151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men.... Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt. Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken. Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning. Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i bur…
-
-
- 508 svar
- 72,8k visningar
- 2 följare
-
-
Så nu är det dags att börja om från början! Har ägt ett RSM 130 nu i 6 månader och börjar känna att den var lite fel val för mig men samtidigt väldigt lärorikt. ( Den kommer till salu nu snart.) Det nya akvariet är 575 liter med mått 160 x 60 x 60 och kommer att placeras i vardagsrummet. Underskåpet är två IKEA köksbänkar med mått 80 x 60 x 70 så tillsammans blir dem 160. Jag har placerat en MDF-skiva på 25 mm under skåpen istället för ben och en likadan på skåpen som ska fördela vikten. Jag skulle regla upp inuti skåpen men det blev inget av eftersom sumpen är limmad så den passar exakt i ena skåpet... Men jag ska tydligen inte behöva regla upp den eftersom skåpen sk…
-
Jag få väl starta en ny tråd nu när man har uppgraderat lite. Efter att ha haft ett Percula 120 akvarie så tänkte jag prova med ett lite större kar. Det nya karet blev ett vanligt Alu-ram kar på 720L med en sump på ca 80L. Starten var för cirka 2 veckor sedan 10/10. Teknik: Belysningen är en 3x150W ramp med 2x54W blåa T5 rör samt 4st blåa diod spottar. Akvariet har en överrinnings box som kan ta ca 2200L Cirkulationen består av 1st Seio pump(6000L/h), 1st Koralia 3 (3200L/h), 1st kina pump typ koralia (5000L/h) + 1st pump på 2000L/h samt en Eheim 2252 (1200L/h) som retur pump från sumpen. I sumpen står en Boyo skummare som ska funka upp till 1200L akvarier, där står även …
-
- 391 svar
- 43,4k visningar
-
-
Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet? Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24 Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar. Mvh Peter
-
- 76 svar
- 16,5k visningar
- 2 följare
-
-
Tänkte slänga in några bilder på min burk då jag inte har nåt annat att göra för tillfället.. NU tänkte jag plocka ner burken för att städa ur den samt ta bort massa polyper som jag inte vill ha.Då dessa bränner alla min SPS så dom inte mår bra. Och då tänkte jag att det skulle vara lite kul med före och efter bilder, Jag har kopplat in kalkreaktor igen då jag tidigare körde i flytande form. Men det funkade inte då det gick åt ungefär 1liter CA salifert i månaden.(dyrt)
-
- 39 svar
- 5,5k visningar
- 1 följare
-
-
Då har man byggt ett nytt akvarium igen och hoppas att det blir sista gången. Då jag startat mina andra akvarium har det varit med sprudlande glädje och glöd att få igång allt så snabbt som möjligt. Denna gången har det varit sura uppstötningar och ångest . Kanske inte riktigt så illa men det går inte lika fort som mina tidigare byggen, tur är kanske det, vem vet. Denna gången ser jag fram emot ett akvarium som ska växa under lång tid då jag är ovillig att flytta en gång till dom närmaste 5 åren. Sumpen är inte limmad för tillfället utan står och väntar på att rätt person ska komma och limma. karet= 140x60x65 Sumpen= ca 250 liter inklusive 100 liters fack för sötvatten.
