Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.

• 6 svar
    • 968 visningar
  2. Started by freddi36,

Någon som prova DJMs salt? Riktigt billigt och med bra värden ju, men 20kg för 300dkr.. vad är haken?

• 4 svar
    • 967 visningar
  3. Started by Draedon,

har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.

• 3 svar
    • 967 visningar
  4. Started by aerie,

Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?

• 4 svar
    • 966 visningar
  5. Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448

• 2 svar
    • 966 visningar
  6. Started by Mr.H,

Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?

• 2 svar
    • 966 visningar
  7. Started by Clownen,

Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter

• 0 svar
    • 966 visningar
  8. Started by Cherokee709,

Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter

• 3 svar
    • 966 visningar
  9. Started by ballsam,

Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…

• 0 svar
    • 965 visningar
  10. Started by jonasroman,

Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…

• Gilla
    • 3 svar
    • 965 visningar
  11. Started by MonicaOB,

Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

• 2 svar
    • 965 visningar
  12. Started by skobeedoo,

Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.

• 3 svar
    • 965 visningar
  13. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

• 0 svar
    • 963 visningar
  14. Started by rolnor,

Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.

• 7 svar
    • 962 visningar
  15. Started by battle_royal,

kan man använda en vanlig dropchecker som man har i sötvattens växtkar när man äter PH? funkar detta i salt me`? Mvh Micke

• 2 svar
    • 962 visningar
  16. Started by Sador20,

När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!

• 1 svar
    • 962 visningar
  17. Started by Capote,

Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.

• 2 svar
    • 962 visningar
  18. Started by Tias/Frida,

fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120

• 1 svar
    • 961 visningar
  19. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar om aktivt kol och fosfat remover tar bort spår ämnen som jag doserar. Jag har nyligen börjat med Easy-Life Maxicoral A&B.

• 2 svar
    • 960 visningar
  20. Started by Kimozabe,

Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim

• Gilla
    • 11 svar
    • 960 visningar
  21. Started by Ouscazz,

Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 957 visningar
  22. Started by Iceaxeon,

Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny

• 3 svar
    • 956 visningar
  23. Started by danne031,

Peter har tydligen tagit paus med att skicka pmdd och jag vill köpa lite kaliumdivätefosfat. Började googla butiker men tänkte att någon kanske redan hitta en som inte skickar med typ DHL för 79 spänn när påsen kostar ett par tior? Eller kan det rentav finnas i annan form som nitrat i salpeter?

• 6 svar
    • 956 visningar
  24. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 956 visningar
  25. Started by Fredrik.g,

Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik

• 5 svar
    • 956 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.