Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Willson,

Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan

• Gilla
    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Emil L,

Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu: Juwel Lido 120 Sump 25L, för tillfället en plastback=) Hemmapulad bänk Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd Returpump, Jebao DC2000 Juwel orginalpump 500L/H Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lös…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,9k visningar
  3. Started by Catchio,

Det lutar åt att starta i liten skala så jag söker tips på: Bra Hang on filter till 54 liter som syresätter lite och har möjlighet till filtervadd, kol eller fosfatremover om det skulle behövas. Bra belysning till 60x30x30.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Pontus Enbom,

Nu när jag har beställt allt till akvariet så antar jag att det är dags att lägga upp en tråd också. Karet blir ett 54 med välvd ruta som jag har sedan tidigare som jag har sprejat baksidan och botten med biltema hobbylack. Kostnad 49kr. Jag har köpt in saker i snart ett halvår men nu i veckan så bör jag ha allt redo för uppstart. Tekniken är: 2×tunze 6015 500kr begat. Smart ato micro 995kr Blackbox led (fler blåa led:ar än de flesta samt uv) 900kr Ehiem jäger 50w Osmosen är en som är beställd från Tyskland där flushvalve och kiselfilter för 700 inklusive frakten. En Hanna checker som jag vann av min flickvän (vi hade ett vad om vem…

5. Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,9k visningar
  6. Started by Uppgarde,

Det tar ju tid att få hem allt i rätt ordning ! Närmare två månader , men nu så är man med i matchen, blanda i salt och i med pump å snurra runt i en timme packa upp sten från Triton jättefin sten tycker ja men va vet ja det är ju helt nytt för mej Men det liknar ju raukar å det har vi gott om här på ö-en så jag är helnöjd. Startbakterier å thera p samt special blend hoppsan trall den luktade inte hallon precis! så nu är det bara å vänta grumligt i början men bättre efter ett dygn lägger upp två bilder start å efter ett dygn Med vänlig hälsning, Göran

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  7. Inte hängt så mycket här på guiden innan, så tänkte ta tag i det och visa upp mitt kar. Här tänkte jag presentera utvecklingen utav mitt under åren det har rullat, karet/tekniken är köpt Hos stig på Oceanakvarium, det är även hans ramp som belyser karet (som jag starkt rekommenderar) om ni har frågor kring teknik eller arter så är det bara att slänga iväg en kommentar så skall jag svara bäst jag kan Augusti 20e 2014 November 11e 2014 Februari 20e 2015 Idag 2016

• Gilla
    • 18 svar
    • 3,1k visningar
  8. Started by Tevowo,

Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  9. Tjingeling, Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt ... Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intri…

10. Started by fredrikosterby,

Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…

• Gilla
    • 52 svar
    • 10,4k visningar
  11. Hej! Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll: Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm Volym: 30 liter Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier "Reef Salt" havssal…

12. Started by Bangen,

Har lite extra tid under julledigheten så har börjat planerat att dra igång ett litet saltprojekt. Eftersom det är jul så tänkte jag starta upp allt med en låg budget och sedan byta ut under tiden. Saker jag har hemma Avvecklat sötvatten 112 L (80x35x40) med 4x24W och BTN bakgrund med filterhörna på ena kortsidan. 54L (60x30x30) Wg 310 Tänkte använda en Bänk från Ikea (80x35x60) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/ Har funderingar på hur mycket jag behöver förstärka den. Första tanken var 45x45 reglar men detta känns lite överdimentionerat så tänkte om 25x38 reglar fungerar? Och om jag ska sätta en regel i mitten på framsidan eller om detta också är …

• Gilla
    • 4 svar
    • 2,3k visningar
  13. Started by Richard_22,

Hej! Tänkte nu starta upp en tråd om mitt Rsm 130 som är under uppstart. Akvariet har varit igång drygt en vecka och allting går bra så här långt Snart är det dags för fiskar och koraller! Det är bara hojta till om ni har synpunkter eller tips, mottages gärna! Mvh Richard

• Gilla
    • 280 svar
    • 27k visningar
  14. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2k visningar
  15. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

16. Started by Xanrag,

Så, nu får det börja bli dags att starta en egen tråd för att ha koll på vad som hänt. För en månad sen ungefär så köpte jag en begagnad RSM130D inkl levande och allt. Den flytten tog ett bra tag och jag fick hjälp av en arbetskamrat att frakta och bära sakerna, hade aldrig gått annars. Fördelen med begagnat är att jag då kunde börja direkt, och behövde inte köra in karet. Sen blev det ett väldigt bra pris också, mycket valuta för pengarna. Nackdelen är att karet var rätt gammalt och saker hade börjat gå sönder. Jag har fått byta både skummare och returpump, men mer om det tekniska i en annan post senare när jag väl fått igång allt som jag tänkt det. Det har varit ett him…

• 4 svar
    • 2k visningar
  17. Started by Bekolsyra,

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

18. Started by Xanrag,

Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…

• 17 svar
    • 5,5k visningar
  19. Started by Hansen898,

Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  20. Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.

• Gilla
    • 61 svar
    • 10,2k visningar
  21. Started by Amazonus,

Efter att man aldrig kommit igång ordentligt med det stora bygget och har varit sugen länge på att komma igång med salt. Så kunde jag inte låta bli längre när jag fick se det här karet. Jag hade börjat luska lite på plug and play kar för någon vecka sen. Sprang på det här i djuraffären. Googlade på det och läste genom ett par recensioner. Jag hittade inget som verkade avskräckande dåligt med det. Lite dålig cirkulation men det avhjälps ju av streamers. Så ja nu står det i mitt vardagsrum. :-) Körde igång det igår. So far so good. Till själva karet då. Det har 3 st inbyggda kammare i bakkant. I första facket är det biobollar. I fack 2 sitter skummaren, skummarens pump är d…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by bigm82,

Tjena !!! Nu har ag tröttnat på min värdelösa högljudda orginalskummare i mitt RSM 130. Har kikat runt lite och sett att många har bytt till tunze 9002 men jag funderar på att köpa en 9001 Tunze. Så min fundering blir, måste man har en mediabasket i sumpdelen för att få dit skummaren (9002 el 9001) ordentligt eller funkar det lika bra utan??

• 10 svar
    • 2,9k visningar
  23. Started by joelkorn,

Ja, ha. Efter ett tags frånvaro, ser nu livet ut som så att det passar att ha ett akvarium igen. Hade förut ett större system på runt 600L, en större kub 400L, mindre(fraggtank) 120l och en sump på runt 100L som kopplade samman systemet. Pågrund av hur livet blev lades det ner. Men efter att nu vart sugen i olika vändor är det dags igen. Denna gång är det tänkt att vara lite mindre och mer low tech. Vi får väl se hur länge denna plan håller. =) Det blir en liten "nästankub" på 50x60x45-50, landar väl på 150L+sump (har ännu inte helt bestämt mig för vilken höjd jag vill ha. Lutar åt det lite högre alternativet. Ytavrinningsbox inne i karet. En sump på 34x50x35-40. tre, e…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  24. Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år. Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavem…

• 13 svar
    • 2,4k visningar
  25. Started by fredd,

Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.