Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Payman,

Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman

2. Started by saltatrox,

Har börjat dosera ZEOstarat och bak. Undrar om man bör dosera ZEOfood7. Om inte(varför?) Minna sps har slutat ta ut polyperna efter dosering. Följer mängd på flaskorna. Mitt no3 är 4 + och det vill inte minska. Nån som har lite råd till mig Mvh Thomas

• 4 svar
    • 720 visningar
  3. Started by Datzun,

Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik

• 2 svar
    • 719 visningar
  4. Jag har en fundering kring detta med olika saltfabrikat. Hur gör ni kör ni med samma salt hela tiden i era kar eller växlar ni mellan olika sorter? Om ni byter salt upplever ni en possetiv eller negativ påverkan i karet? Har själv provat tre olika sorter och känt det som man fått en possetiv bost när man bytt, det första saltet jag köpte upplevde jag bara negativt men dom andra gångerna har det bara känts possetivt. Så jag är lite nyfiken hur ni gör med olika salt? Kör ni bara på med ett för att det känns bra eller har ni gjort några byten och inte märkt någon skillnad eller som jag tyckt att det blivit en possetiv verkan pga byte av salt? MVH/Glenn

• 1 svar
    • 719 visningar
  5. Started by nike83,

som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 718 visningar
  6. Started by buffe78,

Vad har hänt i mitt kar? Varit i gång i ett par år och nu kom någon alg som är brun och gör vattnet mjölkigt, någon som vet vad som kan göras? Jag har bytt 70 L vatten med några dagars mellan rum och det har varit släckt i två dagar ... snälla hjälp..

• 4 svar
    • 718 visningar
  7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 716 visningar
  8. Started by Kimozabe,

Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim

9. Blandade vatten för ett 20% vattenbyte för två dagar sen, det har stått med lock och doppvärmare sen dess då jag inte hunnit med bytet. Jag har inte haft nån cirkulation i det då det stod på red seas salt att man inte ska blanda det över ett par timmar. Är vattnet good to go eller måste jag göra nytt?

• Gilla
    • 4 svar
    • 715 visningar
  10. Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?

• Gilla
    • 6 svar
    • 715 visningar
  11. Started by petrol,

Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test. Jag ska försöka läsa av på "medium range". Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan. Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna? Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under.

• 2 svar
    • 715 visningar
  12. Started by Jojo,

Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?

13. Started by campokatt,

Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias

• 1 svar
    • 714 visningar
  14. Started by morphriz,

Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias

• 2 svar
    • 713 visningar
  15. Started by Sador20,

Kort fråga, såg ett klipp på youtube där dom sa att man alltid skulle dosera lika mängder KH och CA. Stämmer de eller är de alltid mer KH än CA??

• Gilla
    • 4 svar
    • 712 visningar
  16. Started by Mazzi,

Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats

• Gilla
    • 3 svar
    • 712 visningar
  17. Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David

18. Started by Pasaputte,

Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/

• 0 svar
    • 711 visningar
  19. Started by Gnarkill,

Vad exakt är det osmos enheten renar från det vanliga dricks vattnet? Blir vattnet helt fritt från gifter eller? Jag tänkte destillerat vatten är ju helt rent eller hur? borde man då inte kunna använda det lika gärna?

• 1 svar
    • 710 visningar
  20. Started by xxxperxxx,

Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?

• 4 svar
    • 709 visningar
  21. Started by smedberg,

Sitter och räknar på dosering för att justera mg med Aqua calculator och får det inte att gå ihop. Jag tänkte öka ca 20mg/l och dag och jag räknar enligt nedan. Akvariet är 130l dvs 20mg*130= 2600mg 2600mg = 2,6g men i calculatorn säger den att jag skall dosera 19,6g Är det för att det mesta är vatten i MgClx6H2O ?

• 2 svar
    • 709 visningar
  22. Started by Kim Rosenqvist,

Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…

23. Started by d33j4y,

Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?

• 0 svar
    • 708 visningar
  24. Started by lindholm,

Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter

• 0 svar
    • 707 visningar
  25. Started by akutmottagning,

Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.