Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by wrroomm77,

går det att få bort fosfat med aktivt kol?

2. Started by wrroomm77,

Jag mätte mitt vatten i dag igen då jag har akvariet under inkörning. Salthalt 1.0215 PH 8.4 Ca 430 Kh 15.6 PO4 1.0 NO2 0.01 knappt mätbart NO3 2.75 Akvariet är på 480 liter med sump på 100 liter ca 500 liter vatten totalt. Jag tillsätter den avdunstade volymen ca 3 liter per dygn med kalkvatten. Fråga 1 varför stiger kh så mycket. ska jag hälla i mindre kalkvatten o blanda med kranvatten? Fråga 2 det stor i bruksanvisningen till fosfattestet att det kan vara missvisande vid högt Kh funderade på om det är det som gör det höga fosfatvärdet. Fråga 3 sjunker kalciumvärdet om jag tillsätter mindre kalkvatten? vad ska jag tillsätta i stället för att hålla det på en bra nivå al…

3. hej jag har startat akvriumet för 5 veckor sedan med inkörd LS och osmos vatten. jag mätte nitrat halten för två dagar sedan och det var 5mg/l och noll i nitrit, jag har bytt 10% vatten per vecka. Min fråga är skall det vara noll i nitrat innan man kan börja belasta med en fisk i början?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  4. Jag mätte mitt vatten o fick följande värden: KH 14.1 PH 8.5 CA 430 PPM PO4 1 PPM NO2 0.05 PPM NO3 5.0 PPM Skulle vara tacksam att få feedback på dessa värden. Jag kör med kalkvatten tänkte på att det är det som gör det KH-värdet. Mätte även kranvattnet: KH 3.5 PPM PO4 0.0 PPM PH 8.4 Tack på förhand ni lite mer vetande Akvariet är på 500 liter innehåller 8 turbosar o 16 kg levande sten och är under inkörning

5. Started by Anders/Bo,

Hej Letar efter ny filter till min osmos av märke Prodac.Har kollat på lite bilder, tex aquva medic aquva nature, är det någon som vet om det passar till Prodac MVH Anders

• 2 svar
    • 982 visningar
  6. Started by Robert Lennqvist,

Undrar om man alltid kan detektera en viss nivå av nitrit i vattnet eller om testet ska visa 0 när allt är ok? Testade först med Seatest och mätte 0 mg/l. Sen köpte jag Salifert och med det mäter jag ca 0.01 mg/l. Akvariet har varit igång i ca 1½-2 veckor. Har en nitrathalt på ca 2 mg/l (Har beställt Zeolit). Eftersom jag har nitrat verkar det ju finnas bakterier som jobbar, är därför jag funderar på om nitrittestet ska visa 0 eller om man alltid kan se en viss liten mängd. Nitratet antar jag inte kan brytas ner i akvariet i några större mängder? Så har beställt Zeolit. Gjorde nog bort mig lite. Hade 40 kg LS i en stor tunna med vatten, utan belysning...antar att alger oc…

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by hippo,

jag undrar hur ni gör för att få bort surheten ur vattnet som blir av svavlet i filtret? har ni något mer filter direkt efter nitratfiltret ? eller har ni kalksand eller snäckskal eller något annat liknande i botten av nitratfiltret? jag har hört att vattnet som kommer ut ur filtret ligger på PH 4. någon som kan ge mig lite klarhet i detta?

8. jag har lagt ls i en månad, min fråga är hjälper det att göra vattenbyte på 10% varje vecka för att få ner nitratet?

9. Started by Clownen,

Hejsan Jag doserar calcium, mineraler till koraller och magnesium i pulverform direkt i karet. Efter tips så laddade jag dessa pulver i en foder automat eftersom jag ville göra det mer automatiserat och dosera mindre mängder oftare. Även när man åker bort skulle detta underlätta. Enda problemet är att pulvret blir hårt efter bara någon dag varför det inte fungerar. Jag undrar om det är någon som har löst det här problemet? Jag vet att man har riskorn i salt för att hålla det torrt men det kanske inte är så himla bra Tacksam för lösningar på det här banala problemet! Mvh Peter

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by spiff67,

Har ett lite märkligt fenomen i akvariet (960 liter, lite stenkoraller & ganska mkt levande sten..) , mitt kh ligger på 10 och Ca på 460 ppm, men mitt ph ligger bara på ca 7,7..? Har jag månne någon märklig obalans i akvariet? (Mg ligger på 1350 ppm, Nitrat ca 5 ppm). Bör jag försöka öka ph med mer buffert eller kommer mitt kh-värde att öka alltför mkt då? Min andra fråga lyder: Är det möjligt att använda vanlig målarsoda dvs Natriumkarbonat (Beckers..) som buffer tillsammans med vanlig Bikarbonat? Eller är den kanske inte tillräckligt "ren" för att använda i akvariet..? Det är verkligen påfrestande att vara saltvattensakvarist ibland.. Man borde ha hängt mer bättre…

• 5 svar
    • 3,4k visningar
  11. Started by Dez3d,

Hej Alla, jag fyllde mitt kar med osmosvatten i Fredags och har varit tvungen att ha det stående utan cirkulation p.g.a pump problem. Vattnet är inte kristallklart och ser lite dimmigt (dock inte mycket). Vill höra om detta är normalt, vad det kan bero på. Det jag kan komma på är ex: utfällning från Tangit limmade fogar, sillikonfogar, själva glaset, etc. Detta trotts test med kranvatten följt av rejäl tvätt med osmosvatten innan påfyllning med ny trasa. Märkte också nu när pumpen är igång att det finns massor av mycket små bubblor överallt (10-dels mm stora). Grumligheten var densamma innan pumparna sattes igång. Bör jag slänga vattnet och fylla med nytt innan tillsats a…

