Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Guest oceaN
    Started by Guest oceaN,

När passar det bäst med ett första vattenbyte i ett nystartat kar?

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by pegekin,

Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning

• 1 svar
    • 549 visningar
  3. Started by hobbe_88,

Har en liten fråga när man gör ett vatten byte typ kanske tar ut 30%av volymen skall man blanda till vatten och salt i en hink när man fyller på igen eller sakll det stå nån viss tid innan man häller idet?

4. Started by arnstad,

Just nu byter jag 50liter veckan i mitt 200liters kar är det mycket eller för lite? Har för mig att 20% av 200l är 60l stämmer det? Hehe

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Wiking,

Det skulle vara kul att veta hur ofta ni utför vattenbyten och hur mycket ni byter. Jag byter 30 liter vatten varje vecka, vilket blir ca 13%. Fördelat på 1 år så innebär det att jag byter ut min totala vattenmängd mer än 6 gånger. Detta tycker jag är mycket men eftersom jag belastar karet mycket hårt, har höga värden av fosfat och nitrat, samt använder väldigt lite teknik, så ser jag mig tvungen till detta. Kan man byta f ö r mycket vatten och vilken negativ inverkan kan detta i så fall få?

6. Started by kfarmnell,

Hej. Nu behöver jag lite expert hjälp. Jag har haft ostabila värden ett par månader och får inte ordning på dem. Mina värden idag. temp - 26 salt - 1.026 ph - 7,6 (OBS jag börjar ana att mitt test är kass för de senaste månaderna har det visat exakt samma värde) och vi har tom satt in ventilation i huset och en slang till skummaren som många av er rekommenderar här. no3 - 50 Po4 - 0,120 p-po4 mg - 1320 KH - 7 ca - 480 mitt kar har funnits i 2 år det är 120x50x50. för ca 2-3 månader sedan började min stylophora att dö och jag försökte byta vatten och hitta var felet låg. Och jag tror att felet legat i mina o…

7. Started by Krezz,

Hallå! Vilket är att föredra: Täta byten då man byter en liten mängd vatten Glesa byten då man byter en större mängd vatten Kanske inte har nån betydelse mer än att man av bekvämlighetsskäl kör med den senare varianten d.v.s. glesta mellan bytena. Är det nån som har automatiserat sina vattenbyten på nåt sätt? MVH Krezz

• Gilla
    • 21 svar
    • 2,8k visningar
  8. Started by cutekid,

Hej! För tillfället är jag utan bil och kan inte hämta osmosvatten på det vanliga stället. Har inte så mkt osmosvatten kvar i min 30 litersdunk eller ekonomin till att köpa en osmosanläggning, så jag tänkte kolla med er hur det verkar att göra vattenbyte med kranvatten. Funkar det eller blir det knas? Så här ser vattenvärdena ut för Lund: Ort Hårdhet 1 pH 2 Lund, Stångby, Odarslöv, Hardeberga, Flyingeby 3 - 4 8,0 - 8,5 Mvh

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  9. Hej! Den som inte frågar får inget veta så här kommer en fråga till. Idag installerade jag ett ytterfilter ihopkopplat med ett deltec uv-c 10w till mitt 120liters kar. Jag skrev i en annan tråd att jag hade lite parasiter på en kirurg och därför kopplade jag in uv-c filtret. Jag bytte/fyllde på ca 8 liter färskt saltblandat osmosvatten vid bytet och efter detta började korallerna dra ihop sig det fortsatte senare med skivanemonerna och detta pågick fram till lampan släktes. Då Ca hade sjunkit till 400 ppm ökade jag detta också i och med vattenbytet. Vattnet jag bytte med var säkert några grader kallare än i burken. Min fråga är om det är normalt att korallerna drar ihop s…

• 3 svar
    • 937 visningar
  10. Started by Torreador,

Hej på er Jag har ett 20 liters nano som är relativt nystartat. Jag har haft otur med att fiskarna dött för mig, troligen pga en död snigel, (och nu är min eremitkräfta spårlöst försvunnen, inte ens skalet är kvar så det begriper jag inte vad som hänt med den). Men när fiskarna dog alla 3 över en natt så började jag fundera på hur man kan motverka sådant. Det är ju klart att i ett så litet kar så blir ju vattnet dåligt jättefort om något händer i karet. Men om jag gör ett vattenbyte varje dag (inte svårt i ett så litet kar), så borde det ju minska risken att sådant här händer eller? Karet är på 20 liter och så har jag två kg levande sten i. Om jag byter 1 liter vatten om …

• 19 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by Ricke,

Har länge funderat på om man ska göra vattenbyte när det är tänt eller släckt i karet någon som har någon fundering över detta? När det är ljust så är ju fotosyntesen igång hos alger o koraller, men när det är mörkt inte. Då är min fråga när man kör med kol och fosfatremover förlorar man mer ämnen när det är mörkt pga koraller inte använder/förbrukar lika mycket ämnen som när det är ljust. Samma gäller väl för bakterier.

