Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dagens bidrag.

Carpus Sp. - Pearlfish

Ingen fisk man kanske har i akvariet eller badar näck i närheten av, men ändå väldigt intressant. Lever i analen på sjögurkor, gömmer sig där dagtid och kommer nattetid ut för att äta. Den passar på att "smita in" när gurkan andas, (vilket den gör genom analen). När fisken lämpat gurkan för att äta hittar den tillbaka genom att följa den kemiska lukten tillbaka till gurkans anal.

Some sea cucumbers have a commensal fish known as the pearl fish (Carpus sp.) which lives inside their anus during the day and emerges at night to feed. When morning comes, it simply waits for the anus to open as the sea cucumber breathes, and swims back inside.

Pearlfish are highly modified eel-like fishes which lack scales and pelvic fins. Most live in the body cavities of sea cucumbers, giant clams and pearl oysters during the day, leaving at night to feed on small fishes and shrimp. Pearlfish enter the body cavities of sea cucumbers through their anus. When it tries to enter the body cavities of the sea cucumber it closes its anus, but as sea cucumbers breathe through their anus it must eventually open and in swims the pearlfish. Juvenile pearlfish are parasitic, feeding upon the gonads of sea cucumbers.

When Pearl fish leaves the cucumber to feed, they follow a chemical scent that leads them back to the cucumber's anus.

position.gif

RGS01617.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns en gammal tråd på RC om en kvinna som fått med en sån där när hon köpte en sjögurka, den verkade klara sig jättebra i hennes akvarium (och sjögurka :) ). Om ni får sökfunktionen att funka kan ni försöka söka på "gonad eating butt fish" vilket repeterades flitgt i tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens bidrag

Flashlight Fish / Eyelight fish -

Photoblepharon palpebratum,

Photoblepharon steinitzi

Anomalops katoptron

flashlightfish_zoom.gif

Alla tre sorterna blir runt 10 centimeter och är snarlika till utseendet.

Flashlight-fiskar har ett en område med lysande bakterier under ögat. De kan endast släcka denna ficklampa genom att täcka över fältet. Små bytesdjur lockas av detta grönaktiga sken och ljuset hjälper även fisken att se sitt byte.

Trivs bäst i ett akvarium med låg belysning och mycket gömställen. Är sällan aggressiva mot varandra och andra medinvånare i akvariet. Kan vara lite svåra att gå igång att äta till en början efter vad jag läst mig till kan man prova mata när ljuset är släckt med levandefoder.

Det finns även påståenden att sjömän navigerar genom svåra farleder nattetid genom att följa ljuset från dessa fiskar...

Är det någon som sett denna fisk i butik eller på någon offentlig utställning?

Hur mycket lyser de egentligen?

Bioluminiscens: bakterieljus

Vissa fiskarter har samlingar av bakterier som sköter ljusproduktionen. Bakteriesamlingen ligger i ett litet rum eller en ficka, som alltid är öppen mot havet. Bakterierna hör till en av tre arter från släktet Photobakterium. De är så kallade obligata symbionter, och infekterar fisken medan den är larv.

Bakterierna lyser kontinuerligt, och värddjuret kan bara stänga av ljuset med en ‘dörr’ eller genom att vika in hopen i en mörk ficka.

Photoblepharon (flash light fish) har 1000 miljoner bakterier per cm<sup>3 </sup>i ett fotoorgan under ögat som den använder som strålkastare. Den har en hudflik som den stänger som en slutare över fotoorganet. Den sitter i sin mörka grotta och skickar ut blixtar ibland under dagen, men jagar med kontinuerligt ljus på natten.

ref-biolumiscens

ref. - discovery education

ref. - liveaquaria.com - flashlight fish

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

dagens bidrag:

Acanthurus guttatus - Jewel Tang - Mustard tang

Denna annorlunda kirurg har i alla fall jag aldrig sett i butik eller ens på bild i någons akvarium.

