Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by danne031,

Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?

• Gilla
    • 5 svar
    • 699 visningar
  2. Started by danne031,

Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken

• 0 svar
    • 698 visningar
  3. Started by Casio,

Hej, Jag funderar på hur ni lyckas upprätthålla stabilitet, pH, kh genom att använda flera metoder, då särskilt kalkwasser eller andra karbonater och sedan tillföra spårämnen eller tvåpart /trepart balling? Får ni inte föhöjd alkalinitet I förhållande till kalcium vilket svänger när ni tillsätter balling (med kalcium)? Tack igen, Eric

4. Vänner Det Nacl fria saltet går inte med säkerhet i lösning för alla. kanske kan variera med olika fabrikat för vi har ju ingen koll på exakt hur detta salt ser ut. Dessutom finns det när jag funderat lite mer, en viss onödighet att driva upp konc till ggr 7, för den enda orsaken till det är att få små flaskor=spara sumputrymme. Baksidan med det är ju att doseringen blir mindre noggrann, för det handlar ju om doser vid varje tillfälle i storleksordning 1-5 ml, och då minsta luft i slangen så kan en hel dos missas, o fleet blir rätt stort. Dessutom är slangpumparna på en del doserstationer inte mer noggranna än 10%, så det finns en fara i så här starka lö…

5. Started by Kim Rosenqvist,

Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…

6. Started by d33j4y,

Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?

• 0 svar
    • 698 visningar
  7. Started by xxxperxxx,

Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?

• 4 svar
    • 697 visningar
  8. Started by nike83,

som rubruken lyder så har jag fått massor med bakterier i vattnet och efter skrapad ruta så får jag en film på den efter ca 3 timmar. När rutan idag var nyskrapad så såg vattnet lite "dimmigt" ut! jag har brottats med låga näringsvärden, men lyckats få upp nitrat till 0.5-1, men fosfor är fortfarande 0. Tidigare har nitrat inte givit utslag (salifert). kör zeovit och doserar en hel del aminiosyror m.m! dock har jag stängt av ZeoStart (kolkällan) då jag har så låga näringsvärden. ser också att jag har fått lite cyano på någon sten och på botten (kör utan sand än så länge). vad ska jag göra för att bli av med mina bakterier i…

• Gilla
    • 3 svar
    • 696 visningar
  9. Started by lindholm,

Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter

• 0 svar
    • 696 visningar
  10. Started by Mazzi,

Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats

• Gilla
    • 3 svar
    • 695 visningar
  11. Started by Cosmo,

Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin

• 0 svar
    • 694 visningar
  12. Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.

• Gilla
    • 3 svar
    • 693 visningar
  13. Started by Kimozabe,

Vet att detta har varit uppe i åtskilliga trådar och jag har googlat men undrar om det som jag råkar ut för är normalt. Har en red sea refraktometer. Får olika "värden" på osmosvattnet så om jag kalibrerar flera gånger i rad så får jag justera varje gång. Dessutom ändras värdet beroende på om jag tittar direkt, 3-5 minuter eller 15-20 minuter. Som nu idag kalibrerade jag den 2 gånger ( fick justera båda gångerna). Fick sedan 34 ppt som efter 15-20 minuter visade ca 36-36,5 ppt. Är det jag som är kass eller min refraktometer? Mvh Kim

14. Started by Jojo,

Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?

15. Blandade vatten för ett 20% vattenbyte för två dagar sen, det har stått med lock och doppvärmare sen dess då jag inte hunnit med bytet. Jag har inte haft nån cirkulation i det då det stod på red seas salt att man inte ska blanda det över ett par timmar. Är vattnet good to go eller måste jag göra nytt?

• Gilla
    • 4 svar
    • 692 visningar
  16. Started by Tonyholm,

Hej ! Någon som provad TMs produkt( har sökt på forumet men inte hittat)? Känns som en bra o billig lösning för att skapa balans mellan N/P när man har uppnått värden enligt rekommendation. "NP-Bacto-Balance is ideal for keeping nitrate and phosphate low while maintaining the important balance between these key nutrients."

17. Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David

18. Started by jonasroman,

Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta allts…

19. Started by Marann13,

jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut

• 4 svar
    • 689 visningar
  20. Started by Anlu,

Skulle vara intressant att veta lite hur stora Ph variationer ni har mellan dag och natt. Visserligen har jag lite lågt kH just nu men jag ligger på nästan 0,3 i differens mellan morgon (efter natten) och kväll (när luset släcks). Är det acceptabelt? Tycker själv det är lite mycket, men vad har ni andra?

• 3 svar
    • 689 visningar
  21. Started by mikoto,

Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…

• 2 svar
    • 688 visningar
  22. Started by akutmottagning,

Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?

23. Started by Chum,

Har nyligen börjat dosera (ganska mkt) Ca för att få upp det lite låga värdet som alltid varit kring 340, och inte bara Mg som jag gjort innan (har inga SPS, bara LSP o mjukisar). Det som förbluffade mig var dock att en del koraller blev märkbart mer färgstarka. Min Stylophora fick en mustigare ton av lila, min Euphyllia Divisa blev mer djupgrön, mot innan då den varit lite mer ljusgrön med svag tint av brun. Kan Ca påverka färger på det sättet eller inbillar jag mig bara? Det kanske bara är en slump? Bytte iofs vatten i samband med detta också..

• 1 svar
    • 686 visningar
  24. Started by smedberg,

Sitter och räknar på dosering för att justera mg med Aqua calculator och får det inte att gå ihop. Jag tänkte öka ca 20mg/l och dag och jag räknar enligt nedan. Akvariet är 130l dvs 20mg*130= 2600mg 2600mg = 2,6g men i calculatorn säger den att jag skall dosera 19,6g Är det för att det mesta är vatten i MgClx6H2O ?

• 2 svar
    • 686 visningar
  25. Started by pegekin,

Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna. Hur stor del av Mg Ca och Kh. Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump. Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag. Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter

• 2 svar
    • 686 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.