Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Skulle man kunna få se en helhets bild möjligtvis ??

Sitter även jag med funderingar på 54l salt och vill se hur du löst olika saker.

• Svar 228
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
Skulle man kunna få se en helhets bild möjligtvis ??

Sitter även jag med funderingar på 54l salt och vill se hur du löst olika saker.

Kolla inlägg 97 där finns en helhetsbild.:ler:

Postat

kk Jo den såg jag, men missa att det bara var 5 dagar sedan ^

vet du hur mycket kalaset kostat? utrustningen som du skaffat för omvandlingen alltså inte akvarie osv.

Sitter och lägger saker i varukorgen på pwss.nu för att få en egen uppskattning men går segt!

Postat

Snygga koraller och riktigt fina bilder. Ser att du också befinner dig i våra södra delar. Har du något bra tips på bra saltvattensbutiker i skåne, förutom zoogiganten där jag varit flera gånger.

/Magnus

Postat

Idag ska jag hem till A.nilson och skaffa en lite mjukis att stoppa i karet. Bild kommer senare.

Jag har beställt en 150w MH idag är trött på att ha en huv på karet och det är svårt att komma till.

Den får hänga en bra bit upp innan jag skaffar ett större kar. Jag jagar för fullt redan.;)

Jag har skaffat en korall som ska vara svår, men är en favorit bland korallerna, en Alveopora.

post-2976-14468915100564_thumb.jpg

Postat
Snygga koraller och riktigt fina bilder. Ser att du också befinner dig i våra södra delar. Har du något bra tips på bra saltvattensbutiker i skåne, förutom zoogiganten där jag varit flera gånger.

/Magnus

Du har även Exotic Zoo i Ängelholm samt BL Discus i Helsingborg som för saltvatten.

Postat
Vad matar du gorgonian med?

Jag matar med Julian Sprung's Zoo- och Phytoplankton för tillfället. Jag har beställt Ultra Min s, Ultra clam och Seafan från Fauna Marin som jag tror kommer bli bättre för den. Den har polyperna ute så fort jag matar och den ser ut att trivas enormt bra. En mycket vacker korall.:)

Postat

Jag hämtade två mjukis fraggar hos A.Nilson igår. Det behövs mjukisar i mitt kar.

post-2976-14468915104217_thumb.jpg

En knapp som följde med bland LS:n börjar få lite tendenser till att få fin färg.

post-2976-14468915104392_thumb.jpg

En stenkoralls liftare som också börjar få fin grön färg och den öppnar polyperna mer varje dag. Ska bli kul att se vad det blir av den när den växer.

post-2976-14468915104541_thumb.jpg

Imorgon kanske det blir dags för ett par Occellaris och någon renhållare till sanden. Vi får se imorgon helt enkelt.

post-2976-14468915104062_thumb.jpg

Postat
Gorgoniden hade en riktigt läcker färg - är det svårt att få dem att färga ut?

Jag har inte gjort något för att få den att färga ut. Den har varit så sen den kom i karet.:)

Postat

Ett gott råd. Skaffa en liten ozongenerator! Rioskummaren tål ozon och det tog mitt RSM ca 30 min till att förvandlas till något helt nytt. Glasklart vatten, de röda slemalgerna dog och djuren förefaller mycket gladare.

Ut o handla!

Postat

Såhär ser karet ut i sin helhet för tillfället...

post-2976-14468915108262_thumb.jpg

Precis när jag skulle ta foto så var där en eremit som rörde vid bubbelkorallen så den blev ledsen. Den är vanligtvis väldigt bubblig och glad.;)

Postat

Jag köpte en otroligt fin röd & blå Ricordea idag. Den placerades i en stillsam del av karet för att få fästa på en liten sten. Då kilar min pepparmintsräka fram och snor till sig ricordean och tror sig kunna äta den. Han släpper den ovanför en stor hålig sten och givetvis ramlar ricordean ner i ett hål i stenen. Just nu funderar jag starkt på att riva hela aquascapen för att försöka komma åt min ricordea.

GRRRRRRRRRRRR.

Postat

Tack fär tipset Magnus! :)

Ricordean är funnen efter lite kämpande och slitande. Den har nu placerat på ett säkert ställe, se bild...

post-2976-14468915110403_thumb.jpg

Numera är inte räkan stjärnan i karet...

post-2976-14468915110536_thumb.jpg

Postat

Hur lång tid tar det för en Ricordea att fästa på en sten? Är det möjligt att limma den på lämpligt ställe om den inte fäster?

Postat

mjukkoraller brukar vara svåra att limma pga att dom slemmar å då släpper från limmet gummiband eller fiskelina brukar jag använda när jag sätter fast mjukkoraller

Postat

Snyggt! Akta bara så det inte blir för lite cirkulation för ricordean i glaset: den måste ju göra sig av med restprodukterna av fotosyntesen, och eftersom den inte kan cirkulera vattnet aktivt så kan ricordean kvävas i igen skit.

• Skapa Ny...