Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Kvävetilförseln från proteinerna är försvinnande små jämfört med de andra ammoniumkällorna som finns. Upp till ca 75 - 80 % av det i fiskfodret tillförda kvävet utsöndras direkt som ammnonium från aktiva pumpar i fiskarnas gälar. Det sker hos de flesta fiskar direkt i samband med att de äter. Detta kan man lätt se om man mäter ammoniumnivåerna i exempelvis en recirkulerande fiskodling. Det är ungefär samma som förhållandet hos oss vad gäller kvävet i urin resp avföring - det är bara det att fiskarna utsöndrar sitt mesta kväve just genom gälarna. Den andra stora kvävetillförseln är från den bakteriella nedbrytningen och det sker genom bakteriell utsöndrad ammonium - den sk ammoniumfieringen. Det är lite av en myt att just proteinerna är den stora kvävekällan i ett akvarium. Dock så fungerar skummarna bra som kväveavskiljare i saltvatten och den enda förklaringen som är rimlig är just genom den avluftning av ammonium som fås. Samma kan man uppleva i ett ej dränkt biofilter (både i sött och salt vatten) med fri luftgenomströmning - där kan man faktiskt känna lukt av ammoniak vid kraftiga belastningar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...

Fasen, en av mina pumpar dog (Hydor Koralia givetvis, jag är inne på min tredje nu. Aldrig mer.) och ena quadricolorn flyttade på sig. Suck.... Nu sitter den under revet i kolmörker. Hopas den inte börjar knalla runt bland mina andra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar fundera på att ändra setupen lite i karet och försöka minska belastningen.

Fint kar du har!

Postar lite bilder, kanske för inspiration, det är i alla fall min bästa förebild, ett helt självrengörande akvarium. Huvudingredienserna är:

1. Ordentlig "markfrigång" mellan stenar och akvariets botten.

2. Kraftig cirkulation som - tack vare mellanrummet mellan stenarna och bottnet - håller detritusen, bakterier m.m. fritt i vattnet och förhindrar att allting bara lägger sig på botten och börjar ruttna, med P som följd.

3. Bra skummare som omsätter akvariet minst 10 ggr i timmen och skummar blött.

Lycka till hur det än blir! :)

post-2642-14468917357122_thumb.jpg

post-2642-14468917357197_thumb.jpg

post-2642-14468917357325_thumb.jpg

post-2642-1446891735742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trist när det klöddar.. vad är det som går isönder på dom? finns där ingen garanti?
Jo, men jag hitar inte kvittot, fast det skall finnas kvar. Motorn dör, vad som händer vet jag inte, men impeller etc verkar aldrig balla ur såvitt jag märkt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men jag hitar inte kvittot, fast det skall finnas kvar. Motorn dör, vad som händer vet jag inte, men impeller etc verkar aldrig balla ur såvitt jag märkt.

skummt man har ju alldrig hört någon annan på sg klagat på att just motorn dör att impellern är värdelös har man ju hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Halleluja, vodkametoden kombinerat med min nya skummare tog äntligen skruv!

Jag trimmade upp den till 15 ml/dygn och då dök nitraten från 60 till 1 på två veckor.

Fosfaten ligger på 0,25 och sjunker m hj av rowaphos som jag är mer seriös med än förut. Riktigt skönt att lyckas få bukt med ett problem för en gångs skull. Mina acroporors vita fläckar har nästan försvunnit också. Skönt, då kanske man kan våga testa lite acroporor på allvar.

Fast jag har fortfarande lite trådalger och brunt drös på sanden. Alltid är det något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten ligger på 0,25 och sjunker m hj av rowaphos som jag är mer seriös med än förut.

