Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Mattias7898,

Hej! Behöver lite hjälp med att få kläm på dosering och hur man balanserar ut höga värden. Försöker att få redseas värden på ett av deras recept. Har doserat bara KH av AF 123, vet att man skall egentligen dosera lika av alla 3, men vad gör man när något av CA eller MG är för höga? Där står att man skall dosera efter det värdet som konsumeras minst och "buffra" upp de andra till rätt nivå, är det då inte samma som att bara dosera KH om de andra värdena är höga? Mina värden igår. Tagna med Hanna. Har bara LPS och mjukisar. Inga fosfat removers förutom nopox. temp 25.3c salt 1.026 Kh 11.5 ca 525 Mg 1480 AF test nitrat 11.5 på väg nedåt. po4 0.1 ,…

2. Started by pegekin,

Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?

• 3 svar
    • 834 visningar
  3. Started by Lernbo,

Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.

• 2 svar
    • 834 visningar
  4. Started by LN21,

Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…

• Gilla
    • 4 svar
    • 833 visningar
  5. Started by peterj66,

Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.

• 4 svar
    • 833 visningar
  6. Started by Dimorb,

Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.

• 3 svar
    • 832 visningar
  7. Started by Dimorb,

Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …

• 3 svar
    • 829 visningar
  8. Started by Nelli,

Hej, vill fråga om era råd angående cyano (eller jag tror att det är det iaf:) ser ut så här... Karet är ca 5-6 månader, invånare - en Picasso och en Wrasse. Lite mjukisar och turbo/eremiter. Vid behov kan samtliga evakueras för ett par dagar. Första fråga - hur farliga de slemmiga röda bubblor för levande i karet - ska jag bekämpa dem (isf tackar för tips) eller låta bli. Har läst här på¨forumet allt om cyano/dino men kan inte bestämma mig över tillvägagångssätt... Här 2 andra större mogna kar hemma, så vid behov kan låna vattnet/koraller från dem, om sån lösning är optimal... Vore tacksam för alla opinion!:)

9. https://reefbuilders.com/2025/06/10/oceamos-organo-ms-test-revolutionizes-reefing-brings-metabolomics-to-hobbyist/ låter väldigt intressant!

• Tack
      • Gilla
    • 9 svar
    • 828 visningar
  10. Started by akvarium123,

Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg

• 1 svar
    • 825 visningar
  11. Started by freguz,

Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

• 1 svar
    • 825 visningar
  12. Started by Purre,

Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

• Gilla
    • 3 svar
    • 825 visningar
  13. Started by Hanssanden,

Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 824 visningar
  14. Started by nike83,

som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 824 visningar
  15. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

• 1 svar
    • 823 visningar
  16. Started by Kimozabe,

Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim

17. Started by Larsson,

Någon som vet vad detta står för Na₂CO₃?

• Gilla
    • 2 svar
    • 821 visningar
  18. Started by pegekin,

Nu har jag sökt överallt. Vad kostar ett komplett Balling "startkit" me styrdator och allt? Behöver man 3 eller 4 kanalers doseringsmaskin?

• 4 svar
    • 821 visningar
  19. Started by msen,

Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…

• 2 svar
    • 820 visningar
  20. Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…

• 0 svar
    • 820 visningar
  21. Started by herrGreen,

Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?

• 2 svar
    • 820 visningar
  22. Started by Mazzi,

Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats

• 3 svar
    • 819 visningar
  23. Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk

• 1 svar
    • 819 visningar
  24. Started by Dimorb,

Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…

• 2 svar
    • 818 visningar
  25. Started by freguz,

Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp

• 2 svar
    • 817 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.