Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by isak,

Hej Kan man använda oxydator med väteperoxid i saltvattenakvarium? Jag har sett att det har använts vid strömavbrott för att syresätta vattnet. Tanken här är mest att öka nedbrytningen av DOC (gulfärgning). I sötvatten används det för att öka syresättningen och att öka nedbrytningen av skit. Mvh Rolf

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by iceman01,

tjenis! eftersom jag är nybörjare på saltvatten så undrar jag följande: vad ska osmos vatten ha för gränsvärden på alla kemikalier,och var kan man köpa bra tester på webben? sjukt tacksam för all hjälp! -mange-

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by j0nas,

Farsan var på besök idag och fick se osmosen stå och puttra: "Jag slänger 10-15 liter vatten i veckan från avfuktaren, kan du inte använda det istället?" Reflexmässigt sa jag nej, men hade inga bra argument emot. Kan man använda vatten från avfuktaren?

4. Started by Drullputt,

Eftersom pluskan inte tillåter att jag köper en osmos anläggning just nu så vill jag ha bästa möjliga kranvatten. Min fråga lyder som följer: Hemma har jag kommunalt vatten. Farsan har en 110m djup borrad brunn, och i det vattnet tillsätts inga ämnen eller tillsatser. Vattnet är lite salt direkt som det kommer upp från det "underjordiska havet". Tror ni det skulle funka bättre med det vattnet än mitt kommunala ?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  5. Guest Dr Pork
    Started by Guest Dr Pork,

Har eget vatten från djupborrad brunn. Vågar man använda detta när man startar upp? Vattenanalys först? Eller ska man köra med osmos vatten? /Fredrik

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by Magnus,

Någon som kör med vatten från havet som ni ökar salthalten på?

7. Started by mr cheezy,

Hej. Kopplade in min doserpumpar men råkade koppla fel. Så jag pumpade in akvarie vatten i mina flaskor grotech kh+ca 1 och 2, altså deras flaskor och även i magnesium flaskan. Förstör detta tillsattserna eller är det lungt? //Robin

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Karleponken,

Jag har köpt ett akvarium och ska snart fylla det men undrar hur det är med vattnet, är det ok med kranvatten eller ska man köpa något?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by Jocke,

Tjenare! Några frågor: Jag har då tänkt mej att köra med en Kalkmixer för att tillsätta Kh och Ca. Och om vi säger att jag inte kan köra mer med mixern på grund av att mitt Ph värde börjar bli för högt. Vilka produkter ska jag då använda för att bara höja Kh eller Ca. Och om jag höjer Kh med någon produkt påverkas Ph eller Ca värdet då?. Och om jag höjer Ca med någon produkt påverkas Ph eller Kh värdet då?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Ricke,

kan man se på invånarna i akvariet om det ska bytas vatten? tex om alla koraller inte är utslagna? Har kört mitt kar en vecka nu och har bytt 10% vatten nu hur ofta ska jag byta i början? har några mjuk korallfraggar och kolionanemoner som ser bra ut. men ibland är det bara någon fragg som är utslagen och osv. Hur känsliga är fraggarna för dåligt vatten? Salthalten ligger på 1024 nu. Har än så länge 10kg sten i 180 liters ska lägga i lika mycket till senare när jag får råd. Har hört att stenen inte börjar jobba förren det kommer i fisk eller andra djur som skitar ner?

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Atrox,

Vad ska man mäta i sitt kranvatten för att avgöra hur pass dåligt/bra det är?

• 3 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Dimorb,

Jag har ett litet red sea 130 som fraggkar och avlastningskar till individer som behöver lite lugn och ro. Just nu står det tomt förutom vatten och 2 räkor och ändå blir vattnet grumligt och får en grönaktig ton. För några dagar sedan var det så grönt att jag inte kunde se 10 cm in i akvariet. Jag bytte då 95% av vattnet i akvariet och ställde skummaren på max. Nu några dagar senare börjar det bli grumligt igen. Det är inte något som är oupplöst i vattnet utan ser mest ut som något som har tillväxt. Jag misstänker antingen friflytande alger eller bakteriekultur som har en enorm tillväxt. Jag har haft vit beläggning i andra kar där jag kör biopellets. Men detta akvariet kö…

13. Started by Oxygar,

Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?

