Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Mr_Blue,

Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump. Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.

2. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 897 visningar
  3. Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html

• 4 svar
    • 897 visningar
  4. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 896 visningar
  5. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 896 visningar
  6. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 896 visningar
  7. Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium. Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet. Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh. Jag är nyfiken på hur ni gör?

• Gilla
    • 7 svar
    • 894 visningar
  8. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

9. Started by Nizztos,

Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?

• 0 svar
    • 893 visningar
  10. Started by Geezuz,

Har konstaterat att mitt sätt att göra vattenbyte känns meckigt och omständigt så jag tänkte kolla hur ni andra gör och se om det finns fanns nån bra idé man kan planka Har ett 130 liters kar idag och tycker det känns knöligt med mitt nuvarande sätt och när jag väl får fart på mitt nyligen inköpta 576 liters kar så lär det ju inte bli mindre omständigt om jag fortsätter med nuvarande sätt.

• 5 svar
    • 893 visningar
  11. God Skärtorsdag. Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni? Jag önskar er en god påsk!

12. Started by Turbosnigel,

Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100

13. Started by oualid,

Mitt mål är att minska nitratnivåerna, som för närvarande är extremt höga på 50 ppm. Jag har använt NO3PO4-X i två veckor, men trots detta har inte nitratnivåerna sjunkit, även om fosfatnivåerna nu är noll. Min sump är fylld med chaetomorpha-alger, men dessa tycks inte effektivt minska nitraten. Hur kan jag effektivt sänka nitratnivåerna utan att störa fosfatbalansen alltför mycket?

• Gilla
    • 9 svar
    • 892 visningar
  14. Started by patrikk,

Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?

• 5 svar
    • 892 visningar
  15. Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....

• 4 svar
    • 891 visningar
  16. Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

• 4 svar
    • 891 visningar
  17. Jag stötte på denna artikel som visar hur mycket C:N:P varierar för organiska partiklar (plankton) i oceanerna. Variationen är så stor att det är helt meningslöst att prata om ett tal. https://www.nature.com/articles/sdata201448

• 2 svar
    • 891 visningar
  18. Started by Marie_hbg,

Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(

19. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 891 visningar
  20. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 891 visningar
  21. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 890 visningar
  22. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

• 8 svar
    • 890 visningar
  23. Started by h0llowman,

hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter

• 1 svar
    • 890 visningar
  24. Started by MonicaOB,

Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

• 2 svar
    • 890 visningar
  25. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 890 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.