Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by msen,

Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…

• 2 svar
    • 745 visningar
  2. Started by kocknick,

För ett tag sen så lyckades jag med att Blanda ihop ballingsalterna och när jag trodde att jag gjort en ny dunk med KH så var det egentligen CA och det märkte jag såklart lååååångt senare, vet inte ens hur det kunde gå till gör det är ju några faktorer som skiljer sig när man blandar ca och KH [emoji23] MEN! Till frågan, finns det något sätt att sänka CA? Tänker att mindre vattenbyten bara boostar mängden ist. För att sänka? Och ska vattenbyten ha någon inverkan så måste jag byta i princip allt vatten eller? I dagsläget doserar jag inget calcium alls, ligger långt över rekommenderat men KH är ändå helt okej numer eftersom jag doserar mer KH än vanligtvis, och det har …

• 6 svar
    • 745 visningar
  3. Started by nike83,

som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 745 visningar
  4. Started by Datzun,

Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik

• 2 svar
    • 744 visningar
  5. Started by buffe78,

Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..

• 4 svar
    • 744 visningar
  6. Started by Constanzo,

Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?

7. Started by Ricke,

Har länge funderat på om man ska göra vattenbyte när det är tänt eller släckt i karet någon som har någon fundering över detta? När det är ljust så är ju fotosyntesen igång hos alger o koraller, men när det är mörkt inte. Då är min fråga när man kör med kol och fosfatremover förlorar man mer ämnen när det är mörkt pga koraller inte använder/förbrukar lika mycket ämnen som när det är ljust. Samma gäller väl för bakterier.

8. Started by saltatrox,

Har börjat dosera ZEOstarat och bak. Undrar om man bör dosera ZEOfood7. Om inte(varför?) Minna sps har slutat ta ut polyperna efter dosering. Följer mängd på flaskorna. Mitt no3 är 4 + och det vill inte minska. Nån som har lite råd till mig Mvh Thomas

• 4 svar
    • 743 visningar
  9. Started by smedberg,

Sitter och räknar på dosering för att justera mg med Aqua calculator och får det inte att gå ihop. Jag tänkte öka ca 20mg/l och dag och jag räknar enligt nedan. Akvariet är 130l dvs 20mg*130= 2600mg 2600mg = 2,6g men i calculatorn säger den att jag skall dosera 19,6g Är det för att det mesta är vatten i MgClx6H2O ?

• 2 svar
    • 741 visningar
  10. Started by sylle,

Buffrar up kh till 9 dkH 2 dar senare ligger det på 7 dkH vad beror det på

• 1 svar
    • 739 visningar
  11. Started by Kimozabe,

Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim

12. Blandade vatten för ett 20% vattenbyte för två dagar sen, det har stått med lock och doppvärmare sen dess då jag inte hunnit med bytet. Jag har inte haft nån cirkulation i det då det stod på red seas salt att man inte ska blanda det över ett par timmar. Är vattnet good to go eller måste jag göra nytt?

• Gilla
    • 4 svar
    • 739 visningar
  13. Started by Gnarkill,

Vad exakt är det osmos enheten renar från det vanliga dricks vattnet? Blir vattnet helt fritt från gifter eller? Jag tänkte destillerat vatten är ju helt rent eller hur? borde man då inte kunna använda det lika gärna?

• 1 svar
    • 739 visningar
  14. Started by Mazzi,

Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats

• Gilla
    • 3 svar
    • 736 visningar
  15. Started by Peppz,

Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?

• 2 svar
    • 736 visningar
  16. Started by Daniel N,

Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel

• 1 svar
    • 736 visningar
  17. Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David

18. Started by peterj66,

Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.

• 4 svar
    • 733 visningar
  19. Started by petrol,

Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test. Jag ska försöka läsa av på "medium range". Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan. Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna? Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under.

• 2 svar
    • 733 visningar
  20. Started by xxxperxxx,

Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?

• 4 svar
    • 732 visningar
  21. Started by morphriz,

Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias

• 2 svar
    • 731 visningar
  22. Started by Kim Rosenqvist,

Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…

23. Started by Dimorb,

Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…

• 2 svar
    • 731 visningar
  24. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 730 visningar
  25. Started by akutmottagning,

Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.