Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
Vad ska jag göra åt mitt höga nitrat värde. Just nu ligger den på 50 för två månader sen var de 0. För ett par år sen så körde jag med vodka metoden men vad ska jag testa nu. Känner ingen panik över behöva sänka men jag vill inte att de ska öka heller. Biopellets kanske? Har ju matat en hel del sista tiden för att få igång mina anthias. Gjorde ett 20 l vattenbyte igår gör väl ett till i helgen. Akvariet är på 300l Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 11 svar
- 889 visningar
-
-
Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.
-
- 3 svar
- 888 visningar
-
-
På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297
-
- 1 svar
- 887 visningar
-
-
Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
-
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…
-
- 2 svar
- 887 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson
-
- 2 svar
- 886 visningar
-
-
Alla dessa sk nitratreducerande stenblock, tror ni på det? De gör inte jag, baserat på empirisk erfarenhet. Jag har aldrig sett eller hört talas om att dessa små block som påstås härbärgera denitrifikationskapacitet , löser ett signifikant nitratproblem. Alltså, för det första, hur stor är arean i praktiken efter 2 veckor när stenens hål är täckta med biofilm? Rent volymmässigt pratas det om arean, att tex 10 små bollar motvararar 1 kg levande sten osv. Men stämmer detta efter redan ngr veckor? Och, precis som med levande sten, är transporten genom en sten, dvs nitrat in, kvävgas ut, extremt långsam på grund av att det just är en sten, o inte en porös sandbädd tex. …
-
Har haft grumligt vatten några dagar och misstänker nu att det är småbubblor, kommer väl troligen från skummaren? Vad göra, har startat om mitt akvarium, har inte haft problemet tidigare. Ska testa slå av skummaren im det inte hjälper justera flöde/höjd etc. Några tips?
-
-
- 9 svar
- 885 visningar
-
-
Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?
-
- 0 svar
- 884 visningar
-
-
Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). Nöjd, o snygg e den med:-) PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...?
-
- 5 svar
- 884 visningar
-
-
Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.
-
- 2 svar
- 883 visningar
-
-
Hej alla. Jag har en liten fundering, jag har kört triton metoden i över ett år och köpt den som man blandar själv, men den senaste jag köpte så löser inte 3b upp ordentligt. Varför inte? Har blandat som jag brukar men har aldrig varit med om att det varit så tjurigt att lösa upp ordentligt.. Vad kan ha gått snett, och finns det nått jag kan göra?
-
-
- 3 svar
- 882 visningar
-
-
Jag har lite ballingsalter och tänkte blanda 1 liters lösningar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp med ett bra recept! Det jag har är: 646 gram kalciumkloriddihydrat 843 gram natriumvätekarbonat 267 gram magnesiumkloridhexahydrat Det jag inte har ännu är natriumkloridfritt salt. Tänkte köpa detta alternativt fortsätta med veckovisa 10%-iga vattenbyten. Jag har precis buffrat upp värdena till där jag vill ha dom, och har en doserpump redo att kopplas in. Någon som har koll tex: @jonasroman
-
-
- 6 svar
- 882 visningar
- 1 följare
-
-
Om man som jag tog vatten till testerna i går (fredag) och var så smart att man limmade ingen kuvertet med testerna som skall sändas iväg måste jag då öppna allt och ta nytt vatten för att det riskerar å visa fel värden när vattnet blir gammalt eller har det ingen betydelse om vattnet ligger i kyvetterna i 3-5 dagar extra innan det testas på de olika ämnena? mvh Andre
-
- 3 svar
- 881 visningar
-
-
För nu ganska många årsedan gjorde jag ett Ballingrecept som var 7 ggr starkare, ja motsvarande en triton core 7. För att göra det enkelt för er använde jag FM traces, och har räknat om så det passar mitt recept. Nu har FM justerat sitt Balling recept (eller troligen för ganska länge sedan) där deras KH dunk har en KH koncentration som är 1.8 ggr starkare än klassisk Balling (troligen har dom alltså adderat Na2CO3). Det betyder att mitt recept behöver justeras vad gäller traces 3 i KH dunken, och detta nedan är nu det rätta o inget annat för er som kör det recept jag kallar för "Romans Balling Forte Plus". Alltså ett recept på 4 dunkar som är ggr 7. Många kör…
-
-
- 6 svar
- 881 visningar
-
-
Hej alla. Kör core 7 other methods - har legat stadigt på 8dkh. Men nu faller dkh med 0.7 per dag. Har ökat dosen av core 7. Har inte bytt coreflaskor så det handlar inte om det. Och det är inget fel på doserpumpen. Vad kan vara fel? Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 880 visningar
-
-
tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar
-
- 3 svar
- 880 visningar
-
-
Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html
-
- 4 svar
- 880 visningar
-
-
hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter
-
- 1 svar
- 880 visningar
-
-
jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?
-
- 1 svar
- 879 visningar
-
-
Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....
-
- 0 svar
- 879 visningar
-
-
Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
Här är mina råd för att chaeto/refugium att trivas 1) högt flöde, cheato behöver det 2) PO4 ej under 0.02, då stannar chaeto att växa 3) viloperiod, dvs max bel tid 12 timmar (kanske 16h, men en mörkerperiod behövs i alla fall) 4) Doser järn o Manganese 5) Dosera Kalium vid behov, chaeto konsumerar kalium 6) Om nitrat går under 2-3 ppm kanske, dosera även lite nitrat 7) Undvik Mg över 1450 8. rätt belysning, dvs helst en lampa dedikerad för alger (mest röda o blå våglängder). 9) Skörda inte för mkt åt gången, det behövs en hel del chaeto kvar hela tiden sp inte cyano o annat tar över. Spä på med era 🙂 …
-
-
- 4 svar
- 878 visningar
-