Gå till innehåll

Hanssons 600L OptiWhite


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Hallå!!

Nu var det dags att byta upp sig lite.

Har fått tag på ett kar med lite udda mått H80 D75 L100.

Kommer att lägga upp lite fakta om hur jag har tänkt med allt.

Kom gärna med förslag på man kan göra. Alltid bra med många idéer!

Lite teknik som jag har tänkt att köra med.

Belysning: Maxspect 160W Cree x2

Reyurpump från sump: Laguana powerjet 6000 free-flow

Skummare: Bubble-magus BM155pro

m.m..

Tanken är att bygga upp en hög revpelare som går nästan hela vägen upp till ytan. Kan bli rätt maffigt!

post-4122-14468921207589_thumb.jpg

post-4122-14468921207708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

inte för att göra dig besviken men tror inte 2 maxspect kommer räcka till 600L (speciellt inte 80cm högt) om du ska ha annat än mjukkoraller och lite mer ljuskrävande koraller längst upp =/ men ser bra ut roligt med lite udda mått.

Lycka Till blackizzz

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul mått. Hoppas du har rejält långa armar.. Mitt är 65 högt och det känns som gränsfall, särskillt när jag har en 10 cm hög sarg on top. Men det finns ju hjälpmedel till sånt. Optimalt vore antagligen en kraftigare belysning, men det kan säkert, som Manne har bättre koll på, funka med LED. Välkommen till en trevlig och beroendeframkallande hobby /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå!!

Maxspect 160W Cree är beställt.. om det inte skulle räcka så finns det ju Optisk lins till Maxspect 400mm.

Visligen så bled det ett mer punktbelysning men ja tror att det ska räcka bra. finns många stenkoraller som inte kräver så mycket ljus.. typ Euphyllia paraancora och många andra LPS er..

Kruxet med karet var att bottan skivan var sprucken. vart därför föra ägaren inte startade upp det. Han beställde det från en firma och när han kom hem så vad det spruket i botten. Men det är ju en lätt match att fixa. satt just och skar loss allt glad så det blir till att beställa ny skiva imorgon.

Funderar bara på hur jag ska göra med rören ner till sumpen. om jag ska göra nått som mannen har gjort eller om jag ska köra ett rör som går fritt upp från botten skivan och upp till ytan uten nått glas runt. det känns för mig lite riskabelt om det skulle läka från nån kopling. då töms hela karet ner i sumpen.. med en ytavriningskammare så är det bara några lite längst upp i karet som kan tömas ner.

har lite att klura på så kom gärna med idéer!! :)

post-4122-14468921210896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul mått. Hoppas du har rejält långa armar.. Mitt är 65 högt och det känns som gränsfall,

He He... har tänkt på det.. ska ta och köpa mig ett bar bra tänker som man kan fiska upp saker med. Har prövat lite och jag bör stå i samma höjd som bottanskivan med fötterna för att nå ner i karet på baksidan. tur att man har dykarcert och utrustning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars bygger du en balkong i glas o borrar bakrutan istället så förlorar du inte så mycket yta i karet. Kör på 2 hål ner och ett upp så kan man få det riktigt jäkla tyst med

Mvh Manne

jo jag satt och funderade på att göra som du har gjort. riktigt snyggt.

är inte helt på det klara hur det funkar men 2 rör ner. stryper man ett rör så pass mycket att det leder ner lika myket vatten som pummpen pummpar upp och sen låter det andra röret ta det lilla överflödet som blir?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag satt och funderade på att göra som du har gjort. riktigt snyggt.

är inte helt på det klara hur det funkar men 2 rör ner. stryper man ett rör så pass mycket att det leder ner lika myket vatten som pummpen pummpar upp och sen låter det andra röret ta det lilla överflödet som blir?

Klockrent tänkt.. Man försöker strypa så pass precis så det bara precis börjar rinna ner i rör två..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad bör man ha för rör ner om jag kör men en returpump på 6000L H?

2x 32mm eller? vilket rör är det som du stryper i ditt kar. såg att det va en som gick rakt in bara och det andra var en 90 böj upp.. bör inte rören sitta i samma höjd? har letat på guiden efter en bra bild men inte hittat nån..

blir till att limma kar helgen..

vart får man tag på revkeramik?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad bör man ha för rör ner om jag kör men en returpump på 6000L H?

