Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.
-
- 2 svar
- 858 visningar
-
-
Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.
-
- 1 svar
- 857 visningar
-
-
Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 856 visningar
-
-
Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.
-
- 4 svar
- 855 visningar
-
-
Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per
-
-
- 3 svar
- 853 visningar
-
-
Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse
-
Hej, vill fråga om era råd angående cyano (eller jag tror att det är det iaf:) ser ut så här... Karet är ca 5-6 månader, invånare - en Picasso och en Wrasse. Lite mjukisar och turbo/eremiter. Vid behov kan samtliga evakueras för ett par dagar. Första fråga - hur farliga de slemmiga röda bubblor för levande i karet - ska jag bekämpa dem (isf tackar för tips) eller låta bli. Har läst här på¨forumet allt om cyano/dino men kan inte bestämma mig över tillvägagångssätt... Här 2 andra större mogna kar hemma, så vid behov kan låna vattnet/koraller från dem, om sån lösning är optimal... Vore tacksam för alla opinion!:)
-
Skulle vara intressant att veta lite hur stora Ph variationer ni har mellan dag och natt. Visserligen har jag lite lågt kH just nu men jag ligger på nästan 0,3 i differens mellan morgon (efter natten) och kväll (när luset släcks). Är det acceptabelt? Tycker själv det är lite mycket, men vad har ni andra?
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Hur mycket aktivt kol (ej reaktor) är rekommenderat att man skall använda/l vatten ?
-
- 3 svar
- 846 visningar
-
-
Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim
-
Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…
-
- 2 svar
- 843 visningar
-
-
Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 842 visningar
-
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 841 visningar
-
-
som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…
-
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...
-
- 1 svar
- 840 visningar
-
-
-
Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…
-
-
- 4 svar
- 837 visningar
-
-
Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh. I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2. Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?
-
Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?
-
- 4 svar
- 836 visningar
-
-
Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…
-
- 0 svar
- 836 visningar
-
-
Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…
-
- 2 svar
- 835 visningar
-