Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Roger Salenius,

Hur länge ska man köra karet innan man gör 1:a vattenbyte? Har kört mitt i över 7 veckor. Mvh

• 1 svar
    • 412 visningar
  2. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmars.2021.660196/full

• 1 svar
    • 349 visningar
  3. Har kalibrerat fram och tillbaks och nu doserar jag 2ml/h. Mätvärden enl följande 3/1 - 9.3 4/1 - 9.3 5/1 - 9.3 6/1 - Ingen mätning Idag 7/1 - 10.0 Skulle helst vilja ligga på ca 9. Problemet är att ändringarna jag kan göra är 1-2-3-4-5-6 osv ml på ena sidan och intervall i timmar på andra knappen. Så om jag ändrar till tex 1ml/h så halverar jag doseringen. Om jag doserar 2ml/2h likaså. Hur skulle ni gjort ? 3ml/2h eller 5ml/3h ? Tack !

• 1 svar
    • 376 visningar
  4. Started by iceman01,

Tjenis! då har jag gjort mitt allra första saltvattenstest!! hoppas att ngn vänlig vill hjälpa mig med detta. ph=8.1 nitrat=4.0mg/l nitrit=0.1ppm calcium=300ppm kh=8.6 alk=3.09 jag har använt saliferts tester,är dessa värden bra el dåliga tacksam för hjälp -mange-

• 1 svar
    • 820 visningar
  5. Started by havre,

Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 745 visningar
  6. Started by Gnarkill,

Vad skall man göra åt dietriusen? jag får sånna mängder med skiten på stenarna och då menar jag över hela stenarna hela tiden? och jag har bara 2 fiskar. Mvh/tom

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  7. Om jag förstår det rätt så odlar man gynnsamma bakterier i biopellets reaktorn. Betyder det då om man har en tillräckligt stor biopellets reaktor att man kan minska antalet Levande sten eller till och med köra utan någon sten alls?

• 1 svar
    • 2,3k visningar
  8. Started by Dimorb,

Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.

• 1 svar
    • 508 visningar
  9. Started by Kulin,

Kommer behöva höja mitt mg ganska mycket, ca 200. Att höja med färdigblandade tillsatser insåg jag var kört. Så, får väl bli ballingkemikalier. Då kommer givetvis lite frågor. 1. Behöver jag båda sorterna mg(chloride/sulfat)? 2. Hur skall det doseras? Har väl ca 100l vatten, mg nivå runt 1150, vill upp till 1350. 3. Hur mycket bör man höja per dag? Tackar o bugar i förväg

• 1 svar
    • 646 visningar
  10. Started by Drullputt,

Eftersom pluskan inte tillåter att jag köper en osmos anläggning just nu så vill jag ha bästa möjliga kranvatten. Min fråga lyder som följer: Hemma har jag kommunalt vatten. Farsan har en 110m djup borrad brunn, och i det vattnet tillsätts inga ämnen eller tillsatser. Vattnet är lite salt direkt som det kommer upp från det "underjordiska havet". Tror ni det skulle funka bättre med det vattnet än mitt kommunala ?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Gnarkill,

Vad exakt är det osmos enheten renar från det vanliga dricks vattnet? Blir vattnet helt fritt från gifter eller? Jag tänkte destillerat vatten är ju helt rent eller hur? borde man då inte kunna använda det lika gärna?

• 1 svar
    • 685 visningar
  12. Started by Kimozabe,

Kan det verkligen stämma att jag har ammoniak i mina karantänskar? Jag har blandat nytt salt ca 150l i min fiskkarantän (är på 240l och aldrig varit igång). Tömt ut hälften av vattnet i från ett 100l med några koraller som varit igång i 3-5 månads tid och fyllde upp med det nyblandade vattnet. Slog i dom 50 L i fiskkarantänen. Eftersom jag tänkt hämta min första fisk idag, 2 clowner och en Ramosus tänkte jag mäta allt i korallkaret och mätte även nåt värde i fiskkarantänen. Fick utslag på ammoniak med Salifert i båda karen. 0,5 i fisk och ca 1 i det med koraller.....detta har som sagt varit igång i evigheter. …

• 1 svar
    • 393 visningar
  13. Started by resville,

Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.

• 1 svar
    • 670 visningar
  14. Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander

15. Started by _Manne_,

Osäker var frågan skulle ligga.. Flytta den om det finns bättre ställe.. Frågan är ganska enkel egentligen men... Ni som kör blandat rev.. klarar ni hålla fina Spser i bra/vettig färg tillsammans med ett hav av olika zoantus/knappar i dess färger.. Vill gärna ha info från dom som faktiskt gör detta.. Hur lyckas ni.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk

• 1 svar
    • 2k visningar
  16. Started by adddo,

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=7 width=524 border=1> <T> <TR> <TD vAlign=bottom colSpan=11 height=24> Såhär ser vattnet ut i min kommun. Vad tror ni om kvalite´n på det? GÖRVÄLNVERKET UTGÅENDE DRICKSVATTEN 2003 </TD></TR> <TR> <TD vAlign=bottom width="20%" colSpan=2 height=20> Kemiska parametrar </TD> <TD vAlign=bottom width="20%" colSpan=2 height=20> min </TD> <TD vAlign=bottom width="20%" colSpan=3 height=20> medel</TD> <TD vAlign=bottom width="20%" colSpan=2 height=20> median </TD> <TD vAlign=bottom width="20%" colSpan=2 height=20> max </TD></TR> <TR> &lt…

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Robert Lennqvist,

Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…

• 1 svar
    • 1k visningar
  18. Started by hagbard,

Hej Läste på lite ang enbart bikarbonatdosering och ph sänkning som följd i den utmärkta saltvattenskemi för dummies..3 gram på 100 liter skulle höjja kh med 1 dkh..har ni kollat motsvarande sänkning av ph? Kan man vara lika exakt med det? Vet att man brukar ha dubbelbuffert för att motverka detta..men hur mycket sänks ph med enbart tillsats av bikarbonat?

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by saltishenke,

Jag har rensat lite på akvariehyllorna och hittade 3 burkar med calciumhydroxid men har glömt lite hur det skulle blandas och användas ! Har för mig att det ska vara 1-2 teskedar i min 5 liters dunk med osmos skaka den en stund låta det stå ett dygn med korken på och sen pumpa i det som påfyllning i karet stämmer detta eller rätta mig snälla !!

• 1 svar
    • 814 visningar
  20. Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?

• 1 svar
    • 793 visningar
  21. Started by Nemisis,

Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F

22. Started by adddo,

Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

• 1 svar
    • 670 visningar
  23. Balling metoden är ju för att tillsätta calisum och magnesium förbrukningen i karet. Efter att man väl ställt in detta (åtgång) så kan man ju nu oxså lägga i extra preparat för att få med lite mer i doseringen. Ultra Trace B Heavy metal complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Iodine flouride complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Strontium barium complex, suitable as 2-part additive men så kom jag på det att tillsätter man detta i de andra vätskorna så har man ändå inte nån koll hur mycket det går åt i karet. Doserar man mer så kommer ju mer utav tillsatsen så teoretiskt borde det bara öka å öka och för mycket stontium i karet är ju inte bra. och d…

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by jonasroman,

Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf

• Gilla
    • 1 svar
    • 675 visningar
  25. Started by PerraG,

Hur ofta byter ni vatten som kör balling light? räcker det med 10% varannan vecka?

• 1 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.