151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium. Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder. Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra. Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.
-
Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten! Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…
-
- 19 svar
- 2,9k visningar
-
-
Kan följa mina egna spår och starta ännu en tråd om ett av mina kar ! Som många nog redan förstått brinner jag otroligt mycket för just uppstarten av akvarie. Sen har jag svårt för att bli nöjd så dom blir heller aldrig långvariga ! Skillnaden på detta akvarie och alla andra är att jag än så länge känner mig jäkligt nöjd ! Allting började med en Ikea bänk Förstärkt lite och med 20mdf som skiva ! Akvariet i sig special beställde jag , med måtten 80*50*50 . 10mm glas ow. Borrat uppe i höger hörn för att husera en tunze Wall . Hålet blev dock lite mindre än beställt så fick införskaffa en dremel och diamant slipp. Gick förvänansvärt bra ! Ca 30 minuter för att dra e…
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…
-
- 19 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har inte skapat någon tråd på länge sedan jag avvecklade mitt senaste akvarium, se länk. https://saltvattensguiden.se/topic/52585-jonas-elos-120-med-floating-aquascape/#comment-609546 Efter två år började det suga i saltvattenstarmen igen och hösten 2019 köpte jag ett helt nytt Red Sea Reefer 425XL V3. Ca 6 månader efter uppstart klantar jag till mig och slår ur en flisa i ett av hörnen 🤦♂️ Tur att försäkringar finns och jag fick ut ett helt nytt mot en självrisk på 1500:-. Nu när familjen blivit större behövde jag göra plats åt dottern i rummet som akvariet stod i. Planerna på ett nytt tog fart och valet föll på e…
-
-
- 19 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.
-
-
- 19 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej, Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation. Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. Teknik och utrustning just nu: Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump T8 belysning (3*54w & 36w) Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h) Returpump HLP 4040 (4200 L/h) /Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)
-
Ja nytt igen . Men för första gången känner jag mig faktiskt riktigt nöjd! Jag köpte en "mellan" vägg här på forumet utgjord för just lido 200. Då jag föredrar invändig "sump" Blev jäkligt nöjd med den. Köpte också 2 bitar plexi som jag sprayade i samma nyans som karet Mycket nöjd med det också ! Ska spraya några lager till bara ! Jag har också beställt en vit skiva och ett likadant handtag som lido möblerna dörr har . Så att jag får det att se exakt likadant ut på båda sidorna . Eftersom jag har karet stående som jag har Teknik kör jag skummare tunze 9004. Returpump 6025 Cirkulation 2 st 6015 i karet . Från början en mp10 men ville kunna ha dom på "mellan"väge…
-
- 19 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jahapp, slänger upp en ny tråd. Fick ett erbjudande om byte och slog till. Lite snabb info om karet. Juwel lido 200 Ecotech marine radion gen2 Tunze 9004 skummare Tunze 6025 Vortech MP10ES Levande : Zebrasoma flavecens Scooter Cirrhitichthys falco Dascyllus melanurus Lysmata amboinensis Mini-maxi anemoner Sen lite varierande koraller. Euphyllia, duncan, knappar, skivor etc.
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…
-
Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskiva Som är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det?
