Gå till innehåll

T5 armatur: Funderingar, konstruktion och bygge.


Sillen

Rekommenderade inlägg

Det kanske bara blir 70 djupt pga utrymmesskäl.

Jag tror nog att det går med 6*80 W och SPS då jag i dag har 5*55W och taskiga reflektorer till ett kar som är 125*60*60 och där trivs SPS.

Ove! Låter som en intressant blandning men jag kan tänka mig att det saknas lite rött i den blandningen. Vet du detta? Jag har inte kollat datablad ännu.

Nejdå ! Det kan inte bli vitt om det inte finns någe rött :)

Poppa förbi någon gång så får du bedöma mina !

Jag saknar en blå touch lite grann i min burk men vill helst inte stoppa i ett såpass ineffektivt rör endast för min "blåa fåfänga"... Hade jag däremot haft 6 rör så hade garanterat ett få vara tokblått (20kK)

En stor fördel med trifosfor-rör (typ Aquarelle) är att de endast tappar några få procents effektivitet med tiden och alltså inte behöver bytas förrän de slocknar helt.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 140
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för alla super bra tips. Tror jag har fått detta rätt mycket klarare för mig. Ska nu ta mig en funderare samtidigt som jag gräver lite i svärföräldrarnas trädgård i morgon.

Jag hade tänkt titta förbi hos dig imorgon Ove för jag hade tänkte passera en trevlig butik i dina trakter. Men nu fick jag försöka få lite pluspoäng istället. Är bortrest i nästa vecka men sedan dyker jag nog upp för jag har någon fragg som jag lovat sedan länge.

Fortsätt gärna tråden för jag tycker det är mycket intressant att läsa om era tankar och erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du hört nått varför de ej har fläktar visseligen har de hålplåt på ovansidan men det är kanske gammal skrock att T5 rör gör sig bäst med 35˚C med fläktar är det kanske ändå svårt att få till detta

Det är nog mer drivdonen än rören som tappar kraft när tempen stiger - det hänger om jag förstått det hela rätt ihop med att drivdonen har en "tomgångs-ström" ungefär som gamla rörförstärkare, vilket driver upp tempen, medan själva kraftpaketet i drivdonen tappar effekt med stigande temperatur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sidan 35 i PDF:en är kurvor över temperaturberoendet på lysrör.

T5 konstant är en nyhet från Osram som ingen annan tillverkare har ännu.

Kallaste ljuset det finns i är 6500K.

http://www.osram.se/_nav/documentViewer.aspx?dID=137

Tackar för informationen. Klistrar in denna kurva även i inlägget

post-736-14468914234639_thumb.jpg

Så nån stans mella 35-45grader bör man alltså ligga för att få ut mest kräm i rören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har funderat vidare på belysningslösning. Jag är nu inne på att bygga en armatur som blir 7*80 W. Tror det kan bli bra. Det jag nu funderar på är om man ska ha en stänkskydds skiva i glas eller pexi mellan rören och vattnet eller inte. Hur mycket ljus förlorar jag i skivan? Anledningen att jag funderar på detta är att det är lättare att torka av en slät skiva en reflektorerna och rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är att om jag ska ha skiva blir det även fläktar då det ökar kapaciteten på belysningen. :skrattar:

Då låter det som om det blir en inbyggnad om jag hittar bra fläktar som inte låter för mycket.

Vad ska man lämpligast ha för matrial i skivan? Vad används i de fabriks tillverkade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är att om jag ska ha skiva blir det även fläktar då det ökar kapaciteten på belysningen. :skrattar:

Då låter det som om det blir en inbyggnad om jag hittar bra fläktar som inte låter för mycket.

Vad ska man lämpligast ha för matrial i skivan? Vad används i de fabriks tillverkade?

Jag köpte acrylskiva för att ha som stänkskydd i mitt bygge. Den är helt transparent då jag märkt att det finns olika färg på den transparenta

80mm Fläktar köpte jag på http://pcsilent.de/ köpte en som är 15mm tjock för att minimera tjockleken på armaturen. (SilentMaxx fan SF80/15 12db) spelar det ingen roll med tjockleken så hadde jag ökat storleken till 120mm för att få mer flås inne i armaturen tex

Noctua fan NF-S12-800 eller en Scythe S-FLEX™ fan 120mm, 800 rpm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

japp jag tycker det är värt detta blir en helt annan ljus

Vid gryning ser man visseligen bara på helgen men på skymmning så trappas allt ner sucksesivt

Avslutar med ett vitt och ett rött rör

Jag dimmara det hela med min IKS enhet som heter IKS SIMMOD (1-10V)

Tar 30minuter att dimmra ner till lägsta värdet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp jag tycker det är värt detta blir en helt annan ljus

Vid gryning ser man visseligen bara på helgen men på skymmning så trappas allt ner sucksesivt

Avslutar med ett vitt och ett rött rör

Jag dimmara det hela med min IKS enhet som heter IKS SIMMOD (1-10V)

Tar 30minuter att dimmra ner till lägsta värdet

Låter intressant! Jag har inte tänkt att ha någon IKS dator vilket gör att jag gissar att inte detta kommer fungera för mig. Har du funderat på om det går att bygga någon form av timer själv som inte behöver någon dator som styr.

Styr du alla dina rör?

Funderar på om det går att bygga en armatur nu som jag inte styr men som är förberedd för styrning i framtiden genom att jag använder rätt HF-don?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...