Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Enligt refraktometern låg jag o nuddade 1.030...tog ur 2 liter på cirkus 120 liter vatten o tilsatte 2 liter sött..nytt resultat 1.027 Är det möjligt? Bör jag kalibrera den?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har konstaterat att mitt sätt att göra vattenbyte känns meckigt och omständigt så jag tänkte kolla hur ni andra gör och se om det finns fanns nån bra idé man kan planka Har ett 130 liters kar idag och tycker det känns knöligt med mitt nuvarande sätt och när jag väl får fart på mitt nyligen inköpta 576 liters kar så lär det ju inte bli mindre omständigt om jag fortsätter med nuvarande sätt.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Hur vet man vilket skick en osmos är i? Köpte min ny för ca 3,5år sen använde jag den första gången för 1,5år sen(Typ spolade igenom den i 48h), sen har den bara legat. Kan den fortfarande vara ok?
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Köpte ett Kh test och intruktionen var inte på något av de språken som vi behärskar, det var av märket Tetra test. Är det möjligt vis någon som kan berätta hur jag ska göra;-) Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Ja, jag vet.. använd sökfunktionen i forumet. Jag har sökt men hittar inte vad jag söker. Intresset har väckts för Tritonmetoden och jag funderar på att prova om det är så bra som de flesta användare säger. Är det någon som har, eller vet om, en tråd som berättar hur man startar upp Tritonmetoden med refugium?
-
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jag har fått ett helt nytt problem sedan jag bytte 2 "blårör" emot Phillips Aquarelle. KH't dyker numera nästan 2 enheter/dag. Ifrån 7 till 5 Eftersom det knappast är rimligt att dosera karbonater flera ggr/dag så tänkte jag jag försöka mig på att dosera buffert mha en doseringspump (iks) som jag har liggande sedan växtburken. Och frågan lyder: Tror Ni det går att blanda i 10 tsk Salifert Triplebuffert i 5 liter vatten och sedan dosera en liter/dag av detta ?? Eller kommer vattnet bli mättat ??? Målet är förståss att slippa bergochdalbaneåkning vad gäller KH ! Mg och Ca är inga problem, de sjunker ca 8ppm/dag så det verkar vara lättare ! .
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej ! jag använder en billig (men kraftig) pump för att pumpa vatten från min osmosvattenbehållare till en behållare där jag blandar saltvattenför och som är placerad ca 3 meter ovanför pumpen. Pumpen är konstant dränkt i osmosvatten. Pumpen jag använder är en Go/tech från Clas Olsson och är igentligen till för att att tömma pooler etc. och är inte "safe" för saltvatten. Jag undrar om denna pump, trots att den inte kommer i kontakt med saltvatten, skulle på sikt kunna fälla ut ämnen som är skadliga för organismerna i mitt korallrevsakvarium (1300 liter) ? (karet är ännu obefolkat så jag har ingen organism som signalerar obehag) Mvh Magnus
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …
-
- 8 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
När jag titta till burken idag virvlade det runt massor med små (kanske 0,5 mm) vit kulor i vattnet, såg nästan ut som en sån där kula man skakar på så att det snöar . Gissade att det var ägg från något. Nu när jag tittade igen var det fullt med lång vita trådar och vattnet var helt grumligt. Det hade bildats en oljig kletig yta på vattnet i sumpen. Skummaren har helt slutat bilda skum. Nån som har någon ide om vad som hänt? Har rengjort filtersvampen och hängt i en strumpa med aktivtkol. Något annat jag borde göra?
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år). Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare. Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Ja…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?
-
- 3 svar
- 999 visningar
-
-
Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny
-
-
- 10 svar
- 998 visningar
- 1 följare
-
-
Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …
-
- 2 svar
- 998 visningar
-
-
hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter