Gå till innehåll

Lifegard Aquastep 25w - hört något om denna?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

Var förbi Linköping och korallfisken där. Blev lite småintresserad av deras 25W UVc som dem körde som heter Lifegard AQUASTEP. Deras 25Ware ska tydligen slå Deltecs på fingrarna rejält.

Kopplade till en Aquabee 2000 / 3000.

Vad tror ni?

Har ni hört något om denna?

Lifegard är ju generellt sett väldigt bra prylar :)

Mer info som jag hittade:

http://www.pentairaquatics.com/2005/2005_detail/Aquastep.htm-lifegard_aquastep.html

Mvh Fredrrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquastep är väl modellen fräsigare än QL-8/20/40 och dom där "vanliga", som arbetar mer likt Deltecs modeller. Om dom smäller Deltec på fingrarna vet jag inte, men kanske?

Finns det några oberoende tester som bevisar detta eller är det bara ren "marketing bullshit"?

Sen vet jag inte om Pentair Aquatics är världens bästa tillverkare av UV...

(Kan berätta lite historia om en QL-40 jag varit bekant med en längre tid)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det är marketing bullshit eftersom det var dem i Linköping som jag blev rekommenderade att köpa denna utav :) Och dem är ju distributörer av märket så.. man ska nog ta det med en nypa salt. Därav som jag känner jag vill ha mer erfarenheter och åsikter i ämnet :D

Berätta gärna lite om Pentair Aquatics :)

Tydligen så vad jag hörde av dem i Linköping så bränner röret sönder plasten i UVt.. och man måste rotera och greja på med dem. Sedan är ju de stående modulerna såpass mkt bökigare :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, egentligen är det inte mycket att säga annat än att vi köpte oss ett dyrt NYTT QL-40 och fick med ett extra (nytt) UV-rör och en extra (beg) drossel.

Det låg oanvänt några månader tills dess att vi fick akut prick på våra Hepatus, så efter snabb inkoppling visade det sig att röret fungerade i... en dag.

Bytte rör och fungerade i... en dag.

Var den avstängd så fungerade den finfint efter den hade blivit kall. Bytte glimtändare ett antal gånger och dom höll bättre när dom var nya, säkert 2-3 dagar, sedan samma fel igen. Bytte drivdonen mellan varandra, likaså rören, samma problem. Alltså var det samma fel på båda prylarna - klen kvalité!

Slutade med att jag tog upp den begagnade drosseln och bytte själva reaktorn och tändaren, sedan dess har det första röret lirat 24/7 i flera månader nu. Det andra röret ligger kvar i sin kartong som reserv.

Döm själv, men jag tycker det luktar skräp-kvalité.

Gällande plaströret som "äts upp". Tyvärr är det alltid något i en UV-C som får stå emot värsta smällen från UV-strålningen och i det här fallet är det just det där röret som är en förbrukningsartikel. Den byts typ 1 gång/år i samband med storrengöring och byte av UV-rör och är ingen förmögenhet. Inget krångligt med det.

Kan nämna att Deltec inte har något sånt plaströr utan där är det själva "kroppen" på reaktorn som tar upp strålningen... Behöver jag säga mer? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. intressant.. :)

Måste fundera lite mer på val av UVc. Det är lite drygt att börja planera sådant här nu få se.

Mitt 20w deltec som jag köpte (i tron att det var ett 39w må sägas) visade sig nu inte ens fungera. Jag får inet lampan att lysa och får elstötar av "boxen" =/

Drygt..

Skräpkvalite ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det det du köpte av mig som strular Fredrik? Har du kollat så röret sitter i ordentligt?

Jag tyckte jag packade in det hela ordentligt, och det fungerade innan jag skickade iväg det, garanterat. Lite trist om det skulle visa sig vara ur funktion nu också... :smiley22:

(Jag kan nämna att Fredrik köpte det i tron att det var ett 39W som han själv skriver, men det var mitt fel, jag hade fått fel info om det när jag själv köpt det, och hade inte tänkt på att kolla upp så det stämde, så Fredrik och jag gjorde upp så han fick en del pengar tillbaka.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar denna UVC då den är smecker och man kan hänga den på sidan av karet.

Det minus jag ser är att varför måste den ha så högt flöde igenom? (rek 2788L/h)

Fiend. Såg du ej det UVC filtret som Göran på ciklidleken har tillsalu 2x25watt (QL50) då du var där

UVC Pentair Lifeguard 2 st ihopkoplade QL 25 (”QL 50”)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högt flöde? Jag tror folk missuppfattar detta med flöden genom ett UV-C...

Ett UV-C tappar effekt om det går för mycket flöde genom det, medan det tvärtom blir effektivare (längre exponeringstid mot bakterierna) med ett lägre flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Högt flöde? Jag tror folk missuppfattar detta med flöden genom ett UV-C...

