Gå till innehåll

blir fiskar tama?


Draedon

Rekommenderade inlägg

Började fundera kring detta idag när en bekat var på besök.. så fort han gick fram till akvariet så gömde sig fiskarna illa kvickt. Dom kom sedan fram igen men när han gjorde en hastig rörelse försvann dom direkt..

Så gör dom aldrig när jag är i närheten av burken.

Blir fiskar tama? Det verkar ju som det..

"Tam" kanske är fel ord då dom inte direkt gillar att bli kliade under hakan, men ni förstår säkert vad jag menar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror detta kanske ej att de blir gose tama men upplever det samma som du skriver när "husse" kommer så simmar de glatt fram å en främmande så simmar de bort.

Kanske sanning med den som föder handen följer man eller nått sådant ordspråk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att denna sak kom upp! Har själv erfarenhet av s.k tam fisk. Då jag förra gången höll på med saltvattensakvarium, runt 1990, hade jag ett 540 liters med bl.a en stor Pomacanthus annularis kejsare som var väldigt tam och t.o.m kände/såg vem som var i rummet! Jag hade ju kompisar och släkt som inte trodde på detta men faktum var att kejsaren kände på något sätt vem som kom in i huset. Det gick t.ex inte att låta en kompis smyga in och sätta sig i rummet och sitta helt stilla, och på så sätt lura fram fisken. Inte ens om det var helt mörkt i rummet. Den höll sig då bakom stenarna och bevakade rummet tills den okände gick ut om det så tog en timme eller två. När jag själv kom hem till huset och gick in i rummet var kejsaren redan framme vid rutan och höll sig där hela tiden i väntan på mat.

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma erfarenhet, om främlingar närmar sig karet så försvinner fiskarna, när jag närmar mig så kommer alla fram.

En liknelse, när jag kommer hem från jobbet så ligger katten (Mooses) lugnt kvar och sover, när Sambon's bil backar in i garaget rusar han upp och möter.

Enbart jag matar fiskarna, enbart hon matar Mooses, det är klart det finns ett samband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde ett litet test nu på kvällen.. fiskarna blev ju som sagt riktigt räddda när min kompis var här och kikade i burken. Så nu har jag hoppat runt lite och vevat med armarna framför akvariet.. och fiskarna reagerar knappt. Några simmade upp till ytan för dom trodde det var matdags. Tur att inte grannarna såg en genom fönstret.. då hade det säkert stått två män i vita rockar och knackat på dörren...

Men när man tänker på hur mycket tid man spenderar med näsan tryckt mot rutan på akvariet så är det ju inte konstigt att fiskarna förr eller senare inte orkar bry sig mer om "gloapan" ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har blivit varmt ute. Så i går kväll hade jag en vit T- shirt i stället för min vanliga svarta skjorta. Det var inte roligt (För fiskarna).

Men detroliga är att de kan klockan också. Jag matar mest sent på kvällarna och då är jag jättetrevlig.

Men skulle jag tända ljuset tidigare en dag är jag livsfarlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis samma erfarenheter, när jag är vid karet blir fiskarna galna och simmar runt runt och väntar på mat, när någon annan är där är dom väldigt försiktiga.

Och mina kirurger och andra fiskar kommer gärna och äter ur handen på mig om jag stoppar ner den i karet, men gör någon annan samma sak så sticker dom och gömmer sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara ställa mig till skaran som känner igen detta.

Mina fiskar (kirurg speciellt) blir riktigt blyg och rädd när det är någon annan än jag som är i närheten av akvariet. Den är gärna framme och kör sina race nu på dagarna när jag är hemma och när jag är i närheten av akvariet, men kommer någon annan och ska kolla på akvariet så sticker den illa kvickt och gömmer sig å tittar bara fram ibland för att checka läget.

Helt klart ser dem skillnad på folk å folk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har upplevt detta tidigare i Malawi-åren (förlåt att jag svär i kyrkan nu) och jag har läst artiklar om detta. Själv gjorde jag ett litet test genom att ställa mig i kraftigt motljus så fiskarna endast såg min siluett och där syntes fenomenet direkt - många blev rädda och gömde sig.

Samma sak när folk kom och hälsade på mig, men när bara vi var hemma så var det lugna gatan.

Ja, fiskar lär känna människors utseende i större utsträckning än man tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så är mina neontetror ^^ När dom ser främlingar så gömmer dom sig någonstans ^^

Men när jag dyker upp så beteér dom sig normalt...Men Jag vet dock en fisk som är tam till 100%...Koi fisken ^^' Tamaste fisk jag någonsin sett i hela mitt liv faktist och delfinen såklart :P men koi är ovanligt tam för o va en guldfisk :P Man kan klappa dom och ge dom mat genom handen :D, Har själv sånna i en stor damm :D:D:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...