151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…
-
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…
-
-
- 35 svar
- 3,4k visningar
- 4 followers
-
-
Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall
-
-
- 91 svar
- 12,5k visningar
- 3 followers
-
-
Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!
-
- 9 svar
- 864 visningar
-
-
Efter att haft ett uppehåll på ca sex år så sitter jag nu och planerar på att skaffa ett nytt akvarium. Det kommer inte bli något märkvärdig utan mer ett kar för att komma igång igen. Jag kommer hålla ögonen öppna om det dyker upp något intressant på köp och sälj men som det ser ut nu så lutar det åt att köpa ett Juwel Lido 200 med följande utrustning: * Juwel Lido 200 * Led-belysning typ Maxspect RSX 100-150W * Styrbar cirkulation typ Maxspect Gyre * Skummare Tunze Doc 9004 Jag tänkte satsa på mjukisar och kanske lite Lps:er, fiskar och små kryp. Som planeringen ser ut nu: Fiskar: * 2 Ocellaris clowner * 4 Bangaiik…
-
- 0 svar
- 600 visningar
-
-
Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…
-
-
- 59 svar
- 8k visningar
-
-
Tänkte jag skulle dra igång en tråd om det nya projektet som vart en rimless "60 kub. Har kommit en bit på vägen men tänkte kasta ut lite bilder och lite info om utrustning så kan förhoppningsvis några vänliga själar komma med tips och förslag kanske? Tror även ni kan hitta en och annan tankevurpa också... Jag tror det lutar att starta helt med död sten för att slippa överraskningar den här gången men vart det tar vägen sen har jag inte bestämt... Hade en tanke på att låta folket på SG bestämma inriktning på vart det ska ta vägen men det kan jag inte lova Kuben är som sagt 60*60*60cm med 12mm Optiwhiteglas och en sump på 50*50*…
-
-
- 8 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej,jag har äntligen uppdaterat mitt akvarium till ett Peninsula 500. Här är lite bilder från igår kväll,fler bilder kommer framöver. Väntar bla på diffusers från 3DReefing till ai primes.
-
-
- 2 svar
- 705 visningar
- 1 follower
-
-
Hejsan! Tänkte starta en tråd om mitt 600 l bygge. Har precis köpt karet så bifogar lite bilder. Vad tycker ni om stockinglistan?
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Har nu börjat få ordning på mitt nya kar. Jag var ner till Båstad och köpte Gamekeepers akvarium. Med på resan var Jarre64 och Gordan. Vi övernattade i Krille55:s sommarstuga och hade en trevlig kväll där. Tack Krille. Karet är på 340 liter. Det känns lite lagom stort. Jag har ikväll lagt i sista påsen med levande sand så det är lite grumligt.
-
-
- 773 svar
- 89,4k visningar
- 4 followers
-
-
Hej vänner. Efter flera års tid av vila från saltvattensguiden är jag nu tillbaka:-) Jag har ett nytt akvarium sedan sist, och här kommer en kort presentation av det: 650 l. SPS dominerat. Stort antal fiskar, hög belastning. Biologisk filtrering med DSB, Siporax, biobollar samt makroalgrefugium. Hittills en mkt liten skummare. Kalkreaktor. Lite bilder Mvh Jonas Roman
-
-
- 156 svar
- 23k visningar
- 5 followers
-
-
Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet.
