Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Köpte en liten burk Ultra Life på prov. Blev dock lite tveksam på doseringen efter att ha läst på den. Blanda en tesked i 100ml osmos. Använd 10ml till 40l. Menar de 10ml pulver eller 10ml av osmosvattnet med en tesked i?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har sökt lite men ite hittat svar som jag riktigt är nöjd med... Fick en flaska, tack Stefan!, och är sugen på att börja använda den. Vad bör jag veta om produkten? Börja från steg ett.
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag kör balling plus enligt detta recept till 2 liter: 1) kalciumklorid 144g 10 ml strontium-bariumlösning 10 ml heavy metal komplex 2) natriumvätekarbonat 164g 10 ml Idodo-fluoro lösning 3) Magnesiumklorid 110g Magnesiumsulfat 16g Mineralsalt 48g Jag har planer på att börja med nått av alla korallfoder och FM:s sortiment verkar bra. Frågan är dock om Ultra Min S ska doseras som vanligt även jag doserar alla Ultra Trace A B och C? Cyklop-eeze är nog den enda jag bestämt mig för men många blandar en massa olika. Tipps på vilka som är viktigast som en "allround" blandning?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?
-
- 3 svar
- 909 visningar
-
-
Går det ihop? Hört att zeozym och zeobak skall funka ihop med gott resultat, men funkar zeozym med ultrabak? Och vågar man köra det i ett kar som doseras med vodka? Eller vad är det ni rekommenderar? Hur skall det doseras? Och hur ofta? Hoppas på bra tips och råd.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Dags för fight! Startar med dessa två länkar https://www.reef2reef.com/threads/tank-parameters-of-some-masters.295215/ http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2366953&highlight=thales MVH Lasse
-
Hej jag har fallit för den mördande reklamen att ultralife är ett "görbra" preparat. Vet nån lite mer om detta..de är ju nån sorts lera...men vilken? o hur funkar de mer exakt? finns de ngr nackdelar med preparatet? Som jag fattat de o gissar mej till en smula är att leran är organiskt material som till sej binder oorganiskt ammoniak/nitrit/nitra/fosfat, o därmed gör de sen möjligt för skummaren att skumma ut dessa näringsämnen... Jag har ju ett nystartat kar med allt vad de innebär i en viss svårighet att hålla nere näringsämnenna i början, varför jag använt detta preparat lite sporadiskt sen starten. tacksam feedback från er som vet mer om detta. Mvh Jonas
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vore kul att höra lite när folk har börjat testa denna, kanske redan någon har gjort det till o med? Verkar ju onekligen som en storsäljare när man läser info om den.... "Ultralife Liquid Phosphate Remover & Control tar säkert och effektivt bort Fosfat (P04) från ditt akvarium. Dosera 0,25 ml för vart 30 liter akvarievatten för att ta bort 1 ppm Fosfat. Det rekommenderas inte att ta bort mer än 1 ppm under en 24 timmarsperiod. För att undvika grumlighet i karet dosera intill insuget på ett mekaniskt filter. " /Fredrik
-
- 21 svar
- 5,1k visningar
-
-
Blandade ut ultramin-s med lika mkt vodka igår i tanke om att dosera 2ml/dag utav den vätskan (tidigare blandat ultrabak+vodka efter tips från oveb? tror det var han) Men iaf, Denna blandningen med vodka + ultramin-s luktar som eter?! Någon som vet ifall jag vågar dosera det trots lukten? Någon som kan lukta på sin ultramin-s flaska och säga vad den luktar?
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Fick även med en burk av det ovanämda, nu undrar jag vad det är och hur jag använder det. All text på tyska och kan inte ett ända ord =(
-
- 3 svar
- 874 visningar
- 1 följare
-
-
Vad vet vi om Fauna marine´s Ultraorganic? Själv kör jag alltså med Balling plus, inklusive dom spårelementtillsatser som man tillsätter i själva Ballingblandningarna. I övrigt använder jag inga ytterligare preparat, frånsett nån skvätt bakterier (ZeoBak) nån gång då o då. E lite sugen på att prova med Ultraorganic. Jag tror inte jag behöver mer spårelement, de finns ju i ballingblandningarna. Mina näringsvärden ligger mkt lågt så de är inte de jag är ute efter med Ultraorganic i första hand. Redan nu ligger jag på Nitrat 0.0 med Hannamätare, o 0.00 i fosfat med salifert. Min tanke är att om akvariet nu går med så långa näringsvärden en lång tid, blir de tuffare för zooxa…
-
Hej, uppdaterat min kalkylator. Lagt till K2SO4 /Jonas Jonas reef calculator_version 3.xlsx
-
- 0 svar
- 308 visningar
-
-
Min andra prototyp är klar och jag har programmerat klart min senaste firmware som är väl den 20:e från start. Nu är mkt nya finesser inlagda, och arbetet med ett företag pågår för fullt. I den kommersiella versionen kommer vi ha wifi o möjlighet att komma åt maskinen o dess mätdata utifrån, alltså via internet, dvs ungefär som man kan med Apex o GHL. Gränssnittet blir troligen både via en pc/mac, smarthpone samt vilken webbläsare som helst. Jag har ägnat ett halvår nu att prova ut rätt komponenter sam kört maskinen i kontinuerlig drift sedan november utan ngr buggar. Mätsäkerheten är god, men givetvis kan alla maskiner göra fel, o där har jag programmerat en del al…
-
-
- 3 svar
- 877 visningar
-
-
Nr400 inköpt o installerad. Mäter redan nitrit på utvattnet vilket är mycket bra, då är processen igång. Nu skall bara nitritreduktas vakna till liv.
