0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.
-
-
- 17 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Första inlägget! Har för ca 1.5 månad sedan tagit över ett saltkar. Otroligt roligt att äga ett igen efter ca 12 års saltkarsuppehåll. Akvariet rymmer 125 liter och har optiwhite glas. Maxspect R420R ledbelysning, Deltec mce600 skummare, Aqua Medic 11w UV-C, samt diverse pumpar. Efter uppstarten, eller omstarten, har befintliga koraller både vuxit och fått otroligt fina färger. Mer bilder kommer - jag måste få hjälp att identifiera ett gäng koraller. /Johan
-
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Köpt ett akvarium som är på ca 84 liter med 3 sidor optiwith glas och 10mm tjockt glas.. så det väger väll runt 25 kg bara akvariet. Skulle en ikea byrå palla akvariet med vatten och ca 5 kg sten eller bör man köpa en akvarie bänk? Isåfall vad är det som gör att bänken är säkrare? Kollat på juwel lido 120 bänken men den ser nästan ömtåligare ut än min Ikea byrå
-
-
- 17 svar
- 3,6k visningar
-
-
-
- 16 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej akvarievänner! Jag är glad över att få dela med mig av mitt senaste akvarieprojekt med er - mitt Red Sea Max 130D akvarium! Jag vill gärna dela med mig av mina upplevelser, utmaningar och lärdomar från att återuppliva detta fantastiska akvarium som stått i min källare sedan 2014. För ungefär ett år sedan påbörjade jag detta spännande projekt, och i September i år satte jag in de första invånarna. Varför Red Sea Max 130D? Det är egentligen mitt allra första salkar som jag köpte 2014 men använde bara i 6 månader innan jag uppgraderade till ett större :). Design: Detta akvarium har en storlek som passar bra i mitt hem. Den böjda rut…
-
Blev uppstart av 45:an då jag väntar på det större, är inte någon höjdare på scaping, men har nu lite snygga öppna sandytor iaf
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.
-
Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
JAD 128 Liter Inköpt beg av Hanssanden Flytten gick bra Blev tyst och fint nu när jag bytte fläktar
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar. Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump. Tekniken som jag kör just nu. Ecotech Radion Gen2 Led Ecotech vortech Mp10
-
- 15 svar
- 3,9k visningar
-
-
hej SG köpte ett nano kar av en kolega i sommras vet inte vilket märke det är, men är på 32 liter + 5 liter filter kar jag har inte den avanserade tekniken och akvariet har varit igång i 3-4 månader, här kommer lite bilder: anemonen är nyinskaffad för någon timma sedan
-
Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras. Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen. ( De finns fortfarande kvar. ) I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev. Då föddes en tanke.... Salt... Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar. Och definitivt inte salt. Men tanken grodde vidare.... Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris. ( Kontakter i branschen är bra ibland. ) Jag slog till. Sedan köpte jag lite …
-
- 15 svar
- 2,7k visningar
-
-
hi everyone i am going to start a small akavrium 128l with zeovit.now almost a week now.will attach the pic soon..