Den blir runt 25 cm stor. Enligt fishbase så lever den på mellan en och sex meters djup, spridningsområdet är relativt stort.

Varför den inte förekommer i akvariehandeln vet jag inte, några teorier?

A distinctive species that is seldom collected, Acanthurus guttatus has a fairly large range in nature, but it lives primarily in the surge zone, making its capture extremely difficult. It is thought that the spots on the rear half of its body help it blend with the turbulent, bubble filled waters in which it lives. It does very well in captivity, notably sturdier than other tangs, and resembles no other available species.

källa

wetwebmedia ligger den under kirurgerna "unknown" då det inte finns så mycket erfarenhet av denna kirurg i akvarier.

Acgut_u0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

P. Hexatenia - Six line wrasse - har vi ju säkert alla sett antingen i butiker eller på bild i andras akvarier här på guiden.

Men varför ser man aldrig de andra Pseudocheilinus wrassarna?

tex.

P. tetrataenia - Four line wrasse (hexatenia i bakgrunden)

hm_lippihorde.jpg

eller

P. octotaenia - Eight line wrasse

yasujinisemotinouo.jpg

För den intresserade finns mer info om dessa firrar här:

…Four, Six, Eight, Who Do We Appreciate?

Wrasses! Wrasses! The Genus Pseudocheilinus

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag vill presentera en liten fisk som jag aldrig sett förut i någon butik (och jag tror inte heller att den finns i någon butik) men som jag tror skulle passa utmärkt som akvariefisk. Universeum fick några stycken och beteendet verkar vara fredligt och liknar mycket den vanliga Chromisen, dvs de verkar vara en zooplanktonätare. Bilderna är dåliga - tagna med en mobil men visar lite grand på vilken juvel det är. Arten heter troligtvis Neoglyphidodon bonang.

post-2331-14468915214226_thumb.jpg

post-2331-14468915214387_thumb.jpg

Länk http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=10229&genusname=Neoglyphidodon&speciesname=bonang

MVH Lasse

PS Jag har sett Mustard Tang i svensk butik, den är vacker men inte på något sätt billig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jaken - jag hoppas du inte misstycker att jag presenterar ett par ovanliga fiskar som jag faktsikt kommit över. Jag har ju den förmånen att ibland kollidera med intressanta fiskar.

Först en goby som påminner om den art som inledde den här tråden Lotilia graciliosa. Den jag vill presentera är den sk two spot goby Signigobius biocellatus Det är en art som blir 10 cm och förekommer på sand i laguner och vikar. Det är inte helt omöjligt att det är en sk räkgoby. Mitt exemplar är ca 4 cm.

post-2331-14468915300416_thumb.jpg

Den andra är den minsta av de sk pygme kejsarna, nämligen Centropyge fisheri från Hawaii. Den blir ca 6 cm.

För mer information http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=7813&genusname=Centropyge&speciesname=fisheri

post-2331-14468915300726_thumb.jpg

Bägge fiskarna har nyss kommit hem till mig (i morse) så de kanske inte visar fram all sin prakt än men det är arter som jag tycker borde finnas mer i handeln.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Signigobius biocellatus har jag haft nöjet att studera både hos mig och ute i naturen. Jag har dock aldrig sett dem tillsammans med räkor. I naturen har jag sett dem huvudsakligen på sandytor där de filtrerat sanden... som ett mellanting mellan Valencienna och Rainfords goby ungefär.

De ses oftast parvis.

C fisheri är en trevlig liten fisk. Mer tillbakadragen än de flesta dvärgkejsarna... fast det kan ju bero på att min gick tillsammans rätt livliga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken - jag hoppas du inte misstycker att jag presenterar ett par ovanliga fiskar som jag faktsikt kommit över. Jag har ju den förmånen att ibland kollidera med intressanta fiskar.

Fiskarna behöver på inget sätt vara ovanliga för att postas i denna tråden. Bara vi skippar se de vanligaste arterna som alla redan har sett. Djuphavsmonster undanbedes också.

posta på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...