-
- 18 svar
- 2k visningar
-
-
Hej på er! Startar en tråd om mitt nya(info om vad finns på min profil) Köpte detta för jag vill gå upp en division i hobbyn..men stötte på patrull när jag insåg vilket jobb det skulle bli o få igång det och började gruva mig om det ena o andra...måste erkänna att jag blivit lat med åren och borde nog skaffat ett större typ plug and play som nog skulle passat mig bättre! Men men..jag hade innan byggt ett fast vitrinskåp runt år 2000 för att slå 2 flugor i en smäll..dels att frugan fick ha sin servicesamling i det samt att jag själv kunde ha ett 3 meter långt kar på det. Så det skåpet passar det jag köpte som handen i handsken tyckte jag efter lite meck dåra...puh! Men nu …
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …
-
Efter att ha läst och titta på allas bilder i ett och ett halvt år så kanske det är dags att presentera det senaste karet här hemma. För några veckor sedan tömde vi RSM:et för att flytta över allt till detta nya "lilla" kar som är 60 x 60 x 55 cm, 3 sidor optiwhite, 10 mm glas med slipade/polerade kanter runt om. Detta står på en hembyggd möbel med vita sidor och dörr. Sumpen är 40 x 40 x 50 cm och har 2 fack. 3 rör leder till och från akvariet. Vi ville ha ett kar som "matchade" vår andra lite större Elos 120 och vi är nöjda med resultatet. Tekniken består i: skummare Bubble-Magus nac 6 returpump aquabee 2000/1 Tunze 6045 cirkulationspump belysningen är en Maxspect 160w…
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…
-
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Tänkte starta en tråd om mitt Reefer 350, Är ganska ny på saltvatten har tidigare haft sötvatten i ca 4år så kommer ställa en hel del frågor =) I dagsläget är akvariet igång, Inriktningen på karet kommer bli en del LPS/SPS. TEKNIKEN : * BELYSNING - 2x Maxspect Ethereal Med ICV6 Controller * RETURPUMP - Jebao DC6000 (Beställt Vectra M1) * SKUMMARE - Nyos Quantum 160 * STREAMER - 2x Ecotech MP40 WQD Med Reeflink * DOSERPUMP -Aqua Medic Evo 4 * REAKTOR - Deltec FR512 * UVC - Deltec 20W * OSMOLATOR - Tunze 3155 * OSMOS - D&D 475L/Dygn Med TDS * VÄRMARE - Aqua Medic Titan 200W…
-
-
- 17 svar
- 1,9k visningar
-
-
Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i. Har in…
-
- 17 svar
- 3,1k visningar
-
-
Då var det äntligen dags för ett nytt kar i vårat hus efter två års byggande Planen var ett vinkelkar mellan två fönsterdörrar men i slutändan så fick jag inte till det estetiskt Så nu ska jag prova med ett vanligt kar med lite ovanliga mått B100 h85 d60 byggt av håkantorps zoo och köpt begagnat av mig från blocket då förra ägarna tröttnat på salt Det fanns revkeramik monterat i karet då jag köpte det som jag inte fick bort Med hjälp av tre personer och glaslyftare fick vi precis upp karet på ett släp 300 kilo + Teknik som följde med var siemens logo styr ljus pumpar mm Deltec returpump Deltec skummare Kalkreaktor Nitratfilter som går att köra som kalkreaktor finns b…
-
-
- 17 svar
- 3,1k visningar
-
-
Harlequins 432liters Projekt Akvariet: 140x60x60: 504liter med ett fack på 20cm, så maintank blir 120cm/432liter. I facket är det borrat 5st hål(1x32 retur och 4x25 tillsump) för sumpen. Sumpen blir ca 100liter. Ska ha 2 st ca 50liters kar för Automatisk vatten påfyllning och för vatten byte. Med fem borrade hål har jag tänkt ett 32mm som retur från sumpen, sen tänkte jag köra tre som den modellen JustJohnny (http://www.beananimal.com/projects/s...ow-system.aspx) kör. Det femte hålet kommer funka som reserv lösning, aldrig fel med utrymme för förändringar. Akvariet: 140x60x60cm: 504liter. Är beställt Sump: Ej fixad Bänk/Möbel: Ej fixad, är under planering. PVC: Genomföri…
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Igen! Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet. Varför blev det då salt igen? Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt. Några bilder på hur det ser ut nu :-)
-
Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.
-
- 17 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…
-
Hej nu har jag bokat ett kar på 160x60x60 (ej borrat) med överriningsbox, det skall hämtas hem i nästa vecka, Lite funderingar, planen är att ha en botten skiva behandla. och sedan lägga leca block, 3 i höjd, så det blir som 6 "ben" jag lägger leca blocken ner, staplar dem., sedan en MDF skiva, på det och karet där, skall man ha något mellan karet och skivan? vilken tjocklek är lämpligast på skivan? någon som kan rekomendera tjocklek på botten plattan? samt vilken storlek på sump skall man skaffa? är helt ny ang sump... //Morgan
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt. Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart. Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna. Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr. Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet. Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där? Från kant till fönster är…
-
-
- 17 svar
- 3,6k visningar
-