Ett UV-C tappar effekt om det går för mycket flöde genom det, medan det tvärtom blir effektivare (längre exponeringstid mot bakterierna) med ett lägre flöde.

Tror inte folk vanligtvis missuppfattar detta. Vad Wrang syftar på är tillverkarens egna rekommendation på flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med ramq, många av dessa flödes rekommendationer är maxflöden, eller flöden avsedda för algbekämpning i dammar.

Jag betvivlar starkt att det kan vara verksamt mot parasiter med så hög genomströmning.

Tittar men på Rainbow /pentairs hemsida så verkar ju pooler och dammar vara huvudinriktningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag missuppfattade naturligtvis Wrangs inlägg om att han menade Deltecs 20W, "eftersom man kan hänga den på sidan av karet". Där skriver Deltec själva 1000l/h som rekommendation.

Jag kan fortfarande inte se att det skulle finnas något minimum-värde för ett flöde genom ett UV-filter, till annat än möjligtvis kylning och då skulle vi prata några ynka liter/timme. Däremot kan jag absolut se att man vill sätta ett max-värde på genomströmningen, just av det skäl jag nämnde tidigare.

Sedan verkar det inte framgå om det är rekommenderat max, min eller något annat värde när det omnämns 2877l/h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket märke UVt har är av mindre betydelse (folkstorm?).

Styrkan / Genomströmningshastigheten som ramq säger är A och O.

Det är endast det som gäller (för parasitdödande).

De som har T5 rör har oftast längre livslängd på rören.

Har provat flera kända märken (inkl, ett av marknadens dyraste = bästa?):censur:,

men i dag använder jag vid nyinköp ett noname damm UVc på 55W (för små pengar).

Det var ett av de bästa köpen jag gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag prioriterar med ett UVC är:

1. Effektivitet. Hur pass effektivt det är.

2. Lättplacerat. Kan inte ha något stående jättemonster utan måste ha relativt lätt placerade.

3. Pris.

Så gärna ett billigt, effektivt som är lätt att placera ;)

Som jag förstått så är UVt jag tagit upp i tråden något som matchar 1 och 2, men inte 3?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett aquastep och det funkar bra för mej.

Jag har även ett vanligt 25watt uv från samma fabrikat.

Hur gör man med aquastep uvet när man har kört med ett ett tag man kan ju inte dela på det som man kan med det gammla runda,byta innandömet som har blivit utsatt för strålning.

Eller är plasten på aquastepen uv beständigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Det bör ju iaf vara såpass effektivt vs pris att det blir en bättre lösning än motsvariga :)

Det bästa "bang for the buck" som man säger. Måste ju ha råd köpa det för det första ;)

Vad tänkte du på för modell etc?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

petrol: Jag hade tänkt ta vattnet från stora akvariet och inte från sumpen. Har bara möjlighet att placera UVt ovanför akvariet om det skall se snyggt ut. Alternativet är att placera det en bit vid sidan av på väggen hängandes kanske. Det tål att funderas på. Men bör i vilket fall som helst gå att sättas fast på något smidigt sätt :)

Märker nu att mina Hepatus har lite småprickar. Inte så farligt många, men vill gärna få tag på något UVc snart till en bra peng, som är nog effektivt till mitt 1400L akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågade du något om plasten om den är uv beständig?.

Jag har själv ett aquastep men har aldrig tänkt på plasten.

tyckte bara att det var krångligare att göra rent det mot den gammla runda modellen som man kan öppna.

Lite jobbigt om man hänger stepen på kanten av karet och plasten spricker om ett par år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mening är att UVCt endast är intressant vid nyinkommna fiskar eller om du skall röja rejält i karet. Om du går efter det så kan du ha uvct löst och koppla in det med några slangar till huvudkaret(finns hur många meningar som hällst om hurvida det skall vara i huvudkaret,sumpen, från botten...) när det behövs. Någon vecka innan du skaffar fisk och några veckor efter.

Personligen tycker jag aldrig att uvc har hjälp mig så jag skippar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur mycket energi man ska lägga ner på att köra UV-C egentligen. Det är mycket som löser "prick-problemet" ändå, såsom god kondition, vitlök i maten, minskad stress osv osv...

Däremot ser jag en praktisk vinkel på bekymret med skumning och proteiner, då man kan mata utavrinningen genom UV:t innan det når skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste däremot säga att jag har god hjälp av UVC. Jag har ett system med en massa akvarier hopkopplade och UVC efter returpumpen till karen. Två gånger har jag fått utbrott av prick på mina skunkclowner och det har inte spritt sig. Jag har också rensat ny fisk genom att sätta i en 11w UVC till ett oinrett hundra liters kar med 500 liter/timme cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...