oveb Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Det kanske bara blir 70 djupt pga utrymmesskäl.Jag tror nog att det går med 6*80 W och SPS då jag i dag har 5*55W och taskiga reflektorer till ett kar som är 125*60*60 och där trivs SPS.Ove! Låter som en intressant blandning men jag kan tänka mig att det saknas lite rött i den blandningen. Vet du detta? Jag har inte kollat datablad ännu.Nejdå ! Det kan inte bli vitt om det inte finns någe rött Poppa förbi någon gång så får du bedöma mina !Jag saknar en blå touch lite grann i min burk men vill helst inte stoppa i ett såpass ineffektivt rör endast för min "blåa fåfänga"... Hade jag däremot haft 6 rör så hade garanterat ett få vara tokblått (20kK)En stor fördel med trifosfor-rör (typ Aquarelle) är att de endast tappar några få procents effektivitet med tiden och alltså inte behöver bytas förrän de slocknar helt.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 På Zeovitforumet är det många som kör med T5. 8 rör verkar vara standard för 60x60 kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Om det går att få samma mängd ljus med 6 som 8 så varför inte...Ännu bättre vore förståss 8 med måsvingar men det tar ju massor av plats.Vadå massor av plats mina måsvinge reflektorer bygger 60mm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Vadå massor av plats mina måsvinge reflektorer bygger 60mmDom jag tittat på är 7,5cm. Men dina verkar ju slimmare då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bioted Marine Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Jag kommer ha måsvinge reflektorer ala Wrang i butiken Pro line Marine MVHTed Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 18 juli 2007 Dela Postat 18 juli 2007 Jag kör nog 3 st såna här ! Rackarns prisvärda, täta och framför allt färdiga Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 18 juli 2007 Författare Dela Postat 18 juli 2007 Tack för alla super bra tips. Tror jag har fått detta rätt mycket klarare för mig. Ska nu ta mig en funderare samtidigt som jag gräver lite i svärföräldrarnas trädgård i morgon.Jag hade tänkt titta förbi hos dig imorgon Ove för jag hade tänkte passera en trevlig butik i dina trakter. Men nu fick jag försöka få lite pluspoäng istället. Är bortrest i nästa vecka men sedan dyker jag nog upp för jag har någon fragg som jag lovat sedan länge.Fortsätt gärna tråden för jag tycker det är mycket intressant att läsa om era tankar och erfarenheter! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
joney Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 jag har en sådan armatur till salu för 800:-om någon vill köpa... sorry för trådkapningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 jag har en sådan armatur till salu för 800:-om någon vill köpa... sorry för trådkapningenVilken effekt har den och i vilket skick är reflektorerna ?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 Annonser och dylikt håller vi i köp & Sälj delen /Moderator Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 Annonser och dylikt håller vi i köp & Sälj delen/ModeratorDen här tåten dräller redan av annonsinfo... eller gäller det inte alla ??. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 Ja vi moderatorer har jobbat tidigare med den här tråden. Förhoppningsvis skall vi kunna hålla annonserna på sin plats framgent. Ber om ursäkt att vi var tröga tidigare i tråden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bioted Marine Postat 19 juli 2007 Dela Postat 19 juli 2007 Ove B Om du tänker på mina och Gregers inlägg så har vi bägge blivit tillsagda. Eller iallafall jag. I fortsättningen så får ni själva lista ut vad som finns att välja på. :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 juli 2007 Dela Postat 20 juli 2007 Har du hört nått varför de ej har fläktar visseligen har de hålplåt på ovansidan men det är kanske gammal skrock att T5 rör gör sig bäst med 35˚C med fläktar är det kanske ändå svårt att få till dettaDet är nog mer drivdonen än rören som tappar kraft när tempen stiger - det hänger om jag förstått det hela rätt ihop med att drivdonen har en "tomgångs-ström" ungefär som gamla rörförstärkare, vilket driver upp tempen, medan själva kraftpaketet i drivdonen tappar effekt med stigande temperatur Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 juli 2007 Dela Postat 20 juli 2007 På sidan 35 i PDF:en är kurvor över temperaturberoendet på lysrör.T5 konstant är en nyhet från Osram som ingen annan tillverkare har ännu.Kallaste ljuset det finns i är 