Akta dig för att använda vodka och fosfatremowers samtidigt! När näringsnivåerna blir riktigt låga kan du döda korallerna vid byte av remowern (de sista fosfaterna sörtdyker).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, det hade jag aldrig hört! Hur tycker du man skall göra då? Sluta med vodka någon vecka innan man byter remover, för att sedan trappa upp igen?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag skulle nog köra på enbart vodka. Vodkadosering minskar ju både fosfor och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var hos Erik Wassberg och hjälpte till att lägga ned hans akvarium. Det var roligt, men varmt och slabbigt. Fick med mig 4 Chromis viridis och lite koraller chromisarna verkar inte få stryk av min elaka frökenfisk och wrassen, skönt.

En av de finaste korallerna (den gröna Acropora enzmann) tippade efter fastsättande och sitter helt knäppt nu, men den kanske får sitta kvar. Den blåtoppade acroporan var himla fin också. Jag fick också med mig en flisa av en av de vackraste acroporor jag sett, en midnattsblå med vita polypknoppar (bild 3, ser inte så särskilt ut nu direkt) Annars var ett par fina bitar grön Montipora digitata med också, lite hysterixsnuttar och ett par eremiter och snäckor. Erik hade fått sina turbosnäckor att föröka sig, så det var fullt av dem i olika storlekar.

Roligt att slabba runt med ett par saltnördar hur som helst, hoppas korallerna kommer att trivas, jag har fått ner näringsnivåerna nu som sagt.

Den skitfula pumpen till höger är en nödlösning eftersom min streamer dog.

post-3227-14468917564246_thumb.jpg

post-3227-14468917564468_thumb.jpg

post-3227-14468917564721_thumb.jpg

post-3227-14468917564816_thumb.jpg

post-3227-14468917565004_thumb.jpg

post-3227-14468917565231_thumb.jpg

post-3227-14468917565359_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Var förbi Ted Camenius - jäklar i min låda vilka färger han hade! Köpte med mig fraggar så klart, jag var tvungen att hämta upp mina jobbarkompisar, annars hade jag aldrig åkt.

Ett par crappiga bilder på några av fraggarna, vilka var skitjobbiga att få fast - jag plockade ut en stor kluns LS och möblerade om lite, och inget ville sitta ihop som det skulle. Fraggarna har fina färger än så länge, men lär väl bli dassiga inom kort eftersom jag inte har så bra drag på mina SPS:er. Jag rowaphosar dock och hoppas laka ur stenen så småningom så att nivåerna kan stabiliseras på knappt mätbart.

post-3227-14468917793834_thumb.jpg

post-3227-14468917793923_thumb.jpg

post-3227-14468917794141_thumb.jpg

post-3227-14468917794461_thumb.jpg

post-3227-14468917794685_thumb.jpg

post-3227-1446891779488_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ens möjligt att "nolla" fosfat i en vanligt kar ? Jag är lite skeptiskt till det. Om man matar sina fiskar och byter vatten emellanåt så borde det inte gå. Vanligt kranvatten innehåller ofta runt 0,01ppm PO4.

Nitrat kan jag förstå men fosfat känns liiite hopplöst att ens få ner till korallrevsnivå.

Akta dig för att använda vodka och fosfatremowers samtidigt! När näringsnivåerna blir riktigt låga kan du döda korallerna vid byte av remowern (de sista fosfaterna sörtdyker).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ens möjligt att "nolla" fosfat i en vanligt kar ? Jag är lite skeptiskt till det. Om man matar sina fiskar och byter vatten emellanåt så borde det inte gå. Vanligt kranvatten innehåller ofta runt 0,01ppm PO4.

Nitrat kan jag förstå men fosfat känns liiite hopplöst att ens få ner till korallrevsnivå.

Jag använder osmosvatten utan fosfat. Sedan använder jag vodka, som skummar av både nitrat och fosfat.

Jag har nu höga fosfatvärden på 0,3, men använder fosfatremover för att laka ur stenen från lagrat fosfat. Jag mäter fosfatet varje vecka för att inte drabbas av någon fosfatkrash - när fosfatet lägger sig lågt kommer jag att sluta med remover och förhoppningsvis kunna hålla det nere med bara vodka. Det är planen i alla fall - om ett par månader skriver jag väl och grinar för att alla koraller dött.

Ändrat av Trilobite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...