Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Rameau,

Man läser ofta att man inte ska sänka fosfaten för snabbt, men vad är en lagom takt då? Jag har ignorerat mitt höga fosfat under en längre tid och tänkte väl äntligen försöka ta tag i det. Mätte idag fosfor till 90 med min Hanna ulr, har legat på 30 ganska stadigt. Jag stökade runt en del i sandbädden igår, det rördes upp en hel del bös, tror det kan ha påverkat dagens mätvärde en hel del, men 30 är för högt det med. 30 omräknat blir väl ca 0,09 hur mycket skulle man kunna sänka på en gång? Tänk på att jag haft detta stabilt under en längre tid så korallerna har väl mer eller mindre anpassat sig till de värdet. Och därmed bör det väl även ligg…

• 2 svar
    • 728 visningar
  2. Started by Coralkiller,

precis som det står i rubriken undrar jag om jag ska köpa till jod och vad jag kan vänta mig för effekt ?? mvh Jerry

3. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 855 visningar
  4. Vid kvävebrist kan vi få bleka koraller då zooxanthellen tillbakabildas. Inte sällan har jag sett då hur nitratdosering ej hälper. Skälet till detta tror jag är detta: Nitrat som direkt näringskälla för zooxanthellen är mer energioekonomiskt. Dels krävs en omvandling inne i korallen till ammonium, vilket tar tid o kräver energi. Dessutom kan ju nitrat mkt enklare (om denitrifikationen är etablerad i karet det vill säga, vilket den oftast är eftersom detta scenario utspelar sig i kar med lågt nitrat) denitrifieras till kvävgas istället för att assimileras/tas upp, av en alg/zoox. Därmed kommer alltså nitrat hinna denitrifieras till kvävgas innan någon alg hunn…

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by steken,

Hej! Ganska ny här på forumet och jag vill tacka alla för mycket informativa och bra trådar. De mesta frågor man har är oftast redan ställda och väl besvarade och diskuterade. Har suttit och läst en del på RC om RDSB och har för avsikt att testa detta på ett litet akvarium som jag har stående. Mest för att få erfarenhet och sen kanske använda metoden på mitt lite större nanokar. Det jag skulle vilja göra är att jag vill ha ett litet (20l) akvarium bredvid min dator med så litet prylar som möjligt synbart. Min tanke är då att ha en RDSB med inbyggd förfiltrering. Se bifogade bilder! Frågan är då om detta verkar gångbart ? Tankar och ideer om hur det kan förbättras (med st…

6. Started by MonicaOB,

Är det någon av er som använder detta gratisprogram? Synpunkter??

• 2 svar
    • 854 visningar
  7. Started by Dimorb,

Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?

• 2 svar
    • 520 visningar
  8. Started by Lucas_no1,

Hejsan! Jag har hållit på och räkna ut vad karet förbrukar per dag och jag tror jag börjar få någorlunda koll på det nu. Jag tillsätter osmosvatten blandat med salifert ph-buffer och ligger på ca 8 i kh. Vad det ser ut som nu så verkar karet dra ca 7ppm Ca per dag. Det jag är lite tveksam till är om karet skulle dra 18ppm mg per dag men jag jag har fått det värdet vid flera mätningar nu men jag tänker testa med ett nytt mg test innan jag är säker på det. Det jag undrar över är om jag kan tillsätta mg eller ca i osmosvattnet med ph bufferten? Det är balling light mg och ca från fauna marin som jag använder. Funderar på att köpa doserpumpar men just nu svider det i plånboke…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Orion,

Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik

• 2 svar
    • 743 visningar
  10. Started by Thommy,

har nån varit med om att kol färgar sanden svart.hände mej i dag innerfiltret med vadd va kolsvart bägge mina ytter filter med.brukar köra det i min fluval 4 med rowa i vanliga fall men ja läste här att man kunde köra den i etn pump med cylinerformat filter med vadd runt.Det filtret var enna svart.Behöver ja byta vatten nu vattnet e ju klart ennu i alla fall.

• 2 svar
    • 971 visningar
  11. Started by droopy,

Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.

