Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
mellan vilka tal ska KH helst ligga på? har buffrat upp nu till 9 ungefär.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Den som inte frågar får inget veta så här kommer en fråga till. Idag installerade jag ett ytterfilter ihopkopplat med ett deltec uv-c 10w till mitt 120liters kar. Jag skrev i en annan tråd att jag hade lite parasiter på en kirurg och därför kopplade jag in uv-c filtret. Jag bytte/fyllde på ca 8 liter färskt saltblandat osmosvatten vid bytet och efter detta började korallerna dra ihop sig det fortsatte senare med skivanemonerna och detta pågick fram till lampan släktes. Då Ca hade sjunkit till 400 ppm ökade jag detta också i och med vattenbytet. Vattnet jag bytte med var säkert några grader kallare än i burken. Min fråga är om det är normalt att korallerna drar ihop s…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har kommit de senaste dagarna, växer en brun hinna. Tar man upp den så klumpar den ihop, luktar lite illa också. Ibland kommer det upp klumpar på ytan, även ytan ser hinnig ut... Vad tusan är det. Har bytt 15 liter per vecka, rensar skummaren var tredje dag. Mätte allt idag: pH 8,3 KH 5, Salt 1,027 Nitrit 0,02 Nitrat 15 Calcium 420 Magnesium 1450. Temperatur 27,1 för nu är det varmt i huset.. OK KH verkar lågt. Calcium och Magnesium högt. Kan det ha med det att göra?? Hjälp.-sjuk
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Vissa av testerna som finns blir ju sämre ju äldre de är. Jag har själv drabbats av att Salifert Mg test visar fel, med ett nytt fräscht blev det helt andra värden. När jag köpte tester senast så frågade jag lite kring hållbarhet och fick då svaret att man egentligen bara kan lita på testerna några veckor efter öppnandet och att de skulle hålla längre om de förvaras i kylskåp. Stämmer något av ovanstående påståenden?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Hur vet man vilket skick en osmos är i? Köpte min ny för ca 3,5år sen använde jag den första gången för 1,5år sen(Typ spolade igenom den i 48h), sen har den bara legat. Kan den fortfarande vara ok?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …
-
- 8 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
Jag är ute efter filterhållare mitt osmosfilter. Han jag köpte det av hade haft det för kallt så det dessa frös sönder. Är det någon som kan rekommendera var man får tag i delar till dessa? Känns som det vore billigare att byta behållarna än köpa ett nytt.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Ja, jag vet.. använd sökfunktionen i forumet. Jag har sökt men hittar inte vad jag söker. Intresset har väckts för Tritonmetoden och jag funderar på att prova om det är så bra som de flesta användare säger. Är det någon som har, eller vet om, en tråd som berättar hur man startar upp Tritonmetoden med refugium?
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tur att man startade lungt med bara mjukisar Och 2st Blue Devil + Lite sniglar. Bra flyt i början men Nu.. Körde skummarlöst i början men fick tag på en red sea prizm för 2 veckor sen bytte samtidigt salt till deltec som kändes ok,Fick problem med debrosia så jag började med kalkvatten 2msk+1l osmosvatten per dag. Resten av dunstningen fylls upp med ov. Fick lust att tillsätta FM ultra bak mini dos som jag sen har ökat. Har nu fått gröna slemalger i bottensanden och på glaset ser inte kul ut .Ska jag röra runt i sanden eller låta det vara?För hög eller låg dos ultra bak? Jobbat över mycket och haft dåligt med tid till annat men idag mätte jag kh med Auqa test, F...k färja…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…
-
Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tänkte börja ta mig i kragen lite hårdare och börja skämma bort mina stensnultror lite. Främst med det simpla och byta lite mer vatten hos de. Men jag fundera på om någon av våra svenska återförsäljare har några lite billigare "fisksalter" att erbjuda? Då karet är ytterst befriat från egentligen allt annat än tre fiskar i levandeväg så har jag inget egentligen behov av att köpa korallanpassade saltblandningar utan skulle gärna omvandla det billigare priset för ett "enklare" salt till fler vattenbyten istället. Kikar väl mest åt att köpa Aqualights salt från Tyskland annars men det hade varit trevligt att köpa valfri annan fungerande produkt från en svensk återförsälja…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Köpte ett Kh test och intruktionen var inte på något av de språken som vi behärskar, det var av märket Tetra test. Är det möjligt vis någon som kan berätta hur jag ska göra;-) Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har nu blandat till en flaska med kalcimhydroxid och osmosvatten. Efter att ha läst en massa om användandet av kalkvatten har jag inte riktigt fått någon uppfattning om det är bra eller mindre bra att droppa i. Jag har därför inte vågot använda det ännu! Ni som använder kalkvatten vad är era erfarenheter av det? Risker? Positiva effekter? Finns det bättre grejer? Mvh Martin
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Enligt refraktometern låg jag o nuddade 1.030...tog ur 2 liter på cirkus 120 liter vatten o tilsatte 2 liter sött..nytt resultat 1.027 Är det möjligt? Bör jag kalibrera den?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-