Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Capote,

Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.

• 2 svar
    • 950 visningar
  2. Started by aerie,

Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?

• 4 svar
    • 949 visningar
  3. Started by Christian J,

Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.

• 7 svar
    • 948 visningar
  4. Started by Lasse,

Hej Undrar om någon har erfarenheter med hög salthalt (kring 1,028 eller 38 psu) och stenkoraller såsom montipora och favia/favites MVH Lasse

• 7 svar
    • 948 visningar
  5. Started by Geezuz,

Har konstaterat att mitt sätt att göra vattenbyte känns meckigt och omständigt så jag tänkte kolla hur ni andra gör och se om det finns fanns nån bra idé man kan planka Har ett 130 liters kar idag och tycker det känns knöligt med mitt nuvarande sätt och när jag väl får fart på mitt nyligen inköpta 576 liters kar så lär det ju inte bli mindre omständigt om jag fortsätter med nuvarande sätt.

• 5 svar
    • 947 visningar
  6. Started by akutmottagning,

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

7. Started by jonasroman,

Rykande färsk. /Jonas

• Tack
      • Gilla
    • 7 svar
    • 944 visningar
  8. Started by runstenen,

Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.

• 6 svar
    • 944 visningar
  9. Started by MonicaOB,

Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

• 2 svar
    • 944 visningar
  10. Started by Ouscazz,

Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 944 visningar
  11. Started by Kim Rosenqvist,

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…

12. Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....

• 4 svar
    • 942 visningar
  13. Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …

14. Started by Michael Hansson,

Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta. Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300... Var kommer detta riktvärde ifrån? Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300. Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför? Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.

15. Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448

• 2 svar
    • 941 visningar
  16. Started by Iceaxeon,

Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny

• 3 svar
    • 941 visningar
  17. Started by Peckoltia,

Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?

• 2 svar
    • 941 visningar
  18. Started by jonasroman,

Ny artikel från redaktörn../Jonas

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 941 visningar
  19. Started by Blåbert,

Hej, Har skaffat Grotech Carbonate och Magnesium buffer, dock verkar doseringen på burken vara helt åt skogen. Mg-burken säger att den skall öka 11 mg/l per 100 l vatten med en skopa KH-säger 1º per skopa per 100l vatten Såhär blev det för mig, mätt igår vid 22.30 och idag runt 07.00 Hur kan det bli så fel? Det stökigaste är att jag lyckades chockhöja KH med fem enheter. Jag tände lyset så att fiskarna skulle titta fram, och alla verkar vara OK utom en liten grön Chromis som var helt brun och slö. Naturligtvis skall jag bort i två dar nu också och kan inte ha koll Chromisen har flyttat till sumpen, får se hur det går med den. Det skumma är att jag mäter samma PH för oc…

• 8 svar
    • 941 visningar
  20. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

21. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 939 visningar
  22. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 938 visningar
  23. Started by Gnarkill,

Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom

• 1 svar
    • 938 visningar
  24. Started by Jurgonh,

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…

• 2 svar
    • 938 visningar
  25. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 937 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.