Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej... Har ett 128 L kar, gör vattenbyte på 20 L per vecka e det för mycket o byta? Mvh Roger
-
- 2 svar
- 551 visningar
-
-
Har bytt dator och hittar den inte... // J
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Vi har ju tillgång till två ICP-OES-tjänster idag, en från ATI och en från Triton-lab. Jag har skickat in samma vatten(mitt akvarium) till båda företagen, och nu fått analysen från båda. Jag postar resultaten i bifogat excelark. Sammanfattar några intryck: 1) Bra samstämmighet på de flesta proverna mellan de två laboratorierna, men ändå en del skillnader, se punkt 4,5, som var o en kan begrunda. 2) Ingen av skillnaderna är i mitt fall signifikanta...samtliga prov i mitt fall faller inom "grönt godkänd" med båda metoderna. 3) Referensvärdena, skiljer ngt mellan de olika företagen, men såpass lite så det saknar betydelse enligt min uppfattning. 4) …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan
-
- 2 svar
- 645 visningar
-
-
Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Jag har en mindre "burk" i vilket jag fyller på vatten som vid avdunstning i stora karet automatiskt föres till sumpen via pump, slang och sensor. Min fundering idag när jag stod och fyllde på vatten för veckans avdunstningsbehov var: spelar det någon roll om jag fyller på varmt eller kallt vatten? Om jag bara fyller på från röd kran blir vattnet mycket varmt och ev. så kan man tänka sig att en del bakterier i och med detta dör men kanske också något bra försvinner, vad tror ni någon som provat detta? Jag använder alltså kranvatten och det funkar bra för mig har inte några problem med alger eller fiskar som dör jag bara undrar om detta kan vara en enkel sak man kan göra …
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
Behöver lite hjälp. Har köpt mg klorid i från Bioted Marine och min fråga är hur mycket ska jag dosera av mg kloriden och kan jag hälla det direkt i akvariet?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas
-
- 2 svar
- 718 visningar
-
-
Hej Alla Skulle behöva lite råd, ska nu äntligen börja bygga så smått på min saltburk. Det blir nog i slutänden ca 3000 liter vatten så jag har sneglat lite på http://rent-postevand.dk och deras 500 GPH system. Vad behöver jag mer enligt er erfarenhet? Mitt mål är ingen kvarvarande kloremin och 0 TDS. Tack Tony
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har haft lite lågt Kh och mina värden var 6 i Kh med Jbl och 6,6 med Salifert. jag gjorde blandningen enligt saltvatten för dummies med 80% bikarbonat och 20 % Natriumkarbonat. Jag tillsatte 4 gram per 100 liter vatten och testade 1 dygn senare och fick då värdet 7 i Kh med Jbl test och 9,6 i värde med salifert Enligt metoden jag gjorde så skall Kh höjas med 1 enhet per dygn med den tillsatsen vilket den gjorde med Jbl test men enligt salifert så höjdes den med 3 enheter?? Provade att göra om testerna men resultatet blev detsamma. Vilket test kan man lita på Jbl eller salifert?? Mvh Andreas
-
- 2 svar
- 611 visningar
- 1 följare
-
-
Jag har länge funderat på en bra enkel lösning för att fylla på med kalkvatten som ersättning för den mängd som dunstar bort. Om man tillsätter kalkvatten för fort så riskerar man ju en snabb höjning av PH. Om jag minns rätt så är rekommendation 1 droppe/sekund vi påfyllning. Eftersom jag har 2-3 liter avdunstning/ dygn så tar det attans lång tid att manuellt fylla på med nytt kalkvatten varje dag. Det är inga problem om man har en doserpump och sump men tyvärr så saknar jag båda dessa. Så frågan är helt enkelt hur gör DU?
