Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by m0jjen,

Hej! Tänkte starta en tråd för mitt kommande akvarium, ett Red sea reefer 425XL. Detta är mitt tredje akvarium av den salta arten på tre år. Detta är första gången jag satsar stort dock och går all in gällande teknik. Uppsättningen kommer bestå av följande komponenter: Akvarium, bänk, sump: Red Sea reefer 425XL 120x55x57.5 cm Skummare: Deltec sc1456 Cirkulation: 2x MP40QD Belysning: 2x Radion xr30w pro, bra sugen på en tredje kan tilläggas. Retur: Jebao DCT-6000 Akvariedator: Apex 2016 Dosering: Kalciumreaktor styrd av apex - Grotech HCR-110 med gasreduktionskammare. - Matarpump: Milwaukee MP815 …

2. Started by Richard_22,

Sådär, då var det dags att köra igång! Sötvattensakvariet har äntligen blivit sålt och vi har nyss ställt detta kar på plats. Tänkte börja med lite allmän info om karet och så. Akvariet har måtten 132x55x62 (LxBxH) och till det en sump på cirka 108 liter med måtten 82x33x40. Möbeln är 70cm hög. Sumpen är inte limmad än men ska försöka beställa glas i veckan. Inriktning är inte bestämt än, kommer försöka köra lite sps men självklart ska det som finns i det mindre karet flyttas över. Den utrustning jag har hemma än så länge är följande: Deltec Nitratfilter NF509 Vertex Kolfilter (osäker) Skummare: Red Sea PSK 2500 C-skim Belysning: Su…

• Gilla
    • 101 svar
    • 10,3k visningar
  3. Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …

• Gilla
    • 124 svar
    • 10,3k visningar
  4. Started by Fiffe,

Håller på att starta ett lite större kar och tänkte, lika bra att lägga upp en tråd med lite bilder ifall man gjort nåt galet. Har sen i vintras vetat att jag ska flytta ut på landet och har sedan dess börjat hamstra begagnade saltvattensprylar för att kunna starta upp något lite större än mitt RSM130 i det nya huset. Nu har renoveringsyran börjat lägga sig och jag har så smått börjat pilla ihopa det nya karet. Info: Visningskar: 350l Optiwhite Belysning: 2x 250W MH + 4 x 55W T5 Cirkulation: 2x Vortech MP40 Returpump: Laguna Powerjet Skummare: Bubble Magus NAC6 Balling med Grotech Tec III Biopellets i deltec filter Sump på ca 100l i källaren/tvättstugan DIY osmospåfyllnin…

• 89 svar
    • 10,3k visningar
  5. Started by peterj66,

Hej alla Efter mer än ett halvår av planerande och fixande när tid funnits så har jag äntligen startat min platta kub. Jag får erkänna att jag grovt underskattade hur lång tid det skulle ta att komma igång. Akvariet är en platt kub (80x80x60) med svetsad bänk och är beställt från Håkanstorps zoo i Malmö. Som synes behövdes lite arbete för att komma igång. Micke på Håkanstorp kan ju klä bänken också, men jag kände för att fixa själv. Nu så här en dryg månad senare så är jag (nästan) klar. Skåpet har limmade sidor in mot väggen och två löstagbar luckor utåt så jag kommer åt sumpen och elskåpet. Info Akvarie 380 liter (80x80x60). Jag kör på kranvatten. Sump: 70 liter …

• Gilla
    • 75 svar
    • 10,2k visningar
  6. Hej allihopa! Efter att ha läst på om saltvattensakvarium i ca 10 år så känner jag att det börjar bli dags att komma till skott. Tanken är att starta ett relativt enkelt system. Men eftersom jag av erfarenhet vet att det det är kul att experimentera med och testa tekniska prylar, olika filtreringsmetoder osv. så vill jag ha stor redundans i sumpen och möbeln för detta. Visningskaret ska måttbeställas och kommer hamna på ca 500l. För sumpen krävs det lite mer planering men då jag tänkt bygga akvariemöbeln längs vardagsrummets ena kortsida så har jag all plats jag kan tänkas behöva, sumpen kommer också måttbeställas. Systemet i stort kommer att drivas som ett barbottensyst…

7. Started by mikoto,

Nu så, för ett tag sedan stängde jag ner mitt hällkars akvarie på 80 liter. Planen är istället att flytta över det levande till ett nytt större akvarie där fler djur kan leva och jag kan anpassa det bättre till vad jag vill ha själv. Det största problemet just nu är att hitta en lösning för att kyla akvariet bra. Jag har använt fläktar här nere innan, det fungerar men jag skulle hellre vilja ha något tyngre att förlita mig på. Temperaturen i det här akvariet kommer vara ganska varm, men jag vill ha 18-20 grader helst. 16 vore drömmen men jag tror jag vill byta kar om jag ska ge mig på det målet mot ett helglas akvarium. Jag ska se vad för lösning jag kan komma på... Cirku…

• 50 svar
    • 9,8k visningar
  8. Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…

• Gilla
    • 66 svar
    • 9,8k visningar
  9. Idag slog jag till och bytte mitt juwel Lido 120 mot ett 200 hos min lokala handlare :-) jag väntar nu på lysrören samt fick en extra ljusramp samt lucksatsen så det blir 4 st lysrör t5 samt 3st ledramper i burken :-) annan teknik är följande skummare kör jag samma Juwel 3.0 dock tystare pump samt lite modifierad så är tyst koralia wavemaker Koralia streampump 2 st 1600l/h tunze 6025 streampump 2500l/h hobby v2 kylfläktar Mer kommer :-) ska bli spännande att flytta över allt har en hel del koraller osv som ska fästas på sten nu i samband med flytten :-)

