Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det är en sweetlip av något slag, denna kan vara Plectorhinchus orientalis. Problemet med arterna i detta släkte är att ungarna ser inte alls ut som föräldrarna. Våra P. orientalis var fläckiga som små och nu när de är femton centimeter påminner de om din bild. Vi har tre olika varianter av Sweetlips och alla tre har en variation av gula ränder. Det är inte alls säker att det är jus P. orientalis men du har definitivt rätt vad gäller släktet.

MVH Lasse

PS vuxen storlek på sweetlipsen brukar vara mellan 50 - 100 cm!

Här kan du hitta en del http://filaman.ifm-geomar.de/identification/specieslist.cfm?famcode=327&areacode= (långt ner)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P. vittatus har prickar i stjärtfenan i relativt tidig ålder och vi har en sådan som påminner väldigt mycket om P.vittatus. Den du visar på bild och som vi har sex av (i alla fall mycket liknande) har fortfarande ränder i stjärtfenan och de är någonstans mellan 12 och 15 cm. Men det är oerhört svårt att skilja på arterna i ungfiskfärg så vänta ett halvår så vet jag nog bättre. Vi har ytterligare en variant som jag faktiskt är ganska säker på är P.lessoni eftersom jag sett flera ungfiskstadier av den (första bilden och sissta bilden i länken http://filaman.ifm-geomar.de/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=50052) samt att på några v dem håller sista horisontala bandet (mot buken) spricka upp i två band. Dessutom har vi en ungfisk av denna imponerande fisk

post-2331-14468916081148_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sidan http://www.marinelifephotography.com finns många fina bilder och unika djur. Jag fastnade för den här hybriden mellan achilles och nigricans. Vill ha!

acanthurus-achilles-hybrid.jpg

Även Pseudoanthias hawaiiensis väckte begäret hos mig.

pseudanthias-hawaiiensis.jpg

Hittar ju bara fler och fler... en Hawaii-biotop kanske blir nästa projekt? Trimma tevegae heter den här lilla läckerbiten

trimma-tevegae.jpg

Och det här är en av de läckraste fiskarna jag vet. Den vill dock tyvärr ha kallare vatten än våra revakvarium har. Lythrypnus dalli

Lythrypnus-dalli.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anisotremus virginicus

Kallas Atlantic Porkfish i USA och kommer alltså från Mexikanska gulfen. Är kända för att kunna framkalla grymtande läten. Var vanligare i saltvattenshobbyn för 15 år sedan... nu ser man inte den så ofta.... eller?

Anisotremus_virginicus_photo.jpg

Förhoppningsvis så kommer du att kunna se denna fisk i trakten av korsvägen i Göteborg tillsammans med några andra roliga saker från Västindien senare i år, vi arbetar på saken i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen

Fisken ovan finns numera att beskåda i Universeums stora hajtank. Det är en mycket aktiv putsare och det beteendet kan man iakta ganska ofta.

Men det jag egentligen vill presentera är en fisk som jag såg i en butik i Lommatrakten idag. Jag hade aldrig sett denna förut och blev väldigt imponerad av fisken.

Hobor_u3.jpg

Det är en djupvattenslevande art som blir ca 15 cm som påminner mycket om den sk "Sunburst Anthias" Serranocirrhitus latus. Namnet på fisken ovan är Odontanthias borbonius. Bilden är från Fishbase och mer finns att läsa på http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=23333&genusname=Odontanthias&speciesname=borbonius. Den saluförs som Holanthias borbonius.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan intyga att de är grymt läckra... *vrider blicken några cm från skärmen för att skåda bort mot akvariet där 2 av dem kurar ihop sig, precis isläppta*. Och det kanske är att göra reklam för en ökänd butik i Lomma trakten men de var relativt billiga, jag tyckte ju personligen att de var dyra men när man kollar vad folk ger för dem i staterna så har man ju gjort ett kap, där går de för $200-450. Fanns 3 kvar när jag lämnade butiken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Min lilla rackare är nog inte så populär ännu i affärerna...eller? En falsk clown wrasse

Om du söker lite på den så kommer du snart underfund med varför.....

Den blir närmare 40cm, rätt ful så snart den förlorat sin ungdräkt och röjer akvariet som en Bulldozer på crack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en: coris formosa. En frän rakare. När han blir för stor har min kompis lovat att ta honom. Han har ett akvarium på 1500 liter. Så ful blir han inte. Om det är en hane blir han grå men honan är vackrare. Just nu är han 3 cm och tyvärr väldigt mager.

post-3597-1446891634696_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nån som vet nåt om denna fisken?? om den går att köpa i sverige??

Denna kejsaren hade jag aldrig sett innan jag satt och bläddrade i Diver´s Den på Liveaquaria ikväll.

<TABLE><TBODY><TR><TD class=prodCommonName align=left>Clarion Angelfish </TD></TR><TR vAlign=top align=left><TD class=prodScientificName vAlign=top align=left>Holocanthus clarionensis</TD></TR></TBODY></TABLE>

Riktigt snygg och nu endast 2999$!

lg_0811081-167.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna fisk är ny för mig, den verkar heta Diploprion drachi enligt de uppgifter jag hittat.

Den är fotad i Sharm el Sheikh i måndags på knappt två meters djup och är 10-12 cm lång.

Någon som vet något mer om den?

I min bok: "Coral Reef Guide Red Sea" kan man läsa: 14 cm. Biology: Sheltered rocky and coral reefs 3 to 40 m. Common on steep coral-rich slopes. At sunset they leave crevices to patrol walls and slopes and may hide behind large nonpredatory fishes to ambush their prey of small fishes and crustaceans. Solitary or in pairs. Red Sea and Gulf of Aden only.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för infon.

Christer det stämmer bra fotot är taget tio över fyra på eftermiddagen och den simmade tätt bredvid en lite större Zebrasoma desjardinii när den kom fram från revet, men Zebrasoman tröttnade och simmade iväg och kvar var denna fisk ensam.

Lasse, jag tittade på fishbase.org men kroppsformen är ganska olik på det fotot, men fakta texten stämmer ju perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du söker lite på den så kommer du snart underfund med varför.....

Den blir närmare 40cm, rätt ful så snart den förlorat sin ungdräkt och röjer akvariet som en Bulldozer på crack.

Allt som står ovan är sant!

Jag köpte en i våras på 2-3 cm, nu är den minst 10 cm. Äter som en elefant, plöjer genom bottengruset som en Bulldozer, välter omkull koraller. Ett riktigt kräk.

Det är väl en Coris gaimard?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...