Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by NovemberRain,

Goddag gott folk! Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket). Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den…

2. Started by j0nas,

En bra deal är en bra deal.. Har senaste året funderat på att starta ett fraggkar/karantänskar i källaren. Finns en liten man cave med träningsredskap, soffa tv, stereo och numera även ett saltkar! Snubblade över ett fint Reefer170 med alla tillbehör och levande. Första tanken var att flytta det levande till mitt andra kar och sätta in fragghyllor men när karet kom på plats var det för fint för att tömma. Det blir ännu ett lowtech kar med plats för alla favoritmjukisar som jag inte vågar placera i mixade revet. Någon som har fraggar på Xenia, sinularia, skivor mm så är jag nog intresserad. Gsp, clavularia, rhodactis, lobophytum mm ä…

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by NephruruS,

Jahapp då har man halkat tillbaka ned i träsket igen.. Denna gång med ett kar på 100x60x50 som jag var i Kalmar och köpte utav Matte91 igår. Behöver köpa till lite teknik etc innan man kommer igång men tänkte att jag slänger upp en tråd redan nu.

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by TommyM,

Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..

• Gilla
    • 6 svar
    • 1k visningar
  5. Nu har detäntligen börjat. Efter att ha legat och väntat på att jag en dag skulle få tummen ur så är detta nu under uppbyggnad. Vad i he....e är det där. Hör jag er säga. Jag säger bara, jag gör saker på mitt eget sätt. En dag släpper jag en film om hur det hela fungerar. Detta är bara en teaser.

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Tevowo,

Hej! Jag har haft sötvattensakvarie i mer än 10 år men alltid gått och sneglat på saltvatten. Så för ca ett år sedan konverterade jag mitt Juwel rio 240 L från sött till salt. Ljuset består av 2x54 w T5, skummaren är en deltec mc500 och streamer seio prop 1500. Ingen sump. Filterfacket är fyllt med bio bollar, där juwels 1000 L orginalpump sitter kvar, och en strumpa med aktivt kol.

• 3 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Flingson,

Nu har jag äntligen bestämt mig! Jag ska uppgradera från mitt nuvarande 96L akvarium till ett 720L rovakvarium. Jag kommer förmodligen köra utan sump (kan ändras under resans gång) för att hålla nere kostnaderna. Tekniken som jag "förmodligen" kommer skaffa är en "Tunze doc 9011", vanliga lysrörsarmaturer från Biltema då jag inte kommer ha koraller, en till 150W doppvärmare. Fiskarna som jag planerar att ha är: 2 st Pterois volitans, 1 st Gymnomuraena zebra, 1st Pomacanthus imperator, 1 st Siganus unimaculatus, 1 st Chilomycterus antillarum (om jag får tag på en) och kanske enCromileptes altivelis om den inte blir för stor? Är det någon fisk här jag kan ha fler av samma a…

• 2 svar
    • 1k visningar
  8. Started by msen,

Sådär, då var jag äntligen igång ordentligt med allting Har skapat osmosvatten i ett par dagar och igår blandades saltet i. Idag har 20 kg levande sand lagts i samt lite levande stenar. Imorgon ska jag nog lägga över lite mer levande sten från mitt andra mindre akvarium.

• 5 svar
    • 1k visningar
  9. Started by Micke81,

Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1k visningar
  10. en tråd om mitt Reefer 170, jag är motvilligt mer och mer fashinerad av mindre välkomponerade burkar, sen om jag själv klarar av att kvalificera... men iaf. så här är mitt Reefer 170

• Gilla
    • 12 svar
    • 1k visningar
  11. Started by harrgustav98,

Hej igen nu har jag äntligen fått igång mitt saltkar igen! Hade ett litet 120 liters som är med på bilderna nedan som förmodligen kommer att bli ett fraggkar! Har idag köpt några fiskar ifrån Rasmus här på forumet som jag tackar för! Är ju inte riktigt klar än har lite grejor o fixa som tex fixa rampen lite o lägga till 2 led spottar! Sedan väntar jag också på en returpump!

12. Started by oozie,

När jag skulle lossa på en genomföring idag så blev det 2 sprickor i botten på överrinningsboxen som går från det borrade hålet till och bakåt mot silikonet i bak. Hur ska jag bete mig nu? Är det bar till att slänga OW-akvariet eller vad ska jag göra? Jag tänker att det är ju i boxen och inte i akvariet, så om jag silikonar lite och grejar så tycker jag att det borde hålla. Det är ju trots allt inte så många liter i boxen som trycker på.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1k visningar
  13. Started by NovemberRain,

Hej! Jag har inte skapat någon tråd på länge sedan jag avvecklade mitt senaste akvarium, se länk. https://saltvattensguiden.se/topic/52585-jonas-elos-120-med-floating-aquascape/#comment-609546 Efter två år började det suga i saltvattenstarmen igen och hösten 2019 köpte jag ett helt nytt Red Sea Reefer 425XL V3. Ca 6 månader efter uppstart klantar jag till mig och slår ur en flisa i ett av hörnen 🤦‍♂️ Tur att försäkringar finns och jag fick ut ett helt nytt mot en självrisk på 1500:-. Nu när familjen blivit större behövde jag göra plats åt dottern i rummet som akvariet stod i. Planerna på ett nytt tog fart och valet föll på e…