12. Started by Dimorb,

Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…

• 2 svar
    • 661 visningar
  13. Started by Skinner,

Hej alla glada kemister, Jag har precis fått hem provsvaren från vår nyborrade brunn, så jag tänkte slänga ut en allmän fråga för att höra vad ni tror om de här parameterna: pH:7,7 Alkalinitet HCO3: 280 mg/l Ammonium: 0,1 mg/l Nitrit: < 0,001 mg/l Nitrat: < 0,1 mg/l Fosfat: < 0,005 mg/l Järn: 0,07 mg/l Mangan: 0,17 mg/l Är det något annat som man ska vara försiktig med. Jag är ingen kemist, men 1 mg/l borde ju vara 1 ppm (part per million) så ett fosfatvärde på under 0,005 ppm borde ju exempelvis inte vara fy skam, eller? Min fråga är egentligen vilken typ av filter jag behöver köra på de här vattenvärdena. Behövs RO, eller finns det någonting enklare/snabbare/bi…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by wrroomm77,

Jag funderar på att höja min salthalt för att få stjärnpolyperna o de andra korallerna att trivas lite bättre. just nu ser mina värden ut på följande vis. salthalt : 1.0225 NO3 :10 NO2 :0 PO4 :1.0 CA : 460 KH : 11 PH : 8.4 Salthalten skulle väl kunna vara 1.025 tror jag. Synpunkter på detta??

• 2 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Adamantis,

How low can you go? Jag behövde fler salttimmar på dygnet. Fler kar är inte möjliga med tanke på att jag är student. Däremot är inte kraven så höga. Lite levande sten och småkryp, så.. Jag tog ett plast akvarium (sånt för reptiler och insekter) och blandade lite saltvatten, ca 25L. Efter ett dygn med två mindre (max 1000l/h var) powerheads, lade jag i två mindre och nya levande stenar, och en liten påse (4.5l) levande sand. På motsatta timmar till RSM:et lyser nu denna lilla burk med ljuset av ett T8 rör på kanske 14-18w (?). Ena powerheadet fick lite keramiska makaroner i sin behållare med. Så.. Hur kommer det gå för mitt lilla lowtech projekt? Jag tänker mig att det …

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by petrol,

Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test. Jag ska försöka läsa av på "medium range". Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan. Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna? Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under.

• 2 svar
    • 705 visningar
  17. Started by Julgran,

Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…

18. Started by jupiter,

hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…

• 2 svar
    • 736 visningar
  19. Started by Pelle79,

Hej Jag är rätt ny på detta och råkat ut för samma fenomen två gånger. När jag startade denna hobby hade jag ett basic system dvs juvel kar på 240L med invändig skummare. Efter ett år slutade typ mitt mg att förbrukas värdet var konstant 1400..... Gjorde ett par större vattenbyte ca 100L. Värdet ramlade ner till 1200 sen steg det igen till 1400 utan orsak... Nu i somras bytte jag kar till ett rsr 300xl med red sea belysning och sump. I oktober började mitt mg värde att stiga igen till 1400 det är ju inte vrålhögt Men jag undrar varför ligger det konstant på1400 utan att man tillsätter nått? Jag gjorde nytt vatten test idag M…

20. Started by bjomat,

Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn

21. Started by Mattias,

Erfarenheter ? Hur många kg/ liter använder ni ?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by linen351,

Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?

23. Started by osby0479,

Har Kn03 men är osäker på hur jag ska dosera samt blanda för att få det rätt, någon som har använt sig av detta för att höja!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Hella42,

Vilka tester är absolut nödvändiga när man ska starta upp ett nytt kar?

• 2 svar
    • 802 visningar
  25. Started by Orion,

Tjena,farsan köpte hem ett silikat test idag,modell Salifert,och det konstiga är(iaf för mig och honom) när vi testade testet med kranvatten direkt så fick vi det till att silikatnivån låg på 2,men när vi körde i både mitt och hans kar så låg det på 0,grejen är att vi först trodde att kiselalgerna hade sugit åt sig all silikat i pappas kar så låg det på 0,men när vi testade i mitt kar så låg det även här på 0,och jag har inga kiselalger. vi andvänder oss av kvanvatten. hur kommer det sig att direkt från kranen så låg silikatet på 2,men nu efter ca 3 dagar med vattnet i mitt kar så ligger det på 0 ? dunstar silikat bort?:S mvh fredde

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.