Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 209

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Om du läser artikeln så kommer du förstå varför. Det finns tydliga vetenskapliga belägg för att koraller mår dåligt av oorganiskt kväve , det vill säga ammoniak och nitrat. ( Detta är gammal kunskap Borneman  har skrivit ganska mycket om det här),   men mår väldigt bra av organiskt kväve som till exempel Urea.  Det är ganska naturligt eftersom korallen är ett djur men om man föder med oorganiska näringsämnen så är det mer direkt zooxanthellen man föder vilket inte alltid är så positivt. Så det finns en god teoretisk tanke bakom den här artikeln.  Att om man tror att korallerna svälter sår det bättre att dosera Urea framför  nitrat/ammoniak. Man bypassar helt enkelt zooxanthellens upptag.     
    • Nu har jag inte läst artikeln men mig veterligen bryts urea ner till ammoniumbikarbonat. Vad skulle då vara skillnaden?    Adblue funkar ju på gräsmattan som kvävekälla så det kanske bara är att åka till den lokala macken haha
    • Det är en hanne av Macropharyngodon bipartitus För ca ett år sedan såg den ut så här      MVH Lasse
    • Jäklar vilken snygg wrasse.
    • Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...