beställt ett 5-kanals 100W chip tillsammans med flera andra här på forumet. Jag har byggt en liten LED ramp till grabbens 70 liters plus ett bygge till en kompis so…
-
Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta upp en tråd nu om mitt Clownhotell som varit igång nu i strax över 3 år. Detta är lite utav ett projekt som har varit under ständig utveckling och jag har ännu inte riktigt kunnat lutat mig tillbaka och känt mig helt nöjd Karet i nuläget: I huvudkaret bor 2 clowner samt en Pictichromis porphyrea och lite sniglar och eremiter. Koraller är lite friskt blandat med sps, lps och nån mjukis. Har även en krabba vid namn Atergatis Floridus som numera får vara i sumpen och härja. Sjukt skygg varelse. Såg skymten av den för första gången för bara ett par månader sen, men den har gissningsvis funnits med stenen ända sen…
-
-
- 42 svar
- 10,6k visningar
-
-
Hej, Håller på att planera för en sump i ett RSM 130D, men jag har inte karet eller skåpet ännu. Kan någon vänlig människa tala om vilka innermått det är på underskåpet, så jag vet hur stor sump jag kan göra? Gärna med någon bild också. /Jan-Erik
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Ja, ha. Efter ett tags frånvaro, ser nu livet ut som så att det passar att ha ett akvarium igen. Hade förut ett större system på runt 600L, en större kub 400L, mindre(fraggtank) 120l och en sump på runt 100L som kopplade samman systemet. Pågrund av hur livet blev lades det ner. Men efter att nu vart sugen i olika vändor är det dags igen. Denna gång är det tänkt att vara lite mindre och mer low tech. Vi får väl se hur länge denna plan håller. =) Det blir en liten "nästankub" på 50x60x45-50, landar väl på 150L+sump (har ännu inte helt bestämt mig för vilken höjd jag vill ha. Lutar åt det lite högre alternativet. Ytavrinningsbox inne i karet. En sump på 34x50x35-40. tre, e…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hep Efter flytt till ny lägenhet 1/2-2019 och diverse försök att starta upp en burk Ljuset som faller in i en ny lägenhet är inte alltid lätt att förutse var den hamnar så det blev alldeles för mycket dagsljus/sol blommade på rätt bra ? hittade ett ställe som funkade hyfsat 6 timmar rampljus räckte över sommaren ökat med 2 timmar idag får se hur det utvecklar sig med tiden. 43 Liter Optowite 10 Liter Top Of Filter BioMaster 250 REEF-Skim Nano 50 Ombyggd Luftrdiven + Träutströmare Reaktor REEF-FILTER NANO 100 Ytvattenrenare Juwel EccoSkim Belysning Micmol Aqua CC
-
Hej! Verkar som om pumpen eller transformatorn gett sig i mitt blenny, nån som varit med om det innan och kan ge tips om var felet kan ligga samt vart man kan köpa ny pump eller trafo?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jahaja, då har ni ännu en nybörjare att tas med här på SVG, det är svårt att låta bli att fastna för ett saltvattensakvarium måste jag säga. Har haft ett sötvattensakvarium för ett antal år sen och hade tänkt att starta upp ett nytt sådant. Men när jag var och tittade runt i zoobutikerna så fastnade man ju i en (fyra tassar) där dom hade ett RSM kar som var ditställt av korallfisken. Efter det var det ju helt klart, salt är vägen man ska gå. Så efter någon månads efterforskning här, på internet, snackat med killarna på korallfisken och så klart har man läst boken "Saltvattensakvariet: Guiden för nybörjare" framlänges, baklänges och sidledes =). Nu har jag dragit fram…
-
Tjena !!! Nu har ag tröttnat på min värdelösa högljudda orginalskummare i mitt RSM 130. Har kikat runt lite och sett att många har bytt till tunze 9002 men jag funderar på att köpa en 9001 Tunze. Så min fundering blir, måste man har en mediabasket i sumpdelen för att få dit skummaren (9002 el 9001) ordentligt eller funkar det lika bra utan??
