Gå till innehåll

Banggaikardinalen på IUCN's röda lista


Clownen

Rekommenderade inlägg

Bangaien är uppmärlsamad och är inkomstbringande därför tror jag att just denna art klarar sig och detta mycket tack vare akvaristers intresse Tack Clownen m.fl.

Jag som jobbar i flera bevarandeproject är dock pessimistisk när det gäller många arter i skandinavien spec. när det gäller gruppen Insecticida. T.ex. kortsvansad blåvinge, Apollofjäril, Memocyne Dårgräsfjäril, Ekbock, Noshornsbagge ja jag kunde fortsätta länge....

Ett glädjande besked vill jag dock sluta med! Grönlingen (fisk) har nu genom renare vatten kostateras ha kraftigt ökande populationer i Skåne och anses ej längre så hotad som tidigare. Även uttrarna är tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten kommentar angående odling av CITES listade djur. Är arten uppsatt på CITES 1 så krävs CITES papper vid all handel med arten - även sådana som odlas här och av hobbyister. Den som säljer, ger bort, annonserar eller eftersöker sådana djur blir i princip lagbrytare om man inte har dessa papper. För handel inom EU med djur som listas på CITES 2 krävs tillstånd enligt artskyddsförordningen - för att föra in dem i EU krävs CITES papper och tidsbegränsade tillstånd. Jag är dock osäker om kategori 2 kräver papper för de enskilda djuren. Blir ett djur uppsatt i katerogi 2 så kan du ha kvar djuret hemma - det är ok. Men du får åtminstone inte handla med det utan tillstånd och för det krävs papper på föräldrardjuren! Hur skaffar du papper på ett djur som kommit in före listningen - när det inte krävdes papper?

Listningen är ett tveeggat svärd, verkligen. En listning av bangaikardinalen kan leda till att all hobbyodling på arten mer eller mindre kommer att stoppas - så är baksidan av medaljen vad jag fattat den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse du är om jag förstått det rätt väl kunnig angående dessa regler. Min fundering är då att jag som akvarist är skyldig att kunna hela listan för att inte göra någon lagbrott. Djuren är ju inte alltid lätta att identifiera och om man då i samband med köp av LS får en lite korall som kul grej. Jag har den här i mitt hemma akvarium och uppskattar dess närvaro i karet. Gör jag då ett lagbrott om det visar sig vara ett Cites djur (1 eller 2)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

CITES är som jag har fattat det en reglering av handeln med vilda djur. Det vill säga - det är vid själva handelsögonblicket som eventuella lagbrott kan inträffa. Ta exemplet med alla stora pappegojor, det finns många runt i Sverige som infördes innan lagstiftningen - det är inget lagbrott att inneha dessa men om man vill göra av sig med dem det då CITES kommer in. Vad gäller de olika nivåerna CITES 1 (Eu:s A-lista i stort sett men EU:s lista innefattar flera arter) är det totalstopp om ett djur finns där och det saknas papper. Du får inte ens efterfråga ett sådant djur. Vid ett tillfälle dömdes en person i Stockholm för att ha annonserat efter en A-listad pappegoja. Hamnar något av våra djur på den nivån så är det stopp även för odlat, åtminstone för gemene man. Denna nivå är jag säker på. Vad gäller andra nivån CITES II (EU:s B-lista) är jag mer osäker. Djur på denna lista behöver ha CITES papper när de importeras till EU. Det krävs papper både från avsändaren och tillstånd från den som importerar. När djuren väl är i EU blir det lite luddigare. I princip anses, vad jag fattat, att importkontrollen är gjord och det kan handlas med djuren - detta gäller ju givetvis äve de som är odlade inom EU. På ovanstående är jag inte helt säker - men det är så jag fattat det. Men det är lite mer komplicerat för att i Sverige krävs ett tillstånd i linje med artskyddsförordningen för att tillstånd att handla med dessa djur. Det är inte svårt att få ett sådant tillstånd men det kräver att du har ordning på papprena eftersom du skall rapportera in handeln (försäljningen) en gång per år. Vad jag fattar ligger detta på säljaren. Jag tror heller inte att lagen skiljer på bolag och privatpersoner här utan det är i själva handelssituationen som du måste ha detta tillstånd. Sen kanske man inte betecknar en försäljning av några stycken fraggar av en b-listad korall som handel i praktiken men lagmässigt har åtminstone jag fattat att även detta är reglerat.

