Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Har ett JBL calciumtest som funkar,det består av 2st flaskor och en behållare med pulver.Man har i 5ml vatten,droppar i 5st droppar regent 1,tillsätter 1 liten skopa pulver från regent 2 och sen har färgen varit rosa,då tar man regent 3 och droppar i tills det färgar blått och får kalciumvärdet. Problemet för mig nu är att det blir blått redan efter pulvret,innebär det att jag inte har nån kalcium nivå alls eller på tok för hög? Mjukisarna trivs bra och är helt utslagna,clownerna leker och resten av alla fiskar mår bra men stenkorallerna börjar bli riktigt hängiga. Alla andra värden är bra,vad kan ha hänt sen en vecka tillbaka då även stenkorallerna trivdes?
-
- 0 svar
- 764 visningar
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 764 visningar
-
-
Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..
-
- 4 svar
- 763 visningar
-
-
Klurade på en sak... är nybörjare på detta med balling men kan man köra ner kemikalierna i osmos påfyllningsdunken? Kör med Tunze auto osmos och en 10L dunk och den brukar gå åt på vecka så om man doserar utefter det ner i den. Anledningen till att jag frågar är att det är lite tajt om ytrymme att dra dessa slangar upp till karet i mitt fina kabelkanal, tänkte jag skulle slippa göra om den installationen;) Ska köra balling light med Grotech TEC III
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…
-
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe
-
- 3 svar
- 762 visningar
-
-
Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?
-
- 1 svar
- 761 visningar
-
-
Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
Har börjat dosera ZEOstarat och bak. Undrar om man bör dosera ZEOfood7. Om inte(varför?) Minna sps har slutat ta ut polyperna efter dosering. Följer mängd på flaskorna. Mitt no3 är 4 + och det vill inte minska. Nån som har lite råd till mig Mvh Thomas
-
- 4 svar
- 761 visningar
-
-
Har kört vodka i karet men hållt upp 2 dygn och tänkte köra i Bioptim samt biodigest nu i kväll är det någon fara eller är det ok så tätt in på annan kolkälla?? På bioptim står det en ampull till 250liter och mitt kar är på 450liter -50kg sten så volymen är då 400liter vatten skall jag tillsätta 2st ampuller av det eller är det viktigt att få en exakt dosering ? i så fall får jag slänga 25% ur den ena ampullen? vilket slöseri Biodigest vet jag att det är ok med en hel ampull trots att det står till 1000liter... För vad jag försstår så är det ingen fara med det.....
-
- 1 svar
- 761 visningar
-
-
Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim
-
Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 759 visningar
-
-
Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…
-
- 2 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David
-
- 3 svar
- 758 visningar
-
-
Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…
-
-
- 7 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag? Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys. 820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden
-
- 4 svar
- 757 visningar
-
-
-
Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?
-
- 8 svar
- 756 visningar
-
-
Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik
-
- 2 svar
- 755 visningar
-
-
Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?
-
- 4 svar
- 755 visningar
-
-
Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …
-
-
- 7 svar
- 754 visningar
-
-
Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.
-
- 4 svar
- 753 visningar
-
-
Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats
-
-
- 3 svar
- 751 visningar
-