Gå till innehåll

Presentera en fisk som inte alla redan har sett.


Jaken

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 428
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Dagens bidrag.

Pseudojuloides severnsi - pencil wrasse

hittade denna lilla wrasse i en tråd på RC.

Tydligen är exemplaret på bilden en hane, honorna är tämligen färglösa.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1364003

enligt wetwebmedia är de känsliga, men läsar man erfarenheterna i tråden på RC så framstår den inte så svår.

http://www.wetwebmedia.com/pseudojuloides_wrasses.htm

En riktig liten läckerbit.

rainbow2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla längst ner på första sidan i denna tråd Jaken ;)

Du ska alltid vara värst.

Fyller på med en firre jag såg på en affär i närheten

En klart ny favorit i min smak!!

Acanthurus guttatus - Mustard Tang

Någon bild på den Christian? :)

Kolla sida 9 i den här tråden längst ner för bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rainbow2.jpg

Någon som vet det specifika namnet på arten bakom... och var den eventuellt kommer ifrån,

verkar helt klart värd skaffa... den har väl samma krav som dess likgiltiga arter... (Macropharyngodon Bipartitus,ornatus,choati,meleagris etc etc)?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon bild på den Christian? :)

Det är ju en bild inne i det inlägget jag skrev

Kolla sida 9 i den här tråden längst ner för bild...

Sorry såg ej att du redan postat denna firre enligt inlägg nr 196

Har sett den nu i butik i Lerum. Grymt ex å stor firre

jag såg den hos ciclidhuset i lerum, men tyckte inte den var

en tiopoängare, men smaken är olika som tur är!

Japp å tur är väll det, synd bara att folk gillade även achilles då det kom in 2st så var dessa bokade....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet det specifika namnet på arten bakom... och var den eventuellt kommer ifrån,

verkar helt klart värd skaffa... den har väl samma krav som dess likgiltiga arter... (Macropharyngodon Bipartitus,ornatus,choati,meleagris etc etc)?

Mvh,

Sunny

Jag tror att det är en Macropharyngodon geoffroyi, kan vara en mycket stor hane! Det är svårt med gyltor då det finns så många olika färgvarianter inom arterna!

Fick själv tag i en sånn i förra veckan, men den klarade tyvärr inte stressen att flyttas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick du, det var inte illa.. var ditt exemplar lika ståtligt ?

får man fråga va du fick ge för den.. ca tusen lappen ?

Tråkigt att det inte gick vägen dock... du värkar vara en riktig finsmakare när det gäller wrassarna.. önskade mig din ena men.. kanske beställer en egen senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Macropharyngodon arterna är inga dyra fiskar (jämfört med Cirrhilabrus), bara svåra att få tag i då de kan vara mycket/extremt känsliga för transport. De kan tvärdö fastän de äter och verkar helt ok.

Så den som har ett akvarium med ilskna fiskar eller inte har finkornig sand ska inte köpa dessa fiskar. De behöver ett hyffsat lugnt kar med sand att sova i.

Jag har en annan art som funkar bra för mig M. negrosensis. Den finns till salu med jämna mellanrum men är inte alltför vanlig så den klassar nog in i denna tråd tror jag!

post-911-14468915364302_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite off-topic kanske??

Men är det någon som har sett bilder eller en beskrivning på könsskillnaderna för Macropharyngodon bipartius? Jag har 3 av dessa, men den som skulle vara en hane är nog en Macropharyngodon ornatus istället.

Oavsett art så lekte de iaf i måndags kväll... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
vore väl en bra idee att sätta in några av dessa firrar i artregistret ?

Det är helt klart possitivt om man skriver underlag och lägger in dem i artregistret. Alla har möjligheten så sätt igång och skriv!!! Tänk bara på vart ni tar bilder ifrån!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt klart possitivt om man skriver underlag och lägger in dem i artregistret. Alla har möjligheten så sätt igång och skriv!!! Tänk bara på vart ni tar bilder ifrån!

Har en hel del fotat från Caribien är sånt intressant också att få med i registret ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Michael, varifrån fotot är taget är inte det mest intressanta, utan att få in det i registret med lite information kan vara det som de flesta är ute efter. Sen att man kan få med bilder från deras absolut naturligaste miljö är ju inte fy skam. :)

Har själv bidragit med bilder från Thailand till någon artikel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...