14. Started by Axxe,

Kör fast lite, är ute efter ett akvarium med måtten 110-130x50-55x50-60cm. Hittar någon basic modell, problemet att är akvarier i den här storleken allt som oftast har ett mittstag. Hade tänkt en 160w razor som lyse men då har den ett kluster i mitten, 2st 120w känns dyrt och inte säker vad min maxmått blir när man byggt ihop två. Kikat på andra som passar men då är det Alu-ram med allt vad det innebär med saltvatten. Sump är inte livsviktigt men gör inget om det finns någon färdigbyggd hisoria. Kollat på Akvastabil och RSM bl a men RSM innehåller mkt bös jag ändå inte tänker använda så det blir en hel del ombyggnad pga det, samt att de inte är billiga, väntar då hellre …

• 8 svar
    • 990 visningar
  15. Started by Vattenmannen,

Tja! HISTORIA I somras efter jag flyttade hemifrån införskaffade jag mig ett helgas akvarium på 240 l som jag sedan juli har haft igång med gammal sand som stått utomhus i flera år pga tidsbrist, likaså även den döda levande stenen jag hade från mitt förra 375 l kar som jag då inte hade ekonomin att hålla det i skick så la det på hyllan så länge. UTRUSTNING Jag har en Deltec MC 500 skummare, en Deltec uvc 10w och två returpumpar som med lite hemmabygge funkar som filtrering. All utrustning är i akvariet vilket tar lite mycket plats men funkar för nu innan jag inskaffar mig ett större kar. Haft planer på sump till detta karet men inte orkat ta tag i det än och lär inte g…

16. Started by Gnarkill,

Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.

• Gilla
    • 5 svar
    • 985 visningar
  17. Started by Kaparn,

Dubbla 375 liters kar med sump i källaren,,,

• 3 svar
    • 978 visningar
  18. Started by Trotzig,

Då var det dax med att starta ett nytt projekt och lämna mitt gamla RSM 130L till nästa generation. Tacken med den nya projektet är att få större akvarium då mitt 130L känns lite väl litet. Och när man ändå har ett start intresse är det lika bra att löpa linan ut och gör något med det. För inget varar för alltid. Lika bra att göra något som man kan vara nöd med sen. Några problem finns det dock på vägen och det första och största är ekonomi. Eftersom jag blev av med jobbet för en tid sen finns det tillfälligtvis inte samma likviditet som tidigare. Därför blir projektets budget något tajt. Det betyder att alla saker som ska införskaffas ska ekonomiskt granska men inte fö…

• 2 svar
    • 975 visningar
  19. Started by Keller,

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…

• 7 svar
    • 975 visningar
  20. Started by pegekin,

En bild på nya karet. Ska införskaffa mera koraller och fisk. lite för tomt ännu.

• 4 svar
    • 960 visningar
  21. Started by kiwi11,

Efter en krasch i mitt waterbox Cube 20 så tröstade jag mig med ett Reefer 350g2. Det kommer bli mest SPS & då acropora men en & annan LPS kommer säkert att trilla in 🙃 Karet har tuffat på nu i 3 månader ungefär så har börjat fylla på med fraggar & lite fisk allt eftersom. KH & CA har börjat förbrukas så har precis börjat dosera 🙂 Teknik just nu: Ljus: 2st Reef factory medium blue Cirkulation: Maxspect gyre 330 cloud Retur: maxspect jump6k Rullfilter: Reef factory smart roll S Doserpump: Reef factory x4 Skummare: Deltec 600i UV: deltec 39w Värmen styrs även den av Reef Fac…

• Gilla
    • 13 svar
    • 952 visningar
  22. Started by sansan,

Hej! Då var man tillbaka i den salta världen igen efter flytt, och ett besök i den söta motsvarigheten. Det tilltänkta karet som ska användas är ett Juwel Vision 450l. Det simmar just nu 20st L-046 som ska få flytta till ett något mindre boende :-)

• 4 svar
    • 941 visningar
  23. Started by Tomas E,

Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?

• 1 svar
    • 925 visningar
  24. Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…

• Gilla
    • 5 svar
    • 924 visningar
  25. Started by Novis,

Hej, Jag är ny här på forumet men har surfat runt i skuggorna ett bra tag:-) Ligger i planerna på att starta upp ett saltvattenskar. Ska försöka hålla en låg budget. Just nu går tankarna att starta med ett 200liters helglaskar från hornbach 100*40*50. och sump från samma ställe. Tänkte borra karet i bakkant och ha Coast to Coast avrinning. Egenbyggd bänk och belysning. Har en tanke om att få in både ato och karantän i bänken också. Jag kommer inte ha någon brådska med byggandet och igångkörningen. Kommer troligtvis att börja inhandla akvarium, bänk och teknik om ca två veckor. Kommer lägga upp lite sketchup bilder framöver. Min tanke om tek…

• 2 svar
    • 907 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.