12. Started by patrikk,

Hur gör ni som inte har ett helt rum etc för allt som har med saltvatten att göra? Vad jag tänker på är vatten byte utan osmos. Det rent praktiska att blanda nytt saltvatten. Man behöver en pump för att saltet ska lösa sig men räcker det med en "filterpump" fick med ett sådant när jag köpte ett kar på 60-80 liter kommer inte ihåg hur många liter/h den gör men det är inte speciellt mycket. tror ni det räcker?

• 7 svar
    • 2,6k visningar
  13. Started by Roger Salenius,

Hej... Har ett 128 L kar, gör vattenbyte på 20 L per vecka e det för mycket o byta? Mvh Roger

• 2 svar
    • 551 visningar
  14. Started by Roger Salenius,

Hur länge ska man köra karet innan man gör 1:a vattenbyte? Har kört mitt i över 7 veckor. Mvh

• 1 svar
    • 412 visningar
  15. Started by maltemus,

Håll ett ganska länge med sötvatten men gick över till salt innan sommaren. Körde ett nanokar som gick över förväntan mer eller mindre utan vattenbyten, fyllde bara på med 3-4L per vecka och alla värden som jag testade var bra. Nu kör jag 300L öppetkar och vattnet dunstar ganska rejält. Ca 6L om dagen fyller jag på. Detta blir 42L per vecka. Bör jag räkna dessa 42L som vattenbyte? En del skriver 20% per vecka i byten. Under min tid med sötvatten märkte jag att kar man "mixtrade" så lite som möjligt med oftast fungerade bäst. (Jag kör iofs Balling nu så det talar egentligen mot mina tidigare erfaranheter ) Bör jag helt enkelt köra med bara påfyllning i ett par månader och …

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Saltis,

om man inte har någon sump och använder sig av skummaren deltec mce 600 som är till 700l akvarium och 2 ytterfilter som filtrerar ca 1200 L/h hur länge ska man vänta innan man byter vattnet och hur mycket?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by matsgd,

Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats

• 2 svar
    • 624 visningar
  18. Started by Chum,

Hur mycket vatten man skall byta verkar vara en fråga om tycke, smak, uppfattning och erfarenheter samt självklart belastning får man anta... Men hur är det med frekvensen? Dvs hur ofta byter ni vatten (oavsett hur mkt) och när byter ni vatten första ggn? Jag har under mina 2 år i salthobbyn bytt vatten första ggn efter 4 veckor och sedan löpande var 14:e dag (med mängden 10% för mig). Låter det rimligt?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Virse,

Vad jag har lärt mig så är vattenbyten mer eller mindre ett måste för att ha ett fungerade saltvattensakvarium. Nästan alla gör regelbundna vattenbyten på allt mellan 10-30%. Vad fyller vattenbyten för funktion egentligen, om man genom andra medel filtrerar vattnet, tillsätter Ca, Mg, kH och andra spårämnen? Visst kan små vattenbyten vara rättfärdigade för att sänka saliniteten pga balling tex, men är det inte onödigt att byta ut bra vatten, om vi förutsätter att allt fungerar, mot nytt? Jag tycker mig se fler och fler som vågar träda fram och erkänna att de inte byter vattnet ofta, om ens alls. Trots detta har de under lägre tider tillväxt av koraller, fiskar mår bra och…

20. Started by mika,

Hur ofta och hur mycket vatten byter ni egentligen ? Har suttit och läst igenom en massa trådar och upptäckt att många av er byter vatten allt ifrån 1 gång i vecka till 1 gång i månaden ? Hur påverkas vatten värdena ? av att byta mer sällan ? Vad rekomenderar ni ?

21. Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....

• 4 svar
    • 857 visningar
  22. Hej jag har haft saltvatten akvarium i snart 2 år och alla tjatar om vattenbyte är jätte viktigt! och jag kan medge att vissa koraller har jag haft svårt med , men stjärnpolypiga o mjukkoraller har funkat utmärkt i mitt kar o och så har jag en palettkirurg, dvärgkejsare o lite andra fiskar sammanlagt 6 st akvariet är 215 liter med en sump på 50 liter och jag har bara fyllt på det vatten som dunstar med kalkvatten ca 2 varannan dag och för övrigt inte gjort rent botten eller bytt vatten i karet under ett år nu! och det funkar bra inga sjukdommar och fiskarna o korallerna mår prima av dom jag nämnde, stenkoraller tänkte jag försöka med efter jag fått hem spårämnena som jag…

23. Started by Fisherman`s Friend,

Hej har en fråga angående vattencirkulation i akvariumet. Som det är nu har jag två pumpar som rör om vid ytan och åt olika håll. Finns det några generella regler på vad som är optimalt angående om man skall ha cirkulationen i ytan eller vid botten och om man skall ha cirkulation åt endast ett håll.

• 3 svar
    • 2k visningar
  24. Started by ppihlstrom,

behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...

• 2 svar
    • 772 visningar
  25. Hej. Är en nybörjare i saltkarssvängen men är helt såld Undrar om denna filtrering av mitt egen brunn vatten är bra? Istället för traditionell osmos vattentillverkning http://www.rorprodukter.se/vattenfilter/for_drickvatten/nanoceram_pac--Pac25-10DP

• 30 svar
    • 5,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.