Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Dimorb,

    Undrar om någon kan säga på ett ungefär vilken hållbarhetstid man kan anta att kalciumklorid har. Har lite lågt Ca och fann ett äldre paket med kalciumklorid inhandlat för väldigt längesedan. Undrar därför om kemikalier som t.ex. kalciumklorid och natriumkarbonat kan bli för gamla? mvh Andre

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Fiffe,

    Har en som tidigare haft blå toppar men är nu bruna, sedan en som varit typ grå och skimrat i blått men har nu bleknat rejält åt det vita hållet. Någon som känner till någon brist som kännetecknar detta? Något speciellt spårämne som ger den blå färgen? Mina KH/Ca/Mg värden är bra, ligger under 400 i Ca men håller på att buffra upp. Fosfat mäter 0 och nitrat 0.2,

  3. Started by Tobbz,

    Har kört med doserpump nu i ett par månader, men finns det någon turordning som man ska tillsätta dom olika vätskorna i ? Sen vet jag inte om jag har fått det runt bakfoten, men jag tillsätter mest KH sen magnesium och knappt inget calcium, ska det vara så ? Har lite fisk och ca 8 koraller i just nu. Får ibland som vita partiklar som åker omkring, kan det vara en utfällning av något ?

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Ewwe,

    Hej. Undrar om det är någon som har hunnit köra med miracle mud som kan dela med sig av sina erfarenheter och åsikter kring den "sanden"? Är den verkligen så bra som det påstås? Skickat från min D5803 via Tapatalk

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by jonasroman,

    Först en kommentar om svavelvätebildning i en DSB: Som jag förstår det är det samma bakterie(hade en annan uppfattning för något årsedan, men jag tror Lasse har rätt) som kan växla över på svavelväteproduktion om nitrat tar slut, samt det råder exceptionellt låga syrenivåer, alltså båda dessa kriterier skall råda. Men, även om det skulle ske, tex i de djupaste skikten i bädden där såväl nitrat som syre är helt slut, så oskadliggörs svavelvätan på sin väg upp, genom antingen oxidation till sulfat av särskilda bakterier som lever på att göra så, eller så binds det till järn och bildar järnsulfid. Risken för att svavelväte skall komma ut i karet anser jag är obefintlig, och …

    • 0 svar
    • 1,3k visningar
  6. Försöker här knåpa ihop en modell för hur KH påverkas på kort o lång sikt och beroende på hur mkt järnklorid som GFO´n innehåller. Se tabellen som ett förslag, men om ni anser den är fel får ni motivera. Den är dels baserad på teori bakom hur det ”borde bli” samt att jag mäter KH var tredje timme per automatik sedan 3 år tillbaka och fått en del data därmed hur KH svarar vid GFO tillsättning. Så min teoretiska modell stämmer även med mina praktiska erfarenhet, men trots det får ni gärna påpeka om ni anser det finns ngt fel i förklaringsmodellen. Jag tänkte också prova den mot en kemist som tex Randy Holmes eller liknande o se om han köper detta. Här är bakgr…

  7. hej jag har startat akvriumet för 5 veckor sedan med inkörd LS och osmos vatten. jag mätte nitrat halten för två dagar sedan och det var 5mg/l och noll i nitrit, jag har bytt 10% vatten per vecka. Min fråga är skall det vara noll i nitrat innan man kan börja belasta med en fisk i början?

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by kryllet,

    Hej, Har väldigt konstiga vattenvärden: salt 1024 (refractometer, kallibrerad på noll med osmos) nitrat 250 Kalcium 750!!!! (utanför mätzonen på saliferts test) Magnesium 1335 KH 6,0 Fosfat 0,5 PH 8,0 Kör för tillfället med blue treasure salt. Har varit lite slarvig med vattenbytena. kör varannan vecka nu. Jag har läst saltvattenskemi för dummies och kommer inte riktigt fram till vad jag ska göra. Alla fiskar och koraller mår bra, har dock enkla fiskar och koraller. Skulle vilja få hjälp med var jag ska börja någonstans Med vänlig hälsning Emil

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  9. Hejsan Sitter och funderar på hur allt hänger ihop och undrar vilken KH som osmosvatten bör ha? Vad jag har förstått hänger salthalten ihop med tempratur och KH med PH är detta rätt fattat? Hur gör ni när ni blandar nytt vatten? Om karet tex har 26 grader kanske det nya vattnet håller endast 24. Blandar man då salt i det kommer ju salthalten att ändras när man häller det i karet och tempraturen ökar med 2 grader... är detta ngt som ni tänker på? eller kan man strunta i det?

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Arcticreef,

    Har sedan en tid tillbaka problem med alldeles för höga nitratvärden. Har undrat mycket över detta och har i en tidigare tråd här spekulerat över möjigheten att ozongeneratorn kan hjälpa till att oxidera ammoniak och nitrit till nitrat. Men sen slog det mig plötsligt: jag har en DSB och sedan en tid även en Tunze Wave Box. Wave boxen får ju HELA vattenkolumnen att röra sig. Kan detta leda till att vattnet även rör sig nere i DSBn och därmed får ner syrerikt vatten dit och förstör den anaeroba miljön som skall bryta ned nitraten? Vad tror ni, kan detta vara en rimlig förklaring?

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Thommy,

    Hej mitt calsium ökar ligger på 500 och magnesiumet minskar fast ja lägger i saliferts magnesium pulver.Jag fattar förvisso inte hur mye ja ska lägga i e väldigt dålig på att räkna ut hur ja ska göra.Ve ej va ja ska göra nu akvariet har varit i gång 7 veckor i dag det enda ja har i e snäckor.

