Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by freeman,

    hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you

    • 4 svar
    • 806 visningar
  2. Started by morphriz,

    Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias

    • 1 svar
    • 805 visningar
  3. Started by Dimorb,

    Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …

    • 3 svar
    • 805 visningar
  4. Started by Kimozabe,

    Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim

  5. Started by Dimorb,

    Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.

    • 3 svar
    • 803 visningar
  6. Started by Constanzo,

    Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?

  7. Started by pegekin,

    Nu har jag sökt överallt. Vad kostar ett komplett Balling "startkit" me styrdator och allt? Behöver man 3 eller 4 kanalers doseringsmaskin?

    • 4 svar
    • 802 visningar
  8. Started by freguz,

    Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp

    • 2 svar
    • 801 visningar
  9. Started by akutmottagning,

    Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?

  10. Started by danne031,

    Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken

    • 0 svar
    • 800 visningar
  11. Started by Halogen,

    Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP

    • 0 svar
    • 800 visningar
  12. Started by Purre,

    Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

  13. Started by Kakan,

    Har läst beskrivningen men förstår inte... Hur ska man använda den, när och hur mycket i ett 30 liters kar? Mvh Kakan

    • 1 svar
    • 800 visningar
  14. Started by jupiter,

    hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…

    • 2 svar
    • 799 visningar
  15. Started by MrGoransson,

    Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran

    • 2 svar
    • 798 visningar
  16. Started by Mazzi,

    Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats

    • 3 svar
    • 798 visningar
  17. Hej. Döm om min förvåning när jag upptäckte att strumpan som hänger vid skummarens utlopp var tom idag, alltså har ca 1 msk kol och 1 msk fosfat remover läckt ut i ett av facken i min sump. Finns det några risker med att låta det ligga kvar eller ska jag försöka få ut det? Vattenvärdena är som de ska.

    • 2 svar
    • 798 visningar
  18. Started by Larsson,

    Någon som vet vad detta står för Na₂CO₃?

      • Gilla
    • 2 svar
    • 797 visningar
  19. Started by Ranidae,

    Hej! Försöker i det här forumet och är det fel får ni gärna skicka mig vidare till rätt. Köpte ett stort testkit begagnat för ett tag sedan och konstaterade att en av manualerna saknas. Tänkte kolla här om någon vänlig själ kunde tänka sig att skriva ner instruktionerna eller länka till en sida där instruktionerna finns. (Tillverkarn har det inte vad jag kunde se...) Mina tester är A-7831 Nutrafin KH och A-7832 Nutrafin GH test. De var del av en stor låda, A-7860 Nutrafin Master Test Kit. Det jag lyckats hitta hittills på nätet är att man ska droppa i tills provröret byter färg från blått till gult och då ska antalet droppar x10 ge mg/l (ppm) går ju lätt att räkna om til…

    • 0 svar
    • 797 visningar
  20. Started by Fagerberg,

    Någon som kan rekomendera ?

    • 1 svar
    • 796 visningar
  21. Started by Oscarhaglund,

    Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.

      • Haha
    • 4 svar
    • 795 visningar
  22. Started by LN21,

    Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…

      • Gilla
    • 4 svar
    • 795 visningar
  23. Started by rolnor,

    Har problem med att det fort växer till alger på glasväggarna. Har skaffat ett Deltek filter som jag har powerphos i, flödet är typ 500l/timme men har ändå 0,075mg/l fosfat enligt mitt fauna marin test. Nu har jag kollat mitt picobello osmosvatten och där finns det 0,075mg/l. Karet är på 120l , har två små clownisar och en fullvuxen Lawnmover Blenny och matar sparsamt. Är det här nåt jag får leva med, att göra rent väggarna 2ggr/vecka?

      • Gilla
    • 7 svar
    • 795 visningar
  24. Started by Dimorb,

    Jag undrar hur många som doserar eller rekommenderar (och varför) minor elements. Vissa saker rekommenderas ju alltid via t.ex. ICP medan andra ämnen aldrig rekommenderas trots återkommande brister i förhållande till N.S.W. Exempel. Vanadium, Mangan eller Molybdenum saknas - dosera ditt och dosera datt - kommer på ICP för både ATI och Triton. Men andra ämnen som Nickel, Chrome, Cobalt, Iron, Copper, Zinc kan komma tillbaka i underskott/oupptäkt nivå och då får man inga rekommendationer. Borde det inte alltid vara en rekommendation att dosera om målet är naturligt saltvatten? Eller man undviker att rekommendera dosering av ämnen som kan vara skadeligt i större…

    • 2 svar
    • 795 visningar
  25. Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?

    • 1 svar
    • 794 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.