Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Lasse,

Hej Undrar om någon har erfarenheter med hög salthalt (kring 1,028 eller 38 psu) och stenkoraller såsom montipora och favia/favites MVH Lasse

• 7 svar
    • 913 visningar
  2. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 912 visningar
  3. Started by Mr_Blue,

Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.

4. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 911 visningar
  5. Started by Geezuz,

Har konstaterat att mitt sätt att göra vattenbyte känns meckigt och omständigt så jag tänkte kolla hur ni andra gör och se om det finns fanns nån bra idé man kan planka Har ett 130 liters kar idag och tycker det känns knöligt med mitt nuvarande sätt och när jag väl får fart på mitt nyligen inköpta 576 liters kar så lär det ju inte bli mindre omständigt om jag fortsätter med nuvarande sätt.

• 5 svar
    • 910 visningar
  6. Started by Ted saltakvarium,

Hej! Tänkte fråga om jod. Är det jod i det saltet man köper i djuraffären eller måste man fylla på med jod i akvariumet när man har putsräkor? Isåfall, var får man tag i jod? vad kostar det?

• 1 svar
    • 909 visningar
  7. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 909 visningar
  8. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

9. Started by 111bira,

Helt plötsligt har jag fått brunalger i akvariet har varit igång i ett år . Har haft dom i två veckor vad göra ?

• 3 svar
    • 906 visningar
  10. Started by BatmanGefle,

En sak jag vill ha (bra) koll på i mitt nya kar är pH-värdet då det styr så många andra processer, men jag känner inte att jag har behov med t ex en Apex då jag kan styra ljus, pumpar på annat sätt. Vad finns det för alternativ? Helst med loggningsfunktion så jag kan se värdet historiskt (är borta mycket). De jag hittar har rätt grov felmarginal och ingen loggning, eller är det så att en akvariedator är det som gäller? Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 7 svar
    • 906 visningar
  11. Started by Scuba,

Hej! Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag. Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet? Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca? Mg 1350 nu 1200 Ca 420 nu 320 Kh 8.9 nu 6.8

• 6 svar
    • 906 visningar
  12. Started by Danijel,

Har förstått att vatten som avdunstar skall ersättas med enbart osmos vatten. Har märks att efter ett tag så sjunker salthalten från 1.25 till 1.21 och det avdunstar ungefär1liter per dag. Ska jag fortsätta som jag gör eller fylla på med saltvatten, blur det inte då för hög salthalt och försvinner det salt via skummaren? För salt avdunstar inte. Tacksam om någon kan hjälpa mig och få en stabil salinitet /Danijel

• 8 svar
    • 905 visningar
  13. Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846 Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. Samtidigt har aluminium ök…

14. Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448

• 2 svar
    • 904 visningar
  15. Started by patrikk,

Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?

• 5 svar
    • 904 visningar
  16. Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....

• 4 svar
    • 903 visningar
  17. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 903 visningar
  18. Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html

• 4 svar
    • 903 visningar
  19. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 903 visningar
  20. Started by MonicaOB,

Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

• 2 svar
    • 903 visningar
  21. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

• 8 svar
    • 902 visningar
  22. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 902 visningar
  23. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 901 visningar
  24. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

• 0 svar
    • 901 visningar
  25. Started by akutmottagning,

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.