151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
För att citera Gert Fylking - Äntligen! I dagarna har jag varit och hämtat ett begagnat standard 540 med tillhörande bänk, planen är att utan stress få det på plats och förbereda för att köra igång och skifta akvarier när jag är jourledig om 3 veckor. Jag är inte särskilt duktig på att uppdatera mina trådar men såhär i början kan ju andra tycka det är kul att följa ett bygge, jag vet att jag uppskattar det, så jag ska försöka uppdatera Glömde en ordentlig före-bild men här är bänken inburen och inspekteras. Inte för att jag är perfektionist men frugan vill ha högblankt vitt så den halvrötna mdf'en åkte bort och ska så småningom ersättas av typ l…
-
Hej. Tänkte uppdatera mina vänner på guiden om mitt senaste bygge.. För ett tag sedan så skrev jag om mitt förra kar i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584 ett RSM 130. Till följd av att jag skulle flytta i november valde jag att uppgradera till ett 540L kar (typ åled, 150x60x60); Fokus för bygget var, simplicitet och robusthet. Inspiration togs främst från PärS och någon annan göteborgare som bott i italien innan och byggt ett kubiskt akvarium med en läskback som stöttar upp revet. hittar inte hans tråd just nu.. Konstruktionen är ganska lätt, akvariet är avdelat på längden med en glaskiva som går 50cm högt, displaydelen är 1…
-
- 98 svar
- 15,7k visningar
-
-
Tjenare alla salta fiskar där ut! Jag har idag varit i tygelsjö hos Mamadubba och hämtat hem ett Juwel vision 180L bowfront akvarium. Måste säga att det finns mycket trevligt och förstående folk här på guiden... Rogge är på semester och så klar så kliade det i mina fingrar att få hämta hem karet och jag behövde inte ens säga något fören Rogge bad sin kompis att ställa ut karet så jag kunde köra dit och hämta det. det tackar jag så mycket för Roger. uppskattar det väldigt mycket! Just nu står det färdig tvättat så att jag kan hugga in och börja flytta över allt imorgon. ska jag köra 150W eller 250W mh över detta kar? Hur ska jag flytta över allt? någon som kanske kan skriv…
-
- 97 svar
- 7k visningar
-
-
Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 96 svar
- 12,1k visningar
- 4 följare
-
-
Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det. Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset! Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt at…
-
Hej allesammans. Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar. (ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång) Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog. Grundläggande teknik: 2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover. 2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eh…
-
- 94 svar
- 12,1k visningar
-
-
Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…
-
-
- 93 svar
- 8,4k visningar
-
-
Hej! Det var tänkt att jag skulle göra en tråd om detta akvarium för länge sen, egentligen när vi började med att bygga möbeln men jag har inte riktigt haft lust faktiskt men nu känns det lite som att det faktiskt är på tiden speciellt när vi fyllt akvariet dessutom! Men akvariet är ett kubakvarium med måtten 85x85x65 vilket då gör den till 470L vilket är alldeles perfekt just nu. Akvariets avrinning ligger i mitten av akvariet med endast ett lite större hål borrat fast med två rör i ett (?).. Sumpen är på ca 50-60 liter som kommer uppgraderas med tiden men som just nu består av en skummare (ozon kopplad till den), doppvärmare och cirkulationspump. Vid sidan av finns det …
-
- 93 svar
- 13,2k visningar
-
-
Hej! Tänkte starta en tråd för mitt kommande akvarium, ett Red sea reefer 425XL. Detta är mitt tredje akvarium av den salta arten på tre år. Detta är första gången jag satsar stort dock och går all in gällande teknik. Uppsättningen kommer bestå av följande komponenter: Akvarium, bänk, sump: Red Sea reefer 425XL 120x55x57.5 cm Skummare: Deltec sc1456 Cirkulation: 2x MP40QD Belysning: 2x Radion xr30w pro, bra sugen på en tredje kan tilläggas. Retur: Jebao DCT-6000 Akvariedator: Apex 2016 Dosering: Kalciumreaktor styrd av apex - Grotech HCR-110 med gasreduktionskammare. - Matarpump: Milwaukee MP815 …
-
Då har jag hittat en lite större burk än mitt förra 30 liters lilla kar. 240l kar plus en stor sump. har hämtat akvariet idag, och har spenderat hela kvällen med att ge karet en liten pedikyr. Imorrn blir det lite mer pyssel, så som att måla baksidan, koppla ihop all teknik och förbereda karet så gott det går När jag bestämde mig för att köpa detta tidigare idag passade jag på att lägga beställningar på det mesta som jag vet kommer behövas. Så inom kort hoppas jag att det kommer dyka upp en Jebao RW-15, 2 st Mars Aqua 165w ledramper, 23 kg sten, å lite annat smått o gott Kommer att börja brygga osmosvatten imorrn, men kommer inte att fylla karet förrän jag fått hem sten…
-
- 91 svar
- 11,9k visningar