• 1 svar
    • 764 visningar
  14. Started by Dimorb,

Har precis inhandlat Saliferts Strontium och Iode tester för att kunna kontrollera mina nivåer lite bättre. Måste säga att man blir lite besviken på graderingarna. För en kille som mig utan omdöme så är det otroligt svårt att avgör var man befinner sig på färg-skalan. I vilket fall som helst själv frågorna rörföljande: Ni som har samma test som jagvet niskillnaden mellan de 3 olika varianterna av iode som man kan mäta med testet? Varför finns det treolika "sorters" iode att mäta? Mäter ni alla tre sorterna eller bara den "vanliga" varianten? Tacksam för svar.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Matthias_H,

Hej jag har börjat få endel koraller men mest mjukisar samt några euphyllia stenkoraller (3st) samt en fungia. Vill ha tips på olika vattentest jag behöver har nu ph och nitrit. ibland kan korallerna se lite ledsna ut alltså mina mjukisar och ibland väldigt stora. tänkte att jag skulle behöva köpa lite vattentester så jag vet om det är nått som saknar. Ph ligger på 8,2 Nitrit ligger på 0

16. Started by Wigge,

Någon som vet vart man kan få tag på billiga vatten tester? tänker på Ca, Mg, Kh och fosfat=) /Wigge

• 19 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by h0llowman,

hallå där !!! mätte mitt vatten nyss och fick följande värden : fosfat = 0.03 nitrat = 2 ph = 8.3 nitrit = 0 KH = 11.8 kalcium = 260!!!!!!!! magnesium =1140 !!!!! temp = 26c salthalt = 1024,5 kalciumet är ju alldelse åt helvetet magnesiumet är också lågt men min fråga är vilket ska jag höja först??? har för mig om man höjer magnesiumet först är det lättare att höja kalciumet ????? hoppas jag kan få svar fort så jag kan börja att tillsätta det jag ska börja med ... mvh peter

• 5 svar
    • 990 visningar
  18. Started by lilja,

hej hej, undrar om det är någon som kan något om vatten värden, här är ett vatten prov från våran brun, ph 7,6 konduktivitet ms/m 160 klorid cl mg/l 220 sulfat so4 mg/ l 2 järn fe mg/l 1,7 mangan mg/l 0,11 amonium mg/l 0,4 nitrit mg/l 0,01 nitrat mg/l 4 fosfat mg/l 0,1 fluorid mg/l 1,7 ¨vattnet är också väldigt hårt. och som ni ser inehåller det järn. men skulle vara intresant att få reda på hur bra det är, om man ska passa sig för att ens tvätta av saker som senare ska i karet, tex rengöring av skummare eller liknande någon som är kunnig innan…

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by MrRhames,

Hej. Tänkte dra igång ett litet kar på 50-100L och funderar på att köra med kranvatten. Anledningen till detta är platsbrist. Hitta detta på nätet om vattenkvalitén i Gävle. http://www.gastrikevatten.se/files/2/10/vattenkvalitet%20gavle.pdf Är det någon som kan hjälpa mig att avgöra om det är värt ett försök att köra med kranvatten. Mvh Benjamin

• 7 svar
    • 993 visningar
  20. Started by Ragge,

hej undrar bara en sak jag har ett 160L kar med fisk och anemon m.m i så undrar hur mycket och hur ofta jag ska byta vatten i det?

21. Started by Nito,

jag har en vattenanalys av mitt brunnsvatten och undrar om någon kemikunnig kan svara på hur det ser ut, jag kommer att köra med ett RO-filter och undrar om det något som inte kommer att lösas med det? Färg mgPt/l: 20 Kem syreförbrukning COD:MN mg/l: 2 Konduktivitet mS/m: 24 PH: 7,8 Alkalinitet mg/l: 114 Hårdhet CA+MG mg/l: 9,0 Hårdhet Tyska grader DH: 1,3 Järn mg/l. 0,28 Mangan mg/l : 0,04 Amoniumkväve mg/l: 0,13 Nitratkväve mg/l: <0,2 Nitritkväve mg/l: <0,003 Fosfatfosfor mg/l: 0,08 Fluorid mg/l: 2,2 Klorid mg/l: 10 Sulfat mg/l: 8

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by iggiz,

Nu får experterna kommentera om detta vattnet är bra eller dåligt. Givetvis kommer jag köra osmos, men vad säger ni om kvaliten på det överlag? (Fann ingen information om silikat/fosfat mängd) Analysrapport.pdf

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by AcidwizZ,

Hej Vad är den allmänna inställningen till att använda vattenberedningsmedel typ Sera aquamarin? Ska man, eller ska man inte? Markus

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by glamsjo,

Hej jag har problem med att vattenbubblorna "stannar" på stenarna. Alla värden är helt okej men jag har tidigare haft problem med alger, men det har börjat att avta nu. Däremot tror jag att resterna har gjort att vattnet har blivit lite grumligt, inte märkvärt men man ser det om man kollar riktigt nära.

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by ljungberg,

Ni som kör med sump. Gör ni vattenbytet där, eller häller ni i vattnet uppe i karet vid ett vattenbyte?

• 9 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.