Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Släktet heter Synchiropus nu och man hittar lite mer arter här. Här är ett sätt att få in bilderna (de som finns) på samma familj.

Gå till www.fishbase.net (www.fishbase.se fungerar inte ibland med denna metod. Däremot så är .se den mest pålitliga vad gäller uppetid.)

På söksidan, scrolla ner till Information by family

post-2331-14468921337029_thumb.jpg

Bläddra fram till önskad familj (i detta fall är det Callionymidae) Familjenamnet får man fram genom att gå till någon arts artsida och titta på ungefär 3:dje raden och titta på Classification.

post-2331-14468921337194_thumb.jpg

Pricka för "identification by picture"

post-2331-14468921337358_thumb.jpg

Så får ni bästa fall upp en sida som ni kan bläddra på

post-2331-14468921337506_thumb.jpg

I detta fall så är nog den art som ligger närmast Synchiropus circularis. Men det finns ett antal arter som inga bilder finns på. Bilden länkad från FishBase

tn_Sycir_m0.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
  • 1 månad senare...

Bara för Hans skull så postar jag dessa dåliga bilderna, skäms för dem :D Förhoppningsvis lyckas Norberg knäppa några bättre bilder på de små torpederna, riktigt skabbiga bilder med dålig skärpa mycket brus. Partiklarna är den tunga matningen för nykomlingarna. Har ett gäng ännu sämre bilder och en helkarsbild som alla syns på, med en som flashar fenan, som jag inte vet om jag får posta för Herr Norberg eller om han vill hålla karet hemligt ;)

post-4092-14468922890741_thumb.jpg

post-4092-14468922890682_thumb.jpg

Ändrat av Benighted
bla bla bla...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha Jani jag har tagit säkert 500 bilder idag för att blidka Hans och inga blir nått!! Skitsvårt att fota. Du har fria händer Jani.

Firrarna är honor som är brun/röd/svarta i färgen med ljusa magar. En av dem har dock en liten antydan till kraftigare färger med lite blått i ryggfenan och på fenkanterna. Men dom är lite tunna så jag håller på att mata upp dem och hoppas det går bra...

Lägger in några kassa bilder på dem, mer för känslan av fisken än för bildkvaliteen...

post-911-14468922891961_thumb.jpg

post-911-1446892289162_thumb.jpg

post-911-14468922891793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter inte så kul Lasse, mina ger inte det intrycket att de är rädda. Snarare att de är något av de aktivaste anthias jag haft.

Vad gav du dem för förutsättningar? Typ av akvarium och andra fiskar i karet? Matning?

edit: Såg att en av dem spände upp sig och höll undan en av mina blågula fröknar som var i dubbla viktklassen...

Ändrat av Norberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att få liv i den här tråden igen, här kommer ytterligare ett bidrag.

[ATTACH]52645[/ATTACH]

Är det en kulfisk, eller är det en......

De flesta känner nog till kulfisken Canthigaster valentini som då och då förekommer i handeln. Den har ett speciellt utseende och signalerar att den är giftig att äta. Den förekommer i större grupper 10 - 100 st eller mer stundtals. Det intressanta är att ca 5 % av fiskarna i dessa grupper utgörs av en annan art som använder mimicry för att undvika att bli uppätna. Dessa 5 % är en filfisk vid namn Paraluteres prionurus. Det är denna art som syns på bilden och till skilnad från C. valentini skall denna inte ge sig på koraller vilket C. valentini kan göra. filfisken blir ca 11 cm stor.

MVH Lasse

Tänkte bara komplettera med lite info ang. Paraluteres prionurus - Mimic Filefish - Tyvärr verkar det som även den ger sig på Mjukkoraller, min tog direkt en stor tugga av ena mjukisen.

mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hittade den här i en bok i Raja Ampat. Jag tror att det var Atlas of Marine Fishes, men är inte helt hundra. Har frågat runt och letat igenom nätet, kan inte ens hitta något på fishbase. Någon som hört talas om den?

Jag hart hittat lite snack på MOFIB om denna nu. Tydligen verkar Matt Wittenrich sugen på att få tag i dom för lite ORA projekt. Jag tror inte det är circularis. Fishbase kan möjligen ha missat den om de inte existerar i någon artbuplikationsartikel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...