721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Mitt 750 liters akvarium. I det simmar bland annat en fet sohal. Lite blandade mjuk och stenkoraller. I sumpen står min nya Bubbelking och skummar på. Ballingmetoden tillämpas sedan tio år tillbaka.
-
Så, nu blev det spikat, jag blir kvar i Sverige och med det så kommer jag inte heller kunna hålla mig ifrån den bästa hobbyn i världen! Var idag och skrev papperna för en ny lägenhet jag köpte i Linné och planeringsfasen påbörjas på nytt! Var många lägenheter man kikade på innan man hittade rätt, flera föll bort pga brist på bra plats för akvariet..... Då jag känner kub i denna storleken inte riktigt är något för mig så går vi tillbaka till "standardmått". Denna gånger blir det ett visningskar på ~700 liter (160lx65hx70b, eller 165x65x70)) med tillhörnde sump på runt 200liter. Kommer med all sannolikhet köra med en balkong för att få ut så mycket som möjligt av ytan. Nu…
-
Var idag och beställde mitt nya kar på håkanstorp. Blev måtten 250x70x60cm (1050 liter) med framrutan i optiwhite och kamlös coast to coast overflow i bakkanten. Håller på och snickrar bänk för tillfället och meckar med sumplösningen som har en egen tråd här: https://saltvattensguiden.se/topic/43142-automatisering-av-sump-med-apex-controller/#comment-530868. Hoppas på leverans i början på maj men den här gången tänkte jag låta allt ta sin tid så överflytt från mitt nuvarande kar blir nog inte förrän till hösten. Uppdaterar här efterhand tänkte jag.
-
-
- 311 svar
- 47,4k visningar
- 2 följare
-
-
Översikt av systemet: Ett peninsula akvarium 130x72x60 cm Ett RS 300, 90x57.5x55 cm Sump: 95x65cm Båda karen är kopplade till samma sump. Levande peninsula: Fisk: Yellow watchman goby med räka Segelfena Bristletooth kirurg One spot och two barred kaninfiskar Carpenteri flasher Lubocki fairy 2 ocellaris clowner Lyrerail anthias Starry blenny Gul wrasse (h crysus) Koraller: 25 acropora 5 montipora 3 goniopora/alveopora 4 zoanthus 3 sarcophyton 3 calustrea 1 clavularia 1 gsp 1 ricordea 1 rhodactis 1 stylocoinellia …
-
Jag har ett gäng acropora som jag inte har en aning om vad det är för några, har försökt kolla på diverse sidor men blir bara mer förvirrad. Nån vänlig själ som har koll? Acropora 1 Acropora 2 Acropora 3 (Millepora, men ändå inte) Acropora 4 (väldigt stora koraliter och polyper, korallen på bilden är 25cm hög) Acropora 5
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har konvertarat mitt 10mån gamla Juwel Rekord 800, 110l akvarium till ett saltkar. Använder befintlig filterkammare som inbyggd "sump" med ytavrinning. Fyllt med vanligt kranvatten då jag saknade osmos när jag fick hem stenen men fyller på avdunstat med osmos och kommer fortsättningsvis köra med osmos vatten. Har haft det igång en vecka man vatten och c:a 15-20kg LS hämtat från levande kar och idag kom äntligen skummaren, en Tunze 9004 tillsammans med FM's Ultra Carb L o Ultra pro phos som jag lagt i Juwels filterkammare. Jag har bara haft belysning igång fåtal dagar för lite myskänsla om c:a 3h annars är det än så länga släkt i och med saknad av skummare o filtermateria…
-
- 19 svar
- 3,1k visningar
-
-
Då var det dags för byggartråd. Idag kom karet och jag går från planeringsstadiet till handling. Karet är ett Red Sea Reefers XXL 750 Vitt, och skall stå placerat i en kortända av vår matsal/allrum. Fokus kommer till en början vara på fisk, men så klart kommer jag fylla upp karet med snygga acrporor och en del andra SPS:er. Någon LPS kommer även finnas i, men jag kommer vara försiktig med dessa, då jag vill ha kejsare. Teknik: -Belysning: 3st Radeon G5 Pro (215w x 3st - vilket kommer ge ca 0,95w/l vatten). Dessa är beställda, men Ecotech verkar ha stopp i produktionen just nu pga Covid-19 -Skummare: Royal Exclusive Bubble King Supermarin …
-
-
- 598 svar
- 78,9k visningar
- 12 följare
-
-
