Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Fredde016,

Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.

• 3 svar
    • 908 visningar
  2. Started by maltemus,

Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?

• 5 svar
    • 908 visningar
  3. Started by taxi3000,

Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....

• 6 svar
    • 908 visningar
  4. Started by Keek,

Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda

• 2 svar
    • 907 visningar
  5. Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?

• 0 svar
    • 906 visningar
  6. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 906 visningar
  7. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 906 visningar
  8. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

9. Started by Peckoltia,

Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?

• 2 svar
    • 905 visningar
  10. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 905 visningar
  11. Started by DaTrucka,

Kan komma över lite av detta med. Kan det användas till kaliumhalten, och finns det olika renhet på den med, kommer inte åt säckarna för tillfället så jag kan se om det står något på dom? Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.

• 4 svar
    • 904 visningar
  12. Started by Jojo,

Jag har lite ballingsalter och tänkte blanda 1 liters lösningar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp med ett bra recept! Det jag har är: 646 gram kalciumkloriddihydrat 843 gram natriumvätekarbonat 267 gram magnesiumkloridhexahydrat Det jag inte har ännu är natriumkloridfritt salt. Tänkte köpa detta alternativt fortsätta med veckovisa 10%-iga vattenbyten. Jag har precis buffrat upp värdena till där jag vill ha dom, och har en doserpump redo att kopplas in. Någon som har koll tex: @jonasroman

13. Started by Kimozabe,

Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim

• 3 svar
    • 903 visningar
  14. Started by akutmottagning,

erfarenheter av red sea's tester går dom ens att jämnföra med hanna?

• 11 svar
    • 903 visningar
  15. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

16. Started by Jonas Am,

Hur är det tänk att man skall använd den? Fanns inget med i instruktionsbladet.

• 9 svar
    • 903 visningar
  17. Started by Ted saltakvarium,

Hej! Tänkte fråga om jod. Är det jod i det saltet man köper i djuraffären eller måste man fylla på med jod i akvariumet när man har putsräkor? Isåfall, var får man tag i jod? vad kostar det?

• 1 svar
    • 903 visningar
  18. Started by Kimozabe,

Fick mitt provsvar och tycker det gick riktigt fort. Redan direkt efter tester var tagna gjorde jag 50% vattenbyte och gjorde även ett igår. Kommer göra några mindre denna veckan och sen skicka in ett nytt test. Skulle nu behöva hjälp med att förklara: Jag hittar inte KH, salthalt och nitrat, vad heter dom i testet eller dom finns inte med? Vet inte varför jag har skyhögt i bland annat järn men hoppas det skall ha justerat sig med mina vattenbyte. Mina egna utförda tester mätte jag något högre i fosfat och något lägre i magnesium/kalcium. Fick bli skärmdumpar för kunde inte ladda hem filen från min …

• Gilla
    • 10 svar
    • 902 visningar
  19. Started by MattiasN,

Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt? Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos..... Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt?

• Gilla
    • 8 svar
    • 902 visningar
  20. Started by Kim Rosenqvist,

Jag kör för tillfället hemmablandad balling utifrån recept. I receptet, som är tvåpart, finns mg och ca i dunk 2. Om jag, pga för högt mg i systemet, vill köra samma recept men utan mg, är det lätt att räkna ut vad jag bör skära ner i övrigt för att uppnå en balans i blandningen? Eller är det att en obalans som kan försummas? Dunk 1 är natriumkarbonat och natriumsulfat Dunk 2 är calciumkloriddihydrat och magnesiumkloridhexahydrat Sorry ping @stigigemla Mvh Kim

21. Started by Jurgonh,

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…

• 2 svar
    • 901 visningar
  22. Started by jonasroman,

Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…

• Gilla
    • 3 svar
    • 899 visningar
  23. Started by Dimorb,

Står det på flaskorna hur mycket en viss mängd i ml påverkar vattenvärdet per liter eller måste man också köra triton ICP test för att få en rekommendation på dosering? Tänker i jämförelse med t.ex. ATI där det står på flaskorna hur mycket som skall i akvariet för en viss ökning.

• 7 svar
    • 898 visningar
  24. Started by Jerry88,

Hej fått svar på min analys efter min plötsliga fiskdöd där allt dog förutom en muräna. Men förstår ejbtexten riktigt finns det nån som kan hjälpa mig tyda?

• Gilla
    • 4 svar
    • 898 visningar
  25. Started by Lasse,

Hej Undrar om någon har erfarenheter med hög salthalt (kring 1,028 eller 38 psu) och stenkoraller såsom montipora och favia/favites MVH Lasse

• 7 svar
    • 898 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.