Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…

• Gilla
    • 28 svar
    • 5,4k visningar
  2. Started by Namnbrist,

Dax för ett nano igen....Bygger upp&river ner Led beställt från aquastyle. 8x 4500k white 21x royal blue 3x violet 2x red 2x cyan Moonlight kit Ska byggas in i befintlig huv Fläskar på med leds så man har power utifall man vill gradera upp lite i volym. Tanken är att köra med biopellets&bra skummning. Letar efter begagnad deltec mce300/hydorslim, värsta fall så får man väl köpa nytt 8) Led kitet beräknas dimpa ner 9 augusti&då blir det bygga av Om någon sitter på streamers/returpumpar som är nått att ha så hojta gärna till

• 41 svar
    • 6,4k visningar
  3. Då var det dags att starta ett nytt kar och jag tänkte att man kanske lika väl kunde ta och skapa en tråd om detta. Ja jag får väl erkänna att ett annat kar ska ersättas av detta kar men det är ju roligare att prata om det nya än det gamla som ska bort Min tanke är att använda så mycket som möjligt av utrustning som jag samlat på mig över året men att krydda med lite nya saker som jag vill testa. Förhandlingen med min fru var dock att detta kar skulle bli hennes i alla fall när det kom till valet av vad som skulle bo i det. Jag misstänker dock starkt att det blir jag som ska utföra vattenbyten m.m. Akvariet är ett använt men i bra skick Aqua Medic Blenny 80l…

4. Started by Speedster,

Efter några år utan saltakvarie så startade jag upp ett akvarie igen. Stenen (död sten) fick ligga i en hink 6 månader innan akvariet startades upp, nu har akvariet varit igång sedan hösten 2021 och funkar rätt ok utan några gigantiska problem. Setup: 96L Osmos Ozon Skummare Co2 Scrubber Doserpump: Doserar ATI Essentials pro och osmosvatten Lyse: 30w Royal blue, 20w 20000K, 20w 420nm, 10w 395nm Pumpar: 1500L ytavrinningen, 2500L cirkulationspump, 5000L Cirkulationspump som körs slumpmässigt. Fisk: Ett par clowner Lägre djur: Sjöborre, Elräka och sniglar. Koraller: LPS och SPS Har lite p…

5. Started by Adrenalized,

Hejsan jag gör ett nytt försök, några år har gått sen förra gången det gick åt helvete. Var nog inte riktigt beredd att lägga varken tiden eller pengarna som krävdes sist. Nu har jag lite bättre koll på vad det innebär att sköta ett saltvattensakvarium. Den största utmaningen är nog fortfarande tålamodet, man vill gärna för mycket, för snabbt. Jag hittade ett beg. rsm 130 på blocket. Den var lite uppgraderad med följande: Bättre Ytavrinning Intank Media basket Tunze 9002 skummare. Sedan bytte jag ut belysningen mot en DsunY LED med wifi kontroller. Blande vatten och stoppade i stenen 2018-01-20 K…

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,7k visningar
  6. Started by Lasse,

Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…

7. Started by AffeAlien,

Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …

• 14 svar
    • 2,7k visningar
  8. Started by Jeanette Johansson,

Tänkte köpa aktivt kol som jag har läst och hört att alla andra kör med, hur gör man och hur ofta, hur länge ska man köra med detta? Har läst att vissa använder en strumpa men funkar det verkligen och var sätter man strumpan med kolet?

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,4k visningar
  9. Halloj! Dags för en ny tråd och ett spännant nytt äventyr på litet annat vis. Förra sommaren tog jag itu med att tömma min kära Piraya's gamla akvarium, efter han gick bort för flera år sedan vid 17 års ålder. Något jag lade märke till redan då var hur mycket solljus karet fick från takfönstret, under sommarmånaderna. Så det fick mig att tänka, att det vore kul att försöka pröva starta upp ett kar som till stor del belyses av dagsljus. Tanken var att detta skulle ha kört igång i höstas, men min mamma blev sämre och gick bort, och efter det så tappade jag greppet om allt som var saltvatten för resten av året. Det fick bli lite av ett tillfälligt fö…

• Gilla
    • 53 svar
    • 5,3k visningar
  10. Started by Holm-Alexander,

Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  11. Tjena alla salta och blöta! Jag heter Alexander och har hängt på den här (beroendeframkallande) salta guiden några år. Jag har ett Red sea max 130D som jag har haft runt tre år nu. Tankarna om ett större kar har funnits där länge men med platsbris i en 1,5a så får 130l räcka. Anledningen till att jag startar en ny tråd om karet är att när jag började bli riktigt nöjd med karet så bar det av till Thailand för en tre månader lång sol och dyksemester. Väl i Thailand bar det av till Koh tao för padi open waterutbildning:) Efter fem dyk och effektivts pluggande var kursen avslutad och jag var beroende av en till salt hobby. Dykning var så roligt att det dan efter blev en ny k…

