Gå till innehåll

Sandbäddsfauna?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tyckte clownens förslag på topic var alldeles utmärkt och startar en tråd för diskussion om vilka djur ni tycker hör hemma och gör nytta i en sandbädd, samt vilka man inte bör ha för att hålla en väl balanserad sandbädd eller för att de ställer till med andra problem.

Själv köpte jag Nassarius just för sandbädden, dock så tycker jag det är få som håller sig i sandbädden så det kommer nog bli en sandvändande sjöstjärna till snart(råkade avliva den första i för snabb aklimatisering, trodde inte skillnaden i salthalt var så extremt hög).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker man ska ha så mycket rörelse i sanden som möjligt utan att det riskerar att konsumera faunan som lever där. Här är grävande fiskar och en del sjöstjärnor ett problem eftersom de ganska snabbt kan utarma sanden på värdefull mikrofauna. Detta tror jag gäller de flesta sandvändande sjöstjärnor men jag är inte säker. Då tror jag djur som nassariussniglar, strombus, sjögurkor, borstmaskar, copepods, eremiter mm är bättre alternativ sett ur detritushantering eftersom dessa inte konsumerar mikrofaunan i lika hög grad (om alls) och inte riskerar att sätta den anaeroba funktionen ur spel som en grävande fisk delvis kan göra.

Jag tror också det finns lite av en myt eller feluppfattning vad gäller att de anaeroba lagren absolut inte får röras runt. De anaeroba bakterierna fungerar i syrefattiga miljöer, dvs inte helt syrefria miljöer, och jag tror det bara är nyttigt att även de anaeroba lagren långsamt rörs runt (med hjälp av exempelvis maskar). Jag ser snarare en risk om det blir för syrefattigt vid för djup finkornig sand och för dålig cirkulation (advection) och för lite mikrofauna som rör runt sanden. Då kan man få en uppbyggnad med svavelgas (sulphur dioxide) vilket är ett tecken på att sandbädden inte fungerar som den ska vilket kan innebära en fara för invånarna om den abrupt förs till ytan av en grävande fisk.

För att mikrofaunan ska leva och att födan och syrenivån ska hitta längre ner i sandbädden så är det en fördel med stark cirkulation och en mikrofauna som ständigt rör runt de övre och även de nedre lagren i successivt mindre utsträckning (nu pratar jag som sagt inte om större djur som fiskar). Du kommer ändå ha anaeroba element även om de delvis rörs runt av mikrofaunan i min mening.

Frågan är sedan hur man ska uppnå och bibehålla en gynnsam mikrofauna som tar hand om detritus, döda djur etc. En bra idé är mata med, helst levande, phyto och zooplankton som snabbt konsumeras av mikrofaunan i sanden och som stöder en fortsatt talrik population. Inte minst phytoplankton kommer även ner en bit i sanden. Mindre borstmaskar gör mycket nytta så att plocka bort dem för att besökande gäster/sambor tycker de är "äckliga" är ingen bra idé när det kommer till sandbäddens funktion. Jag har själv en population med mikrofauna, borstmaskar, copepods mm som växer fritt i ett annat kar och dessa seedar jag sanden med lite då och då. Ni som har refugium får detta gratis.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand uppfattas nog av många som att det är små maskar och pods som snirklar runt och har sig. Ingen levande sand jag sett uppvisar detta liv, därimot finns det bakterier som skall vara bra och komma från den naturliga sanden vilket då är bra för våra akvarier då man för in rätt sorts bakterier i hela sandbädden direkt. Visst kan man kanske få in någon liten snäcka eller så, men i övrigt är det nog dåligt med synligt liv i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Levande sand uppfattas nog av många som att det är små maskar och pods som snirklar runt och har sig. Ingen levande sand jag sett uppvisar detta liv, därimot finns det bakterier som skall vara bra och komma från den naturliga sanden vilket då är bra för våra akvarier då man för in rätt sorts bakterier i hela sandbädden direkt. Visst kan man kanske få in någon liten snäcka eller så, men i övrigt är det nog dåligt med synligt liv i den.

Ja det är helt korrekt.

Men om jag förstått det rätt så är den levande sand som bla säljs i tex amerika full med maskar och annat. Men de har ju en mycket kort transportsträcka så djuren överlever i sanden. De som försökt att ta in sand i Sverige har oftats råkat ut för att smådjuren inte överlevt, men jag har kanske fel.

Rätta mig gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker vi dessutom ska korsreferera med andra saker som t.ex. Fungia koraller som ligger på sanden. Dessa är inte speciellt glada åt allehanda fiskar som "silar" sanden mellan gälarna då det gärna blir några korn som lägger sig på korallkroppen.

Sjögurkor har jag hittills haft bra erfarenhet av då dessa rör runt och "rengör" dom övre lagren av (fin) sand. Dock kommer det ut andra vägen som sandkorvar, så där gäller det väl att ytterligare något djur är och rotar om man vill att det ska se naturligt ut... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Astropecten sp. en sandvändande sjöstjärna.

I boken Marine invertebrates av Shimek står det att den äter bla sjögurkor. I mina andra böcker nämns inte detta är det nån som har vet lite mer ?? Jag har inte vågat köpa några sjögurkor än pga av denna fakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd! Jag köpte levande sand till mitt 74 liters. Den kom datumstämplad i vatten. Innehåller dock ingenting större än bakterier skulla jag tror. Har dock seedat den med gunk och lite sand från en burk som gått i nästan 15 år. Där fanns det mycket intressant på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...