Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by imre,

Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall

2. Started by Barth,

Hej på er! Nu har jag äntligen fått igång mitt akvarium. Det är ännu i startgroparna med lite barnsjukdomar och utmaningar kvar, men nu har jag fått i vatten och en första laddning levande. Jag tänkte dela med mig av lite bilder till att börja med, blir mer om tekniken efter hand. Akvariet är 500l med dubbelglas runt om hela, temperaturen är tänkt att den skall ligga på 5-6 grader framöver. /Barth

• 73 svar
    • 12,5k visningar
  3. Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…

• Gilla
    • 105 svar
    • 12,3k visningar
  4. Started by jonasroman,

Troligen (ej helt bestämt än) kommande projekt. Ett Red Sea Penninsula 500G2+ Är 125x63.5x60 cm. Skall möblera om så det fungerar som rumsavskiljare. Slutgiltigt beslut blir efter en del mätning. Så här går mina tankar scape : tror på luftig scape där sandbäddarna för vara ”fri” = bättre biologi i sandbädden. Tänker mig således rätt så finkornig sand och ett lager på minst 5 cm. Kommer inreda med. Coraroc vilket innebär att stora delar av scapen kommer ej beröra sanden. Ngr Marko rocks för att få det att se naturligt ut samt för stabilitet. Har kontakt med återförsäljaren för Coraroc så får vi se vad det exakt blir. returpump får vi …

5. Started by DanneI,

De flesta bilderna gick visst ej ladda upp (NEF). Fixat

6. Started by Rameau,

Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här: Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern) Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter med sumpen. Hovade över alla fiskar En massa jobb med att flytta över all teknik Sen idag har jag placer…

7. Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…

8. Blev tvära kast, från att ena dagen stå och räkna på materialet för att bottenborra och fixa mitt 450 liters kar till att bära upp ett färdigt 250 liters system den andra dagen. Karet i sig är ett spontanköp när läget kom och jag samtidigt insåg att jag inte skulle hinna fixa 450 liters karet innan halva lägenheten blir byggarbetsplats. Hursom så tog jag de stora planerna, minskade på 200 liter vatten men behöll tanken om tekniken så det ser just nu ut att bli: Visningskar: 250 liter helglas, svart bakgrund, borrat i sidan Returpump: Newjet NJ3000 typ, har nu 3 newjetar liggande att välja på UV-C: Sunsun 36w Streamer 1: Jebao WP-40 med controller Streamer 2: Seio prop 100…

• 29 svar
    • 12,1k visningar
  9. Mitt 425XL blev inte långlivat. Efter att ha bott i den tredje lägenheten på tre år så har vi fått nog av grannar så vi spontanköpte ett hus! Hus betyder självklart nytt och större akvarium! Ligger dock händelserna lite i förväg då vi inte har tillträde fören 5/2 2018 men det är en del som ska hinnas med på den tiden. Huvudsystemet blir ett reefer 625XXL då jag föll för reefer serien när jag skaffade mitt 425XL. På detta system kommer även ett fraggkar kopplas, idag har jag ett 54 liters kar som är klart att koppla på, funderar dock på att specialbeställa ett 60x50x30 och byta ut nuvarande systemet. Systemets teknik kommer se ut som följande till e…

10. Started by j0nas,

Då var det beställt! Ett hörnkar på 270 liter med rak front och tillhörande möbel, förväntas dyka upp om några veckor. Mått 85x85x50. Har mycket funderingar kring hur jag ska lösa tekniken på ett snyggt sätt så hjälp mig gärna spåna om ni orkar. Borrning och sumpbygge känner jag mig inte bekväm med så det lutar åt någon slags intern sump i bakhörnet. Har sneglat mycket på Ouscazz snygga hörnkar och var först inne på att kopiera hans lösning med ytavrinning och påhängsskummare. Hur bred är en extern skummare? Tänker på om det går att få karet hyffsat nära väggen, om jag inte väljer att hänga den i framkant Belysning lutar åt en 170w led kompletterat med två t5 men det ka…

11. Started by remne,

Hej allesammans. Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar. (ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång) Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog. Grundläggande teknik: 2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover. 2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eh…

• 94 svar
    • 12k visningar
  12. Started by rickard81,

Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

13. Started by ninan,

Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink

14. Då har jag hittat en lite större burk än mitt förra 30 liters lilla kar. 240l kar plus en stor sump. har hämtat akvariet idag, och har spenderat hela kvällen med att ge karet en liten pedikyr. Imorrn blir det lite mer pyssel, så som att måla baksidan, koppla ihop all teknik och förbereda karet så gott det går När jag bestämde mig för att köpa detta tidigare idag passade jag på att lägga beställningar på det mesta som jag vet kommer behövas. Så inom kort hoppas jag att det kommer dyka upp en Jebao RW-15, 2 st Mars Aqua 165w ledramper, 23 kg sten, å lite annat smått o gott Kommer att börja brygga osmosvatten imorrn, men kommer inte att fylla karet förrän jag fått hem sten…