6500K.http://www.osram.se/_nav/documentViewer.aspx?dID=137 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 juli 2007 Dela Postat 20 juli 2007 På sidan 35 i PDF:en är kurvor över temperaturberoendet på lysrör.T5 konstant är en nyhet från Osram som ingen annan tillverkare har ännu.Kallaste ljuset det finns i är 6500K.http://www.osram.se/_nav/documentViewer.aspx?dID=137Tackar för informationen. Klistrar in denna kurva även i inläggetSå nån stans mella 35-45grader bör man alltså ligga för att få ut mest kräm i rören Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 7 augusti 2007 Författare Dela Postat 7 augusti 2007 Har funderat vidare på belysningslösning. Jag är nu inne på att bygga en armatur som blir 7*80 W. Tror det kan bli bra. Det jag nu funderar på är om man ska ha en stänkskydds skiva i glas eller pexi mellan rören och vattnet eller inte. Hur mycket ljus förlorar jag i skivan? Anledningen att jag funderar på detta är att det är lättare att torka av en slät skiva en reflektorerna och rören. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bioted Marine Postat 7 augusti 2007 Dela Postat 7 augusti 2007 Skall du ha fläktar i armaturen skall du absolut ha stänkskiva. Ljusförlusten är minimal och kylningen av rören med fläktarna ökar kapaciteten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 7 augusti 2007 Författare Dela Postat 7 augusti 2007 Svaret är att om jag ska ha skiva blir det även fläktar då det ökar kapaciteten på belysningen. Då låter det som om det blir en inbyggnad om jag hittar bra fläktar som inte låter för mycket.Vad ska man lämpligast ha för matrial i skivan? Vad används i de fabriks tillverkade? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Bioted Marine Postat 7 augusti 2007 Dela Postat 7 augusti 2007 oxiderad aluminium snyggt och lätt att hålla rent. Läste nog lite snabbt tänkte på skivan bakom reflektorerna. Men skivan framför är ofta acryl. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 8 augusti 2007 Dela Postat 8 augusti 2007 Svaret är att om jag ska ha skiva blir det även fläktar då det ökar kapaciteten på belysningen. Då låter det som om det blir en inbyggnad om jag hittar bra fläktar som inte låter för mycket.Vad ska man lämpligast ha för matrial i skivan? Vad används i de fabriks tillverkade?Jag köpte acrylskiva för att ha som stänkskydd i mitt bygge. Den är helt transparent då jag märkt att det finns olika färg på den transparenta80mm Fläktar köpte jag på http://pcsilent.de/ köpte en som är 15mm tjock för att minimera tjockleken på armaturen. (SilentMaxx fan SF80/15 12db) spelar det ingen roll med tjockleken så hadde jag ökat storleken till 120mm för att få mer flås inne i armaturen texNoctua fan NF-S12-800 eller en Scythe S-FLEX™ fan 120mm, 800 rpm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 8 augusti 2007 Författare Dela Postat 8 augusti 2007 Massor av bra tips! TACKAR!Nu är det dags att fundera igen så jag återkommer säkert med fler frågor! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 20 augusti 2007 Författare Dela Postat 20 augusti 2007 Som sagt, här kommer en fråga till.Dimbara T5 belysningar kostar ju mer. Frågan är om det är värt pengarna och hur reglerar (dimmar) du dem? Går det ha med någon automatik?Edit: Det är inte armatur jag menar utan HF-donen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 augusti 2007 Dela Postat 20 augusti 2007 japp jag tycker det är värt detta blir en helt annan ljus Vid gryning ser man visseligen bara på helgen men på skymmning så trappas allt ner sucksesivtAvslutar med ett vitt och ett rött rörJag dimmara det hela med min IKS enhet som heter IKS SIMMOD (1-10V)Tar 30minuter att dimmra ner till lägsta värdet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 21 augusti 2007 Författare Dela Postat 21 augusti 2007 japp jag tycker det är värt detta blir en helt annan ljus Vid gryning ser man visseligen bara på helgen men på skymmning så trappas allt ner sucksesivtAvslutar med ett vitt och ett rött rörJag dimmara det hela med min IKS enhet som heter IKS SIMMOD (1-10V)Tar 30minuter att dimmra ner till lägsta värdetLåter intressant! Jag har inte tänkt att ha någon IKS dator vilket gör att jag gissar att inte detta kommer fungera för mig. Har du funderat på om det går att bygga någon form av timer själv som inte behöver någon dator som styr.Styr du alla dina rör?Funderar på om det går att bygga en armatur nu som jag inte styr men som är förberedd för styrning i framtiden genom att jag använder rätt HF-don? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.