-
- 10 svar
- 3k visningar
-
-
Halloj! Dags för en ny tråd och ett spännant nytt äventyr på litet annat vis. Förra sommaren tog jag itu med att tömma min kära Piraya's gamla akvarium, efter han gick bort för flera år sedan vid 17 års ålder. Något jag lade märke till redan då var hur mycket solljus karet fick från takfönstret, under sommarmånaderna. Så det fick mig att tänka, att det vore kul att försöka pröva starta upp ett kar som till stor del belyses av dagsljus. Tanken var att detta skulle ha kört igång i höstas, men min mamma blev sämre och gick bort, och efter det så tappade jag greppet om allt som var saltvatten för resten av året. Det fick bli lite av ett tillfälligt fö…
-
-
- 53 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej på er Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra. MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt. Inte en bra lösning men så blev det tyvärr. I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
På vår svenska sidan har vi flera guider: nybörjarguiden, kemi för dummies, "Lasse"-metoden och budgetguiden. Alla är riktigt bra och informativa. De är skrivna för att hjälpa och är baserade på våra erfarenheter, men är ofta en kompromiss eftersom vi inte alla är ense om vad som krävs för att lyckas med denna hobby. Eftersom jag gillar att experimentera startar jag mitt eget lilla experiment. (och lite envis ) Hur billigt och enkelt kan jag underhålla ett 100-liters system? Hur svårt är det att gå från sötvatten till saltvatten? Försök 1 som startar idag är extremt enkelt och billigt. 10% vattenbyte per vecka, det är allt. A…
-
-
- 10 svar
- 976 visningar
-
-
Hej på Er! Har kört mitt RSM nu i ca 9 månader och läst här en hel del så nu tänkte jag att det är lika bra att jag presenterar mig och mitt kar. Förhoppningsvis kan jag ge råd och inspiration genom tråden men också få tips och råd utav er som jag har märkt besitter stor kunskap. Jag heter Markus och bor i Göteborg. Har inte haft något saltvattensakvarium tidigare utan endast ett litet sötvattensakvarium när jag var barn. Men intresset för havet och akvarium har alltid funnits. Och när vi började prata om att skaffa ett akvarium och jag såg de vackra korallrevsakvariumen på internet så var det salt som gällde. Och ett RSM 130 kändes som ett bra och lagom stort akvarium at…
-
- 35 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej, Jag har tänkt köpa in mitt första akvarie och undrar vad ni rekommenderar för typ av belysning. Jag har läst att man kan spara mycket pengar genom att satsa på led lysrör istället. Jag är väl lite orolig att jag missat något vitalt och vill inte stå där med ett rör som jag inte kan använda. Tänkte köpa en e3 https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-e3/ Jag hoppas ni har överseende med min okunskap i denna fråga och ni får gärna utveckla ert svar varför detta lysrör är bra eller dåligt i mitt fall. Tack!
-
- 2 svar
- 987 visningar
-
-
Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Någon som vet vad det är för vikt på ett tomt RSM 130, bara karet alltså? Mvh Jan-Erik
-
- 7 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej igen alla saltvänner. Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår. Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar. Karet har en ledramp inbyggt i huven så …
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan jag gör ett nytt försök, några år har gått sen förra gången det gick åt helvete. Var nog inte riktigt beredd att lägga varken tiden eller pengarna som krävdes sist. Nu har jag lite bättre koll på vad det innebär att sköta ett saltvattensakvarium. Den största utmaningen är nog fortfarande tålamodet, man vill gärna för mycket, för snabbt. Jag hittade ett beg. rsm 130 på blocket. Den var lite uppgraderad med följande: Bättre Ytavrinning Intank Media basket Tunze 9002 skummare. Sedan bytte jag ut belysningen mot en DsunY LED med wifi kontroller. Blande vatten och stoppade i stenen 2018-01-20 K…
-
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-