Gå till innehåll

Metcrue 600 liters SPS/LPS


metcrue

Rekommenderade inlägg

Nope.

I Kungsbacka.

Bilderna har jag tagit och får användas

Sorry Tedb

Här kommer lite mer bilder jag tagit idag. Karet måste ses även live är en hälig känsla å gå runt å se det hela från olika sidor.

post-736-14468915578275_thumb.jpg

post-736-14468915578497_thumb.jpg

Samma mussla med olika vyer

post-736-14468915579142_thumb.jpg

TV: Fotat uppifrån och rätt ner. Var den bästa fotot jag fick tyvärr på denna

TH: sett från sidan

Var en grymm mussla vilket som

post-736-1446891557879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 315
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Riktigt fina bilder du fått till Wrangen.

Får nog bli en sväng till Ted och inhandla några musslor till, har blivit helt såld på dessa vackra djur. Hoppas man kan få lite tillväxt på dem nu så de får upp lite storlek.

Det skall bli intressant och se om gorgonian kan klara sig på maten som zeofiltret skapar, annars får det bli att stöd mata. Någon som har bra tips på bra mat?

Har lie för höga calcium-värden som det är nu, så jag väntar med att koppla in kalkreaktorn och kör manuellt med Grotech granulat så länge. Det funkar utmärkt, men vill ha igång reaktorn för att få mer kontinuerlig tillsatts.

Vill även testa nano-waveboxen när den kommer ut, funderar på om det går att ha den på ytavrinningen i mitten?

Anemonen jag köpt delade upp sig i tre delar, bra eller dåligt tecken?

Japp, jag använder de flesta preparaten från KZ. Allt doseras efter hur karet ser ut. Ganska simpelt tar ca 2min per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe var en sväng hos ted idag en söndag å köpte lite jag med men ingen mussla utan den blå staghornen som stog som 3horn rätt ut. frågade ted om mitt skriveri å phuu han é bra ted å bara lite skoj från hans sida.

Grymt fina musslor så köp på dig mer då det finns inne.

Du får väll fråga jonas r hur han gjort med sin tillväxt på hans musslor ;)

Att anemonen delade sig är ingen fara lever alla tre om en månad så grattis bara att vara glad att de blev så. Kommer bli en fin sten med så många anemoner. Låt dessa rariteter vara där se sitter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väll fråga jonas r hur han gjort med sin tillväxt på hans musslor
;)

Ja vet inte om jag gjort nåt speciellt..dvs jag har inte mata den..bara ljus o bra med ca o Kh...i o för sej tillsätter jag Jod...de lär ju musslor vilja ha..så kanske är de de som fått den att växa. Sen jag köpte den hos ted i november tror ja de va, så har den nog dubblats, om man räknar arean på manteln. Köpte också en av de där nya musslrona i helgen...ska posta i min tråd lite bilder.

Den oranga musslan i den här tråden e fantastisk!

O Daniel: skitsnyggt kar...gillar upplägget mkt skarpt...ett av mina favoritkar här på guiden!:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, den är riktigt vacker, skiftar från guld/orange till metallicblå beroende från vilket håll man betraktar den.

Jag måste få bukt med ca och kh i mitt kar, som det är nu så är värdena helt upp åt väggarna. Alldeles för högt ca trots att jag inte tillsätter speciellt mycket, så jag väntar med att koppla in reaktorn tills det har stabiliserat sig. Som det är nu så har jag överdoserat kalium, så karet drar åt det gröna hållet, inte roligt men ganska lätt att få bukt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tack, färgerna på korallerna är bättre i verkligheten än på bilderna. Jag har fått lite bättre kontroll över tillsattserna nu och kan justera efter hur karet ser ut.

Nja, det är inte alger utan ditrius, har inget djur som bökar i sanden där av detta. Har för mycket tillväxt av macroalger i karet och även om de är vackra så blir det snabbt för stora. skall lösas med kirurger som jag hoppas kan hålla nere beståndet.

Har haft problem med KH, då jag har väldigt lågt i mitt kranvatten. Detta problem löstes genom inkopplandet av min kalkreaktor och buffring med Grotech KH... Detta prepparat är mycket effektivt och något jag ständigt har på hyllan(Grotech magnesium, calcium och kh).

Har förlorat en Chromis som hoppade ur karet och desvärre även min bottenlevande "flygfisk".

Nästa steg blir att köpa fisk och djur som bökar i sanden. Även räkor och olika lägredjur står på inköpslistan. Två clowner till mina anemoner skall även inhandlas.

Var nere hos Ted häromdagen, ångrar att jag tog hojen annars hade det nog fått följa med lite nya koraller, skall rensa ut de jag inte tycker är så fina och ersätta med nya när jag får tid. Korallen på sista bilden skall bland annat väck, så om det är någon som vill ha så är det bara att komma och hämta.

En av stream-pumparna har lagt av, inpeller står och hoppar, så det blir en ny sådan. Annars får karet tuffa på och växa in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...