Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
jag fick mitt salifert paket med tester idag och gjorde en koll på värdena och två saker gör mig fundersam, CA: mindre än 10 ppm. Nitrat: 12,5 mg/l PH4: 1,0 PH4 värdet vet jag inte vad det säger, bra, dåligt? Jag har inga koraller i min burk ännu så behöver jag bry mig om CA? Vad göra åt nitraten? Det är dax för vattenbyte så det tar väl en del.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som en del kanske läst så har jag en teori om att nyblandat salt (vissa märken) har först en låg redox precis när man blandat det pgr av innehåll av jodid(I-), Mn2+, osv, kanske rent av Fe2+, osv. Men att det sen i karet (eller efter viss tids blandning) reagerar med syre o övergår i sin oxidativa for , Fe3+, Mn3+, jodat, o därmed höjer redoxen på vattnet. Jag började fundera oå detta då jag alltid efter ett vattenbyte ser först en redoxminskning som jag tycker är MER än vad som den mkt diskreta pH-höjning skulle förklara...och att jag dagen därpå alltid ser en total redoxhöjning jämfört med innan vattenbytet. Så min tes är att nytt salt har en del reduktorer, som efter v…
-
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
Hej SG. Tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni testar ert vatten. Rengör ni allt i osmos vatten, eller sköljer ni av testsakerna med kranvatten? Mvh Johnny
-
Hoppas att jag postar i rätt forum. Har just startat upp en burk och fyllde med levande sten igår. Har en halv flaska Tetra Safestart över sedan sötvattenstiden, kan jag använda den även till saltvatten? Vet att det finns en "marin"-verison av detta, men är det inte samma startkultur oavsett om det är sött eller salt? Hittar ingen info på deras hemsida. Tänkte i så fall dutta i lite för att hjälpa på processen lite... Någon? / Johan
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej. Är det någon som har nån erfarenhet av tetra´s KH-test? Tyskarna verkar tro att alla borde bemästra deras modersmål. Vet helt enkelt inte hur jag utför testet. Dom var gulliga att skriva dit det på Hollänska, franska och Italienska men tänkte att Engelska är det väl ändå ingen som kan????!!!! Tacksam för svar, Mvh Jens.
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jahap skulle göra ett vattenbyte och såg på affärn här i stan att det fanns en flaska av denna sort tänkta vafan skulle inte skada att ha i det i mitt nystartade kar som inte har nå levande utan det är bara sten i karet.Så jag blande som det stod och bytte 40 liter vatten ur mitt system som ligger på runt 350liter+80 liter sump.Har en skummare MCE600 i sumpen. Jag bytte vattnet körde igång allt och satt mig och titta på tv.Så hörde jag att litet konstigt ljud från pumparna i sumpen vafan kan det va måtro.Jag tog bort luckan och hela sumpen var full med skumm och skummaren var tokig det bara spruta ur skum koppen var full på nolltid och det bara ran ur skåpet. Nu undrar ja…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 602 visningar
-
-
Har startat upp mitt nya kar för en vecka sen, och efter nån dag så kom det fosfat efter flytt av LS från det gamla karet (inkörd) och även köpt sten (begagnad från en mycket duktig akvarist som lagt ner) förra veckan fick jag följande värde: Fosfat 0.11 (övre skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) La i remover då och har kört lite mer en startdosen pga att jag just inte har några fiskar eller dylikt där i än. Gjorde test ikväll och fick följande värden: fosfat 0,08 (över skalan Rowa) Nitrat 25 (salifert) Nitrit 0 (salifert) ca 380 (salifert) Kh 8,4 (salifert) Mg 1180 (salifert) Hade tidigare på dagen idag gjort ett vattenbyte på 100l (karet är på 500l) K…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Var på semester i två veckor kör baling lightGjorde i ordning dosering åt akvarie vakten brukar själv mäta rätt ofta och justera mägnderna men av praktiska skäl så blandade jag 4 flaskor med kh resp ca buffer. Men måste blivit för mycket ca mäter Ca 580 Kh 10 Nitrat 25 Nitrit 0 Ph 8 De flesta koraller är ok kalkalgerna växer och frodas men xenian är död, och min mussla är stägnd. En fisk har dött en palett men de andra paletterna mår kanon hade 3st nu två kvar men de är prickfria och äter bra. Har inga alger förutom kalkalger. Dragit igång med vodka igen men 25 i nitrat är kanske högt men ingen ko på isen, men när börjar ca bli farligt högt?//Thomas
-
- 1 svar
- 545 visningar
-
-
Gjorde min första mix av balling igår, körde Stigs recept. Några tankar kom upp när jag stod och höll på, ”korskontaminering”. Är det separata slevar, burkar man väger i, tratt för att få ner det i dunkarna etc som gäller? Om jag köper ballingbehållare längre fram där en streamer går ner, separata streamers då oxå? Fråga nr 2. Stigs recept är 3 dunkar där magnesium och calcium ligger i samma dunk. Är där alltid samma förhållande i förbrukning mellan calcium och magnesium när man väl hittat nivåerna baserat på det salt man använder? Mvh Kim
-
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 534 visningar
-
-
igår när jag gick förbi akvariet så såg jag att det såg ut som någon hällt i mjölk i karet.. Satte mig ner för att studera fenomenet. Såg hur det kom en kraftig "pust" från en xenia (vet inte med 100% om det var från den eller något annat). Tog lite bilder med jämna mellanrum för att dokumentera ( som alla vet har jag en värstingkamera - NOT ) Antagligen var det mjölke men om någon har en teori så så skriv gärna in den.
