Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...

Som trådstartare och diktator i denna tråden ber jag er att hålla tråden ren.

Inga djuphavsmonster eller andra djur än fiskar. Flams och trams undanbedes.

Silverfiskar är säkert jättekul, men inte i denna tråden tack.

Startar en tråd där alla kan presentera fiskar ni hittar på nätet som inte alla redan har sett.

(inga konstiga djuphavsmonster i denna tråden tack).

Bild och kort presentation.

Tanken med tråden är att man ska presentera en fisk, artnamn är det minsta man kan begära men gärna mer info.

Min förhoppning är att personer som läser denna tråd ska inspireras att skaffa andra arter än standardsortimentet. Ser man någon art i denna tråden och vill läsa vidare så kommer man inte långt utan namn...

Fiskarna behöver på inget sätt vara ovanliga för att postas i denna tråden. Bara vi skippar se de vanligaste arterna som alla redan har sett. Djuphavsmonster undanbedes också. posta på
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som trådstartare och diktator i denna tråden ber jag er att hålla tråden ren.

Inga djuphavsmonster eller andra djur än fiskar. Flams och trams undanbedes.

Silverfiskar är säkert jättekul, men inte i denna tråden tack.

slappna av och ta inte allt så seriöst! måste finnas plats för lite humor också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har varit en av de mest intressanta trådarna på länge där det hållts en trevlig nivå,förmodligen mkt pga det inte dykt upp massa roliga inlägg om skämtfiskar utan det faktiskt varit en tråd för inspiration. Så svårt är det itne att respektera trådskaparens önskemål om en fokuserad tråd och därför tycker jag detta sidorspår kan avslutas och vill ni diskutera folks dåliga omdöme, humor osv så finns det gott om urspårade trådar att fortsätta och även många som säkert vill diskutera andras åsikter. Personligen ser jag gärna en radering till det senaste inlägget som följer trådens syfte så att man slipper en halvsida skräp när man vill inspireras till något utanför butikernas ordinarie sortiment :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attachment.php?attachmentid=23908&d=1213532050

attachment.php?attachmentid=23907&d=1213532050

Pseudochromis aldabraensis (Neon dottyback) 8-10cm som vuxen.

En dottyback variant som faktiskt odlas i fångenskap och finns med i boken "Breeders Guide". Jag fick tag i två stycken och de har nästan tagit över favvo firre rollen =-)

Gav 350:-/st vilket inte var mycket enligt mig. Det är inte storleken som räknas utan hur snygg man är.... ha ha ha... så dessa firrar borde kostat 600:-/st =-)

Fiskarna syns sällan när man sitter i soffan och ibland undrar jag vart de tagit vägen. Men så fort man kliver fram till karet kommer dom fram och undrar nyfiket vad jag håller på med, blir det käk?! Roliga firrar som simmar på ett ryckigt och mystiskt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I reportaget från Interzoo lade jag upp några bilder från ovanliga fiskar som De Jong visade upp. Fiskarna är både ovanliga och vackra, och förtjänar att visas upp.

Den oranga kejsaren nedan heter Holocanthus clarionensis - Clarion Angelfish

Den kan bli upp till 20 cm och är endemisk till "Revillagigedo Islands, with stragglers at central Baja and the southern tip of Baja California (Cabo San Lucas) and Banderas Bay in the SE Gulf of California, and Clipperton Island."

I De Jongs prislista kostar denna fisk €2,500, och anges som "very scarce, only available upon request"

IMGA0109s.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa fisk från De Jong är Centropyge interrupta - Japanese Angelfish

Den kan bli 15 cm och finns i " Pacific Ocean: southern and central Japan (Ref. 4858) and the northwestern Hawaiian Islands (Midway and Kure)."<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="90%"><tbody><tr><td valign="top">

</td> <td colspan="2" valign="top">

</td></tr></tbody></table>De Jong tar "endast" €950 för denna fisk, likaså med anmärkningen "very scarce, only available upon request"

IMGA0146s.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker detta är en av de bästa trådarna som finns här på SG. Dock undrar jag om det är någon som har tagit bilderna själv och om jag i så fall får nyttja bilderna för att lägga upp dem i artregistret, helst gör ni det själva, om inte så skicka PM till mig med länk till inlägget så gör jag det själv.

Fortsätt att lägga upp dessa inspererande bilder med text!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker detta är en av de bästa trådarna som finns här på SG. Dock undrar jag om det är någon som har tagit bilderna själv och om jag i så fall får nyttja bilderna för att lägga upp dem i artregistret, helst gör ni det själva, om inte så skicka PM till mig med länk till inlägget så gör jag det själv.

Fortsätt att lägga upp dessa inspererande bilder med text!

Bilderna i mina presentationer hasr jag tagit själv förutom där jag svarat med citat eller lagt en länk istället för en bild - de får du gärna använda Sillen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag besökt Zoo Aquarium Berlin och sett några fiskar jag inte sett förut.

Gorgasia Preclara - Splendid Garden Eel

Akvarium Berlin hade tre stycken som gick i ett akvarium med tjock sandbotten vilket antagligen är ett krav för att över huvud taget ha en chans att lyckas. Fiskarna var inte alls så rädda som man kanske kan tro utan tittade nyfiken på oss turister som gick förbi utan att gömma sig, kanske ar de härdade.

Blir runt 30-40 cm och lever i kolonier i områden med sandbotten. Enligt Meerwasser-lexikon förekommer de supersällan i handeln och det är svåra att få att äta efter import.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12704

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/481_Gorgasia_preclara.htm

attachment.php?attachmentid=24660&stc=1&d=1216158711

post-839-14468915775928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till när jag ändå är igång, även denna från Berlin.

Bodianus Bimaculatus - Twospot hogfish

Den kanske inte ser så märkvärdig ut på bild, men när man såg de orangegula fiskarna simma bland de andra fiskarna i samma kar var de en verklig färgklick. Jag har inte sett den i butik och om man läser lite om den så verkar den vara en bra kandidat för hemmaakvariet. Jag tror jag ska sätta upp den på min önskelista.

"This is one of the best hogfish for the home aquarium. It is one of the smaller species, attaining a maximum length of 10 cm (3.9 inches).It does not feed on most desirable invertebrates, however, larger specimens may harass delicate shrimp or even larger shrimp species just after they have molted. Although it prefers deep water habitats, it will readily acclimate to the more intense illumination present in a shallow water reef aquarium."

http://www.advancedaquarist.com/issues/apr2002/Fish.htm

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=5499

Bbimaculatus-web.jpg

post-839-14468915776168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens bidrag med foto taget i Berlin.

Chaetodontoplus duboulayi - Scribbled Angelfish / Duboulay's Angelfish

Är inte revsäker utan gillar precis som många andra kejsare att tugga på köttiga LPSer, mjukkoraller och musslor. Blir upp till 28 cm stor och kräver ett stort akvarium.

http://www.wetwebmedia.com/marine/fishes/angels/chaetodonoplus/index.htm

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=10823

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=16&cat=1879&articleid=2016

http://www.reeflex.net/eng/19/342/Chaetodontoplus/duboulayi.htm

PWIN kan säkert berätta mer om hans erfarenhet av denna kejsare.

post-839-14468915800704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...