Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej! Nån som vet nån svensk site/affär som har refractometers, min hydrometer (instant ocean) funkar som en påse nötter tycker jag alltid samma temp när jag mäter men om jag typ mäter 3 ggr i rad får jag 3 olika resultat och inget är i närheten av varandra känns inte tryggt direkt.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad ska man mäta i sitt kranvatten för att avgöra hur pass dåligt/bra det är?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har just skaffat MH ramp och nu händer det grejor, vill jag lova. Det växer röda kalkalger så det knakar. Vilket givetvis syns på MG värdet. Hittills har jag mätt med JBL's MG/CA test. Men jag vet inte om jag törs lita på den. Enligt den har jag 1080 - 1180, vilket är lågt. Men då jag testade vatten jag fick med fraggar fick jag helt andra värden, än han som hade akvariet, hade uppmätt med Salifert tester. Hm nåja det är lätt ordnat, bara å köpa nya tester. Men nu till min fråga. Är det någon som har någon erfarenhet av Korallen Zucht Magnesium Komplex? Dosering enligt flaskan är 3ml / dygn för 200L. Men hur mycket höjer det MG värdet? Om man som jag då ligger un…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt? Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos..... Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt?
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har bara en tysk bruksanvisning för den, någon som har en svensk eller engelsk? jag är som sagt kass på tyska.
-
hej jag undrar om någon har en svensk manual till salifert kalcium test om det finns någon att få tag på ?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, är väldigt ny inom salt biten, bara pysslat med sött förut. Nu är det uppstartat med levande sten och ph värdet som jag kan utläsa ifrån mina tetra "stickor" är väldigt lågt, ca 7,2. Visar testet fel eller är det så lågt, och vad bör jag göra för att höja det ? Nitrat och nitrit är ok och ett KH på ca 7,8. Och vad kan jag göra för att höja det till accetabel nivå ?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag kör en kalciumreaktorn och sen en extra behållare med korallkross för att få bort så mycket Co2 som möjligt. Men har dessutom kopplat till Aqua Medic reactor 1000. Min teorie var att få bort det sista Co2 innan det går ner i sumpen igen. Tror ni det gör nån skillnad ? Eller är det så att den till och med kan höja Co2.
-
Går det att få Aqua calculator att visa resultatet om man vill köra balling med tre dunkar? Dvs blanda kalcium och magnesium.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Byggt mig en co2tvättreaktor för 40kr. Skulle man köpa en fabrikstillverkad, ja dvs ett plaströr med in o utlopp...kostar det 1500kr. Just sk reaktorer är verkligen ngt jag ej förstår att det kan kosta så mkt för så otroligt lite man får (undantag kalkreaktor för där är det mer prylar fast givetvis även där ett överpris för lite plast). Nöjd, o snygg e den med:-) PS: moderator får gärna flytta träden till "gör det själv" men fanns ingen underrubrik där som passade...?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Det är så att jag ska börja med balling hade jag tänkt, fick med några olika burkar när jag köpte mitt RSM så jag har ingen direkt koll på hur jag ska blanda de olika ämnena. Har sökt här på guiden men det är många som blandar olika å jag känner att jag inte vågar chansa riktigt än. Det jag har är från Fauna Marin. Magnesiumchloride Hexhahydrate. Calciumchloride Dihydrate. Sodium Bicarbonate. Jag hade tänkt att blanda upp i 2,5 liters dunkar och manuellt hälla i karet, är det någon som kunde hjälpa mig med att förklara eller länka hur jag ska gå tillväga? Sen så har jag två flaskor med Iodine och Magnesium båda är flytande och från Red Sea om jag förstått allt rätt så har…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur ofta byter ni vatten som kör balling light? räcker det med 10% varannan vecka?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Någon som testat den större varianten? Förbannat trött på dom små. Om dom inte rymmer från reaktorn så klumpar dom ihop sig... odågor...
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vi talar ofta om för lågt Mg, vi vet att om det är för lågt kan man få svårt att hålla Kh o Ca med de supersaturerade värden som vi har i ett NSW. Övermättnaden av Ca o KH är ungefär med en faktor på 3. Men för högt Mg är heller inte bra. Samma orsak som att Mg håller kvar Ca o Kh i lösning, samma orsak är det varför för högt Mg ej är bra. Mg binder till bildade CaCO3-ytor(kalk) och förhindrar eller försvårar därmed bildning av nytt/ytterligare CaCO3(kalk). Det gör att vi slipper spontan fällning/konsumption av Ca och KH. MEN, korallerna vill ju bilda kalk, så även där kommer Mg rent teoretiskt försvåra påbyggnaden av nytt kalkskelett på redan bildat. Men korallen h…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag blandar balling enl. Jonas Mezzoforte plus recept. Jag har använt tritons salter men kalcium var slut fick jag reda på när jag lagt min senaste beställning. Är det någon som har något tips på ersättare som jag kan be butiken ifråga skicka istället? Ändrar det receptet i så fall? Mvh Mats
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan har kört mitt kar 8-9 månader nu och tycker jag har massa partiklar i vattnet som jag inte verkar bli av med, kan det vara skummaren som inte e bra nog eller nåt fel i sumpen ? fundersam tycker dessa skulle fångats upp i sumpen , i sumpen har jag skummare , nitratfilter bubbel fälla har dock inget annat filter eller så nån ideer?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller på med lite olika experiment hemma och undrar om det är någon annan som har räknat på något av följande: mg/l till akvariet i veckan, per dag eller dosering? Sedan undrar jag också om kH varierar med dyngsrytmen precis som kH? Kan styrkan variera beroende på när man mäter? mvh Andre
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Först testade jag med AquaVital's stickor som visade ett ph på 7. (KH:t var enligt detta 6, men enligt andra 10) Helt värdelöst med andra ord! Sen testade jag med tetras test, som säger "always accurate!" Det blev 8,0. Sen körde jag Salifert som visade 8,3! Inte så stor skillnad från tetras kan man tycka, men när det gäller ph är det ju dock ganska mycket. Många säger ju att Salifert är det bättre alternativet, så jag antar att det är det jag kan lite på?..
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
erfarenheter av red sea's tester går dom ens att jämnföra med hanna?
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Om man som jag tog vatten till testerna i går (fredag) och var så smart att man limmade ingen kuvertet med testerna som skall sändas iväg måste jag då öppna allt och ta nytt vatten för att det riskerar å visa fel värden när vattnet blir gammalt eller har det ingen betydelse om vattnet ligger i kyvetterna i 3-5 dagar extra innan det testas på de olika ämnena? mvh Andre
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
kan jag justera ph i karet med natriumcarbonat? enda jag har hemma just nu och ph är7,80 i karet
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som testat hur låg salthalt påverkar koraller? Kommer tillbaka efter två veckors semester och ser att en hel del av korallerna(SPS o LPS) har död vävnad på sig. Kan detta bero på plöttslig sänkning av salthalten? Den andra saken jag tänker på är att jag gått ner kraftigt i belysningstid från 8h MH till 3h MH?? Kan bero på något annat också men det var detta jag kom att tänka på först. MVH Peter
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846 Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. Samtidigt har aluminium ök…