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Jag brottas med vad jag tror är dino och har testat lite av varje för att få bort dom, h2o2 och uv tex utan resultat. Jag funderar på att tillsätta bakterier, pods och phytoplankton för konkurrens. Någon som har tips på någon bakterie produkt som passar ett akvarie som är 1år gammalt? Mvh Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 10 svar
- 4k visningar
-
-
Jag tänkte börja tillföra kalkvatten till karet manuellt, det vill säga blanda för hand och dutta i. Jag har en instruktion hur jag bör gå tillväga men undrar om någon har erfarenheter av att göra på detta sätt?
-
- 37 svar
- 5,1k visningar
-
-
Funderar lite på hur tillförlitliga mätvärdena är på alla vatten tester man gör i sitt kar.. självklart så är det ju inte 100% säkerhet på hobby tester det är väl alla överens om. Men det måste ju vara inärheten av det "Rätta" värdet man mäter eller är det ju helt meningslöst att mäta något. Har varit ute för två gånger genom åren att när mitt Mg test (salifert) varit öppnat ca 6mån med lång tid kvar till bästföre datum visar mycket fel.. Båda gångerna så har värdet "fastnat" vid ungefär 1200 hur mycket jag jag än försöker höja med tillsatser så ligger det kvar på 1200.. Och när ja köpt ett nytt test så är det uppe i 1400.. …
-
- 1 svar
- 466 visningar
-
-
Ngn som provat denna ? Verkar intressant. En handlare talade varmt om den. http://www.shop-meeresaquaristik.de/Water-purification-chemical/Lime-conditioning-/Remineralizat/GroTech-Mineral-pro-instant-1000-g::1899.html?XTCsid=9jk1k8m0dshha7tq7t39grveb0
-
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny
-
-
- 10 svar
- 765 visningar
- 1 följare
-
-
Vi doserar Core7 och har nu skickat vatten på analys till Triton lab. Analyssvaren säger att vi borde dosera upp med Br, B, V, Li och Mn. Är det normalt att behöva komplettera med dessa ämnen? Borde inte Core7 innehålla allt som behövs eller har vi fattat fel? Finns det något sätt att få veta vad Core7 innehåller?
-
Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Jag skulle vilja öka följande värden: Kalium (pottasium) strontium lithium Har någon några förslag på produkter som ökar dessa. Helst en i taget.
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?
-
- 2 svar
- 856 visningar
-
-
Hej, Nu har jag funderat på en annan grej. De flesta verkar köra med någon slags ballingmetod med små doserpumpar som tillsätter spårämnen med jämna mellanrum. Jag gissar att det inbegriper en skrälldus med tester hela tiden. Först när man sätter upp det för att se så att man tillsätter det som förbrukas och i rätt mängd samt uppföljande tester för att se att man inte får krokiga värden. Som varandes något av en testskygg latmask känns det lite otäckt. Jag har självklart inget emot att testa vattnet då och då om jag noterar att något är galet men det tar tid så att göra det hela tiden vill jag gärna slippa. Om man säger att man byter…
-
-
- 43 svar
- 4,5k visningar
-
-
Balling metoden är ju för att tillsätta calisum och magnesium förbrukningen i karet. Efter att man väl ställt in detta (åtgång) så kan man ju nu oxså lägga i extra preparat för att få med lite mer i doseringen. Ultra Trace B Heavy metal complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Iodine flouride complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Strontium barium complex, suitable as 2-part additive men så kom jag på det att tillsätter man detta i de andra vätskorna så har man ändå inte nån koll hur mycket det går åt i karet. Doserar man mer så kommer ju mer utav tillsatsen så teoretiskt borde det bara öka å öka och för mycket stontium i karet är ju inte bra. och d…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är nyfiken på det här med tillsatser i akvariet, annat än Ca & Mg för själva saltvattensammansättningens förbrukning som sådan... jag menar alltså tillsatser som spårämnen, aminosyror, vitaminer etc riktade till korallernas välmäende. Det verkar finnas en uppsjö av produkter för detta. Har intresserat mig primärt för just dessa från Red Sea, men det finns säkert en hel del annat som ni SVG'are skulle kunna rekommendera. Men lyssnar man till Red Seas egen beskrivning av produkten (saxat från RC) så låter det ju onekligen som något bra:
-
- 13 svar
- 2k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 140 L kubakvarium utan sump där jag börjat med en del SPS och även startat med zeovit (drygt två veckor nu). Mitt problem är att jag har svårt att behålla bra magnesiumvärden. Jag byter 15 L i veckan och har även bytt salt till KZ. Jag tycker inte att jag borde tillföra något till karet då mina sps:er i dagsläget ännu enbart består av 1 halvstor acropora samt 5 fraggar. Finns även en del LPS:er och mjukisar. Mina senaste värden är: CA 380 MG 1120 (ca 1300 för en vecka sedan och då hade jag bunkrat en hel burk (under 1,5 veckas tid) med Tropic Marines MG-pulver för att lyfta den dit från 1020) KH 7 PH 8,2 Salt 1,025 Ska jag kontinuerligt tillsätta mg och l…
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-