-
-
- 23 svar
- 3,8k visningar
- 2 followers
-
-
Så mina vänner som jag längtat efter detta,nu är det äntligen dags att börja vattenfylla till helgen.Karet är på ca 360l och optiwhite glas på 3 sidor,sump på ca 100 l och plats för ca 30 l osmos.2 st Razor maxspect 120 16000k får stå för belysning,20 w Ruval uvc,skummaren är också en Ruwal.1st Polario ml10 och 1 st Tunze 6055 får stå för cirkulationen och 1 st Tunze osmolator hjälper till med påfyllning.Tänker köpa doserpump längre fram också,botten kommer att bestå av finkornig vit sand är det tänkt.Tack till alla som tålmodigt hjälpt mig,att svara på mina många frågor! Hittade grenuttag på Biltema som såg bra ut provade att limma dem på varsin kortsida på ställningen s…
-
-
- 1,2k svar
- 127,3k visningar
- 2 followers
-
-
Då var det dags igen! Sålde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu är vi på plats och jag börjar snegla mot någon form av rumsavdelare istället. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum där jag skulle vilja skärma av tv-hörnan. Gissar att "färdiga" lösningar som reefer är svåra att hitta som rumsavdelare? Kraven är ungefär avrinning på kortsida och snygg vit möbel ☺ Har sett andra här på guiden som har specialbeställt fantastiska lösningar från Polen och Tyskland. Hade jag gärna också gjort men känner mig inte bekväm med att rita och speca på egen hand. Mitt första kar med…
-
-
- 142 svar
- 22k visningar
-
-
Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…
-
-
- 38 svar
- 4,6k visningar
- 1 follower
-
-
Hej allesammans! Här har ni ytterligare en lite småjobbig och lätt nervös nybörjare att leva med. Då jag inte har någon i min umgängeskrets som sysslar med saltvatten (eller akvarium över huvud taget) så får jag helt enkelt förlita mig på internet. Tänkte starta denna tråd dels för min egen skull för att kunna skriva av mig lite, men kanske framför allt för att hoppas på att kunna ha er med lite mer erfarenhet som mentor. Så här kommer en lite snabb uppdatering på hur långt jag kommit hittills. Efter några års drömmande, och många övertidstimmar på jobbet så tog jag äntligen beslutat att sätta mig i bilen och åka 2 timmar till närmsta rekom…
-
-
- 77 svar
- 8,2k visningar
- 2 followers
-
-
Jag skulle bara köra en kub på 216L lovade jag mig själv och sambon när jag drog igång igen. Men efter några månader vart abstinensen för hög. Så det var bara åka och beställa ett nytt. Tog inte i så mycket för att allt skulle vara lugnt hemma . Blev ett på 432L med måtten 120X60X60 med sump 90X45X45. 3sidor OW på visningskaret. Flyttade över all teknik från det gamla och sen kompletterade jag med 2 st Prime HD till. Drog igång det i Juni nu i somras och det flöt på bra till en början, men sen det blev ett prickutbrott så jag förlorade 13 fisk. 3 klarade sig. Körde dubbla UVC och matade på ordentligt under en period så nu verkar allt frid och fröjd.
-
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…
-
-
- 55 svar
- 12,1k visningar
- 4 followers
-
-
Några kvällsbilder /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
- 0 svar
- 651 visningar
-
-
Hej igen! De flesta här inne känner nog inte alls igen mitt nickname, men fram till slutet på 2014 hängde jag här en hel massa. Det var då vi (jag och min dåvarande sambo, numera fru "SkogsflickaN") valde att lägga ner saltet pga kommande studier, bristande intresse och framför allt bristande ekonomi! Under de 7 år vi levde med saltdoft i hemmet hann vi med flera kar: 220L 420L 828L 160L 455L Sen 2014 har vi kört saltlöst i hemmet. Först vanliga familjekar med diverse fisk, men sen några år tillbaka står det ett 540L Malawi-kar i vardagsrummet. Nåväl...jag har hela tiden sagt att jag nån gå…
-
-
- 47 svar
- 4,7k visningar
- 3 followers
-
-
Hej! Har under flera år besökt saltvattensuiden och tänkte nu presentera mig. Mitt namn är Petter. Omkring år 2000 började jag med sötvattensakvarier, först med inriktning på malar och sedan övergick jag till Malawi-ciklider. Som mest hade jag samtidigt fyra sötvattensakvarier av varierande storlek. December 2010 skaffade jag mitt första saltvattensakvarium ett Red Sea 130D och strax därefter såldes samtliga sötvattensakvarier. I slutet av september startade jag upp ett något större saltvattensakvarium, ett Akvastabil Mark II 275 liters (100 x 50 x 55 cm). Här under tänkte jag presentera karet som det är i dag. Tekniken är enkel och består av: JAD WG-524 skummare Eheim U…
-
-
- 1,1k svar
- 146,1k visningar
- 2 followers
-
-
Eftersom jag råkade ut för en "liten" olycka, blev jag tvungen att montera ner mitt tidigare/första akvarium. Tråkigt som f... men men.... Istället för att gnälla får jag helt enkelt bita ihop och starta om på nytt. Akvariumet är tänkt att fungera så underhållsfritt och smärtsamt som möjligt. Jag har tänkt mig allt i ett slutet system, dvs all vatten teknik är i burken. Alltså ingen rördragning, filtrering eller vattenteknik runt eller utanför burken. Blir förmodligen ett 60dX70hX100L(cm) akvarium med inbyggd sump och osmosvatten avdelning. Anledningen till höjden är att jag tänkt köra med 10-15cm DSB, tyckte det fungerade kanon i sumpen och tänkte därför köra det i bur…
-
-
- 508 svar
- 72,8k visningar
- 2 followers
-
-
Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…
-
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
- 1 follower
-
-
Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 76 svar
- 9k visningar
- 2 followers
-
-
Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt. Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart. Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna. Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr. Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet. Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där? Från kant till fönster är…
-
-
- 17 svar
- 3,5k visningar
-