-
- 15 svar
- 2,3k visningar
-
-
Tjingeling, Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt ... Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intri…
-
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hade ett 96-liters fraggkar som hade gått I graven och blivit ett saltvattenskärr. Rensade ut den gamla sanden och algerna, och lät rensa stenarna under ett par månader, inför en omstart. Ursprungligen var tanken att jag skulle bara få plats med överblivna Euphyllia-huvuden, men när jag skulle beställa en algskrapa hos Företagsakvarium, såg jag att man hade en Mantis på lager, så vipps, har jag plötsligt blivit mantis-pappa igen. Från vad jag kan avgöra så verkan han vara av arten 'Gonodactylaceus falcatus'. Livlig liten rackare också. När ombudet ringde på dörren hade man noterat att paketet var vattenskadad, och det visade sig att ha…
-
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
- 2 följare
-
-
Det är väl dags att starta upp en tråd för detta karet också. Köpte Laggemans gamla Cocoon för 4 månader sedan. Tanken var att ha det som ett rent fraggkar, för att rensa upp botten av mitt Percula 120 där det står fraggar överallt i sanden. Ganska snart ändrades det, så jag byggde ett litet rev för att ha en liten fisk och två Sexy Shrimps och lite eremiter. Fisken har jag ännu inte lyckats att hitta, men skam den som ger sig. Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter med måtten är 30x30x35cm. Hang-on filter, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano. LED-belysning på en kylfläns me 13x3W Cree på 700mA. Ofta tar jag bytesvattnet från Perculat och häller …
-
- 14 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker". Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång. Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg. Nu till mitt problem: Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort. Jag fyller på dagligen ca 1 liter... Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubb…
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan jag heter Pontus Enbom och går sista året på Naturvetenskapliga programmet på Björknäsgynasiet. Som examensarbete har jag startat upp ett saltvattenkar. Efter mig så kommer en i tvåan att driva karet som sitt projektarbete och sedan kommer förhoppningsvis karet rulla på med en ny elev varje år som tar över. Det här kontot är dedekerat till akvariumet och för de som skall sköta om det i framtiden så därför kommer personen som använder kontot ändras varje år. Lite teknik: Karet är ett juwel lido 120 med juwels egna skummare för tillfället sitter det orginalbelysningen på men den kommer snart att bytas ut till en Kessil a150w. Som cirkulation så har jag en boyu wavem…
-
- 13 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hep Efter flytt till ny lägenhet 1/2-2019 och diverse försök att starta upp en burk Ljuset som faller in i en ny lägenhet är inte alltid lätt att förutse var den hamnar så det blev alldeles för mycket dagsljus/sol blommade på rätt bra ? hittade ett ställe som funkade hyfsat 6 timmar rampljus räckte över sommaren ökat med 2 timmar idag får se hur det utvecklar sig med tiden. 43 Liter Optowite 10 Liter Top Of Filter BioMaster 250 REEF-Skim Nano 50 Ombyggd Luftrdiven + Träutströmare Reaktor REEF-FILTER NANO 100 Ytvattenrenare Juwel EccoSkim Belysning Micmol Aqua CC
-
Nu är mitt 80 liters kar tömt och levande sten, koraller och mina 3 sista turbosniglar flyttade till ett mindre, tänkte börja fylla på 80 liters karet igen i morgon, hur lång tid bör jag vänta innan jag flyttar tillbaka allt igen ?
-
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Efter några år utan saltakvarie så startade jag upp ett akvarie igen. Stenen (död sten) fick ligga i en hink 6 månader innan akvariet startades upp, nu har akvariet varit igång sedan hösten 2021 och funkar rätt ok utan några gigantiska problem. Setup: 96L Osmos Ozon Skummare Co2 Scrubber Doserpump: Doserar ATI Essentials pro och osmosvatten Lyse: 30w Royal blue, 20w 20000K, 20w 420nm, 10w 395nm Pumpar: 1500L ytavrinningen, 2500L cirkulationspump, 5000L Cirkulationspump som körs slumpmässigt. Fisk: Ett par clowner Lägre djur: Sjöborre, Elräka och sniglar. Koraller: LPS och SPS Har lite p…
-
Jaha..så har jag startat min Nano på kontoret. Innovative Marien Nuvo fusion 10 med Kessil A80.
-
-
- 13 svar
- 2,6k visningar
-
-
Har under min tid startat upp en massa kar varför vet jag inte , jag är av den typen som tycker just uppstarten och inhandlingen är roligast . För något år sedan när blenny kom så införskaffade jag mig ett sådant . Alltid tyckt det är ett lagom stort nano akvarie på 80liter front 60 liter . Snyggt dessutom . Samt att jag föredrar att ha "sumpen" i akvariet . Detta gjorde jag mig dock av med som med allt annat . Nu har jag dock startat upp ett blenny advance för ett tag sedan som står o ska få mogna . Jag har ingen av original tekniken kvar då jag gillar inhandling osv. Kör med original möbeln från aqua medic . Skummaren bytte jag ut mot en tunze 9002 Original bel…
-
- 13 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-