-
-
- 36 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hej! Jag har ett Percula 120 som jag haft i ett år snart. Alla värden bra etc etc. Jag funderar nu på att byta upp mig till ett nytt kar mellan 1000-1500 liter. Min fråga är följande: Måste man gå igenom hela uppstartsfasen med allt vad det innebär med ev algblommning, långsamt igångsättande etc eller kan jag använda mig av vattnet från min gamla burk (ca 400 liter ev lite mer) och sedan köra nytt vatten på resten och sedan stoppa ner de fiskar, musslor och koraller jag har? Jag lär ha en ca 100 kg sten... Någon som har ngt bra tips? MVH Fredrik
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kommer att starta upp en saltvattens akvarium på 200l snart, vilken bakteriekultur är "bäst". Har sett att det finns en hel del ute på marknaden.
-
Jag skall starta igång ett nytt 530 l kar. Revet kommer att byggas upp med död "levande" sten och ca 10% levande sten. Jag kommer dessutom att slå på nån säck levande sand. Skall jag använda någon "uppstarts tillsats" för att väcka upp den döda stenen?
-
Hejsan! Jag får lite kiselalger titt som tätt utan att jag tillför något kisel. Min ls har förmodligen kisel lagrat sedan uppstarten. Jag undrar därför hur man lakar ur kisel ur stenen, tex zeolit rowaphos eller något annat som skulle vara bra för detta ändamål, förslag mottages mer än gjärna. Hls Ola
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
hur många microsimens ska/brukar osmosvattnet max ha? mätte mitt och det var 15 uS :-/ dock har osmosfiltret legat i ett par år och jag tog provet efter ett par liters körning ...kanske köra det lite längra och mäta igen???
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag såg följande kommentar av Petrol i en annan tråd angående LS och bakterier som sägs utarmas med tiden i våra kar vilket jag tyckte var intressant. Eftersom min motfråga var lite OT så tänkte jag starta en ny tråd om detta. Finns det någon källa där det framgår att bakteriefloran utarmas efterhand i levande sten och därmed förmågan att rena vattnet? Det är ju knappast en färskvara i naturen men det kanske är så att något händer med stenen när den kommer ner i våra kar? Jag tror personligen att bytet av LS inom hobbyn i vissa fall är lite överdriven. Skulle därför vara kul att se data som övertygar mig om motsatsen. Eftersom jag kör mitt kar med sten som är 6-7 år nu…
-
Nåja nu har man lyckats igen... Jag har haft problem ett par gånger med RSCP saltet då jag fått utfällning efter blandning. Senast gjorde jag ett mer nogrant försök och höll mer koll på vad och hur. Osmosvatten, nytt membran på filtret och testat. Temperatur 24grader C, mätt med olika termometrar. Kalibrerad våg. 2x2000l/h streampumpar +luftning. 130liter vatten. 5093gram salt. Jag doserade i saltet vartefter att de löst upp sig och den klassiska RSCP botttensatsen uteblev. Det hela tog mig närmare 6 timmar att genomföra. Allt var frid och fröjd när jag lade mig och salthalten låg kring 1,025-26(lite högre än planerat). Det hela var närmast kristallklart och jag var äntli…
-
-
- 35 svar
- 8,1k visningar
- 1 följare
-
-
hejsan har på senare tid sett att jag fått någon typ av utfällning på vattenytan sedan jag börjat använda uvc tror iallafall att det kommit ihop med detta då jag inte sett det innan jag hade skaffat uvc, vad kan detta vara ? som grå eller vita prickar på vattenytan
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tänkte bygga en sump till mitt akvarium. mitt akvarium är just nu på ca 250 l och jag tror att sumpen kommer vara på ca 50 - 80 l. borde jag låta det nya vattnet stå i sumpen några dagar/veckor eller är det bara att köra igång??
-
- 3 svar
- 853 visningar
-
-
Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…
-
- 4 svar
- 758 visningar
-
-
Jag har fått en invasion av manteldjur som heter Diplosoma. Och den tillhör Ascidian (tunicate). Har även smeknamn Green gumdrop. Den tillhör sjöpungar. Har fått tipps att Bumble Bee (Engine sp) sniglar ska äta upp den gröna pesten. Har beställt även en Pygoplites diacanthus. Tanken är att dem äter svamp och manteldjur är en slags svamp. Tunicate bygger sin kropp av silikat och har börjat med aluminium remover nu. Har även köpt Microbe-life SILI-OUT2 som jag hoppas på att ta bort mitt silikat i vattnet. Har nu 136 i silikat. Någon här som har erfarenhet och vet hur man blir av med det här …