Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Boy87,

Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp.

• Gilla
    • 23 svar
    • 2,6k visningar
  2. Started by Ouscazz,

Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fo…

• Gilla
    • 527 svar
    • 60,9k visningar
  3. Started by Johnny Tveit,

Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet.

4. Started by Wgren,

Var och hämtade ett komplett red sea 250

• 0 svar
    • 313 visningar
  5. Hej Är egentligen en sötvattenskille som i många år haft diverse kar med diskus, L-malar, apistogrammor mm. Detta är något jag kommer fortsätta med, men känner att jag även vill testa salt, då flera affärer i staden börjar ha lite utbud. Jag har knappt lämnat startgroparna men har börjat köpa lite utrustning för detta kar, ett ocean basic 248 liter med måtten L110xB45xH50. Tanken är att jag ska använda denna tråd för att lufta diverse nybörjarfrågor. Läser in mig på mycket just nu och tålamod är nog det viktigaste jag lärt mig än så länge. Men detta är ju inget nytt inom akvariehobbyn. Just nu byggs det en bänk till karet, kommer lämna utrymme under om jag i framtiden vil…

6. Fixar en egen tråd här nu som jag ska försöka uppdatera kan va bra själv se saker undan för undan är redan igång men lägger upp några bilder. mer kommer.

• 49 svar
    • 5,6k visningar
  7. Started by metcrue,

Hej. Håller på att bygga ett nytt kar, insåg att det skulle bli tråkigt att slänga ner alla fina koraller i källaren där man inte är hela tiden. Så jag bestämde mig för att göra fish only av karet i källaren och bygga ett nytt till vardagsrummet. Förutsättningen var ett kar som kan stå mitt i rummet med insyn från alla håll, lågt så att man kan titta från ovansidan och lätt kan komma åt att möblera och slutligen plats för en relativt stor sump. Karet kommer att ha huvudinriktning på SPS och musslor, lite LPS, lite fisk. Karet fick måtten 150*45*90 (L*H*D) 12mm glas och sumpen är min gamla 110*35*60 (L*H*D). Med ytavrinning i mitten och genomföring för retur, avrinning oc…

8. Started by pegekin,

Någon som har en rygg att låna (Bjarne kanske?) Ska bli roligt och spännande när allt e färdigt och äntligen har jag lite djup på akvariet jämfört med det som står i bakgrunden. 120*70*60 (l/dj/h)

• 2 svar
    • 778 visningar
  9. Started by ppihlstrom,

Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Pasaputte,

Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick

11. Started by Scuba,

Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…

• Gilla
    • 13 svar
    • 2k visningar
  12. Hej å hå! Vi ska bygga nytt hus och givetvis har vi ritat in ett saltvattensakvarium i mitten av huset. Det kommer synas ifrån kök, vardagsrum, matsal, Entre. Vi har tänkt oss 200 x 70 och ca 60 djup. Men den stora frågan är vart beställer man ett sådant akvarium. Glaset ska vara opti white och det ska vara tre synliga sidor och det är en kortsida som inte kommer att vara synlig. Idag har vi ett akvarium på 340 liter och alltsom lever där följer med till det nya. Tips och idéer Tack! ///Katrin

• 4 svar
    • 2k visningar
  13. Lite om karet: Red sea max e 170 med 40 liters sump, tänkt att ha ett mixed reef med första försöket av acropora. Karet är startat i början av november, allt har gått enligt konstens regler hittils 14kg sand 16kg marco rocks + 3kg levande Hydra 26 Bubble magus curve 5 2st jebao slw 20 40l sump Liv: 2 clowner 1 putsare 1 salarias ramosus 1 anthias 1 mandarin övrigt: ca 10 eremiter och 20 olika sorters sniglar, 1 eld räka. Dagens Värden: KH: 9.9 CA: 450 MG: 1455 No2: 0 No3: 10-15 Po4: 0.14

14. Hej Planen var att starta upp karet (Akvastabil 360) 2017 men vi förlorade löpet mot tiden och en baby prinsen föddes i våran familje [emoji4] Jag köpte karet och mycket utrusning här från SVG och Facebook samt nya grejer över tiden men hann aldrig köra med vatten i karet till slut karet har blivit en dekoration bara och alla gäster retade mig om och om [emoji3] men med två små barn och dears aktiviteter och allt, det gick inte att försätta drömmen. Så vi har diskuterat att sälja karet och allt eftersom frun vill ha plats för möbler men den äldsta sonen var emot försäljning och han erbjöd sig att hjälpa till i alla fall för att få igång det. Han spelar Minecraft och …

15. Gjorde som sagt ett inpulsköp i veckan och fich hem det nya karet. Det blev ett Percula 90 komplett med BTN bakgrund RedSea. Detta kar känns gör bra då allt är inbyggt och snyggt gjort. Karet i sig får stå i "skamvrån" innan sötvattnet blir sålt och gör plats för detta istället:ler: Då bakgrunden fortfarande är lös så funderar jag hur man limmar den bäst. Den är nämligen för "kort" så måste limma dit en sak under så den kommer upp en bit eller skall man ha den som den är och då hällre ha ett skydd i överkant Det rör sig om ca 4cm för kort

16. Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!

• 9 svar
    • 920 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.