-
-
Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …
-
Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall
-
Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet. Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet. Info: Visningskar: 350l Optiwhite Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5 Cirkulation: 2x Vortech MP40 Returpump: Laguna Powerjet Skummare: Bubble Magus NAC6 Balling med Grotech Tec III Biopellets i deltec filter Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan DIY osmospåfyllnin…
-
- 89 svar
- 10,4k visningar
-
-
Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w) Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen Retur Deltec 4040 Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen Kalkmixer D…
-
Det här blir mitt fjärde saltvattens akvarium därav Rev 4.0. Måtten är 120 x 100 x 55 och sumpen står som vanligt på andra sidan väggen i tvättstugan. Akvariet står ungefär på samma plats som tidigare, men man ser kortsidan när man kommer in genom ytterdörren mot tidigare så såg man långsidan. Akvariet har bara varit igång i 1 1/2 månader och revet håller på och sätta sig, korallerna är inte limmad än. Lyset är lite provisoriskt den skarpsynte ser att träribborna vilar på legobyggen. Funderar på LED och om det räcker med två Razor? Akvariet börjar mogna och sanden har blivit vit och fin. Korallerna växer och mår riktigt bra, färgerna börjar komma. Akvariet kommer att domi…
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,6k visningar
-
-
Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här: Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern) Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter med sumpen. Hovade över alla fiskar En massa jobb med att flytta över all teknik Sen idag har jag placer…
-
-
- 82 svar
- 12,3k visningar
- 2 följare
-
-
-
Mitt 425XL blev inte långlivat. Efter att ha bott i den tredje lägenheten på tre år så har vi fått nog av grannar så vi spontanköpte ett hus! Hus betyder självklart nytt och större akvarium! Ligger dock händelserna lite i förväg då vi inte har tillträde fören 5/2 2018 men det är en del som ska hinnas med på den tiden. Huvudsystemet blir ett reefer 625XXL då jag föll för reefer serien när jag skaffade mitt 425XL. På detta system kommer även ett fraggkar kopplas, idag har jag ett 54 liters kar som är klart att koppla på, funderar dock på att specialbeställa ett 60x50x30 och byta ut nuvarande systemet. Systemets teknik kommer se ut som följande till e…
-
Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…
-
-
- 81 svar
- 13,8k visningar
-
-
äntligen i gång det blir 540 kar första sumpen på 35 liter där skomaren ska stå andra sumpen 200 liter med 50 liters vatten bytes 100 liters sten kista osmos tank på 50 liter en slask tank på 40 liter som är kopplad till skomar koppen tekniken består av Deltec TC 2560 TC / SC självren görande huvuden Deltec PF601 Kalciumreaktor 2000 liters nitratfilter 3 kanal i doserpump ATS skrobers 2 st reaktor er som är till aktiv kol eller dylikt deltec 20 w uve filter led ramp cirka 600 w TUNZE sustem i karet samtidigt vill jag tacka jonathan för hjälpen i dag
-
- 81 svar
- 10,7k visningar
-
-
Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump. Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme,…
-
- 80 svar
- 8k visningar
-
-
Hejsan! Henrik heter jag. Håller på att starta upp ett 720 liters akvarium efter 3 år inom saltvärlden(har ett 450 liters idag). Jag har fått hem mitt akvarium som har måtten 2000x700x500, 3 sidor optiwhite. Kommer ha en sump under som blir 1200x500. Tack saltkällaren för all hjälp!! Bänken är byggd och hela akvariet kommer bli inbyggt med ekskivor. Belysningen ska byggas med 10W led och jannes drivarkort, kommer dock dröja en månad innan det bygget påbörjas. Här är lite bilder på det som är gjort, ska lägga upp fler efterhand. Kom gärna med tips och ideér MVH Henrik
-
- 78 svar
- 8,3k visningar
- 1 följare
-
-
nu ska jag försöka dokumtera mycket.. ska uppdatera mitt 60 liters lite;) ska ner till gbg trakten till helgen och hemta upp en beggad 500liters kub 80x80 som jag ska starta upp och sedan flytta över det lilla levade jag fått plats med i 60liters karet. införskaffa mig idag en bubble magnus nac6 till det hela,borde räcka.
-
- 78 svar
- 7,9k visningar
-
-
Hejsan alla! Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium. Min teknik i detta kar är för tillfället: Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk. Sump: 112l Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel. Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan) Returpump: Laguna power jet max 6000. Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer. Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump. Ca 60kg levande sten. Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt l…
-
- 78 svar
- 9,6k visningar
-