Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 959 visningar
- 1 följare
-
-
Tur att man startade lungt med bara mjukisar Och 2st Blue Devil + Lite sniglar. Bra flyt i början men Nu.. Körde skummarlöst i början men fick tag på en red sea prizm för 2 veckor sen bytte samtidigt salt till deltec som kändes ok,Fick problem med debrosia så jag började med kalkvatten 2msk+1l osmosvatten per dag. Resten av dunstningen fylls upp med ov. Fick lust att tillsätta FM ultra bak mini dos som jag sen har ökat. Har nu fått gröna slemalger i bottensanden och på glaset ser inte kul ut .Ska jag röra runt i sanden eller låta det vara?För hög eller låg dos ultra bak? Jobbat över mycket och haft dåligt med tid till annat men idag mätte jag kh med Auqa test, F...k färja…
-
- 1 svar
- 958 visningar
-
-
Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…
-
- 4 svar
- 958 visningar
-
-
Nu har jag fått resultaten från min första vattenanalys och skulle behöva lite hjälp att tolka dem. Jag har gulmarkerat de som jag kan se ligger utanför rekommenderade nivåer. Behöver jag tillföra Jod? Behöver jag göra något för att sänka Zink och Aluminium? Fosfor och fosfat ligger över den rekommenderade nivån, jag har tänkt att köra igång en algreaktor så snart ekonomin tillåter, tror ni att det kommer att räcka för att sänka dessa nivåer eller behöver jag göra mer?
-
- 8 svar
- 957 visningar
-
-
kan man använda en vanlig dropchecker som man har i sötvattens växtkar när man äter PH? funkar detta i salt me`? Mvh Micke
-
- 2 svar
- 956 visningar
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 956 visningar
-
-
Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…
-
- 3 svar
- 956 visningar
-
-
Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter
-
- 3 svar
- 956 visningar
-
-
-
Jag funderar på att bygga ett akvarium med stort refugium. Syftet är att exportera bort metaller, fosfat, nitrat, syresätta vattnet, kompensera mörkerreaktionen, pH-fall. Nu behöver jag hjälp att reda ut begreppet metaller. Tänkte börja med koppar. Vad jag läst mig till förekommer koppar i olika former, delvis som fria joner, delvis bundna i organiska molekyler. Om jag förstått det rätt så är den fria jonen den oönskade men också minst förekommande i naturligt havsvatten. 1. Vid vilket värde/intervall är koppar farligt för marina organismer? 2. Hur sker tillförseln till akvariet bortsett från kranvatten? Gällande fråga 2 tror jag saltmixen kan …
-
-
- 6 svar
- 955 visningar
-
-
När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!
-
Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim
-
- 3 svar
- 954 visningar
-
-
Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?
-
- 5 svar
- 954 visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 954 visningar
-
-
Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …
-
- 2 svar
- 953 visningar
-
-
Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.
-
- 3 svar
- 952 visningar
-
-
har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.
-
- 3 svar
- 952 visningar
-
-
fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120
-
- 1 svar
- 952 visningar
-
-
Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....
-
- 6 svar
- 952 visningar
-
-
Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.
-
- 2 svar
- 951 visningar
-
-
Någon som prova DJMs salt? Riktigt billigt och med bra värden ju, men 20kg för 300dkr.. vad är haken?
-
- 4 svar
- 951 visningar
-
-
Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…
-
-
- 3 svar
- 951 visningar
-
-
Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?
-
- 2 svar
- 951 visningar
-
-
Vad händer med aminosyror när de har varit i flaskan en längre tid? Finns det en bäst före på aminosyror, eller är tillverkaren tvungen att sätta på bäst före? Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.
-
- 3 svar
- 950 visningar
-