2x 32mm eller? vilket rör är det som du stryper i ditt kar. såg att det va en som gick rakt in bara och det andra var en 90 böj upp.. bör inte rören sitta i samma höjd? har letat på guiden efter en bra bild men inte hittat nån..

blir till att limma kar helgen..

vart får man tag på revkeramik?

Det vanligaste är väl 2st 32or.. Själv kör jag två 25or.. Funkade med en 4500 liters lagunapump.

Hålen sitter som du skriver i samma höjd i balkongen, sen stryper jag det ena röret med en kulventil precis innan röret får ner i sumpen.

Det andra röret sitter det en 90böj på och sen en bit rör på den.. Precis så långt så att kammen är ca 2cm högre.. Då blir det inget porlande vid kammen heller.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Synd att du inte fick tag på Bubble magus 180 cs som är litet större, den kör jag, funkar klockrent men Bm155pro kommer funka kanon den med. Ser ut att kunna bli ritktigt bra detta.

Ett tips om du ska bygga revpelare är ju att köra med skummet som man har för rev, finns på triton, fungerar som fogskum och fäster ihop stenarna, verkar jättesmidigt att bygga med.

Du har inte fått hem ena maxspecten ännu?

Hur ser planen ut för att starta detta? när kommer det ske?

Just det, blev tricolorn fin?! Den får du gärna fragga på åt mig sen, om det inte var såna fraggar jag har redan. ;)

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte skrivet i sten att jag ska ha Bm 155 pro.. men den skulle passa till 600-800 liter. lätt vetigt tänkte ja.

Jasså så triton har revskum.. det låter bra. tänkte försöka bygga upp en stor pelare med lite olika nivåer på. den ska bara stå på några få stenar på botten så det blir en stor sand dyn tänkte ja. rätt coolt.. mycket simmyga för fiskar och plats för koraller att växa på.. kommer inte att borra bottenskivan utan jag borrar bakrutan och bygger en balkång som får bli ytavriningsbox. känns säkrare på nått vis om det skulle läka i nån genomföring.. får bli en resa till triton på fredag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla också på lösningarna för överrinning utan tandad kam - dom som verkar (iaf tror sig) veta påstår att det är den bästa lösningen för att "skala av" en så tunn hinna av ytvattnet som möjligt för att maximera input av "smutsigt" vatten till skummaren (förutsätter en "coast-to-coast" balkong). Sett lite olika lösningar där man har silikonat dit ribbor på tvären över balkongkanten om man är rädd för att sniglar mm tar sig in på balkongen.. andra låter dom härja fritt där med och säkrar rörmynningarna till sumpen med skydd istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"coast-to-coast" balkong blir det inte. blir för kletigt. har tänkt att dölja så mycket som möjligt av all teknik.. typ bygga in cirkulationspummpar i revet.. dom ska gå att ta bort.. men inte synnas.. vill ha nån typ av styrning på dom så att det inte är samma strömmar hela tiden. det bästa vore en squid men dom raslar så mycket bara.. hade planer på att bygga in 2 squid i revet och bara köra med dom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha styrning på flödet så går det ju att ha en akvariedator till det. Jag gissar att du fick ett bra pris på karet så nu har du ju lite marginal att nytja till annat!

Dock ska du fundera mer än en gån om du funderar på att ha pump inne i revet. Jag hade en enligt mig bra lösning till det och det funkade ju så längs om korallerna inte växte. Det går att h sådana lösningar men jag rekomenderar dig att tänka igennom konstruktionen noga.

Själv har jag löst cirkulationen i revet genom att ha utblåset nere i revet och ha en hyffsat kraftig returpump. Sedan har jag kompliterat med cirkulationspumpar vilket inte är så snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo nån styrning får det nog bli. är inte så sugen på squids för dom låter för mycket..

tanken va att sätta cirkulationspumpar på sidan av revet så dom inte syns framifrån. på nått vis.. ska bli intresant och bygga upp revpelaren sen..

satt just och tog bort allt silikon.. försöker räkna ut rätt mått på nya glasskivan också. inte det lättaste.. tänkte ha 2mm fog med silikon så man har lite att spela på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...