-
- 2 svar
- 630 visningar
-
-
Funderar på att i höst köra lite zeovit i mitt 100 liters. För att det vore kul att testa. Väldigt liten vattenvolym, men det finns ju nanon som verkar gå bra på zeovitmetoden. Blir inte så himla dyrt heller, nackdelen är väl att artiklarna går ur bästföre-datum. Kör skummarlöst men kan inte mäta nitrat, nitrit och fosfat. Funkar det skummarlöst med zeovit i ett sånt litet kar tror ni? Tänkte köra grundartiklarna Zeobak, Zeostart och Zeofood och ev. nån aminosyratillsats. Tänkte ha en nylonstrumpa passivt med ca 150-200ml zeovit i överinningskammaren. Tillsätter Ca och spårämnen med TM BioCalcium. Tror ni detta skulle funka ihop med BioCalciumet eller blir det krock så a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…
-
- 2 svar
- 688 visningar
-
-
Såg precis att min slangklämma som sitter ovanför vattnet har rostat och det har "runnit" längs slangen ner i sumpen. Är det väldigt farligt, har haft lite problem med nya fiskar att dom dött efter 2-3 veckor. Kan det ha med det att göra? Vad ska jag göra? Stort vattenbyte och aktiv kol? MVH Henrik
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är tillförlitligt och precist, från er med erfarenhet av detta test?
-
-
- 2 svar
- 467 visningar
-
-
Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna. Hur stor del av Mg Ca och Kh. Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump. Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag. Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
Någon som kan reda utolika näringsämnen i vattnet ställer till med och hur det fungerar. Det jag främst tänkter på är Fosfat och Nitrat, Man brukar ju säga att nitrat i större mängder ger alger. Fosfat gör samma sak om jag fattat det rätt? Omman tar bort allt Nitrat ur vattnet men har mycket fosfat, växer alger/växter ändå? Om man har mycket nitrat (kanske 10-25ppm) men tar bort fosfaten, vad händer? MVH Peter
-
- 2 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej, Fick tag i en beg. osmosapparat 90l/dygnet. Fungerar bra, så gott som 0 GH, men är säkert bara 70 liter dygn. Vad jag söker efter är fabrikatet. Det finns inga lappar eller annat som kan härledas till något fabrikat. Det är ju bra att veta ifall man måste byta nån del. Kanske någon som känner igen den? mvh Wilhelm
-
- 2 svar
- 933 visningar
-
-
Har skickat ett test till aquaforest lab, har gått en vecka och det verkar inte ens kommit fram. Brukar det ta sådan tid ?
-
- 2 svar
- 360 visningar
-
-
Hej allesammen. Jag undrar lite om någon kan dela sina erfarenheter med produkter som innehåller/baseras sig på lantanklorid. Just nu använder jag rowaphos till mitt system. Jag har ett stort system med en extrem belastning så det går mycket rowaphos i systemet vilket i sin tur blir dyrt när jag inte får köpt större pack än 5 liter. Mitt fosforvärde pendlar mellan 20-50 ppb och jag önskar att få ett mer ekonomiskt alternativ och ett enklare alternativ. Ni som använder lantanklorid: - Vid vilka halter av fosfor/fosfat fungerar lantanklorid bäst? - Skulle det vara effektivt för mig med mina halter att använd…
-
Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
Hej! Jag har letar runt i böcker och på nätet och men kan inte riktigt hitta rätt och jag har hört att många biologer hänger här så tänkte kolla om jag kunde få ett enkelt svar här! Varför är det fördelaktigt för däggdjur och fåglar att vara jämnvarm? tack för svar!
-
- 2 svar
- 4,9k visningar
-
-
Gillar BRS test av Chaeto och näringsexport. Önskar själv slippa GFO och tittade lite närmare på deras test. I klippen på Youtube får vi se att dom läser av med mätare och har kalibrerat mot referensvätskor. Test kit är RedSea. Mailade till dom och fick även veta att salthalt på referensvätskor var 1.026 för den som även vill räkna kring No3. I varje fall, testet: Volym vatten = ca 90 l Ingen levande sten 1 kub mysis om dagen, 5 dagar per vecka i 4 veckor = 20 kuber 70 kuber 198.4 gram = 2.83 gram/kub 0.1% min P = 0,00283 = 2.83 mg P/kub enligt en tillverkare. 20 kuber = 56.7 mg P/28 dagar = 2 mg P/dag. P till Po4 = x 3, 56.7 mg P x 3 = 170 mg Po4/…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
En liten dum fråga Stämmer det att korallerna typ Acro har egenskaper som fosfatindikator ? är det när topparna blir riktigt blå som man har mycket med fosfat eller ?
-
- 2 svar
- 966 visningar
-
-
Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?
-
- 2 svar
- 892 visningar
-