Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Daniel74R,

Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by röris,

hej har snavat runt här ett tag och pysslat lite med mitt kar har kommit en bit på väg......så tänkte försiktigt krypa ur garderoben :-) så här är min balja

3. Started by Hermanbrute,

Hallå där! Har köpt mig ett nytt akvarium med måtten 1000x800x30 som ska sättas upp i vardagsrummet. Just nu i skrivande stund skruvar jag ihop sjäöva bänken till akvariumet men tänkte fråga rävarna på forat om jag behöver förstärka det ytterligare eller om man ska sätta dit plywood skivan nu!

• 58 svar
    • 7,3k visningar
  4. Started by Ted Camenius,

Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …

5. Started by plattfische,

Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck

• 29 svar
    • 3,6k visningar
  6. Started by tele,

Här kommer det att dokumenteras det mesta som händer mitt kar. 150x60x60, 2 rör ner och 1 upp. Skummare: Alpha Vertex 170 Returpump: RD 3 Mini 50W Belysning: 2 x 120W 10k Maxspect (kommer mer) bild på skummaren. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  7. Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…

• 71 svar
    • 8,2k visningar
  8. En kväll när jag och frugan satt i soffan och pratade, så sa hon bara plötsligt: "Förresten, om vi slänger ut vitrinskåpet så får du fått plats med ett till akvarium..." Det kom lite oväntat, och visst undrade man om vad motprestationen skulle bli... Men det verkar som om det bara var en godhjärtad tanke. Eftersom mitt Percula 120 blivit så fullt av koraller och fraggar att man knappt ser sanden, så kom ju detta lägligt. Tanken är att satsa på LPS:er, musslor och rörmaskar i det nya karet, så att jag i gamla karet kan få prova en Chelmon Rostratus, som varit drömfisken sedan jag börjat med hobbyn. Belysningen är LED (Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W) och jag kommer…

• 38 svar
    • 5,4k visningar
  9. Started by Seahorse,

Hejsan! Jag har nu äntligen flyttat och fått igång mitt nya kar. Målet med mitt nya akvarium är sjöhästar, så "stallet" kommer att utformas en hel del därefter. Som det ser ut idag har jag fyllt det med ca 17kg död sten, sand samt en hel del startbakterier. Har även ytavrinning satt på skummaren och fosfatremover i den. Kommer köra helt utan sump, men har i alla fall en riktig mockarmaskin. Mina planer är att ha ett till två par Hippocampus Erectus. Samt koraller/macroalger som inte skadar hästarna. Ska även försöka få tag på någon fin Gorgonian. Kommer antagligen inte hända jättemycket dom närmsta månaderna, men kommer att uppdatera när det händer något spännande. T…

• 34 svar
    • 5,3k visningar
  10. Started by henriksmalinl,

Hejsan! Henrik heter jag. Håller på att starta upp ett 720 liters akvarium efter 3 år inom saltvärlden(har ett 450 liters idag). Jag har fått hem mitt akvarium som har måtten 2000x700x500, 3 sidor optiwhite. Kommer ha en sump under som blir 1200x500. Tack saltkällaren för all hjälp!! Bänken är byggd och hela akvariet kommer bli inbyggt med ekskivor. Belysningen ska byggas med 10W led och jannes drivarkort, kommer dock dröja en månad innan det bygget påbörjas. Här är lite bilder på det som är gjort, ska lägga upp fler efterhand. Kom gärna med tips och ideér MVH Henrik

11. Started by MaddeI,

Äntligen är mitt RSM 250 på väg att fyllas. Jag fick frågan i söndags: Vad ska tråden om ditt nya kar heta då, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. Vet att jag skrev redan i början av förra tråden att jag kanske inte borde kalla mig Newbie längre.. men då vet ni i alla fall vems tråd det är. I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 från Robin/aoiitsuki här på guiden. Sen dess har karet stått innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag äntligen hjälp av två starka killar att bära upp karet på plats i vardagsrummet. Efter att ha tvättat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit så långt att jag har fått i …

12. Started by bjomat,

Nu efter 20år sedan senaste saltkaret är man igång igen. Teknikmässigt ha det ju hänt en del om man säger så. Håller på som mest och uppdaterar mig och då är ju guiden det absolut bästa stället har jag lärt mig. Mitt kar är ett rsm250 som jag moddat en hel del - mest för att få ner ljudnivån samt få ett bättre fungerande system. Tanken är att ha en allroundburk med fisk lps samt lps. Jag har tänkt anväda balling light samt 10% vattenbyte/vecka och hoppas det ska räcka till. Just nu håller jag som bäst på att försöka få ner po4(0.25-0.50 salifert) no3(25-40 salifert) Just nu i burken: Hepatus ca 9cm Gul kirurg ca 8cm Clowner 2st 5cm, 7cm Domino Demsel(?) 7cm Blue Demsel(?)…

