151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg
-
- 40 svar
- 4,3k visningar
-
-
Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt. Akvarium, 80x50x50 Bänk, egensnickrad med täckskivor från Ikea Returpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050 Tänkt teknik att införskaffa: Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4. Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt. Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan. I nästa vecka hade jag tänk…
-
-
- 262 svar
- 31,5k visningar
-
-
Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…
-
Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …
-
-
- 2 svar
- 833 visningar
-
-
Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga. Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten. Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar. Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur. Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög. Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa sk…
-
- 111 svar
- 10,9k visningar
-
-
Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…
-
-
- 29 svar
- 6,4k visningar
-
-
Jag skulle behöva lite hjälp med tekniken till karet. Jag har haft saltvattensakvarium tidigare då ett specialbyggt 628 liters med sump och skummare och lite till. Nu är det så att jag byggt hus och i huset har byggts ett rum för akvariumet med allt vad det innebär. Akvariet kommer att ha måtten B 130cm D 86cm H 58cm dvs ca 640 liter. Sumpen är tänkt att vara B 130cm D 60cm H30 cm ca 230 liter. Inköpen kommer förmodligen att bli. Deltec hlp 4040 eller 4745 Deltec skummare APF 600 Deltec kalkreaktor PF 501+magnetventil Deltec kalkvattenmixer KM500 Aqua medic ph computer inkl.elektrod Aqua medic SP3000 Niveumat Någon Aqua medic 2x250 watt metalhallogen Nu till de viktiga fr…
-
Nu har jag efter många års väntan startat mig ett saltkar... Det blev ett Deltec microreef, (gillar modellen).. Jag är helt ny på saltvatten, så vi får väl se hur detta ska gå... Jag startade upp det igår med levande sten, så nu är det väl bara att vänta och se vad som händer... Jag tar gärna emot tipps, om vad som helst...
-
- 183 svar
- 21,1k visningar
-
-
Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt. Finns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter
-
-
- 293 svar
- 36,3k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…
-
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vi börjar denna tråden med ett citat! Detta var dock inte skrivit till mig direkt men vi kör från den ändå :-) Mina kar har aldrig fungerat som jag önskar, jag har inte den drivkraft och tyvärr ej heller intresset för att driva en korallbalja har jag insett. Men vad jag fortfarande har en stor glädje för är fiskarna. Havet har alla de bästa fiskarna tycker jag, men min strävan att försöka driva upp korallerna tar energi från det jag är intresserad av. Så mitt 250 liters akvarium kommer tömmas och sedan födas på nytt! Då jag ändå kommer har ett så svagt fokus mot korallrevsvärlden tänker jag testa lite nytt, då inredningen blir därm…
-
-
- 117 svar
- 20,3k visningar
-
-
Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…
-
Tjenare alla salta fiskar där ut! Jag har idag varit i tygelsjö hos Mamadubba och hämtat hem ett Juwel vision 180L bowfront akvarium. Måste säga att det finns mycket trevligt och förstående folk här på guiden... Rogge är på semester och så klar så kliade det i mina fingrar att få hämta hem karet och jag behövde inte ens säga något fören Rogge bad sin kompis att ställa ut karet så jag kunde köra dit och hämta det. det tackar jag så mycket för Roger. uppskattar det väldigt mycket! Just nu står det färdig tvättat så att jag kan hugga in och börja flytta över allt imorgon. ska jag köra 150W eller 250W mh över detta kar? Hur ska jag flytta över allt? någon som kanske kan skriv…
-
- 97 svar
- 7,2k visningar
-
-
Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…
-
- 50 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall
-
Nu efter 20år sedan senaste saltkaret är man igång igen. Teknikmässigt ha det ju hänt en del om man säger så. Håller på som mest och uppdaterar mig och då är ju guiden det absolut bästa stället har jag lärt mig. Mitt kar är ett rsm250 som jag moddat en hel del - mest för att få ner ljudnivån samt få ett bättre fungerande system. Tanken är att ha en allroundburk med fisk lps samt lps. Jag har tänkt anväda balling light samt 10% vattenbyte/vecka och hoppas det ska räcka till. Just nu håller jag som bäst på att försöka få ner po4(0.25-0.50 salifert) no3(25-40 salifert) Just nu i burken: Hepatus ca 9cm Gul kirurg ca 8cm Clowner 2st 5cm, 7cm Domino Demsel(?) 7cm Blue Demsel(?)…
-
Tjena Nu är jag igång med mitt 375+sump Det har blivit många timmar i källaren och varje timme har varit lika rolig El jobb ej klart som ni ser Nu är det bara att vänta och sen börja tömma mitt gamla kar roligt roligt
-
- 37 svar
- 4,9k visningar
-
-
Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej! Har hängt här på guiden ett tag nu så antar väl att det är dags att visa upp sin egen skapelse inriktningen i akvariet är i huvudsak SPSer. akvarium: 720l 200x60x60cm med alu ram, bänken är en alu ställning som är klädd med mdf skivor. lite teknik: belysningen består av Eco-lamps KR92 36" 2*150W LED + 5*80W t5(2 vita, 3 blå) cirkulationen består av 1 st Vortec mp40w, tunze 6060(6500l/h), seio 2600 (10000l/h) och en Deltec 5250 som returpump. skummare ATI BM 200 Fauna marin zeomatic TEC III NG + EP II (balling) Grotech SLD18000 doserpump(1 kanal) Deltec uvc 20w används inte förtillfället eftersom jag kör zeovit men finns för nödfall. kylare sfiligoi superflite Tunze …
-
- 115 svar
- 15,3k visningar
-
-
Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 96 svar
- 12,5k visningar
- 4 följare
-
-
Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggande Planen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetiskt Så nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga mått B100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på salt Det fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo + Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mm Deltec returpump Deltec skummare Kalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns b…
-
-
- 17 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…
-
-
- 33 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…
-
- 35 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.
-
- 12 svar
- 2,9k visningar
-
-
Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…
-
-
- 13 svar
- 1k visningar
-