12. Started by epoxy,

Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…

• 36 svar
    • 5,6k visningar
  13. För att inte orsaka alldeles för mycket förvirring har jag bestämt mig för att starta en "ny" tråd om mitt Mandarin akvarium. För referens och bakgrund kan den gammla tråden hittas här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60537-Alexraptor-s-lilla-Mandarin-Burk-43-liter Som jag skrev i slutet på den tråden, så har jag på grund av ekonomiska skäl bestämt mig för att slå ihop mina två 43 liters kar till ett enda system, då det i slutändan blir billigare för närvarande att köpa ny utrustning till ett akvarium istället för två stycken. Jag vill också ta tillfället i akt att ge det här rådet: Köp INTE doppvärmare av märket AquaEL! Under dom se…

14. Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…

• Gilla
    • 18 svar
    • 5,4k visningar
  15. Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…

• 53 svar
    • 12,6k visningar
  16. Started by Jeanette Johansson,

Mitt akvarium har varit stabilt och bra i ett par månader nu men helt plötsligt senaste 2 veckorna är det jättesmutsigt på glaset, bruna och gröna alger överallt, på stenar, glas,sand, vad gör jag åt detta? Får snart panik för en del sitter fast jättehårt på stenar tex

• Gilla
    • 1 svar
    • 637 visningar
  17. Started by StefanB,

Har fått konstiga alger i karet ser nästan ut som damm eller nått?! någon som vet vad det är?!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Efter en omfattande vattenskada från grannen så har jag varit tvungen att flyttat till annan bostad i 5½mån. Men nu när jag äntligen fyttat tibax så var det på tiden att byta kar oxå, o så blev det. Beställde ett kar på 718l hos Micke på Håkanstorp med måtten 170x65x65 med sump på 200l, Conny hjälpte mycket till med att bygga ställningen. Efter att flyttat tibax för en vecka sen så kom äntligen karet hit, för stunden står det på golvet sidan om ställningen som ska borras upp för rördragning. beräknar att nästa helg så ska "kickstarten" av zeovit vara igång. återkommer med bilder o fakta över teknik. SKÖNT ATT VARA TILLBAKA!!!

19. Started by Andy88,

Nu är det dags för en balja till och denna gången blir de ett nanokar på 80L. Karet som beställdes igår är ett Blenny Nano Reeftank från Aqua Medic med måtten 40x50x40. (LxBxH) Så fort karet kommer och innan de startas upp ska en bänk byggas. Har lite idéer för utseendet men har inte riktigt funderat klart ännu så kommer posta bilder på den slutgiltiga designen när jag väl bestämt mig. Allt som åker i karet kommer vara noggrant utvalt och innehålla mycket färg. Det kommer med andra ord jagas färgsprakande zoas runt om i södra Skåne. En del från 375an kommer åka ner i detta karet bl.a en grön clown goby, lite gröna knappar, en favia fragg och ett gäng orangea ricordeor.…

20. Started by Tweeny,

Jahapp. En del har säkert koll på att jag har ett 750L kar hemma som står tomt. Det går segt framåt där. Igår fick jag ett sms från min bror att jag får ta över hans nano + en clown om jag vill ha det. Det vill jag självklart. Har ju somsagt fortfarande aldrig haft en saltfisk =) Så jag startar väl en egen liten tråd till det då. Ska nog hämta på lördag. Tror att det är 60 eller 80L. Ser det som en liten smygstart till stora karet. Nu får jag äntligen min första salta fisk, jag kan också lära mig saker inför det stora karet. Lära mig att göra tester och om vattenkemi och liknande. Dessutom är det ju jättebra att ha ett litet kar i gång hemma i fall att man skulle ramla …

• 50 svar
    • 6,2k visningar
  21. Started by Andreas_Lindholm,

Insåg att jag presenterade mitt akv i fel forumdel. Ja gjort är gjort :-) Funderar just nu på att uppgradera min belysning från 2*24 w t5 till maxspector razor nano led . Ser just nu bara fördelar med en uppgradering.

22. Started by Hell5,

Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by MagnusJ,

Tjena! Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på! Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w. 9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted. Följande tester har jag gjort. Ph: 8,0 Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt) Fosfat: 0 Salthalt 1.024 Såhär …

• 43 svar
    • 6,3k visningar
  24. Started by Willson,

Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Har innhandlat ett aqua medic medic yasha begagnat idag och provat alla pumpar genom att ha i vanligt vatten men varför är det så mycket partiklar i vattnet?se video https://www.dropbox.com/s/tzaamyceitgvxcg/trim.6398837D-1BE3-462D-967A-B11EEAB2868E.MOV det var en del salt avlagringar på grejerna när vi köpte det men jag har fyllt på och tömt karet två gånger! Och och sen så bubblar skummare. Inte så mycket dem jag har kollat på youtube har bubblat jättemycket (kanske har något med att det var vanligt vatten att göra? Se video https://www.dropbox.com/s/ftbx0orws0ph1xf/trim.F4B87CFA-F89D-4AB7-9BB6-829051C1BCE8.MOV

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.