Gå till innehåll

Trilobitens första salt, Percula 120


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Var och storshoppade igår. Konferens i Västerås gav turen Örebro - Stockholm - Uppsala. Jag tänkte först åka till Korallrevet, men bestämde mig för att skita i Stockholm. Sedan ändrade jag mig igen och tog Stockholm ändå, men hamnade på Akvarie Leasing i stället.

C-Lifes källare i Örebro var en mycket trivsam upplevelse - mycket fint SPS-kar med både variation och utbud och ett särskilt kar med ett stort urval av riktigt snygga knappar. En starkt ljusgrön Sinularia var också häftig. Jag köpte två stycken Tridacna maxima, de hade fortfarande ett helt gäng kvar, flera riktigt snygga. Fick en kul limegrön knappfragg som resebonus, det var skoj!

Akvarie Leasing var mer en allroundaffär. Mycket sötvatten, men en fin saltavdelning. Inte alls lika späckat på korallsidan, men ok med fisk. Köpte 4 bangaier och 4 små chromis.

Hemma vart det mindre roligt - Mitt gamla bangaipar blev heltokiga. Jag hoppas de små överlever tills de hunnit vänja sig vid varandra. Jag trodde faktiskt det skulle funka, jag har ju ofta sett stim med bangaier.:ledsen:

Musslorna ser i alla fall fina ut och chromisarna trivs med mina gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 304
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Check. Här är musslorna - så jäkla fina! Musslan till höger är en cm större i skalet än den till vänster, hoppas de kommer att trivas! En dålig bild på knapparna kom också med. Inte lika imponerande. Musselkorten är tagna uppifrån genom vattenytan - jag har inte vitglas, så färgerna blir murrigare genom frontrutan tyvärr.

post-3227-14468917985172_thumb.jpg

post-3227-14468917985352_thumb.jpg

post-3227-1446891798557_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ursprungligen postat av Laggeman

Kan du ta en bild genom rutan för att jämföra? Jag försöker få min sambo att förstå betydelsen av optiwhite i rutan...

OT!

Ni får titta in hos mig då. Jag har optiwhite i framrutan och vanligt i sidorutorna. Lätt att se skillnaden!

Finns en bild som kan hjälpa att förstå, kommer från mitt kommande kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=37070&d=1253199163

Fan va tråkigt Mattias.

Hoppas inte alla firrar dör, hur har det gått med musslorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Tittade igenom din tråd lite och såg att du köpt 6st Chromodoris annae (runt april -08)

och om man nu får fråga så.... vad kostade dom?

Tycker de är lite coola och jag har massor av svamp i mitt 960liters så jag funderar på att skaffa några.

Hade dessa för några år sedan men minns inte vad de kostade, dessa dog dok eftersom akvariet var nystartat och inga svampar fanns. skulle ju aldrig ha köpt dom om de bara hade informerat om att det bara levde på svamp... lite dåligt att de inte kunde säga det då de visste att karet var helt nytt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering! Fiskdöden har slutat. Körde aktivt kol för säkerhets skull, men man vet ju inte om det var det som hjälpte. Totalt strök en Amblyeleotris guttata, 6 bangaier och 5 gröna chromis med. :(

Korallerna tribs bra hur som helst, SPSerna också, även om ett par har lite dålig färg (rosa hysterix t ex), men montipororna är fina, även den lilla, liksom min gröna acropora som är jäkligt bra i färgen..

Extra roligt är att mina ocellaris har fått yngel. Såg det precis - får väl försöka få över dem i min lilla AN evolution när larverna släpper. Har ingen lämplig mat eller något hemma utom bosmider, men de är väl för små kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har fått trådalger, min salarias äter dem inte. Algerna växer i tuvor och ser rätt trevliga ut, men de konkurrerar ju om utrymmet med korallerna... Idag hittade jag clownhonan vid kattmatskålen, hon måste hoppat ur och katterna hade burit henne till matplatsen. Verkar inte smakat gott... Trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått trådalger, min salarias äter dem inte. Algerna växer i tuvor och ser rätt trevliga ut, men de konkurrerar ju om utrymmet med korallerna... Idag hittade jag clownhonan vid kattmatskålen, hon måste hoppat ur och katterna hade burit henne till matplatsen. Verkar inte smakat gott... Trist.

lågt KH?

säker på att inte katten hade "fiskat"`?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH var lite lågt, men inte farligt. Katterna kommer inte upp till akvariet på clownsidan (där de har sin anemon) och har alltid avskytt akvariet även när de tittat över kanten. De är mycket skeptiska.

Du kan ju alltid testa strontium och kalium. Det har gjort underverk på mina hystrix.

Hm. hur dosera det tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Jodå, det tuffar på. Har varit rätt fattig pga bilhelvete, men kunnat hålla hyfsade värden. Ont om fisk dock, har fyllt på med en gul kirurg och 6 chromis, varav de tre minsta dött av svält verkar det som, de bara krympte ihop. De som är kvar är friska hur som helst. Annat trist är att den ena tridacnan inte gick att rädda, den som är kvar mår prima.

Avvecklar f n v mina två småburkar och har flyttat över fisken (en Alpheus bellulus pistolräka, en ocellaris, C. cinctus, sexbandsgylta) till stora - lillclownen parade ihop med gamla parets änkling (honan i stora karet hoppade ur och togs av katterna som ni kanske minns) på stubben - han verkar bytt kön med en gång.

Hyfsad tillväxt på korallerna, men dassiga färger på de svåra, som rosa hysterix. Trådalgerna har ätits upp av en gul kirurg på en vecka - bra gjort!

cinctusen och alpheusräkan har gjort ett väldigt prydligt bo vid vänster kortsida - syns himla bra. Fint dörrstycke av ett snäckskal :)

post-3227-14468919847389_thumb.jpg

post-3227-14468919847564_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...