• 91 svar
    • 11,8k visningar
  15. Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det. Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset! Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt at…

16. För att citera Gert Fylking - Äntligen! I dagarna har jag varit och hämtat ett begagnat standard 540 med tillhörande bänk, planen är att utan stress få det på plats och förbereda för att köra igång och skifta akvarier när jag är jourledig om 3 veckor. Jag är inte särskilt duktig på att uppdatera mina trådar men såhär i början kan ju andra tycka det är kul att följa ett bygge, jag vet att jag uppskattar det, så jag ska försöka uppdatera Glömde en ordentlig före-bild men här är bänken inburen och inspekteras. Inte för att jag är perfektionist men frugan vill ha högblankt vitt så den halvrötna mdf'en åkte bort och ska så småningom ersättas av typ l…

17. Started by MattiasN,

Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w) Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen Retur Deltec 4040 Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen Kalkmixer D…

18. Started by Fildur,

Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?

• 32 svar
    • 11,3k visningar
  19. Started by Jim_J,

Hej! Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu.. Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn! En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!". Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer S…

• Gilla
    • 60 svar
    • 11,3k visningar
  20. Started by osby0479,

Efter många idéer och planer så blev det till slut ett lågt akvarium igen. Har eget rum och byggde det kombinerat med kontor, så dator och akvarium delar på en vägg tillsammans, blev väldigt nöjd med resultatet. 100x60x35 optiwhite Borrat med fyra hål, ett för 20mm pvc för retur och 3 för 25mm pvc där ett av rören används för sladden till cirkulations pumpen. Bänken byggdes av Ikea skåp samt deras bänkskiva på 38mm, utsågat så att akvariet är nersänkt i bänken för att slippa se silikon samt sand. Enkel sump på 55x55x35 Teknik: AI Hydra 26hd 2 st på stativ som jag tillverkat själv, dolda sladdar,…

21. Started by Christian_N,

Äntligen!! Nu är det på gång! Efter att ha införskaffat skummare (Coral Box D700), returpump (Jebao DCP-8000) och väntar på belysningen som är beställd (Coral Box Moon LED) så är karet med Rollermat inkluderat hämtat efter en resa tur o retur till Norrköping, vilket tog en hel dag men definitivt värt det! Jag har nu gått från ett RSM 130 till ett RSM 250 och nu då till ett Reefer 450 med sump vilket är helt nytt för mig på fyra år. Men skönt att kunna få ner allt i sumpen istället för att ha det i ett trångt utrymme bak i karet som är svåråtkomligt. Just nu går jag och väntar på belysningen som beställdes för två veckor sen. Dessa borde dyka upp …

22. Started by cheva,

äntligen i gång det blir 540 kar första sumpen på 35 liter där skomaren ska stå andra sumpen 200 liter med 50 liters vatten bytes 100 liters sten kista osmos tank på 50 liter en slask tank på 40 liter som är kopplad till skomar koppen tekniken består av Deltec TC 2560 TC / SC självren görande huvuden Deltec PF601 Kalciumreaktor 2000 liters nitratfilter 3 kanal i doserpump ATS skrobers 2 st reaktor er som är till aktiv kol eller dylikt deltec 20 w uve filter led ramp cirka 600 w TUNZE sustem i karet samtidigt vill jag tacka jonathan för hjälpen i dag

• 81 svar
    • 10,6k visningar
  23. Started by Janne,

Det här blir mitt fjärde saltvattens akvarium därav Rev 4.0. Måtten är 120 x 100 x 55 och sumpen står som vanligt på andra sidan väggen i tvättstugan. Akvariet står ungefär på samma plats som tidigare, men man ser kortsidan när man kommer in genom ytterdörren mot tidigare så såg man långsidan. Akvariet har bara varit igång i 1 1/2 månader och revet håller på och sätta sig, korallerna är inte limmad än. Lyset är lite provisoriskt den skarpsynte ser att träribborna vilar på legobyggen. Funderar på LED och om det räcker med två Razor? Akvariet börjar mogna och sanden har blivit vit och fin. Korallerna växer och mår riktigt bra, färgerna börjar komma. Akvariet kommer att domi…

24. Started by campokatt,

Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga. Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten. Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar. Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur. Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög. Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa sk…

• 111 svar
    • 10,5k visningar
  25. Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…

• 69 svar
    • 10,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.