Jonas - du kan nog lugnt titta på dina stenkoraller och musslor (om du har några musslor) men eftersom många hårdkoraller och musslor är CITES II (EU:s b-lista) så får du se upp om du börjar handla med dem (i större skala?) - du behöver i alla fall ett tillstånd enligt artskyddsförordningen för att göra detta. Jag utgår från att affärerna du handlar har dessa tillstånd- därför ligger det inte på dig när du köper. Jag tror inte heller att du behöver kontrollera att affären har de tillstånd som behövs. Men om du träder in som säljare så vänds hela steken - oavsett om det är vildfångat eller odlat!

Jag hoppas att någon som kan detta bättre än jag hoppar in och rättar till de värsta missarna - men detta är så som jag fattat själva lagstiftningen och dess följder.

Kan även medela att det med stor säkerhet är så att det från 1 sept är straffbart att ha fisk (även för privatpersoner) i kar mindre än 40 liter. I lagtexten sägs det att akvarier bör vara större än 40 liter även för privatpersoner. Samma har gällt för affärer några år nu - där har de flesta Miljö/hälsa inspektörer bedömt det som skall, enda undantaget kampfisk. Eftersom lagtexten är ny så är den inte prövad rättsligt än, men om man hårddrar det så får du inte ens ha en evoita goby (ca 10-15 mm) i ett nano under 40 liter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas

Kan även medela att det med stor säkerhet är så att det från 1 sept är straffbart att ha fisk (även för privatpersoner) i kar mindre än 40 liter. I lagtexten sägs det att akvarier bör vara större än 40 liter även för privatpersoner. Samma har gällt för affärer några år nu - där har de flesta Miljö/hälsa inspektörer bedömt det som skall, enda undantaget kampfisk. Eftersom lagtexten är ny så är den inte prövad rättsligt än, men om man hårddrar det så får du inte ens ha en evoita goby (ca 10-15 mm) i ett nano under 40 liter.

MVH Lasse

Ett annat sidospår. Jag har för mig att i samma regelverk står det att man måste ha bottenmaterial i akvariet. De som kör utan grus ligger illa till då;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast. Så här står det i lagen:

"Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha

tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt

god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning."

Finns knappast glas på bottnen i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bangaii-kardinalfisken ble ikke listet på CITES fordi det vitenskapelige arbeidet som lå til grunn for listingsforslaget hadde for mange feil. Fiskeriforskere som analyserte forslaget på vegne av FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) konkluderte med (uthevingene er mine):

"The Panel concluded that Banggai cardinalfish did not meet the biological criteria for Appendix II listing.

The information provided in the proposal to support inclusion did not demonstrate a decline to criterion levels for population size. Although one subpopulation has been extirpated there was no evidence of decline in area of occurrence or number of subpopulations to criterion levels. Recent harvest levels are compatible with productivity although there are risk factors.

International trade is the major factor driving exploitation of this species. There would appear to be few complications associated with implementing an Appendix II listing, other than certification required for specimens coming from captive breeding. Short-term socioeconomic impacts of listing could however be significant for local communities.

The Panel is concerned that Appendix II listing will hinder national management efforts for this species. The Panel emphasized that existing efforts to strengthen management should be pursued urgently to ensure that rates of exploitation do not exceed sustainable levels. The Panel noted that the Government of Indonesia and concerned NGOs are making efforts to pursue management and captive breeding in cooperation with local communities.

The Panel concluded that Banggai cardinalfish should not be listed on CITES Appendix II."

Se hele uttalelsen fra panelet på http://www.cites.org/eng/cop/14/inf/E14i-38.pdf. Vurderingen av Banggai-kardinalfisken finnes på sidene 93-101.

Da USA (som foreslo listingen) ble møtt med den massive kritikken pga det vitenskapelige arbeidets dårlige kvalitet valgte de å trekke listingsforslaget.

Det er underlig at IUCN har valgt å legge de samme vitenskapelige dataene til grunn for sin oppføring på Red List, men på den annen side - som andre har skrevet i denne tråden - så har en oppføring på Red List ingen direkte konsekvens for handelen.

mvh

Svein A. Fosså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var da en overstrømmende velkomst, takk. :nöjd:

Jeg har faktisk fulgt med på Saltvattenguiden (som på mange forum over hele verden) en stund, uten å være registrert. Regn derfor ikke med veldig høy aktivitet fra min side selv om jeg nå registrerte meg (for å legge inn info om Bangaii'en).

Til 'Clownen': Jeg vet at Bangaii'en har blitt omdrettet i Norge, men jeg tror ikke det skjer veldig ofte eller i stor målestokk.

mvh

Svein

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...