Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Datate,

Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila. Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420. Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!? Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken fl…

2. Started by oveb,

Jag har fått ett helt nytt problem sedan jag bytte 2 "blårör" emot Phillips Aquarelle. KH't dyker numera nästan 2 enheter/dag. Ifrån 7 till 5 Eftersom det knappast är rimligt att dosera karbonater flera ggr/dag så tänkte jag jag försöka mig på att dosera buffert mha en doseringspump (iks) som jag har liggande sedan växtburken. Och frågan lyder: Tror Ni det går att blanda i 10 tsk Salifert Triplebuffert i 5 liter vatten och sedan dosera en liter/dag av detta ?? Eller kommer vattnet bli mättat ??? Målet är förståss att slippa bergochdalbaneåkning vad gäller KH ! Mg och Ca är inga problem, de sjunker ca 8ppm/dag så det verkar vara lättare ! .

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Fredde016,

Jag har lite högt ca i burken, ca 500, undrar om nån har bra förslag på orsak? Har inte kalkreaktor.

• 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by msen,

Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?

• 2 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Jurgonh,

Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?

6. Started by Kimozabe,

Jag trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att komma igång när jag köpte ballingkemikalier och spårämne för 1.5-2år sedan. Har kemikalierna nån bäst-före-datum? Dom ligger nedpackade i en kartong, obruten förpackning. Har för mig att jag frågat Stig direkt men hittar inget i min mejl och hittar inget när jag sökte på forumet/googlade. Mvh Kim

• 3 svar
    • 1k visningar
  7. Started by pimo,

Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Started by TgL9705,

Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?

• 1 svar
    • 1k visningar
  9. Started by wrang,

hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Drake,

Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul. Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!! Min BTA kröp in i en streamer nylig…

• Tack
      • Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  11. Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

• 4 svar
    • 1k visningar
  12. Started by port513,

Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke

13. Hej ! jag använder en billig (men kraftig) pump för att pumpa vatten från min osmosvattenbehållare till en behållare där jag blandar saltvattenför och som är placerad ca 3 meter ovanför pumpen. Pumpen är konstant dränkt i osmosvatten. Pumpen jag använder är en Go/tech från Clas Olsson och är igentligen till för att att tömma pooler etc. och är inte "safe" för saltvatten. Jag undrar om denna pump, trots att den inte kommer i kontakt med saltvatten, skulle på sikt kunna fälla ut ämnen som är skadliga för organismerna i mitt korallrevsakvarium (1300 liter) ? (karet är ännu obefolkat så jag har ingen organism som signalerar obehag) Mvh Magnus

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Hej, jag hade tänkt börja dosera kalciumhydroxid/kalkwasser till akvariumet, bland annat för att boosta pH. Jag tänker på vilken lösning som är smidigast för stabilitet och simplicitet. Där får ni gärna dela med fördelar/nackdelar med olika metoder osv. Vad är viktigt att tänka på när man doserar kalkwasser? Vad är de lättaste misstagen man kan göra? Hur ska jag gå tillväga för att göra bytet från 3-part till att dosera både 3-part och kalkwasser? Jag tänkte mig först en separat behållare kalkwasser som doseras med en kontinuerlig doserpump, såsom https://www.whitecorals.com/en/dry-goods-/pumps/dosing-pumps/kamoer-fx-stp-praezisions-schrittmotorpumpe?srsltid=AfmBOooEZWWr…

15. Started by Perk,

Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  16. Started by h0llowman,

hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter

17. Started by Beppe,

Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?

• 3 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Waterboy,

Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…

19. Started by Cherokee709,

Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter

• 3 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Trilobite,

Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år). Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare. Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Ja…

• 0 svar
    • 1k visningar
  21. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

22. Started by PACE 1,

Är där någon som har provat "Aqua medics Antired". Jag undrar vad ni har för åsikter om denna produkt?

• 1 svar
    • 1k visningar
  23. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp

24. Started by Dimorb,

Ser att jänkarna erbjuder den typen av testing för att söka felkällor till t.ex. varför fiskar blir sjuka osv.. Det hade varit mitt i blinken för mig som har ett oidentifierat problem med fiskarna men jag finner inte något ställe i europa som erbjuder denna tjänsten. Någon som vet om var man kan köpa den/om den finns? https://aquabiomics.com/

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  25. Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…

• 4 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.