-
Hej. Håller på att bygga ett nytt kar, insåg att det skulle bli tråkigt att slänga ner alla fina koraller i källaren där man inte är hela tiden. Så jag bestämde mig för att göra fish only av karet i källaren och bygga ett nytt till vardagsrummet. Förutsättningen var ett kar som kan stå mitt i rummet med insyn från alla håll, lågt så att man kan titta från ovansidan och lätt kan komma åt att möblera och slutligen plats för en relativt stor sump. Karet kommer att ha huvudinriktning på SPS och musslor, lite LPS, lite fisk. Karet fick måtten 150*45*90 (L*H*D) 12mm glas och sumpen är min gamla 110*35*60 (L*H*D). Med ytavrinning i mitten och genomföring för retur, avrinning oc…
-
Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5. Teknik 828L FOWLR Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60. Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w. Skummare: AM Turboflotor 5000 single. Cirkulation: Aqua bee UP3000. Returpump: AN New Jet 3000. Overflowbox: Shuran. UVC: Deltec 39w. Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump. Osmolator: DIY. Fisk:…
-
Sedan 4 veckor tillbaka är mitt nya kar igång, en kub där måttet är 65 cm på alla håll. Bänken Tillverkad av 19 mm spånskiva, grundmålad och spacklad ett antal gånger, därefter målad med svart oljefärg. 2 stycken dörrar samt list/ram upp och nertill på akvariet kommer jag att bygga när jag får tid. Akvariet 65x65x65 i 8 mm glas och svart silikon. Det levererades med täckglas men eftersom jag inte kommer att använda dem så skar jag bort glasremsorna de vilade på. Inredning Korall grus i storleken 1-3 mm över hela botten med en tjocklek på ca 2-3 cm. Ca 5 kilo döda stenar som jag byggt vidare på. Ca 35 k LS. Teknik 2 stycken Hydor Koralia 3, totalt 6 400 liter i timmen. 1 s…
-
Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande. Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de…
-
Hej Nu har jag börjat igen med ett nytt kar. Har ju tidigare haft ett Percula 120 som jag sen uppgraderade till 860liter. Jag sålde av alla saltgrejer för ca 18 månader sedan då det tog för mycket plats och tid. Men stod bara ut ett drygt år innan jag i somras skaffade mig ett nytt igen. (Efter godkännande från regeringen ) Det nya karet är på ca 280 liter med en sump om 112 liter. EDIT 07-03-29 på Addos önskan: Diskussion avseende den nya uppgraderingen börjar här https://www.saltvattensguiden.se/foru...=13135&page=20
-
Tänkte starta en tråd om mitt bygge på mitt nya 375 liters kar. Beställde karet för en vecka sedan och det kom idag Jag kommer bygga på detta ett tag framöver och kommer updatera denna tråd med bilder och info om byget Två 250 watt e40 sockel Mh armaturer är inköpta sen några veckor tillbaka. Kom gärna med komentarer om vad jag kan göra bättre mm Teknik: 375 liters aqualel är inköpt 2*250 watt e40 MH är inköpt Skummare kommer bli en Deltec APF 600 Returpump kommer från sumpen blir nog en AS new-jet 3000 Cirkulationen kommer bestå av en Tunze turbelle streamer 12 kit med singelcontroller som ska täcka hela framsidan på karet, bakom stenar och på ytan kommer delvis retur…
-
Jag skulle behöva lite hjälp med tekniken till karet. Jag har haft saltvattensakvarium tidigare då ett specialbyggt 628 liters med sump och skummare och lite till. Nu är det så att jag byggt hus och i huset har byggts ett rum för akvariumet med allt vad det innebär. Akvariet kommer att ha måtten B 130cm D 86cm H 58cm dvs ca 640 liter. Sumpen är tänkt att vara B 130cm D 60cm H30 cm ca 230 liter. Inköpen kommer förmodligen att bli. Deltec hlp 4040 eller 4745 Deltec skummare APF 600 Deltec kalkreaktor PF 501+magnetventil Deltec kalkvattenmixer KM500 Aqua medic ph computer inkl.elektrod Aqua medic SP3000 Niveumat Någon Aqua medic 2x250 watt metalhallogen Nu till de viktiga fr…
-
Hej igen Då var det dax att igen, här kommer lite info och bilder på hur det ser ut nu. Karet är ett special 310 med måtten 125x55x45 med det mesta hemmabyggt och karet har varit igång ca 7 år. Fokus för mig är att ha ett kar med så mycket olika livsformer och färger som möjligt. Jag byter gärna fraggar och tar gärna emot besök, välkomna! Lite fakta: Salt: TM pro reef Preparat: Phols jod Kalkreaktor: korallgrus + ca 10% magnesiumgrus Mätvärden: Ca = 440 Mg = 1450 Nitrat = 0,2 Fosfat = 0,0 KH = 11 Si = 0,0 Belysning 2x150 14000k coral vue, 9 tim 1x250 10 000 reef lux, 3 tim 2x36 osram 67, 12 tim Ha det! //Tomas.
-
Gjorde som sagt ett inpulsköp i veckan och fich hem det nya karet. Det blev ett Percula 90 komplett med BTN bakgrund RedSea. Detta kar känns gör bra då allt är inbyggt och snyggt gjort. Karet i sig får stå i "skamvrån" innan sötvattnet blir sålt och gör plats för detta istället:ler: Då bakgrunden fortfarande är lös så funderar jag hur man limmar den bäst. Den är nämligen för "kort" så måste limma dit en sak under så den kommer upp en bit eller skall man ha den som den är och då hällre ha ett skydd i överkant Det rör sig om ca 4cm för kort