• 2 svar
    • 1k visningar
  12. Started by dano,

Jag har ett nystartat sedan 4mån 450l percula 120 med standardutrustning och mh + t5 belysning. Jag har bra värden nitrit, nitrat, amon, ph, fosfat. Jag hade inte fått igång kalkalgtillväxt nästan inget Ca. Mina stenkorall fraggar har inte trivts. Jag köpte calciumklorid på flaska och har fått upp ca till 300 och det har påverkat akvariet positivt med mindre alger och det börjar komma kalkalger. Hur tillser jag på bästa sett att jag har minst 300 i ca. Är det någon annan tillsats som bör göras för att få koraller att trivas? Anders

13. Started by Dez3d,

Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter

• 2 svar
    • 918 visningar
  14. Started by hippo,

jag har köpt ett nitrittest(salifert) men det ligger ingen färgkarta i förpackningen. e det någon som kan lägga in e bild på en eller behöver man ingen färgkarta?

15. Started by houssami,

Hej allihoppa Jag har testat fosfat o silikat idag i mitt kar och test vattnet var helt ofärgat vilket tolkas som omätbart om jag förstår rätt eller hur? En annan sak som jag tyckte var konstigt är att pulvret för fosfat testet int löstes helt i test vattnet, är det så när ni testar? Om mina fosfat o silikat värdena inte går att mäta, hur kan det komma sig att jag har alger som växer på stenen och glaset samt brun och röd algmatta på sanden? Tacksam för all hjälp

16. Started by Beppe,

Min dotter la ner en handduk i mitt nyblandade saltvatten. Kan man använda detta eller är det osäkert med tanke på eventuella tvättmedel och sköljmedel som kan finnas kvar i handduken?

• 3 svar
    • 974 visningar
  17. jag tänker skaffa en osmosmaskin är det något man bör veta innan man skaffa det. har ingen sump. jag skulle vara tacksam om någon förklarar hur de funkar igentligen. jag har köpt en ny bok som har kommit ut på svenska som heter saltvattenakvarium som är skriven av Daniel Knop men hittar ingenting om det.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  18. jag har 40 mg/l i vattnet och 0 nitrit är det vanligt efter 3 veckor med LS i? obs jag la i LS i ytterfiltret igår då gick det upp.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Saltis,

jag undrar vart skall man hälla saltet vid vattenbyte om man inte har någon sump. ska man hälla det i skummaren eller direkt i vattnet?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  20. Värdena Blev: PH 8,3-8,6 KH 11,2 (ALK 4) NO2 0 NO3 10-25 CA 450PPm NH4 <0,25 är dessa värde bra? jag har inget i tanken förrutom 5 turbo och 2 eldräker... har inte vägat köpa in ngt än eftersom jag inte visste balasen på vattnet...

21. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag undrar det här med syresättning. Jag vet att i sötvattesnakvarium är det viktigt att man syresätter vattnet, igenom att tex rikta filtrets utblås mot ytan så det bildas syrebubblor. Men hur är det med saltvatten ska man också syresätta det vattnet på samma sätt? Mvh, Alex

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Klas,

Testade mitt vatten med en refraktometer (sån för glykol som man kan köpa på biltillbehörsaffärer). Den visade helt fel och jag antar att det inte funkar med att mäta saltvatten med en sådan. Är mitt antagande rätt? I min enfald trodde jag det skulle gå eftersom densitetsskalan är inom korrekta intervall (min avläsning kom aldrig upp på skalan ens). Min fråga är alltså om det är så att en refraktometer för akvariebruk är av annan sort, eller hade jag endast ett måndagsexemplar som inte funkade alls? /Klas

• 6 svar
    • 3,3k visningar
  23. Started by Rasmus,

Är det verkligen nödvändigt med Osmosvatten? Jag bor i Jönköping där jag tror att det är relativt bra vatten. Har 10 kg LS och 10 kg kalksten och ska köpa 20 kg LS imorgon. Tog prov på vatten idag. Nitrit: 0,25 Nitrat: 50 Känns inte som mina värden är skyhöga och därför bättre att jag köper osmos vid ett senare tillfälle. När kan jag plutta ner sniglar eller eremitkräftor som städpatrull? Är det i samband med fiskar eller klarar dom vattnet hyffsat bra? Mvh Rasmus

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  24. Started by Saltis,

om man inte har någon sump och använder sig av skummaren deltec mce 600 som är till 700l akvarium och 2 ytterfilter som filtrerar ca 1200 L/h hur länge ska man vänta innan man byter vattnet och hur mycket?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Saxmark,

Tja, tänkte smälla upp en site som skall hålla vattenvärden, tanken är att man skall kunna logga in, posta sina värden och sedan få upp en kurvor och eventuella tips och trix.. Vidare hade jag tänkt att lägga den som nån form av dagbok för olika akvarier.. Tanken är att det skall vara en blog för ditt akvarie/um Nån som har några färdiga phpsnuttar liggandes så slipper jag skriva allt från scratch.. Har hotell i drift och tänkte börja pula nu i helgen.. Nån som e sugen på att haka på projektet.. Det är 100% ickekommersiellt och det skall inte finnas några diskussionsgrupper eftersom jag inte har tänkt att konkurera vare sig med saltvattensguiden eller zoopet utan mer fung…

• 7 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.