Då var det dags att starta en ny tråd och jag tackar för hjälpen i min tidigare planeringstråd! I förra veckan kom mitt kar från Tyskland och med hjälp av tre arbetskollegor och Kim från Siniriutta står det nu äntligen i vardagsrummet. För er som inte känner mig så är jag från Göteborg men har bott snart 10 år i Helsingfors. Efter en paus på flera år ska det bli jättekul att äntligen kunna förverkliga drömmen om ett stort revakvarie. KARET & FILOSOFIN: Hela karet är byggt i low iron glas och är 2m långt, 65cm högt och 70 cm brett, dvs ca 910L. Byggkvaliteten är mycket bra och MP/Eheim gjorde ett riktigt proffsigt jobb. Det ska bli kul att se skillnaden …
-
Sedan en tid tillbaka så har det planerats för flytten av de båda karen, garaget isolerades, elen ska in dit iveckan därefter kommer karen o en soffa. Det gamla akvarierummet kommer få nytt golv o förberedas för nästa kar. Det nya karet kommer ha måtten 260x85x65 (lxdxh) det kommer ha dubbla avrinninga med 60mm. Retur blir en DC pump på ca 6000l/h Slump blir med refugium på ca 200l total slump ca 500-600l Totalvattenvolym blir ca 2000l. Ställningen blir helsvetsad stålställning som är pulverlackerad vit. Belysningen blir 9st AI Sol super blue LED. Cirkulationen utgörs av båda retur o 2-3 mp40.
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hi After 3 years break I am back again with newest monster tank from Red Sea, a Reefer 3XL 900. When I knew I am going to do this, I also made plan for solar panels on the roof to support the electricity consumption 😄 It took 3 months for tank to get here in Stockholm and now it sits in my carport until I find 5-6 strong 💪 men to help me bring it inside.
-
-
- 165 svar
- 16,6k visningar
- 7 följare
-
-
2008-07-10 Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro. Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinoc…
-
Jag har svårt att vara utanför, sist när jag sålde min akvarium tänkte jag ta det lugnt minst ett år men det verkar att jag är smittad ,det går inte ! Så duktigt på SV är jag inte men ska försöka bli bättre. Jag känner bara att jag måste starta ett ny kar, off klart sture projekt än andra jag hade. Skulle starta min lilla Dimax (13 liter) för sköjs skull men väntar några år tills min son bli 6-7 år. Karet jag vill beställa har måtten 200x70x70cm (3 sidor optwhite 15mm) samt en sump ? men vet inte precis vad är passande i storlek ! *ytavrinning 4 hål på bredd glas sida (2 x 32mm - returen och 2 x 40mm (en kortare än andra) *boxen ska vara svart acryl på en av sida i m…
-
Lite bilder på mitt infinity 153
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vid flytt till ny bostad var det dags att uppgradera från 560 liter till 1120liter. Akvariumet är byggt av Akwarium szczecin men köpt via guiden. Specifikationer: Mått: 200x80x70cm(LxBxH), Sump med refugium, Separat ato behållare på ca 110liter Teknik: Belysning: Pacific sun hyperion s2 4x150w Led, 4x80w T5 Returpump: Jecod DCP8000 Streamers: Tunze Turbelle stream 6115 1 Tunze Turbelle stream 6105 1 Ecotech Mp40 QD 1 Tunze 6150 Plus Skummare: Deltec 3000i Uvc: 2 Deltec 80w. Weipro 200mg Ozon till skummaren. Fisklista: Kirurger: 1 Acanthurus sohal 1 Para…
-
Börjar änligen komma någon vart med den nya burken. Har en plannerstråd som kommer uppdateras eftersom nya delar blir färdiga plus lite DIY lösningar.. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium Kommer att köra samma inrikting som innan men ska ta fulla steget till zeovit. Det blir sps,lps och lite knappar. Hårdvara 754l Helglas Optiwhite (tre sidor) akvarium (pentagon) 240l Sump Med ATO-del på 40 liter Hemmabyggt ledljusramp med ca 1000w Fullspectra ljus 15st Royale blue 10w 10st VB 420nm 3w 10st RGBA 10w 4st RGB 40w 12st cyan 11st lime 570nm 4st Dreamchip 100w Returpump Waveline DC4000 (Dc pump…
-
Ja då har karet varit igång i en v...fortfarande under uppbyggnad men tar allt lite vart efter.
