Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.
-
- 3 svar
- 939 visningar
-
-
Hej Hur vet man vilket skick en osmos är i? Köpte min ny för ca 3,5år sen använde jag den första gången för 1,5år sen(Typ spolade igenom den i 48h), sen har den bara legat. Kan den fortfarande vara ok?
-
- 7 svar
- 939 visningar
-
-
Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.
-
- 2 svar
- 938 visningar
-
-
fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120
-
- 1 svar
- 938 visningar
-
-
Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium. Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet. Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh. Jag är nyfiken på hur ni gör?
-
-
- 7 svar
- 938 visningar
-
-
Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …
-
- 2 svar
- 938 visningar
-
-
Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?
-
- 4 svar
- 937 visningar
-
-
Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?
-
- 2 svar
- 937 visningar
-
-
Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…
-
- 4 svar
- 937 visningar
-
-
När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden
-
- 3 svar
- 935 visningar
-
-
Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim
-
- 3 svar
- 934 visningar
-
-
Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?
-
- 5 svar
- 934 visningar
-
-
Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846 Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. Samtidigt har aluminium ök…
-
Vad händer med aminosyror när de har varit i flaskan en längre tid? Finns det en bäst före på aminosyror, eller är tillverkaren tvungen att sätta på bäst före? Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 4 svar
- 933 visningar
-
-
Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel
-
- 8 svar
- 933 visningar
-
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 932 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag. Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet? Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca? Mg 1350 nu 1200 Ca 420 nu 320 Kh 8.9 nu 6.8
-
- 6 svar
- 931 visningar
-
-
Hur är det tänk att man skall använd den? Fanns inget med i instruktionsbladet.
-
- 9 svar
- 931 visningar
-
-
Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 930 visningar
-
-
Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.
-
Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....
-
- 6 svar
- 929 visningar
-
-
Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Har hela tiden mycket höga värden på mitt nitrat konstant över 64 aovsett vad jag gör, vattenbyten mm. har nu funderingar om nitratfilter. Är den som använt typ detta? Hur och var kan man hitta info om användning. Har visningskar på 1400L 0ch filtervatten på ca 250liter till..
-
Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom
-
- 1 svar
- 928 visningar
-
-
Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter
-
- 3 svar
- 927 visningar
-