13. Hej igen go' vänner! jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå. det jag har liggande hemma redan är följande: Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr... Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W SEIO M620 pump 2400 l/h MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h MAXI-JET 500 pump 490 l/h Dopp…

• 204 svar
    • 19,4k visningar
  14. Started by Daniell523,

Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…

• 126 svar
    • 17,1k visningar
  15. Started by sansan,

Hejsan alla! Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium. Min teknik i detta kar är för tillfället: Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk. Sump: 112l Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel. Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan) Returpump: Laguna power jet max 6000. Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer. Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump. Ca 60kg levande sten. Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt l…

• 78 svar
    • 9,5k visningar
  16. Started by ormet,

Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera. Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller. Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger. Karet är 100x50x45 Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO Avrinningen blir klassisk Herbie …

17. Started by Petter N,

Hej! Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier. I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag. Tekniken är enkel och består av: JAD WG-524 skummare Eheim U…

18. Started by Sune,

Då är det dags att bli officiell! Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren.. Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150( x 80(d) x 60(h)…

• Gilla
    • 31 svar
    • 5,6k visningar
  19. Started by Klas,

Testar att lägga upp... kommer mer så småningom... /Klas

20. Started by lottac,

Jag startar en ny tråd med mitt revkar. Jag började med saltvatten 2006 och då medett Juwel kar på 250 liter. Jag köptenågra Occelaris clowner, Scopa kirurg och segelfenskirurg bland annat. Läderkoraller och en anemon blev mina val påkorallfronten. Ljuset jag hade var inte så bra och eftersom min erfarenhet varnoll så startade jag försiktigt. Åren har rullat på och erfarenheten likaså. Idag har jag ett betydligt mer avancerat rev. Teknik: MCE 600 external skimmer som hänger på akvariet. Jaghar fosfat remover och kol i skummaren. Tre stycken styrbara Hongkong pumpar och en Seio pump medintervall. En ramp med 6*80w T5 rör iolika ljusspektra. 2*250W mH i en ramp,1400…

• 532 svar
    • 58,8k visningar
  21. Started by Emvees,

Så här startar äventyret Byggandet av ramen är i fullgång. Har stött på ett fel än så länge men det var lätt åtgärdat med en borr! Två hål var borrade på utsidan istället för insidan på vänster gavel som förövrigt kommer fabriksmonterat ( Så det var inget handhavande fel ) Ställning är i princip ihopsatt och bilder tagna och laddas upp i helgen =) Må gott alla salta

• 28 svar
    • 5,6k visningar
  22. Started by Moose,

Jag sitter i planeringstadiet av ett nytt kar. Då jag helt enkelt saknar saltvattenshobbyn. Tanken är ett RSM 250. Då jag oftast är van vid att sätta upp karet själv och köpa allt i lösa delar så blir det en ny erfarenhet att köpa ett färdigt kitt. Vill gärna höra era erfarenheten osv. Och så har jag ju givetvis lite frågor. Väsnas det mycket? Lätt att trimma in? Är det något man bör uppgradera karet direkt med? Hur är den inbyggda skummaren? Tanken med karet sen är att det vara mestadels LPS, mycket Acans och liknande.

• 188 svar
    • 24,4k visningar
  23. Started by Janne,

Det här blir mitt fjärde saltvattens akvarium därav Rev 4.0. Måtten är 120 x 100 x 55 och sumpen står som vanligt på andra sidan väggen i tvättstugan. Akvariet står ungefär på samma plats som tidigare, men man ser kortsidan när man kommer in genom ytterdörren mot tidigare så såg man långsidan. Akvariet har bara varit igång i 1 1/2 månader och revet håller på och sätta sig, korallerna är inte limmad än. Lyset är lite provisoriskt den skarpsynte ser att träribborna vilar på legobyggen. Funderar på LED och om det räcker med två Razor? Akvariet börjar mogna och sanden har blivit vit och fin. Korallerna växer och mår riktigt bra, färgerna börjar komma. Akvariet kommer att domi…

24. Started by Vidofner,

Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också . Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos far…

25. Started by j sjögren,

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt. Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.

• 23 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.