• 39 svar
    • 9,7k visningar
  10. Started by rickard81,

Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…

• Gilla
    • 61 svar
    • 9,7k visningar
  11. Started by Virse,

Detta är mitt andra akvarium. Det var ungefär ett år sen jag började planera detta projekt och akvariet har varit igång sen i slutet av maj. Tanken är att försöka inrikta mig på koraller, främst LPS, om plånboken tillåter. Akvariet Optiwhite 120x63x50 yttermått ~375 liter (beställt genom Triton) Sump på 110 liter ~400 liter vatten netto ~40kg levande sten ~25kg levande sand Levande Fiskar: Halichoeres chrysotaenia Paracanthurus hepatus Paracheilinus mccoskeri Zebrasoma desjardini Synchiropus splendidus Lägre djur: Alpheus parvirostris (Pistolräka på knappt 3 cm) Lysmata wurdemanni Lysmata amboinensis 2x Entacmaea quadricolor X Astraea tecta X Trochus sp. Koraller: Ga…

• 47 svar
    • 9,7k visningar
  12. Started by PatrikD,

Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014. Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller: Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas. Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser. Jag är grymt imponerad av en del sps-kar h…

• Gilla
    • 64 svar
    • 9,6k visningar
  13. Started by Ted Camenius,

Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …

14. Started by sansan,

Hejsan alla! Då har man tagit klivet in i saltvattensvärlden. Jag har förut haft malawi, discus och fisksoppeakvarium. Min teknik i detta kar är för tillfället: Akvarium: Akvastabil effectline Mark 11 530l med tillhörande bänk. Sump: 112l Skummare: Deltec APF600 + Aquabee UP 2000/1 pump för vattentillförsel. Ljus: 2 st Maxspect Razor 160W 16 000 K (kommer i veckan) Returpump: Laguna power jet max 6000. Streampumpar: 1 st Tunze turbelle 6065 (6500l/h), 1 st Tunze turbelle 6105 wide flow (3000-13000l/h) har även en 6065 till liggande om jag vill köra på timer. Uv sterilizer: 36w + eheim compact pump. Ca 60kg levande sten. Botten är täckt av BTN slimline vit, samt ett tunt l…

• 78 svar
    • 9,5k visningar
  15. Hej, Nu har jag uppgraderat till ett Akvastabil 275 som jag var o hämtade från en hjälpsam trevlig forumist i Norrköping för nån månad sen. Den här gången blir det lite långsam start eftersom jag ville stadga upp grunden och innan jag kunde göra det skulle jag lägga in plast osv. Nu är det jobbet i alla fall fixat och akvarieuppsättningen fortskrider i maklig takt. Så här såg det ut när vi släpat in grejerna. Ljusrampen är inte alltför svårgissat en Razor 160W 16k. Ett trevligt paket tycker jag. Eftersom min WAF är skral har jag gått med på en anvisad plats och den är bara 110 cm bred så jag var lite begränsad i akvarieval. Jag hade ögonen på ett helt perfekt akvarium…

• 68 svar
    • 9,5k visningar
  16. Started by gordan_,

Hej tänkte att det var på tiden att jag presentera mitt nya akvarium på 250L. Tekniken jag kör med är rsm skummare, 3st jebao rw8 och belysning kör jag t5 6x39w Inriktningen på karet är sps mest acro + några lps. Karet har nu vart igång i 4 månader här kommer en video på hur det ser ut idag mitt akvarium mina invånare fiskar : Desjardinii kirurg palettkirurg (doris) 2x Ocellaris clownfish Blue eyed golden midas blenny Green spotted mandarin Dottyback Yellow wrasse Sandvändande goby

• Gilla
    • 104 svar
    • 9,4k visningar
  17. Started by MaddeI,

Äntligen är mitt RSM 250 på väg att fyllas. Jag fick frågan i söndags: Vad ska tråden om ditt nya kar heta då, Newbie med RSM igen eller? Svaret blev som ni ser: Ja. Vet att jag skrev redan i början av förra tråden att jag kanske inte borde kalla mig Newbie längre.. men då vet ni i alla fall vems tråd det är. I torsdag förra veckan var jag till Oskarshamn och köpte ett RSM 250 från Robin/aoiitsuki här på guiden. Sen dess har karet stått innanför dörren nere i hallen, men idag fick jag äntligen hjälp av två starka killar att bära upp karet på plats i vardagsrummet. Efter att ha tvättat och skrubbat karet hela eftermiddagen har jag nu kommit så långt att jag har fått i …

18. Started by MickeP,

Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…

• Gilla
    • 25 svar
    • 9,1k visningar
  19. Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…

• 53 svar
    • 9k visningar
  20. Started by Johan Svensson,

Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk

21. Started by Strom,

Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …

22. Started by Schilla,

Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.

23. Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…

24. Started by Stensson,

Har äntligen fått lov att att plocka hem ett större kar :-) För ett par veckor sedan hämtades detta Mått 160x60x60 Sump l120xd40xh45 Det som måste bli bättre är Sladdar mm måste på något sätt gömmas. Måste kunna nyttja sump för vattenbyte på något smidigt sätt. Nedan kar kommer att läggas ned

25. Started by Svahn,

Då har man köpt ett större kar, helt nytt för 650kr. ...men med en mintre transportskada. Det ser ut som det är en klämskada och inga sprickor, så jag tror det håller. Nu har jag en hel del jobb med avrinningsdel, borrning mm innan jag kan flytta över från mitt rsm130.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.