Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by campokatt,

    Undrar vad som är bäst att använda om man bara vill höja ph? Har tyvär ganska dålig avdunstning i mitt akvare så jag kan inte hälla i mer än kanske 1,5-2 l KW i veckan. KH ligger på strax under 12 och ca ligger oxå bra, ca 420. Finns det nått man kan hälla i som bara påverkar ph och låter dom andra värdena vara ifred? Målarsoda ska ju höja ph med döda kh.... Vill jag ju inte. Ingen jättefara på taket då ph ligger på 8,1 nu på kvällen o 7,9 ibland på mornarna när jag inte doserat KW på ett par dagar. Är mest nyfiken på hur man kan höja det nån enhet.... Doserar inte nått annat än KW för tillfället då karet bara är 1,5 månad gammalt o värdena liggar på bra nivå ändå än så l…

    • 3 svar
    • 996 visningar
  2. Started by pimo,

    Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…

    • 4 svar
    • 996 visningar
  3. Started by jonasroman,

    Hej Troligen är det inget mystiskt alls med chemiclean(sällan något är mystiskt för övrigt) Det innehåller enligt uppgifter jag fått från fler håll (100% ej validerat mel bl.a. från en Dr) antibiotika och närmare bestämt erytromycin. Om det stämmer sysslar dom med ful marknadsföring för de skriver att det inte innehåller ”Erytromycinsuccinat”. Erytromycin är det likväl. Succinat och andra ändelser är bara salter man ”kopplar på” för att styra upptaget i människan magtarmkanalen, var man vill ha upptaget etc. Spelar alltså ingen roll, erytromycin”xx” är lika mkt erytromycin och antibiotika som erytromycinsuccinat. Ful…

      • Gilla
    • 1 svar
    • 995 visningar
  4. Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…

    • 4 svar
    • 994 visningar
  5. Started by TgL9705,

    Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?

    • 1 svar
    • 994 visningar
  6. Started by taxi3000,

    Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....

    • 6 svar
    • 992 visningar
  7. Started by marran,

    Tur att man startade lungt med bara mjukisar Och 2st Blue Devil + Lite sniglar. Bra flyt i början men Nu.. Körde skummarlöst i början men fick tag på en red sea prizm för 2 veckor sen bytte samtidigt salt till deltec som kändes ok,Fick problem med debrosia så jag började med kalkvatten 2msk+1l osmosvatten per dag. Resten av dunstningen fylls upp med ov. Fick lust att tillsätta FM ultra bak mini dos som jag sen har ökat. Har nu fått gröna slemalger i bottensanden och på glaset ser inte kul ut .Ska jag röra runt i sanden eller låta det vara?För hög eller låg dos ultra bak? Jobbat över mycket och haft dåligt med tid till annat men idag mätte jag kh med Auqa test, F...k färja…

    • 1 svar
    • 991 visningar
  8. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

    hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp

  9. Started by Fredde016,

    Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.

    • 3 svar
    • 990 visningar
  10. Started by freddi36,

    Någon som prova DJMs salt? Riktigt billigt och med bra värden ju, men 20kg för 300dkr.. vad är haken?

    • 4 svar
    • 988 visningar
  11. Started by Mr.H,

    Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?

    • 2 svar
    • 988 visningar
  12. Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…

      • Gilla
    • 2 svar
    • 987 visningar
  13. Started by Mattias,

    Någon som vet var jag kan hitta det ?

    • 3 svar
    • 986 visningar
  14. Started by Draedon,

    har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.

    • 3 svar
    • 986 visningar
  15. Started by Tias/Frida,

    fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120

    • 1 svar
    • 986 visningar
  16. Started by Cherokee709,

    Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter

    • 3 svar
    • 986 visningar
  17. Started by arnstad,

    Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?

    • 11 svar
    • 986 visningar
  18. Started by Capote,

    Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.

    • 2 svar
    • 986 visningar
  19. Started by Aquario,

    Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.

    • 2 svar
    • 985 visningar
  20. Guest Mickius
    Started by Guest Mickius,

    Hejsan, Har ett Ytterfilter som är konstruerat för att klara saltvatten och med detta filter fick jag med massa påsar med Aktivt Kol utöver dom som är i filtret. Filtret har bara varit stående pga att jag starta upp Hörnkaret med sumpen. Tänkte därför kolla eftersom jag har massa av dessa påsar är det något jag kan slänga ner 1 av i sumpen? Eller är dessa kolpåsar inget att ha? Ytterfiltret som påsarna är tänka att vara i Tetratec EX 2400 Tänkte mest på om sådant kol som medföljer ytterfilter brukar innehålla fosfat m.m eller kan man mäta fosfathalten i kolet på nått sätt?

    • 0 svar
    • 985 visningar
  21. Started by Perk,

    Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?

      • Gilla
    • 5 svar
    • 984 visningar
  22. Started by skobeedoo,

    Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.

    • 3 svar
    • 984 visningar
  23. Hallå. Jag har fått brunt vatten när jag började använda Aqua Connect silicarbon. Är det normalt? eller har jag gjort något fel. Jag kör fortfarande sötvatten och tömde en påse (500ml) i en filterpåse (200micron) och placerade den under inkommande vatten för att få bäst omrörning av granulatet. edit: Jag använder produkten för att få bort silikater från revkeramiken innan jag börjar köra igång det med salt.

    • 0 svar
    • 983 visningar
  24. Started by aerie,

    Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?

    • 4 svar
    • 983 visningar
  25. Started by MonicaOB,

    Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

    • 2 svar
    • 983 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.