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har haft en projekttråd igång dom senaste 6 åren (https://saltvattensguiden.se/topic/23369-planering-inf%C3%B6r-n%C3%A4sta/?page=15#comment-635201) och karet har nu varit igång i lite mer än ett halvår, så Nu är det dax att kicka igång den nya tråden om mitt stora långsiktiga system. För er som missat planeringstråden så är huvudkaret en kub på 140x140x60 cm i optiwhite med ytavrinning i mitten med rördragning ner till källaren där sump (och all teknik) samt ett fraggkar (160x80x30) är inhyst i ett eget rum. Orkar inte dra alla detaljer nu, utan kastar mej rakt in i senaste uppdateringen. Tanken var att ännu en gång byta ut cirkulationspumparna då de jag köpte sena…
-
-
Startar en liten tråd om mitt nya bygge som kommer att få ta form under en längre tid då tid och pengar går åt till så mycket mer Akvariets är i formatet 2300x650x650mm och det ger ca 970L + en liten sump på 180L och ev en liten tank för fraggar eller ett refugium för alger och så. Teknik kommer att köpas in allteftersom man gör fynd eller bara ger sej den på att den ska jag ha Ang belysningen har jag inte en susning på vad man ska kunna få ihop men lutar åt en diy led lösning då man kan bygga på lite som man vill. Och vad ska då gå i tanken...jag gillar en blandning av lps och olika mjukisar och om det bär sej bra så kanske lite sps:er men det får tiden utvisa. Så allt…
-
-
Har ett saltvattenskar på 720 l. Onvändig sump på 80 l. Plexiglasskiva med epoxylimmad sand som botten. Belysning 4x120 W DsunY led. Ca 60 kg levande sten, huvudpump på 9000 l/h. Wavemaker på 13000 l/h. UVC på 36W samt pump på 2500 l/h. Extra cirkulationspump på 2000 l/h. Tunze 9006 skummare samt rolermat filter. Har totalt misslyckats med att starta burken 2 gånger. Just nu, efter en andra god ansats är det mörkläggning och Dinoxal mot dinoflagellater. Varför blir det så? Efter en hel del nätgrävande, är min senaste hypotes att jag har haft konstant för lågt nitrat (2 - 5 ppm) och nollat fosfat. Dinoflagellater får då konkurrensfördel …
-
Titel , Mannes Rev. Efter mycket funderande och projekterande så tog jag beslutet att byta kar till ett måttbeställt kar från Håkanstorp Zoo. Måtten blev 1800 långt 750 djupt och 550 högt , ca 740 liter. Det blev min egen design på karet med en balkong på baksidan som sitter utvändigt så att man inte ser någon box, den går hela vägen längs baksidan. Baksidan är klädd med vit BTN "slimline" som alla mina tidigare kar.. Skillnaden denna gång var att jag fasade ner "kammen" i BTNen så jag valde att köra med en fast monterad kam som jag fick gjord i svart plexi. Detta gjorde att jag fick en fin slät yta bakom kammen som gör att vattnet inte ska porla. Akvariet har fasade kant…
-
Vad hände med Patriks tråd , har han lagt av eller ? Någon som vet. Hur går det mad hans burk? mvh PeterG
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Mitt 980 liters inbyggda akvarium. Varit igång ca 7 år.
-
Tjenare, brukar inte skriva så mycket i forumet, men tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt. Håller på att bygga ett inbyggt 1300 liters akvarium i vårt vardagsrum. Har ganska så begränsat med utrymme för alla tekniska apparaturer varför jag måste tänka kompakt när det gäller att få plats med alla ting. Har bifogat en bild som jag ritat IronCAD. Hela akvariuet skall byggas in och ha luckor på framsida. Skulle helst vilja ha ett helt rum att tillgodo på baksida, men min sambo tillät inte detta ;(. Vi har nämligen precis byggt ett nytt hus och haft fördelen att projektera in akvariet från början. Har golvbrunn i plattan och ventilation i tak och väggar kopplat t…