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  12. Förr var det enklare. Alla körde en sk Balling classic, som vi idag kallar för koncentration *1. Den bestod av NaHCO3 som på grund av sin maxlöslighet fick styra koncentrationen av de andra. Idag gör de flesta sin karbonatbladning med Na2CO3, som har per molekyl dubbelt så mkt alkalinitet, samt högre löslighet dessutom. Totalt sett betyder det att du kan blanda en KH lösning med Na2CO3 som är 4 ggr starkare än en med NaHCO3. Sen har tex triton valt att använda 2 flaskor med KH, och därmed kunna ytterligare dubbla koncentrationen, eftersom löslighet för Ca o Mg salterna ej är begränsande. Detta blev således deras core 7. nackdelen är att det krävs…

  13. Started by Lasse,

    Hej Fick mitt senaste testresultat från Triton idag. allt var ok utom en parameter - kisel. Det resultat jag fick bekräftar dock det jag hävdat många gånger - höga silikatnivåer leder inte i sig självt till blomning av kiselalger - värdet - jo det var 7035 mikrogram - bara 6935 mikrogram över önskat värde MVH Lasse

  14. Started by Nizztos,

    Var köper man lämpligen Calciumchlorid och Natriumbikarbonat? Vill inte köpa FMs då jag tycker de är oskäligt dyra. Postorder är det som gäller och utrikiskt är ok. Har tidigare gynnat lokal butik men de var tvungna att sluta med dessa.

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by slarvid,

    undrar om det är noll-tolerans för fosfater? eller är det oki med lite? typ 0,25mg/L-0,5mg/l

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by agalychnis,

    Hej, Jag är sugen på att prova kalkvatten. Karet är ett RSM 130 med sump, så den totala vattenvolymen är 180 liter. pH ligger på ca 7,8 och jag tillsätter dubbelbuffert (bikarbonat 80% och Natriumkarbonat 20%) så att kh ligger på 8,5. Jag tillsätter även kalciumklorid och Magnesiumklorid "för hand". Jag såg en idé som jag är vill prova som går ut på att man tar en petflaska (2 liter) som fylls med kalciumhydroxid och osmosvatten och gör två hål i korken, ett för slangen från osmolatorn som går till botten av flaskan och ett hål för en slang som går från toppen av flaskan och ut i sumpen och mynnar under ytan för att få systemet lufttätt. När osmolatorn går igång och fylle…

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by pimo,

    Kan man använda sånnadär "keramikmakaroner" som man brukar ha i ytterfilter i sötvattensakvarium till saltvattenskar tro? Eller avger dom något dumt? http://www.pwss.se/product.php?productid=540&cat=69&page=1

  18. Started by Moose,

    Tjena, Jag har lite problem med hur jag skall ställa in Aquacalc för balling med produkter ifrån OceanAkvarium. Jag försöker göra som det står i "guiden" på deras hemsida, men jag får inte till det. Verkar som att manualen inte riktigt är uppdaterad i samband med att Aguacalc har uppdateras då rubriker osv inte stämmer överens längre. Ngn vänlig skäl som vill skriva en utförlig förklaring så även jag får det att funka.

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by wrang,

    Funderar vad de menar med denna text om man läser om grotechs ballingmetod lösning 3 http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=khca1-2-3

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by engwall.mathias,

    Hej har strul med mitt Ca och Mg i karet. I söndags gjorde jag en mätning och Mg hamnade på 1410ppm och Ca på över 500, gjorde då ett vattenbyte på 15% och mätte dagen efter och har nu värderna; Mg - 1350 Ca - 500+ Snälla vad ska jag göra? Det jag har i min sump: Fosfatreactor med biopellets, bio bollar med Wet and Dry funktion, skummare, UVC, och använder bara osmos vatten. Uppskattar snabba svar :S

    • 11 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by iceman01,

    tjenis! eftersom jag är nybörjare på saltvatten så undrar jag följande: vad ska osmos vatten ha för gränsvärden på alla kemikalier,och var kan man köpa bra tester på webben? sjukt tacksam för all hjälp! -mange-

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by vahagn,

    Nu har jag mätt silikatet i kranvatten, osmos och akvariet och det blev BLÅTT (mycket över 3mg/l) för kranvattnet, < 0.03mg/l för osmos och 0 för vattnet i karet. Men den bruna geggan finns kvar! Är på väg att skaffa en Tunze Turbelle 6000 som tre-dubblar den nuvarande cirkulationen. Kan det vara nåt annat? Alla andra värden (fosfat, nitrat och nitrat) är också så gott som noll...

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by milk,

    Hej! Hur ofta, om man ska göra, ska man göra vattenbyte och hur mycket? har aldrig bytt vatten sen start och har ett akvarium på 270 liter.

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Balling metoden är ju för att tillsätta calisum och magnesium förbrukningen i karet. Efter att man väl ställt in detta (åtgång) så kan man ju nu oxså lägga i extra preparat för att få med lite mer i doseringen. Ultra Trace B Heavy metal complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Iodine flouride complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Strontium barium complex, suitable as 2-part additive men så kom jag på det att tillsätter man detta i de andra vätskorna så har man ändå inte nån koll hur mycket det går åt i karet. Doserar man mer så kommer ju mer utav tillsatsen så teoretiskt borde det bara öka å öka och för mycket stontium i karet är ju inte bra. och d…

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by GreyGoldfishes,

    Nu har de blivit dags att flytta till hus. Därför har vi köpt in 2 stycken 25 liters dunkar att fylla upp vattnet i. De har varit använda till destillerat vatten hos tandläkaren. Det är nu frågan kommer, tror ni det är okej att använda de här dunkarna? Och om det nu skulle gå bra, men det ändå händer något med vattnet efter flytt, är det då vattenbyten som gäller? MVH Malin

    • 6 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.