Gå till innehåll

Tangitlim


Thessan

Rekommenderade inlägg

Jag har nu äntligen lyckats få till det med rören... jag har varit på ett uruselt humör när det inte blir som jag vill, men men efter ett samtal till Ted som jag f.ö borde ha ringt direkt fick jag reda på att det är Tangitlim jag ska använda och inga kopplingar som jag trodde för de finns minsann inte att frambringa.

Iaf nu står det att man inte ska provtryckaförrän efter 24 timmar, innebär det att jag måste vänta ytterligare 24 timmar tills jag kan använda ytavrinningen (jag har limmat röret i änden på 52 mm röret under akvariet vidare till sumpen så ni förstår vad jag menar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert nyttja rören innan men jag skulle inte stressa för det tar tid om nått blir fel. Jag gissar att du känner att det luktar rätt starkt efter att ha limmat också och dessa gaser måste ta vägen någonstans och jag gissar att du inte vill ha det i vattnet.

Ta det lungt, ta ett TOY!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du inte kommer ha rören under tryck då du inte kör ett slutet system så kan du köra igång innan, men varför stressa? Ett ev. läckage är inget man vill ha, oavsett hur litet det är. Sätt in en fläkt som blåser runt luften i området där du har limmat, så kommer det gå lite fortare. Jag anser att du kan redan senare ikväll låta vatten gå igenom dina rör om du nu måste.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att testa det hela i badkaret eller liknande innan om det går. Trevligare att upptäcka och fixa ev läckor då.

Liiiite svårt att testa i badkaret eftersom det är en böj på röret, lite svårt att knöla ut så att säga ;)

Jag låter det vara tills imorgon bitti istället, får fixa med stenarna ikäll/natt så har jag något att göra medan jag väntar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
Hur hårt blir tangitlimmet när det härdat klart. Nu har mina skarvar härdat i mer än 12 timmar men är fortfarande lite sega. Kommer det bli helt stela när det härdat klart?

Min uppfattning är att det ska ha härdat någorlunda på 5 minuter, mina blev i alla fall stenhårda på en halvtimma.

Lägger du lim runt om hela och sen pressar rören rakt in? Det står att man inte ska vrida in rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan passa på att tipsa att det går att få loss rördelar om man kokar dom i vatten, rycker,vrider lite och kokar mer tills det lossnar.

Blir någonting tex en skruvkoppling sned så är det bara att koka den mer så brukar dom räta upp sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har penslat på både rör och inne i böjarna (axiellt enligt instruktionen). Nu är de som hård stelnad kåda ungefär (eller som ett gammalt tuggat torkat tuggummi), så att man om man trycker med nageln så blir det ett litet märke. Inte stenhårt alltså.

Jag har tryckt in rören i böjarna utan att vrida.

Tuben är nyinköpt för två månader sedan, står stämplat 290610 2 längst ned på den. Undrar om det kan vara tillverkningsdatum eller bäst före datum?

Detta var första gången jag öppnade tuben så den är precis ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade på min burk och de enda siffror jag har är dessa

24 02 10 4711,är dessa tillverkningsdatum eller sista förbrukningsdag eller nått helt annat.

Limmet som härdat på burklocket är inte stenhårt utan som extremt extremt hårt gummi.

Hur funkar limmet när det limmas med pvc,ska det bli stenhårt och smälta ihop med pvc:n eller?

Får nog limma en koppling och låta den härda 48timmar och sen försöka vrida loss den,det ska väl vara omöjligt eller?

Ska limmet vara vitt eller kådafärgat?

Det ska väl vara fan om 2st 250ml burkar köpta med 3mån mellanrum skulle vara gamla,och att man inte ska veta hur limmet ska se ut ,lol.

Hittade det här och tydligen är siffrorna tillverkningsdatum och efter det så håller sig limmet 2år,men inte är mitt vitt som på bilden

http://www.henkel.com/com/content_data/96385_Tangit_Pipe_Adhesives_Installation_Instructions.pdf

Ändrat av TgL9705
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varenda gång jag limmat rör så gäller de att få kopplingarna bra med engång för jag har aldrig lyckats vrida dom efter sådär 30 sec.

Precis, det var så jag upplevde det oxå, första vart ju ett failure då jag tänkte 'äääsch det går ju att justera sen' men icke sa nicke:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir någonting tex en skruvkoppling sned så är det bara att koka den mer så brukar dom räta upp sig.
Jag har en unionskoppling som inte håller med dig, och ett par genomföringar som gängorna går tungt på. Riktigt rätt har det inte blivit efter kokning, om jag säger så.

Som regel brukar man rekommendera att inte "återanvända" delar där det kan ställa till problem om det läcker, och med tanke på priset på plastdelar vs kostnaden för eventuella skador kan jag bara hålla med. Däremot måste jag erkänna att jag aldrig haft några läckande fogar som gått att skylla på "återanvända delar" så det kan vara onödig rädsla.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...